Jump to content

Tips: 35% eddiksyre hos Europris


AlfArie

Recommended Posts

  • 1 år senere...
Karisuto skrev 53 minutter siden:

 

Er denne eddik fra europris spiselig?

 

Hei, og velkommen på forumet.

Er du sikker på at du har laget deg login på det rette forumet, Karisuto ? Dette er et båtforum. Svaret er at du klart kan spise 35% Eddik, men det må jo tynnes ut, som saft eller sprit. Du får nok mere og bedre svar på matforum angående dette.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, denne eddiken er syntetisk, men ikke giftig. Jeg skulle en gang lage dressing (olje/eddik) og var tom for vanlig 7% mateddik. Jeg bommet helt på hvor mye jeg blandet den ut, så det ble en ubrukelig dressing. Dette er en eddikessens som ikke er beregnet for matlaging. Da ville jeg brukt en vineddik.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev On 30.5.2018 at 12.28:

Jeg tenker å bruke litt i do, men kan dette skade aluminium? Noen som vet? 

 

Jeg brukte eddik godt utblandet til å nøytralisere etpar vegger jeg hadde lutet, og trykksprøytens rør fikk nye stråleåpninger for å si det sånn.. :tongue:

Link to post
Share on other sites

Når en benytter eddik i gammeldagse? aluminiumskasseroller til matlaging er det ikke skaden på aluminiumen som er problemet.        Men,- syra løser opp aluminium slik at Al-ioner frisettes. Dette er ikke spesielt gunstig for hjernen din...  Nå er jo de fleste Al-kasseroller borte som et resultat av induksjonstoppenes inntog. Men man lager altså ikke rabarbragrøt i Al-kasserolle!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
joern-eo skrev for 8 timer siden:

Når en benytter eddik i gammeldagse? aluminiumskasseroller til matlaging er det ikke skaden på aluminiumen som er problemet.        Men,- syra løser opp aluminium slik at Al-ioner frisettes. Dette er ikke spesielt gunstig for hjernen din...  Nå er jo de fleste Al-kasseroller borte som et resultat av induksjonstoppenes inntog. Men man lager altså ikke rabarbragrøt i Al-kasserolle!

 

En annen klassiker er julegløgg. Den er også sur nok til å løse ut "godstoffene" i gryta. 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..
AlfArie skrev On 25.5.2018 at 23.10:

 

Nei Lars H., du må ikke kjøpe det på Europris. Som det står i overskriften var dette et tips.

Den lille skvetten du bruker i toalettet kan du sikkert kjøpe hvor som helst uten å gå konk..

 

Når en kjører det gjennom saltvann-delen på en D6, hver høst og brukercdet til div. syrevasking og løvetann, blir det fort minst en

15 liter i året.

Mange bekket små, gjør en stor å.

Har også prøvd meg på å komme med små tips i forskjellige sammenhenger men virker som att mange ikke bryr seg om slike "småting", blir bare oversett, å spesielt om det gjelder noe som er kjøpt på en "billigbutikk", det er synd da ett lite godt tips/råd kan være avgjørende i mange situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte klorin fra Effekt en gang. Fylte ca en halv liter på vanntanken, (400l) og det vannet kunne jeg dusje med. Luktet klor seff, men ikke ubehagelig. . Senere kjøpte jeg klorin fra Lilleborg og  den gangen fyllte jeg bare ca 1 desiliter på tanken. Dusjvannet ble da så sterkt kloret at det var ubehagelig å dusje i. Andre såper fra Effekt jeg har testet har heller ikke imponert meg. Virker som utvannet skvip i mine øyne.

Redigert av Bertramsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev 18 minutter siden:

Skal man bruke mye av det, som for eksempel til mindre båtrelaterte formål som ugressfjerning etc, er pris pr liter en faktor. Skal du legge en propell i ei bøtte med sterk eddiksyreoppløsning går liter og kroner også fort unna med små flasker og høye priser.

 

Da ville jeg heller brukt saltsyre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eddik er gode greier. Miljøvennlig og ufarlig syre som løser korrosjon :thumbsup: Men hvis jeg hadde trengt flere liter tror jeg kanskje at jeg hadde gjort som @Lars H. foreslår, og brukt saltsyre. Konsentrert på dunk fra fargehandel er den ikke så dyr. Litt usikker på hvor mye den bør tynnes til det bruket. 

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt 1 kg oksalsyre for SEK 179,- på trevarehandelen Woddy i Sverige. Det gir omlag 20 liter ferdig utblandet syre. Oksalsyre er en kraftigere syre og er dessuten det Volvo Penta anbefaler benyttet til rens av kjølesystem.

Systemrens inneholder oksalsyre. Dette som et alternativ til sitronsyre og eddiksyre. Har forresten brukt systemrens til rens av septikksystem. Gullrent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...