Jump to content

Erfaringer med Skibsplast 685

lenny36

Recommended Posts

Vi er en liten familie, 2 voksne og ett lite barn, som ønsker å ta skrittet over fra en ren daycruiser til en båt som har litt mer komfort ved overnatting for en helg eller en ukes sommerferie. Vi her sett litt på Skibsplast 685 og synes den virker som en kjempefin båt som kan dekke våres ønsker og behov. Prisen for en brukt båt er også innenfor budsjettet på ca 350-400.000,- Har dere noen synspunkter på denne båten? Jeg ser at denne båten ble levert både med drev og utenbordsmotor. Min far har skremt meg vekk fra tanken på en båt med drev da han mener at det er uforholdsmessig dyrt å vedlikeholde og reparere. Derfor heller jeg mer i retning av utenbordsmotorvarianten. Synspunkter på båten og valg av utenbords vs drev på denne båten?

Ikke hatt denne typen selv, men tror det er en grei båt! Drev eller outboard, vanskelig valg. har selv en 27 fot alicraft med ny i 2015 suzuki 200 utenbords.  Kan jo våre uheldig med drev og få et som trenger utbytte av div lager, ledd og foringer. Men kan jo også få em bra velhldt intallasjon hvor alt av service og vedlikehold er bra fulgt opp! En annen fordel med outboard er at du får bedre plass, da du slipper motor i båten, men samtidig mister du ulighet til en brukelig badeplattform!  Jeg hadde nok gått for utenbords!

Takk for innspillet? Ja jeg heller mot utenbordsmotor pga enklere vedlikehold. Er det evt andre båter i prisklassen rundt 350.000 fra 2006 og nyere jeg burde titte nærmere på? Den må være minst 23 fot og ha toalett, bysse og helst sengeplass for 4 stk. Bør marsje på 20-25 knop. ?

Vi har en 685. Dvs utenbords. 150 hk Mercury. I selected versjon. Det er en ypperlig båt for 2voksne og 1-2 små. Var 10 dager på tur i fjor og det var topp. Blant annet får du plass blant daycruisere i havner. Du slipper da stort sett folk i nabo-båt mer eller mindre på fylla. Trenger heller ikke bli skvist mellom 2 45 fotere..... stort nok toalettrom (og du slipper å stå opp fordi pjokken må på do og den er under madrassen dere ligger på..... kjøp gjerne en med baugpropell. Sidevind er no dritt inn der det er trangt. Kalesjen kan settes opp med bare taket på når sola tar av og kjøleskap praktisk plassert. Eneste vi ikke liker er måte å gå ut og inn av båt (klatre over enten foran eller bak). Fribord er høyt nok til at de små ikke faller ut. Styr unna innebords, har du ikke drevproblem er det noe med motor..... Nå gleder vi oss til ny ferie på båt! 

Dette høres veldig bra ut kæptn, takk for innspillet ? Det virker som båten har veldig mye å by på til tross for bare 23 fot. Ja jeg kommer til å gå for utenbords for billigere vedlikehold. Hva inneholder selected-versjonen? Er baugpropell vanlig på disse båtene? Har du erfart noen problemer med båten ellers? 

For min del har jeg alltid likt 690. Samme båt, men med drev. Jeg er imidlertid enig med din far. Utenbords gir enklere og rimeligere vedlikehold. Båtene er jo forøvrig like. Flott båt. Støtter baugpropell. Noe vindfang i overbygg på disse båtene.

Fra en som hadde en slik båt ble det sagt at man burde ha 200 HK på denne og at 150 HK kunne være litt knapt. Ser at Kæpt’n ikke sier noe om dette, men det er kjipt med for lite krefter (plan, passasjerer, drivstofføkonomi, slitasje på motor mm).

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

lenny36 skrev for 2 timer siden:

Dette høres veldig bra ut kæptn, takk for innspillet ? Det virker som båten har veldig mye å by på til tross for bare 23 fot. Ja jeg kommer til å gå for utenbords for billigere vedlikehold. Hva inneholder selected-versjonen? Er baugpropell vanlig på disse båtene? Har du erfart noen problemer med båten ellers? 

Selected er med div ekstra teak. Jeg har ingenutfordring med å dra i plan m 4 voksne. Satt på med 225 hk og opplevde marginal forskjell. Men jeg tror du får bra økning på bensinforbruk...... baugpropell er ekstra, men anbefales. Driver fort med vinden. Ingen prob nei, blir mer og mer begeistret etterhvert som vi bruker den. Men i plan og sidevind må du kunne å balansere den slik en annen kommenterte

• 1 måned senere...
GeirV skrev On 17.6.2018 at 21.38:

Har en 685 med 200 hk mercury verado 2006 modell. Helt topp båt på alle måter. Sensitiv for vind, men god familiebåt. Ville nok valgt en med baugpropell men det går greit uten også. Min erfaring er at båten går godt i ulik type sjø men jeg bruker interseptorene en del ved sidevind. 

Hva er forbruk på marsj ogfull fart?

Skibsplast opplever jeg som gode sjøbåter i denne størrelsen. 

Vi har i år kjøpt oss en litt mindre, 660 med 150 diesel. 

Denne imponerer oss frem til nå. 

Jo innenbords og drev kan koste mer med tanke på vedlikehold.

Om man kan ta denne jobben selv, så vil man spare arbeidspenger og da er ikke forskjellen så stor mellom utenbords og drev.

Forbruket hos oss er ved 23 knop ca 20 liter, da med 3000 omdreininger.

Men dette er som sagt på en 660.

Har også fått opplyst at det er litt forskjell på skroget på 655 (utenbords) og 660 (innenbords), vet ikke om det er slik på 685 og 690. 

Ser ar man mister litt lagringsplass i båten med innenbords, men får en «hel hekk».

Men, om man ikke har plass, eller kan ta service selv, bør man gå for utenbords utgaven. 

Lykke til med båtkjøpet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...