Jump to content

Båten subber nedi ved utsett og opptak

Buster_Magnum

Recommended Posts

Om ikke hekken får oppdrift fra vannet vil den være en vektstang som balanserer på den bakre rulla. Å stroppe baugen ned på den ene eller den andre måten ved utsetting, har jeg ikke noe særlig tro på. Ved opptak blir det et annet forhold fordi krafta fra vinsjen virker forover (mot bilen).  

Legger man vekt i baugen, flyttes tyngdepunktet, men det skal vel noen karer til før det blir noe særlig. Og jo lengre bak båten kommer, jo mer vekt på feil side av vektstanga.

Vedr. det med å rygge til hjula er under... Jo, da får man båten ut og opp uskadet, men hvis det finnes andre enkle løsninger, berger man hengeren også. Hjullager og bremser varer ikke lenge selv om man spyler godt med ferskvann. Men selvfølgelig... skade på henger før skade på båt er vel å foretrekke.

Kvartsli skrev 29 minutter siden:

Jeg har lekt med tanken på å legge en sjakkel rundt tverrstaget nede. Og så en mindre sjakkel eller trinse fast i den igjen. Så tre wiren gjennom der igjen og så opp til sveiva (jeg har el vinsj). Da vil wiren komme litt lengre ned og samtidig lengre ned mot vannet - hvis du skjønner. 

DF4902C9-2F97-40E9-9A66-DFFA08EF33FF.jpeg

Burde funke fint det hvis det er den funksjon du ønsker. :smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Enig med flere over! Ingen grunn til å "spare på hjullagerene" ved å ofre båten. Selv kjører jeg hjula godt uti vannet ved utsett/opptak. Spyler godt med ferskvann snarest mulig etterpå, og presser deretter nytt fett. Har holdt mange sesonger nå mine hjullagere i alle fall...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg hadde samme problemet tidligere. Lagde først en L formet plate med to ruller under som jeg festet under båten med tau slik at enden av båten hvilte på de to rullene. Fungerte delvis, med  knotete å få på plass når båten lå på vannet og skulle opp. 

Løsningen var enkel. Skrudde av begge bremsetromlene og bordet et hull på baksiden av hver trommel og monterte skroggjennomførjng tilkoblet Gardena slange. Etter å ha kjørt hele hjulet under vann ved utsett/opptak var det bare å koble til en hageslange. Vannet sprutet ut av bremsetromlene og alt sjøvann ble borte. Tok forøvrig og demonterte hjullagrene en gang og etter fylte med masse hjullagerfett. (Stappet inn så mye jeg fikk inn). Ca. 10 ganger opp/ned hvert år  i 6 år uten problemer, med hverken henger eller bremser. 

Hver 3. år koblet jeg av bremseslangene og smurte de opp. Hang de opp ned og helte motorolje i de to "koppene" hvor bremsevirer kommer ut av bremsevirerstrømpen. 

Redigert av theppan07 (see edit history)

Jeg har alltid klart å få ut min båt uten å drukne bremser, men i År ble den skrapet opp. Var litt mere fjære enn jeg liker, men tenkte det gikk fint. Så nå står den fortsatt på land og venter på reparasjon/topcoat.. 

den bakerste akslingen må ha nye bremser nå etter 5 sesonger. Ene hjulet låste seg i høst. Så jeg har nok fått saltvann inni noe der;) kjedelig å skrape opp båten...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Da klarte jeg å få ut båten problemfritt. Fikk et tips om ei rampe 10-12 min unna. Midt mellom flo og fjære (d er stor forskjell på flo og fjære her) er d et vindu på 1-1,5 timer at man kan dra nytte at d noen meter på venstresiden av rampa er relativt dypt. Løsningen var da å skråstille hengeren ca 30 grader på rampa. Tut & kjør og båten kunne bare slippes rett ut. Vann kun opp til kanten av felgen. Perfekt. Takk for godt initiativ som problemløsere alle sammen ?

Redigert av Kvartsli (see edit history)
  • 2 år senere...

Problemet med å drukne hengeren er at det ofte kommer saltvann i bremsewirene. Der får man ikke skyllet på sammen måte som bremsetromler. Men de koster jo ikke all verden de heller da. Jeg setter forøvrig aldri på bremsene på hengrene mine i forbindelse med (langtids)parkering. Kun steiner og klosser. Da får jeg i det minste satt ut/av båten før jeg må skru p skiten neste vår..

Det slår meg at en løsning er lengre henger bak hjulene. Forlenge med to jern og ei rulle. Om det er vogge, kanskje lage en patent som hindrer vogga å vippe for mye opp?

det, og å få senka vinsjen noe.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...