Jump to content

BEP-rele og strømforbruk


index

Recommended Posts

Sakset fra Ingars båtside:

 

Oppdatert:

Automatiske releer fra BEP-marine finnes nå i Norge, bl.a. hos Maritim (nr. 10032-30).

Dette gjør oppkoblingen enda enklere ved at man slipper å koble noen styre-leding til D+ slik man må med et vanlig rele.

BEP-releet kobler inn når spenningen overstiger 13.7V. Maks. ladestrøm 100A.

Dette gjør at man også får ladet begge batteribanker med kun èn vedlikeholdslader.

Ulempe ift vanlig rele er at det bruker ca 20mA i standby.

 

 

Betyr dette at releet belaster batteriene 20mA når båten ikke er i bruk? I så fall, trekker den dette fra forbruks- eller startbatteriet? Kan kanskje være av en viss betydning vinterstid, når båten ligger lengre perioder uten å være i bruk. Noen som vet noe om dette??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Viss du kobler releet som anbefalt av Bep marine trekker releet ingen strøm når du slår av batteribryterene,(noe jeg anbefaler på det sterkeste når båten ikke er i bruk) :cheers:

 

Jeg har montert releet i 3 båter i sommer og ingen har hatt noen form for problemmer ennå :cool:

 

Anbefalt koblingsskjema finn du på sidene til Bep Marine

 

Mvh

Sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK. Men da er denne etter tegningen ikke særlig anvendelig å bruke i sammenheng med en separat lader (landstrøm) etter det jeg kan de. I så fall kreves det en dual sensing versjon. Eler har jeg misforstått noe her?? :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har kjøpt meg maken ladefordeler. Ikke dyr heller 326,00 + mva. Det står ingen ting i mont.anvisningen om kabelstørrelse. Holder det med 1,5 kvaderat?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvor kjøpte du denne? Maritim tar vel rundt 550,- inkl. mva. etter det jeg kan huske. Kvadratet på kablene kommer vel an på hvor mange ampere dynamoen gir og hvor lange kablene er. Men 1,5 kvadrat blir nok uansett for lite. Det stod en tabell på hjemmesiden til BEP med anbefalt kvadrat ut fra disse to faktorene. Så der finner du nok svaret.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK. Men da er denne etter tegningen ikke særlig anvendelig å bruke i sammenheng med en separat lader (landstrøm) etter det jeg kan de. I så fall kreves det en dual sensing versjon.

Nei, du må bare koble laderen til det batteriet som er tilkoblet sense på releet.

 

Ut fra BEP tegningen så vil det være startbatteriet.

Dette fordi dynamoen normalt er koblet til start-batteriet i utgangspunktet. (koblet via starter)

Men det betyr at så godt som all ladestrøm må gå gjennom releet.

Legg heller en solid kabel, 20kv eller mer, direkte fra dynamo til forbruksbanken og kobl startbatteriet via releet.

 

20mA vil si ca 15AH pr måned så dette bør ikke være noe problem for de fleste.

Men batteriene bør kobles fra i vinteropplag, evnt. vedlikeholdslades.

 

Apropos, noen som har målt det faktiske forbruket på releet?

20ma var det BEP oppga til meg på forespørsel.

 

(Krapyl? har tidligere skrevet at det ikke spiller noen rolle hvilket batteri man kobler vedlikeholdsladeren til, så det er mulig at de som selges her i landet er av dual-sense typen.)

Link to post
Share on other sites

Nei, du må bare koble laderen til det batteriet som er tilkoblet sense på releet.

 

Ut fra BEP tegningen så vil det være startbatteriet.

Dette fordi dynamoen normalt er koblet til start-batteriet i utgangspunktet. (koblet via starter)

Men det betyr at så godt som all ladestrøm må gå gjennom releet.

Legg heller en solid kabel, 20kv eller mer, direkte fra dynamo til forbruksbanken og kobl startbatteriet via releet.

<{POST_SNAPBACK}>

Men vil man ikke da bypasse en av releets viktigste funksjoner, nemlig at den lader opp startbatteriet først og deretter kopler inn forbruksbanken? Med en direkte ledning til forbruk så får jo dette lading hele tiden? Jeg forsto visst ikke dette helt...

 

I følge BEP's monteringsanvisning så får man et tap på 0,01A hvis man kopler startbatteriet også utenom hovedbryter. Men hvis dette medfører at man kan bruke releet til også å styre landstrømslading av begge batteribanker så er kanskje dette en foretrukket løsning likevel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK. Men da er denne etter tegningen ikke særlig anvendelig å bruke i sammenheng med en separat lader (landstrøm) etter det jeg kan de. I så fall kreves det en dual sensing versjon. Eler har jeg misforstått noe her?? :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

På en av båtene jeg monteret releet ble det og montert lader,her valgte vi å koble laderen til forbruksbatteriene og satte i tillegg inn en bryter for nødsammenkobling av batt.bankene,om dette er den smarteste måten å gjøre det på skal jeg ikke sette penger på :blush: , men det er forbruksbatteriene som normalt sett får mest " juling " i lystbåter, og det er viktig at disse får hjelp til å bli toppladet i havn ved bruk av lader.

 

Alternativt finnes det ladere med 2 seperate utganger . :flag:

(eller 2 separate ladere :wink: )

 

mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke separate hovedstrømsbrytere,men en 3 punkts batterivender. Den er litt vrien og komme til på baksiden (litt snaue kabler). Da kan jeg vel bare koble kabel fra sense på releet direkte til starter, og den andre til + på forbruksbatteriet?? Og venderen skal vel da stå på begge under lading??(kjøring)

Noen som kan svare på dette?

Link to post
Share on other sites

Men vil man ikke da bypasse en av releets viktigste funksjoner, nemlig at den lader opp startbatteriet først og deretter kopler inn forbruksbanken? Med en direkte ledning til forbruk så får jo dette lading hele tiden? Jeg forsto visst ikke dette helt...

Nei, grunnen er nok, som jeg skrev, at direktekobling til startbatteriet normalt vil innebære minst installasjonsjobb.

Det er lite poeng i å lade startbattereit først. I praksis vil det bare innebære at det går noen sekunder før releet kobler inn.

Fordelen med å koble dynamoen til forbruksbanken er at man da slipper å belaste releet med ladetrømmen samt at man begrenser spenningsfallet til et minimum.

 

Uansett hvordan du kobler vil du kunne lade begge banker fra en og samme lader.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke separate hovedstrømsbrytere,men en 3 punkts batterivender. Den er litt vrien og komme til på baksiden (litt snaue kabler). Da kan jeg vel bare koble kabel fra sense på releet direkte til starter, og den andre til + på forbruksbatteriet?? Og venderen skal vel da stå på begge under lading??(kjøring)

Noen som kan svare på dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Vitsen med relelet er å erstatte den venderen du har,får å slippe å huske å skille batteriene når man ligger stille uten lading, sånn at man alltid har strøm til å starte motoren med.

 

Jeg ville erstattet venderen med 2 seperate brytere og fulgt koblingsskjemaet som følger releet ,plasser helst releet i nærheten av bryterene får å få kortest mulig kabler til rellet 10 eller 16mm2 holder nok i de fleste tilfeller.

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Mulig vi snakker forbi hverandre, men så lenge man passer på å koble vedlikeholdladeren til den batteribanken som er tilkoblet "sense" terminalen  på BEP vil det fungere. (Altså å lade begge bankene.)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det vil fungere :smiley: men viss en kobler releet etter skjemaet som føler med må bryteren for startbatteri stå på, for sense + er koblet til startmotorsiden av bryteren for å unngå at hvilestrømmen til releet skal tappe batteriet(feks ved vinterlagring).

 

 

Mvh

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vitsen med relelet er å erstatte den venderen du har,får å slippe å huske å skille batteriene når man ligger stille uten lading, sånn at man alltid har strøm til å starte motoren med.

 

Jeg ville erstattet venderen med 2 seperate brytere og fulgt koblingsskjemaet som følger releet ,plasser helst releet i nærheten av bryterene får å få kortest mulig kabler til rellet 10 eller 16mm2 holder nok i de fleste tilfeller.

 

mvh

sveno

<{POST_SNAPBACK}>

Hva gjør jeg med ledningen som er koblet til venderen fra dynamoen?
Link to post
Share on other sites

Hvis man kobler sense til forbruksbatteriet vil ikke dette kutte når det kommer under 12,7 volt og releet vil bytte til startbatteriet slik at dette tappes?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei ,releet vil ved spenning under 12,7 volt på sensebatt. bryte forbindelsen mellom batteriene,slik at man da har et batteri kun for forbruk og et kun for start :flag: . Når en starter vil en begynne å lade forbruksbatt. til dette når ca 13.7 volt og da vil releet igjen lage forbindelse mellom begge batt.bankene sånn at man lader begge.(Forklaringen her er ved bruk av skjemaet til Ingar).

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Nei ,releet vil ved spenning under 12,7 volt på sensebatt. bryte forbindelsen mellom batteriene,slik at man da har et batteri kun for forbruk og et kun for start :flag: . Når en starter vil en begynne å lade forbruksbatt. til dette når ca 13.7 volt og da vil releet igjen lage forbindelse mellom begge batt.bankene sånn at man lader begge.(Forklaringen her er ved bruk av skjemaet til Ingar).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er redd for at som i mitt tilfelle en motor som trekker en del ved start og dynamo med begrenset (43A) kapasitet så kan denne versjonen av koplingsskjema føre til at startbatteriet får lite eller ingenting av lading. Og det å ikke ha nok strøm til starten kan være ille nok. Tror nok derfor heller at jeg foretrekker å kople den i henhold til produsentens anvisning, slik at jeg er sikker på at startbatteriet alltid får sitt først.

 

I motsatt fall risikerer jeg kanskje at hvis jeg starter hjemturen med tomt forbruksbatteri og bare har en time eller to å gå, så har ikke startbatteriet fått noe som helst av lading på vei hjem. Og med mange småturer etter hverandre så er startbatteriet plutselig flatt... Ikke noe spesielt trivelig. :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

(Krapyl? har tidligere skrevet at det ikke spiller noen rolle hvilket batteri man kobler vedlikeholdsladeren til, så det er mulig at de som selges her i landet er av dual-sense typen.)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg sa det men det var feil. Jeg korrigerte det i et senere innlegg.

Det var feil i installasjonstegningen som forvirret meg noe.

Har den koblet på forbruksbatteriet. Startbatteriet får aldri noen særlig utlading allikevel.

Har brukt den i to år uten noe hikk.

Landstrømsladeren er også koblet på forbruksbatteri.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...