AlfArie Startet 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2018 Et tips til båtfolk som bruker eddiksyre. Var innom Europris i dag og oppdaget at de hadde en liter flasker med 35% eddiksyre, til kr 29,90. Det er under halv pris av hva Kiwi tar for en halv liter. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Løp og kjøp ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Bra tips! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Og det bruker en jo sikkert 10-tals liter av iløpet av sesongen, he he. Så her kan en spare seg til millionær! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jungmann1 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Hva bruker båtfolk eddiksyre til? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 (redigert) Skylling av kjølesystem, wc slanger, løse kalk..., vaske propell, generell syrevask.. Redigert 25.Mai.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Bruker det når jeg koker fersk fisk. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Lars H. skrev for 2 timer siden: Og det bruker en jo sikkert 10-tals liter av iløpet av sesongen, he he. Så her kan en spare seg til millionær! Nei Lars H., du må ikke kjøpe det på Europris. Som det står i overskriften var dette et tips. Den lille skvetten du bruker i toalettet kan du sikkert kjøpe hvor som helst uten å gå konk.. Når en kjører det gjennom saltvann-delen på en D6, hver høst og brukercdet til div. syrevasking og løvetann, blir det fort minst en 15 liter i året. Mange bekket små, gjør en stor å. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Brukes dette til konservering av motor? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 AlfArie skrev 22 minutter siden: Nei Lars H., du må ikke kjøpe det på Europris. Som det står i overskriften var dette et tips. Den lille skvetten du bruker i toalettet kan du sikkert kjøpe hvor som helst uten å gå konk.. Når en kjører det gjennom saltvann-delen på en D6, hver høst og brukercdet til div. syrevasking og løvetann, blir det fort minst en 15 liter i året. Mange bekket små, gjør en stor å. Sprayer du på løvetannen? Eller heller på en skvett? Løvetannen er jo oppe å går igjen rett etter jeg klipper plenen! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bigmac Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Drikker en halvliter om dagen med eddik for å slanke meg. Men kan fint brukes i dassen for lukt og holde urinstein unna. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Først Knallipadden: Nei, ikke konservering. Kjører først gjennom ferskvann på saltvannsdelen av motor. Lager en blanding av edikksyre og vann som sirkulerer i saltvannskretsen, kjører gjennom fersvann på nytt og så konserverer med frostvæske blanding. Dette i håp om å utsette den femårige rensen av kjølerer. Se forøvrig innlegg av SF fra 4. Juli 2007 "Trøbbel med Volvo penta D-serie", der er det utførlig forklart. glalaks: Lager en blanding av 1 del syre og 3 deler vann på en spray flaske med justerbar dyse, stillet inn på tynn stråle og sprayer midt i løvetannen, en tre -fire pump. Bruker du spray, får du en stor brun flekk. Visner etter 5-6 timer. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Jøss.. blir løvetann borte før alltid da? Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Hvilken blanding bruker dere på dette ved syrevasking da? Noen som har erfaring med bruk av sitronsyre ved vasking av kjølere? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Ja, den blir borte for alltid, men ikke bruk det på for store "blomster", da blir det en stor brun flekk. Ser ut som om det har vært laus-bikkjer å pissa. Fikk beslaglagt eddiken en sommer som jeg hadde spray på alt som var gult, det så ikke pent ut. Ta dem når de er så små som mulig. Rundt heller og i grus/singel ganger er det ypperlig. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Bra tips? funker sikkert på mye. Jeg driter i om det blir brunt? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Før brukte jeg sitronsyre, men har gått over til eddiksyre, det har bare blitt sånn. Sitronsyra kjøpt jeg i Sverige.1 kg pakninger. Det er i pulver form, så det burde gå an å få det tilsendt. Husker ikke åssen jeg blanda det. D6 tar ca 16 l i saltvannskretsen, der blander jeg, 10 l vann og 8 liter edikksyre. Tror eddik-/sitronsyre er "snillere" mot det i motoren, så blander godt for å få renset best mulig. Men hva som er aggressive syrer bør du lytte til de som vet og ikke tror, jeg tror. Saltsyreblanding som har gått bra på en type motor, kan tære hull i en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Jeg har også en liten åpen boks stående på motorrommet med litt 35% eddik i. Hjelper på lukt. Kan også settes i klesskap m.v. Godt tips forøvrig! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Nyttigt tips! Kjøpte 1/2 liter 35 % eddik på Spar her om dagen til 59 kr. Vanvittig pris. Har ikkje råd til å bruke mykje til den prisen. Men til ein 1/4 kan eg grisle på. Ikkje til båten, men til ugrasbekjempelse! Miljøvenleg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Vi bruker Havsalt til ugrasbekjempelse https://www.felleskjopet.no/landbruk/kraftfor-og-tilskuddsfor/tilskuddsfor/mineral-og-vitamintilskudd/skjellsand-og-havsalt/havsalt-25kg-16203/ men takk for tipset om Eddik på Europris Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Havsalt kan sikkert brukast der ein ikkje har andre prydvekstrar, men mellom desse vert det vanskeleg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 I Danmark er eddiksyra 32% og kostet 13 kr. (16.70) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
AlfArie Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Roger jo skrev for 14 timer siden: I Danmark er eddiksyra 32% og kostet 13 kr. (16.70 På Coop i København er det for saltsyre 35%, 40 dkr. og noen øre for en liter. Så på neste Danmarks tur, blir det å hamstre eddik- og saltsyre. Da blir jeg millionær slik jeg forstår LarsH. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Da blir det hamstring av eddik på meg, har allerede brukt opp 1 liter på do i båten til nå i år. Eddik er som det blir nevnt et utmerket ugressmiddel, litt heftig lukt men du verden så effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Jeg tenker å bruke litt i do, men kan dette skade aluminium? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.