Jump to content

Batteri-isolator gir ikke dynamostrøm ut på en utgang, koble om.


AlfArie

Recommended Posts

Forbruksbank 3 batterier a 145 amp, lades ikke fra dynamo, kun battetilader.  Som bildet viser har batteri isolator tre utganger. Første fra venstre til startbatteri, nr. to til baugpropell batt, nr tre fra dynamo og nr fire til forbruksbank.

Måler 14,7 volt inn på dynamo og 14,5 ut på start og baugpropell, men kun 12 ut til forbruksbatteri, noe jeg regner med er batterispenning.

Tanken var å koble ledningen til forbruksbatteri sammen med baugpropell og la utgangen til forbruksbatteri stå tom.

Har noen synpunkter mot det.

1531576822704.jpg

1531577211896.jpg

Link to post
Share on other sites

Er der noka begrensning på kor stort batteri kvar av utgangane på separatoren toler?

reint sånn instinktivt antar eg at det kan vera bedre å kobla baugpropell sammen med startbatteri, fordi om du kobler sammen baugpropell og forbruk, og blir liggande ei stund, so er begge desse batteria nedkjørt, og sjølv om motoren er i gang når du skal bruka propellen, so opplever du at der er lite strøm. Med baugpropell sammen med startbatteriet er framdeles forbruk nedkjørt, men å starta ein motor som er nokolunde lettstarta krev lite av batteriet, so du har friske batteri til baugpropellen. Du bruker (selvfølgelig) dei utgangane som virker.

 

Link to post
Share on other sites

Joda, det går fint.  Det du i praksis gjør er jo å laske sammen bankene for forbruk og truster. 

 

Men en annen ting. Siden du har skilledioder bør du være obs på at de gir et spenningsfall med påfølgende effekttap. Sjekk at du får tilstrekkelig ladespenning på batteripolene. Jeg hadde tilsvarende løsning, men valgte å bytte ut med rele. 

 

Lagt til: Der kom @Dinamo meg i forkjøpet mens jeg skrev. Enig i de vurderingene ?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av utgangene i enheten er tydeligvis defekt, så er det vel bare å handle ny skillediode. Er du ute på tur og ikke i nærheten av butikk, ville jeg valgt å koble sammen truster- og startbatteriene som en nødløsning, ref. Dinamo sitt svar.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.  

Da blir truster og startbatteri koblet på utgangen til startbatt. og forbruk blir satt på "gamle " utgang til truster.

Begynte tre ukers ferie denne helgen, så får håpe løsningen holder inntil jeg kommer til et sted hvor de har batteri isolator.

Et bestemte merke/type som anbefales?  

Var ikke fornøyd med den typen jeg har/hadde, etter div. målinger gjennom årene 

sitter jeg igjen med et inntrykk av at den trakk mye strøm (alt er relativt).

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Som nevnt over,  jeg anbefaler å bytte til rele, da slipper du spenningsfallet som du får med dioder. 

Les Ingar sin tråd om dynamo og lading av flere  batterier. Der er alt godt forklart. 

Nå er jeg ikke motstander av rele, men av de måleresultater AlfArie viser til tyder alt på at her er det montert et eller annet som kompenserer for spenningsfallet. Da ville jeg gått for en ny skillediode da denne aldri paralellkobler batteriene, men det blir nærmest en vurdering hva man synes er best. I noen tilfeller ønsker man jo at batteriene paralellkobles og i andre tilfeller ønsker man det ikke. Man må nesten vurdere dette selv ut fra utstyr man har.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 5 timer siden:

Nå er jeg ikke motstander av rele, men av de måleresultater AlfArie viser til tyder alt på at her er det montert et eller annet som kompenserer for spenningsfallet. Da ville jeg gått for en ny skillediode da denne aldri paralellkobler batteriene, men det blir nærmest en vurdering hva man synes er best. I noen tilfeller ønsker man jo at batteriene paralellkobles og i andre tilfeller ønsker man det ikke. Man må nesten vurdere dette selv ut fra utstyr man har.

Eg må seia meg enig her, at spennimgen ut frå dynamo er for høg til å setja på eit rele. Å setja på ein ny diode ville eg heller ikkje gjort før der er gjort ein god undersøkelse på årsaken til at eksisterande diode er røket, for å sikra so godt som det går at det ikkje skjer igjen. Rettnok fins der dioder der ein pakke med 200 koster 49 kroner, men dei er av ein heilt annen størrelse.

Link to post
Share on other sites

Da har motoren gått i nesten 12 timer med baugpropell og startbatteri på en utgang, nr. en fra venstre, forbruksbank på utgang nr. to.  Tredje utgang som var forbruk har vært kobblet til er tom/fra.

Før oppstart var alle batterier ladet opp, og under gange har de ligget på 13,7/13,8 volt, under lenger landligge har jeg vært på landstrøm.Overnattinger har det virket normal, falt 0,3 volt. Har bestilt ny batteri-isolator fra Seatronic, skjønner ikke at de ikke har et "hente punkt i Moss sentrum"..

 

https://seatronic.no/quick-ladeseparator-160a

 

Synspunkter for/imot denne?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...