Jump to content

Prosjekt Sigerfjord selvbygg anno tidlig 80

Sjølsøkk

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg overtok en båt ifjor sommer og har begynt å sette den tilbake til gammel storhet. Båten er av typen Sigerfjord med et slags selvbygg som ligner noe på Hansvik, så et ekte "gatekryss" fra Rødsand i Senja. Kanskje noen av dere båtfolk kan si meg hva den egentlig heter? Bildet er fra i høst når man skulle ta opp båten.

Har brukt mange timer her inne på forumet og fått tips fra andres prosjekter og tenkte å dele litt av det jeg har holdt på med nå på vårparten. Jeg liker å ha småprosjekt å pusle med og etter ei større renovering av eget hus er det på tide å se på det som gir meg mest plusstid av alt, båtlivet. Ettermiddagsturene utover mot Reinøya og yttersia Tromsø.

Motorene er knapt innkjørt til tross for noe alder. De fikk seg en full service hos Yamahaverkstedet Biltrend før den ble parkert hjemme i innkjørselen.

De er Yamaha 2t på 55hk og 5hk.

Denne båten bærer preg av noen år uten vedlikehold og er en ren bruksbåt, noe den også vil være når jeg er ferdig med den, man skal ikke være redd for å dra opp dronninga fra dypet i denne.

For å få litt vanntid i år har jeg valgt å ha følgende gjøremålsliste:

• Fjerne gammelt bunnstoff. Sparkle, grunne og legge fire lag nytt bunnstoff.
  • Pusse resten utvendig, grunne og legge ny maling på, få bort det røde.
  • Montere ny fenderlist, da den andre datt av i fart i sommer (!) :-)
  • Koble opp nødvendig elektro på nytt da det så ut som det er montert i kraftige dønninger på Malangsgrunnen.

Koseprosjektet i vinter blir å ta denne innvendig og bygge om inne i huset og få på solcellepanel slik at den alltid vil ha strøm til start og pumpen når den ligger ute på svai utfor huset. Denne delen får man komme tilbake til senere når man går i gang med det.

sigerfjord.jpg

Da var det bare å gå i gang å få bort gammel morro. Etter et par kvelda med pussemaskin og støv heiv man seg rundt med varmepistol, det anbefaler jeg på det sterkeste, bunnstoffet var som å stryke av som smør og man slapp å føle seg som en med Parkinson etter noen timer med vibrasjon fra pussemaskinen. Billigste sort fra Biltema gjorde jobben med glans!

La inn litt sparkel i sår. burde kanskje primet før den ble lagt, men tar sjansen siden det havner primer og fire lag bunnstoff på toppen. For øvrig her i gjestmilde nord er det ikke mye som har minnet om vårvær og det har gått mange dager mellom hver gang man har fått gjort noe, samtidig som det tok lang tid før sparkel herdet.

Litt bilder fra all moroa... dette gjør jeg ikke mange ganger for å si det sånn!

IMG_20180429_131027_1.jpg

IMG_20180429_132023_1.jpg

IMG_20180501_222241_9.jpg

IMG_20180501_222253_9.jpg

IMG_20180501_222301_5.jpg

IMG_20180501_222308_2.jpg

IMG_20180501_222314_5.jpg

Flott båt! Blir spennende å følge med. Sigerfjord-skrogene skal så vidt jeg forstår være solide saker. Har du noe info om hva skroget "heter" eller hvor langt det er?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

@WithVital: Har forsøkt å se etter noe dataplate av et slag, men mistenker at den forsvant en gang på 80 taller når toppen ble lagd. Antall fot er jeg usikker på, men tror den er tett under 6m lang. Bygde "garasjen" igår og den smøg seg inn under presenningen på 5x7m med motoren i "opptrekt" posisjon. Ja, den er veldig fin og sjøsterk.

Var ute på havet ifjor sommer og det ble plutselig væromslag og store krappe bølger man fikk fra siden når man kjørte over Tromsøsundet fra Kvalsundet retning fastlandet. Det var litt spennende siden man ikke kjente båten og da kom i vær som hadde bølger som slo opp i siderutene, men er idag man fikk den turen, så man vet hva den faktisk tåler. :-)

Flott arbeid og fin båt!

Sjølsøkk skrev 1 time siden:

Denne båten bærer preg av noen år uten vedlikehold og er en ren bruksbåt, noe den også vil være når jeg er ferdig med den, man skal ikke være redd for å dra opp dronninga fra dypet i denne. 

Det ene drar med seg det andre. Så straks du har ferdigstilt et delprosjekt og resultatet er topp, så får du lyst til å fortsette med neste delprosjekt: Plutselig har du et glansbilde av en båt :D

Sjølsøkk skrev 30 minutter siden:

Siden nordnorge generelt har hatt sin solide dose skitvær har man bygd en carport med presenning i innkjøringa, til min bedre halvdels store begeistring

Hehe, genial måte å få brukt tid på båten: "Teltet blir tatt vekk så snart båten er klar".

Da har man fått med seg fire årstider idag. Snø, regn, sol, vind, vindstille, hagl. Godt man har telt å stå under.

Har fått pussa ferdig båten og skal ta en runde med vask av støv før man tar en runde maskering og kan begynne å male.

Litt fra dagens økt, det går fremover. blir godt å få bort alt det røde å få det skinnende hvitt på sikt

IMG_20180607_125717_2.jpg

IMG_20180607_125737_0.jpg

IMG_20180607_125746_7.jpg

IMG_20180607_125757_3.jpg

Tok meg selvfølgelig en runde med "pirkeblikk" på alt over ripa og endte opp med å bruke en del epoxysparkel i småhakk og andre ujevnheter. Det tar sin tid å få tørt epoxysparkel med temperaturene vi har i Nordens Paris. Får gi det et par dager til før man pusser ned siste finish. Ting tar tid. Bra tørketiden ble lagt til eksamensperioden min om ikke annet. :-)

Tok også å luftet mobilkamera inn i "huset" på båten, så ser dere hvordan det ser ut der.

Planen min her er å trekke om og kappe litt av "sofaen" til venstre for å lage et ekstra fremovervendt sete der skapet står.

Før den havner på havet så skal jeg leke litt med vinyllakk på de slitne blå delene til sofadelen og se om det er noe tess. Noen med erfaringer på dette?

IMG_20180612_214547_8.jpg

IMG_20180612_214556_3.jpg

IMG_20180612_214601_7.jpg

IMG_20180612_214611_1.jpg

Sjølsøkk skrev 1 time siden:

kan jeg kappe videre fra der luken slutter og over hele veien? Har litt begrenset plass i båten til fiskekassen og om jeg fjerner noe av leppa som stikker ned vil den få god plass. Innspill her noen?

Bilder fra utsiden og inn under.

det vil jo påvirke vridningsstivheten i innerskroget til en viss grad.   Men dersom laminatet ikke er for tynt så burde det vel gå greit om du ikke fjerner for mye. 

Ville også etterstrebd å fått litt radius på hjørner slik at de ikke blir skarpe 90 graders.  Lettere for at det oppstår sprekker i gelcoat da 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...