Jump to content

Kjøpt Flare 25 seilbåt med dobbelt kjøl, info og tips?


Steeltrojan

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nylig kjøpt en seilbåt fra 1983 på 25 fot.

Såvidt jeg vet så er dette en fregatt med dobbelt kjøl som skal være beregnet for blant annet den engelske kanalen. Dette gir da båten mulighet å benytte lange grunne leirebanker og kan stå oppreist når det er lavvann.

 

Det er nok ikke produsert mange av disse og jeg sliter med å finne noe om produsenten og heller ikke noe nyttig om seilegenskapene.

Her er lenken til finn https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118727218&fks=118727218

 

Jeg setter stor pris på om noen kan være behjelpelig med info og tips. Denne er i glassfiber og skal ikke ha noen plastpest fra tidligere men har stått i vannet sist vinter så det er umilig å være helt sikker innen det blir en tur på land. 

 

Man kan se på meg som amatør da dette er den første seilbåten jeg har kjøpt.

 

Noen spørsmål er først om fremst for og nakkdeler med dobbel kjøl om man skulle oppleve litt sjøgang. Vil denne båten for eksempel tåle å seiles til England eller nedover Europa fra via Danmark fra Skjærhalden etter litt oppussing ?

 

Jeg syns det gikk tregt å seile helt fra Kongen marina i Oslo til Rygge der den står nå med den 6 hester utenbordsmotoren jeg fikk med. Motoren går bra og er langstammet men det hadde kanskje gjort en del forskjell å oppgradere til 10 hester ? Den skal gjøre ca 6 knop med motor slik som det er satt opp nå og dette stemmer nok men har man vind og strøm å kjempe mot så er det til tider utfordrende å opprettholde noe særlig fremdrift. Opplevde litt sjø nord for Moss og da var propellen godt ut av vannet ved flere tilfeller slik at roret ikke responderte tilfredsstillende men dette blir kanskje noe helt annet når man heiser seil ?

 

Legger til noen bilder og en illustrasjons bild på kjøla.

 

Setter pris på svar og tips.

 

Mvh Richard.

 

 

%24_72.JPG

1525537031770.JPEG

1525537046941.JPEG

1525537066214.JPEG

1525537072310.JPEG

1525537082584.JPEG

Redigert av Steeltrojan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten skal seiles, større motor vil være en ulempe for seilegenskapene. Brukte en 2,2hk motor på tilsvarende størrelse. Dobbel kjøl er en klar ulempe for seilegenskaper, går saktere. Er ikke dobbelt kjøl som gjør meg litt skeptisk til å seile til England med denne, men at den er åpen og liten. Tror det kan være veldig små marginer på havet i denne i 20 m/s.

 

Mitt tips når du er fersk, fiks det som er ødelagt og bruk ett år på å bli kjent med båten før du gjør noe dyrt eller bygger om. Sansynligvis vil det du endrer som fersk bli feil, for eksempel større motor. Bruk den som den er flest mulig timer i sommer. Tror du kan ha mye gøy med denne.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja jeg kommer nok ikke dra den opp på land engang innen sesongen er over ettersom dette koster og såvidt jeg er kjent så må båten gjerne bruke lang tid på å tørke når man vel drar den opp og vedlikeholder med maling og bunnstoff. Kommer i hvert fall innrede med kryssfiner og få satt opp kjøkken samt dass og det elektriske i år. Som du ser så er denne veldig enkel innvendig men jeg ga heller ikke mer en 10.000 for den med ny motor der det med-følgte gass ovn, toalett og en del lys samt andre nyttige ting som foreløpig ikke er montert. Når du snakker om seilegenskaper for dobbel kjøl. Mener du da bare hastigheten eller er en enkel kjøl mer stabil ? Den responderer ganske bra på roret bare det er fremoverdrift. Det med at den er åpen tenkte jeg rette på ved å bygge til en ramme lengst bak som kan fjernes samt forsterke sikkerhetsgjerdet hele veien rundt. Bør vel i hvert fall tåle en tur over ytre oslofjord til sørlandet på en bra dag mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båtplassen og lykke til.

Uten å ha seilt båten din vil det være vanskelig å vurdere seilegenskapene, til tross for at du vil oppleve at mange eksperter her vil gi utrykk for det motsatte.To kjøler kan funke helt fint for deg, og det er ikke nødvendigvis slik at denne båten kommer til å seile mye dårligere enn andre båter det er relevant å sammenligne den med. Den enkle finnekjølen har nok på generell basis et bedre utgangspunkt, om ytelse er det man ser etter, men doble kjøler har flere fordeler som du selv har nevnt. Når du har seilt båten et par turer vil du få et bedre inntrykk av hvordan den oppfører seg. De fleste opplever at båten blir mye mer stabil i sjøgang når man seiler. Om du ønsker å gå for motor kan det også hjelpe å heise forseilet for å dempe huskingen. Som nybegynner mistenker jeg at det vil være skipperen som setter begrensningen på farten i første omgang. Seilbåter er vanskelig å få til å gå fortere med større motor fordi de er deplasementsbåter. En 6hk motor høres riktig ut.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar. Det sto mellom denne -https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119152962&fks=119152962 og den jeg kjøpte. Grunnen til at jeg valgte den i glassfiber var pga nyere årsmodell samt at det medfølge nesten ny motor som i grunn koster 10,000,- alene. Den andre tilkom det 5000,- på for å få en 6 hestere. Er ikke heller sikker på hva som er best av plast og glassfiber men uansett så må man vel beregne litt tid og kostnad på en eldre seilbåt for å få alt iorden. Har selv følelse på at det ikke koster mer en 2-3000 å innrede med kryssfiner. Det elektriske tilkommer uansett på alle seilbåter i den størrelsen, pris og årsmodell jeg har observert på finn.no men trenger heller ikke å være så dyrt om GPS, autopilot og ev ekkolodd kjøpes brukt.Sånt kan man ta med om det migreres til støtte båt neste år. Enig i at det blir litt annen vurdering på ting etter litt erfaring i år. En oppgradert ferieklar seilbåt med alt ligger lett på over 20,000.- for den størrelsen og gjerne runt 25,000,- Jeg klarer å få den i stand selv men lurte litt på om det som er på følgende bilde anses å være støttebjelker eller om det går fint å lave hull for montering av kjøleboks mm ? 

31890970_10155192802586879_6479681017601851392_n.jpg

Redigert av Steeltrojan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steeltrojan
Uplanlagt kjøpte jeg for tre år siden en liten kjølbåt i samme divisjon som den du nu har kjøpt. Meget spartansk under dekk, ligge på kne når det skal lages mat eller kokes kaffe o.s.v. Syntes det var en fin ting å kunne ha en tørr sovepose og sjøkart unner ruffen og tenkte ikke så mye videre.
Men de to neste vintrene, med min økonomi og resonnementer kom jeg over en engelsk liten kjølbåt: Leisure 23. Mange av disse levert med dobbelt kjøl, som din, men også med finnkjøl. Jeg tror jeg har lest alt det er skrevet om denne båt på norsk, svensk, dansk og engelsk. Intet av dette, er skrevet av kappseilere, men av turseilere. Ingen har overhodet nevnt at deres dobbeltkjølet båt var en hemsko for deres seil opplevelser.
Flere av fullblods kappseilas maskinene i Volvo Ocen Race bruker dobbeltkjøl.

Jeg håper du får mange gode seilstunder med din nye båt.

 

 

 

Du er allerede inde på tanken om din neste båt. Vet ikke hvor stort du sikter. Men om du i tanken, for en stund setter penge som sekundær, og blir i valgte størrelse (ca.) . Prøv de(t) kommende år å undersøke omkring Leisure 23. Komforten under dekk er nesten som "riktig" båt. Og dessuten slipper du følesen å sitter i "kjelleren". Bla. kan du gå eller stå å koke mat i oppreist stilling. Jeg kunne skrive side opp og side ned om denne båten. Men utover denne lenke (p.g.a. foto)
https://m.guloggratis.dk/sport/baade/sejlbaad/annonce/billeder/38436391-leisure-23
Kan jeg som soloseiler ikke unnlate å peike på RULLEbom for storseilet. Samt peike på båtpriser i Sverige (Blocket.se) Jeg har set flere Leisure 23 til priser 15.000 -10.000 kr. Men da gjerne om høsten.
Og nu er du i den heldige situasjon at har en båt å seile med og derfor ikke så lett la iveren få overhånd, når tiden kjem for å sjå neste båt.

Jeg kan ikke dy meg for en lenke mer. En reisebeskrivelse av et par friske gutter fra Norge i Leisure 22 ::

http://www.valkyrien.tk/

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!  M.h.t. fordeler / ulemper med dobbelt kjøl har du vel fått svar. Det gir noe mer motstand i vannet så det blir potensielt noe mindre hastighet, men så har du alle fordelene da, ikke minst ved vinterlagring på land. M.h.t. påhengsmotor peker du på ulempen som alle  seilbåter med påhengs har; i bølger havner propellen over vann. Men du har vel seilbåt for å seile :wink:.  Jeg ville ikke satt på større motor med det første, siden du allerede har en relativt ny 6HK, den burde holde med med mindre du har spesielt utfordrende forhold ut og inn av havn. 

 

Kan du seile denne til England? Selvsagt. En rute kan være sørover langs svenskekysten til Kiel, og gjennom Kieler-kanalen og så følge "Stående-mast"-ruten gjennom Nederland før du krysser over til England. Med dobbelt kjøl er du jo i riktige farvann.... 

 

Men m.h.t om båten tåler en storm på havet eller ikke;  det er ikke alltid størrelsen som betyr noe, men hvordan båten er utstyrt og erfaringen til skipperen. Sjekk nettet for Mini Transat 6.50 og se hvordan man i åpne og spartanske båter krysser Atlanteren.  En annen inspirasjonskilde kan være Webb Chiles som fullførte en jordomseiling i en Moore 24 (med navn Gannet, se seilasene i slutten av denne loggen):  https://www.inthepresentsea.com/the_actual_site/logs.html  Du kan gjøre mye for å gjøre båten tryggere for havstrekk; bl.a. sørge for vanntett nedgangluke, vanntette skott for flyteevne selv om det kommer inn vann, sørge for at sturerom kan lukkes og at at alt om bord er sikret i tilfelle et rundkast, og ha med EPIRB eller i alle fall en PLB (google). Ut fra bildene har du jo i alle fall en god sjøkøye/stikkøye på styrbord side akterut. 

 

M.h.t oppgraderinger ville jeg ha ventet litt med innredning og kryssfiner.  Sjekk Mini-Transatt videoene på nett hvordan de er under dekk. Det er spartansk, men med disse båtene krysser de som sagt Atlanteren. 

 

 

Jeg ville først av alt vurdert investering i nye seil og om nødvendig oppgradert løpende rigg (tau til seil og i mast). Det er ikke mulig bare av bildene å se hvordan seilene er, men de kan se slitne ut. Be om tre rev i storseilet. Regner du med å seile den mye alene? Jeg ville ha tredd et fall til i toppen (om mulig) som kan være reservefall for storseilet samt bomløfter. Du kan også montere lazyjacks- liner som som fanger opp storseilet. Finnes beskrivelser på nett. Pass på å montere så det er lett å  slakke og feste ved masten så er det lettere å heise storseilet uten noe problemer, og så kan du ha et bomtelt til å over cockpit i havn. 

 

Dernest ville jeg jobbet med opprusting av alt elektrisk. Skikkelig batteri med lading fra motoren og et solcellepanel, LED lanterner,  lys i "salongen".  Få inn moderne VHF og en rorkult- autopilot. Relativt små investeringer som kan bety mye. Med planer om Englandstur ville jeg hatt en VHF med innebygget AIS-mottaker.  Du kan ta den "helt ut" og investere i en AIS transduser (sender og mottaker) og en kartplotter, men da begynner det å bli dyrt. 

 

I mellomtiden så seiler du så mye du kan, og etterhvert får du en ide om hva slags innredning etc du trenger (eller ikke trenger). 

 

Jeg er BTW på fjerde året med mitt oppussingsprosjekt; 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin seilbåt. Syntes den ser god og solid ut jeg. Gjør deg noen erfaringer nå på våren og lag deg noen skisser om hvordan du ønsker det og ikke minst hva som passer nettopp DITT behov. Små båter, små problemer har jeg hørt en gang. Det stemmer nok mer enn mange (inkludert meg) skulle ønske. :thumbsup: Prøv deg frem, lær båten å kjenne, så finner du fort ut hvor skoene trykker. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Steeltrojan skrev for 16 timer siden:

Takk for svar. Ja jeg kommer nok ikke dra den opp på land engang innen sesongen er over ettersom dette koster og såvidt jeg er kjent så må båten gjerne bruke lang tid på å tørke når man vel drar den opp og vedlikeholder med maling og bunnstoff. Veldig mange båter er bare oppe en helg i året. Gevinsten ved å la den tørke er mindre en ulempen ved å ha den på land, de fleste båter liker ikke å stå på kjølen en vinter. Båten din er ett unntak der, da den faktisk er beregnet på å stå på land.

 

Kommer i hvert fall innrede med kryssfiner og få satt opp kjøkken samt dass og det elektriske i år. Vent ett år før du gjør noe permanent. Å fikse det elektriske er veldig bra. Men å bygge noe i fryssfiner og sette inn kjøkken tror jeg du vil angre på. Husk at det er en seilbåt. For hver kilo du setter inn gjør du båten mindre sjødyktig. Og du trenger en del erfaring for å innrede smartere enn de som designet båten i sin tid.

 

Som du ser så er denne veldig enkel innvendig men jeg ga heller ikke mer en 10.000 for den med ny motor der det med-følgte gass ovn, toalett og en del lys samt andre nyttige ting som foreløpig ikke er montert.

 

Når du snakker om seilegenskaper for dobbel kjøl. Mener du da bare hastigheten eller er en enkel kjøl mer stabil ? Den responderer ganske bra på roret bare det er fremoverdrift. Hastighet er dårligere pga mer friksjon. Høyden pleier også å være dårligere. Stabilitet er sansynligvis dårligere på grunn av lavere dypgående. Mindre rettende moment med samme vekt. Men dette er alt noe du må leve med. Båten vil fungere fint, bare å lære seg å bruke den.

 

Det med at den er åpen tenkte jeg rette på ved å bygge til en ramme lengst bak som kan fjernes samt forsterke sikkerhetsgjerdet hele veien rundt. Bør vel i hvert fall tåle en tur over ytre oslofjord til sørlandet på en bra dag mener jeg. Vent med å bygge om. Det som er der nå er mer enn godt nok til å seile på norskekysten. Har seilt med tilsvarende i mange år. Etter ett år med mye seiling vil du se at det fungerer godt nok.

Se svarene mine over i rødt. Rydd, vask og fiks det som er ødelagt. Bruk tiden på å seile. Om ett år vet du hva som er for dårlig. Krimart skrev også mye jeg er enig i.

Link to post
Share on other sites

Bra med tips her som jeg takker for. Greit med youtube for noen ideer og veiledning samt fint med andre tråder som dreier seg om oppussing og slikt. Gleder meg til å få seilet i sommer :) Er det forresten noen som vet om et bra sted å kjøpe seil ? Trenger nok nytt forseil og storseil ettersom det som nå sitter på båten har sett bedre dager. Er allerede lappet en del på dem så det spørs om det virkelig er en bra ide å sette seil i bra vind og regne med at alt går bra.Skroget er ellers bra tett men selve inngangen trenger et utskifte innen den er helt sjødyktig på utsatte dager. Fikk tips om å sørge for ekstra sikring mot lekkasje og bedre flyteevne om uhellet er ute. Er isopor noe som er vanlig å bruke her i for-piggen og helt akterut ? 

Link to post
Share on other sites

M.h.t. seil er 2 forskjellige approach; enten gå til en lokal seilmaker med dagens seil, la de måle opp og komme med et tilbud. Alternativt er det mange utenlandske muligheter bl.a. Far east sails i Hong Kong, eller Resen sails i Danmark som trolig blir billigere, men med større sannsynlighet for at noe blir feil. Hvis du velger det siste, pass på å måle riktig, må helst gjøres mens seilene er på båten. 

 

Angående flyteelementer; jeg vill ikke ha brukt Isopor, heller lage vanntette skott /stuerom. Du må prøve å regne ut hvor mye volum du trenger, helst flere liter volum i vanntette ro en kg båt + utstyr.  Men jeg vil si det ikke er strengt nødvendig for kystnær seilas, så også dette ville jeg ha ventet med. 

Link to post
Share on other sites

Fikk testa forseilet idag. Virker som det seilet som sitter på er alt for stort. Den går veldig langt ned slik at den tar i rekkverket samt at det ikke er plass å felle ut hele og feste den uten at selet blir blokkert av hovedmasten og kabin på taket Har trillebom på formastet så det skal være tålig enkelt å skjøte alt alene fra cockpit. Lappene med målene for seilet er slitt slik at det uansett hadde vært umulig å fastsette modell på den. Det er vel heller ikke riktig at den festes så langt ned at den er på dekkplan ? Legger ved noen bilder men fikk ikke tatt noen forfra idag. Noen tips på hvordan jeg skal få målt opp størrelsen seilet skal være på innen bestilling ?

IMG_20180513_155213.jpg

IMG_20180513_155527.jpg

IMG_20180513_155538.jpg

IMG_20180513_155737.jpg

IMG_20180513_155745.jpg

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hva du mener med " trillebom på formastet" men forseilet ser het greit ut. Seilene skal helst være så tett på dekk som mulig p.g.a effektivitet. stormseil eller seil konstruert for seiling på havet i store bølger kan være høyere skåret men, men for vanlig turseiling (og ikke minst regatta) er det vanlig som du viser på bildene. 

Link to post
Share on other sites

Seilet ser helt normalt ut, som Krimart sier. En genoa (som forseiltypen heter) går vanligvis litt forbi masten. Når du slår (svinger mot vinden til du får vinden inn fra andre siden), lar du vinden ta seilet over før du strammer skjøtet (tauet som er festet i det løse hjørnet), på den nye siden.

 

Et lite tips: Seilet blir mer effektivt hvis du strammer fallet (opphalet, tauet du heiser seilet med) til alle de nesten vannrette rynkene du har oppover framkanten av seilet blir borte. Seilet skal være så "glatt" som mulig.

Link to post
Share on other sites

Ok. Det jeg mente med trillemast er vel det man kanskje kaller for trommel. Virket bare ganske upraktisk at seilet var festet helt i bunn og ikke høyere slik som demonstrert her - 

 

 

På de videoene jeg har sett på YouTube så har alle genoa festet høyere en det jeg har og det virker mye mer håndterlig. Skal ta noen flere bilder senere idag på dette så det er lettere å få forklart hva jeg mener. Har null erfaring med seilbåter fra før så det kan som dere sier være at dette er vanlig oppsett der jeg kanskje gjør noe feil.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du har rulleforstag. På den er det montert en rullegenua. Nedre delen av genuaen går svakt oppover, om du ruller den helt ut så vil skjøtehjørnet og skjøtene komme høyere opp. Men skjæringa på seil kan være ulik fra båt til båt osv.  

--

 

Wiren som går fra oppe på masta er forstaget. Når det er montert på ei skinne og en sånn rulle i bunnen som gjør at du kan rulle seilet inn/ut så er det et rulleforstag. 

 

Seilet på rulleforstaget har mange navn, sånn grovt sett bruker jeg betegnelsene på denne måten (og det er garantert mange som bruker det på en annen måte):

 

- Forseil: Seil som festes til forstaget, uavhengig av størrelse på seilet.

- Fokke: Seil som festes til forstaget og som ikke er større enn at det går sånn ca bak til masta, eller litt til.

- Genua: Samme som "fokke" men større, dvs går et godt stykke bak masta

- Rullefokke: Samme som fokke, men på rull, kan være spesialsydd for å sitte på rull

- Rullegenua: Samme som genua, kan være spesialsydd for å sitte på rull. 

 

Og alle forseil har til felles:

 

- Skjøtepunkt: Der du fester skjøtene, i "hjørnet" bak på forseilet

- Underlik: er linja/lengden mellom fremre hjørne, dvs foran og nede på forseilet, og skjøtepunktet. 

- Akterlik: er linja akter/bak fra skjøtepunktet og hele veien opp/akter/bak til du treffer forstaget/rulleforstaget

- Forlik: er linja foran fra toppen helt oppe til bunnen helt ned, dvs lengste linja på forseilet 

---

For å bestille seil må du nok ha litt kontroll på begrepene, evt  eller ta en biltur til Køben og snakke med Christina?

 

 

http://resensails.eu/

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt er det en fordel fartsmessig å ha et seil som lukker helt ned på dekk. Når du seiler bidevind er seilet skjøtet innenfor rekka, men ved rommere kurs må du selvsagt slippe ut på skjøtet og da vil seilet måtte legge seg over manntau/pullpit som du viser. Det er helt vanlig. Det er mange videoer av seil helt nede på dekk også, se feks denne :

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Fikk heist og justert begge seil igår når det var minimalt med vind. Funket bra med seil helt i bunn bortsett fra at det har påført litt slitasje og en revne helt i bunn så det blir å dra frem tråd og nål ? Han jeg kjøpte båten fra var ikke seiler heller så det var litt feiljustert. Blir nok å få skiftet ut forseilet i år men hovedseil er i bra skikk virker det som. Trenger nok en liten vask og impregnering samt smøring av skinnen på masten.

Link to post
Share on other sites

Planen i år er å krysse ytre Oslofjord fra Østfold til Sørlandet og der kan man oppleve sterkere vind noen dager. Tviler på at forseilet tåler for mye som det er nå men hadde håpet å slippe skifte hovedseil med det samme som er hel selv om ja den kan virke noen år gammel og sikkert svakere i fester og sømmer. Kommer bruke noen kroner et par år på båten på oppussing og er innforstått med at et slikt prosjekt kommer koste bestandig men vil da helst slippe alt for mange tusener i utlegg første sesong ? Fikk testa med kun forseil i mer vind idag og den seiler bra og rask samt er helt tett og kondens-fri.. Det er et robust og bra skrov å bygge på så jeg er da fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Legg inn reveliner i storseil, "enklere liv"... er ei line helt i bakkant, mens du trer inn tau i maljene som "låses" på hver side av seilet med 8-tallsknute. Lag løkke på ene tampen av disse, så er halve jobben gjort (når du må reve). Nå er jeg egentlig en feilplassert snekkefyr, så hør på de andre rådene du også får her.
7/8 dels rigg (eller andre "brøker" finnes sikkert også) vs Masthead (video du lenket til) er noe forskjellige, framstaget går ikke til topps på masta, slik som på masthead. Du ser det når du ser det ?

 

 

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...