Jump to content

Tips: 35% eddiksyre hos Europris


AlfArie

Recommended Posts

Takk for info, AlfArie.

 

Lars H, jeg har ikke så mye erfaring med saltsyre. Men har en slags oppfatning av at det er litt røffere greier som kan virke på flere metaller og som jeg vil være mer forsiktig med å ta i bruk siden jeg er usikker på konsentrasjon til forskjellige formål. Har ikke sjekket prisnivå heller, men sikkert ikke dyrere enn eddiksyre.

 

Oksalsyre har jeg god erfaring med til diverse båtrens og vask. Selv har jeg kjøpt på eBay, det kan faktisk sendes i krystallform. Lettvint.

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev On 13.2.2020 at 9.51:

Har også prøvd meg på å komme med små tips i forskjellige sammenhenger men virker som att mange ikke bryr seg om slike "småting", blir bare oversett, å spesielt om det gjelder noe som er kjøpt på en "billigbutikk", det er synd da ett lite godt tips/råd kan være avgjørende i mange situasjoner.

 

Jeg bryr meg:-) Har allerede kjøpt inn et par liter eddiksyre fra Europris:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev On 23.2.2020 at 10.43:

Takk for info, AlfArie.

 

Lars H, jeg har ikke så mye erfaring med saltsyre. Men har en slags oppfatning av at det er litt røffere greier som kan virke på flere metaller og som jeg vil være mer forsiktig med å ta i bruk siden jeg er usikker på konsentrasjon til forskjellige formål. Har ikke sjekket prisnivå heller, men sikkert ikke dyrere enn eddiksyre.

 

Oksalsyre har jeg god erfaring med til diverse båtrens og vask. Selv har jeg kjøpt på eBay, det kan faktisk sendes i krystallform. Lettvint.

 

Saltsyre går helt fint å bruke, bare man har tunga litt rett i munnen når man tynner ut. SS er helt rått på rustrenner på skroget. Men jeg skal kjøpe inn Oksalsyre, så får man se om det er like effektivt. Har aldri prøvd det før..

Link to post
Share on other sites

Husk å tynne ut syren (om du trenger å tynne den ut) på rett måte. Gjør du feil, kan syren sprute opp.

 

Syre i vann går an.

Vann i syre blir uhyre!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

 

 Men jeg skal kjøpe inn Oksalsyre, så får man se om det er like effektivt. Har aldri prøvd det før..

 

Det går så fint så. Mange av de flotte produktene med "fancy" navn og høy pris har nettopp uttynnet oxalsyre som virkemiddel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er fortsatt billig eddik på Europris.
Dagens pris er kr 39,90 for i liter med 35%.
Drar å kjøper noen flasker for nå skal gårdsplassen tas.
På Kiwi koster en halv liter det samme.
Etterpå er det bare å komme seg utpå til over helgen.

https://www.europris.no/p-eddik-1-liter-35-klar-effekt-182005

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 1 time siden:

Drar å kjøper noen flasker for nå skal gårdsplassen tas.

 

Tror ikke det(du) er nevnt hva problemet er på gårdsplassen, men hvis det er mose på skyggefulle steder, eksempelvis på asfalt, så er billigste type veisalt veldig effektivt. Strø på, vann lett og borte er det etter et par uker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jungmann1 skrev On 25.5.2018 at 20.21:

Hva  bruker båtfolk eddiksyre til? 

 

Eddik er et ypperlig vaskemiddel, spesielt inne i båten. Jeg vasker ikke med noe annet enn eddikvann inne i båten. Erstatter både såpe og klorin. Det er bakteriedrepende, soppdrepende, løser opp fett, fjerner lukt og forebygger muggdannelse. Det etterlater heller ikke noe belegg som soppen kan spise, slik mange  vaskemidler gjør.

 

Ved vårvasken av skroget bruker jeg en dæsj Zalo og et par desiliter 35% eddik i ei bøtte varmt vann. Veldig effektivt.

 

Så må man selvfølgelig huske at eddik ikke kan brukes på flater som skades av syre.

 

 

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vann, eddik og en dråpe zalo anbefales av mange til bruk for vindusvask, vask av bad og kjøkken osv Trolig kan man hive ut alle disse flaskene med diverse remedier til fantasipriser så lenge man har tilgang til vann, eddik og en dråpe zalo. Godt, eller bedre, for miljøet såvel som for lommeboken?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 12 timer siden:

Tror ikke det(du) er nevnt hva problemet er på gårdsplassen,

Nesten alt som spirer og gror koser seg i fugene på brusteinen samt gress og mose har tatt over kantene.
Blir en runde med høytrykkspyler til uka
For noen år siden var det sjarmerende med litt grønt i mellom men nå har det tatt helt over og naturen truer med å ta over gårdsplassen

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Fan av eddiksyre. 1 liter eddiksyre 35 % og 4 liter vann en dæsh Zalo eller annrn såpe. Spray på ugress og det visner i løpet av tre dager. 

Prøvde denne blandingen minus zalo for ett par uker siden men tipper det ikke tok mer en 30% av det jeg ville ta.
Er åpen for att jeg ikke tok på nok og den blandingen holder hvis man bruker mer av det.
Kjørte på med 1 del syre og 2 deler vann.
Gresset var dødt etter en time så for jeg se hvordan resten ser ut når jeg kommer hjem til søndag.
Bruker man zalo for å få eddikblandingen til å henge fast i ugresset ?
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 13 timer siden:

Bruker man zalo for å få eddikblandingen til å henge fast i ugresset ?

Zalo bryter overflatespenningen til vannet. Overflatespenningen ser du godt når vanndråper ligger som perler på en overflate; på et blad eller på en polert og vokset overflate på båten.

 

Når overflatespenningen til vannet blir brutt, så blir det bedre kontakt mellom virkestoffet i vannet (her: eddik) og overflaten som skal behandles.
 

Du kan gjøre en test på to blader uten/med zalo, så ser du at vanndråper «flyter utover» med zalo.

 

Til trådstarter;

Takk for tipset :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...