Jump to content

Tips: 35% eddiksyre hos Europris


AlfArie

Recommended Posts

Og det bruker en jo sikkert 10-tals liter av iløpet av sesongen, he he. Så her kan en spare seg til millionær!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Og det bruker en jo sikkert 10-tals liter av iløpet av sesongen, he he. Så her kan en spare seg til millionær!

 

Nei Lars H., du må ikke kjøpe det på Europris. Som det står i overskriften var dette et tips.

Den lille skvetten du bruker i toalettet kan du sikkert kjøpe hvor som helst uten å gå konk..

 

Når en kjører det gjennom saltvann-delen på en D6, hver høst og brukercdet til div. syrevasking og løvetann, blir det fort minst en

15 liter i året.

Mange bekket små, gjør en stor å.

Link to post
Share on other sites

AlfArie skrev 22 minutter siden:

 

Nei Lars H., du må ikke kjøpe det på Europris. Som det står i overskriften var dette et tips.

Den lille skvetten du bruker i toalettet kan du sikkert kjøpe hvor som helst uten å gå konk..

 

Når en kjører det gjennom saltvann-delen på en D6, hver høst og brukercdet til div. syrevasking og løvetann, blir det fort minst en

15 liter i året.

Mange bekket små, gjør en stor å.

Sprayer du på løvetannen? Eller heller på en skvett? Løvetannen er jo oppe å går igjen rett etter jeg klipper plenen!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Først Knallipadden: Nei, ikke konservering.  Kjører først gjennom ferskvann på saltvannsdelen av motor. 

Lager en blanding av edikksyre og vann som sirkulerer i saltvannskretsen, kjører gjennom fersvann på nytt og så konserverer

med frostvæske blanding.

Dette i håp om å utsette den femårige rensen av kjølerer.

Se forøvrig innlegg av SF fra 4. Juli 2007 "Trøbbel med Volvo penta D-serie", der er det utførlig forklart.

 

glalaks: Lager en blanding av 1 del syre og 3 deler vann på en spray flaske med justerbar dyse, stillet inn på tynn stråle  og sprayer midt i løvetannen, en tre -fire pump. Bruker du spray, får du en stor brun flekk.  Visner etter 5-6 timer.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, den blir borte for alltid, men ikke bruk det på for store "blomster", da blir det en stor brun flekk.  Ser ut som om det har vært

laus-bikkjer å pissa.

Fikk beslaglagt eddiken en sommer som jeg hadde spray på alt som var gult, det så ikke pent ut.

Ta dem når de er så små som mulig.  Rundt heller og i grus/singel ganger er det ypperlig.

Link to post
Share on other sites

Før brukte jeg sitronsyre, men har gått over til eddiksyre, det har bare blitt sånn.

Sitronsyra kjøpt jeg i Sverige.1 kg pakninger.

Det er i pulver form, så det burde gå an å få det tilsendt.  Husker ikke åssen jeg blanda det.

D6 tar ca 16 l i saltvannskretsen, der blander jeg, 10 l vann og 8 liter edikksyre.

Tror eddik-/sitronsyre er "snillere" mot det i motoren, så blander godt for å få renset best mulig. 

Men hva som er aggressive syrer bør du lytte til de som vet og ikke tror, jeg tror. Saltsyreblanding som har gått bra på en type motor,

kan tære hull i en annen.

 

1527287552892.jpg

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 14 timer siden:

I  Danmark er eddiksyra 32% og kostet 13 kr. (16.70

 

På Coop i København er det for saltsyre 35%, 40 dkr. og noen øre for en liter.

 

Så på neste Danmarks tur, blir det å hamstre eddik- og saltsyre.  Da blir jeg millionær slik jeg

forstår LarsH.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...