Jump to content

Hvor mye bølger "tåler" båten?


Baltic

Recommended Posts

Etter å ha vært på havet i noe forskjellige forhold med båten har jeg fått spørsmål om hvordan jeg kan vite hvor mye sjø/krengning båten tåler før den tipper rundt. Har jo fått noen "skavler" inn fra siden som har fått båten til å krenge kraftig...

 

Ja,- hvordan kan jeg vite det? :confused: Jeg sender spørsmålet videre til baatplassen.no...

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske å ha lest i rapporten fra Fastnet ulykken at bølger som bryter og har en høyde på 40-60% av skroglengden, medførte at båten går rundt hvis et par slike etterfølgende bølger treffer skroget fra tvers..

 

Dette gjelder seilbåter, tallene for motorbåter vil sannsynligvis være anderledes. Store bølger som bryter bør man uansett ikke få fra siden. En 30-35 fots motorbåt og bølger på mer enn 1-2 meter som bryter, ville jeg ikke vært ombord i. Bølger som ikke bryter, er no problem, nesten uansett høyde.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Vet du hvilke kategori den er godkjent for da? Det er vel kategori A, B, C og D, eller noe i den retningen. Kategorien sier noe om hvilke type farvann båten er bygget for å gå i. Rent ut over det, vil jeg tro du må gå på konstruktøren/produsenten for å få vite mer konkrete tall for tingene du spør om.

Link to post
Share on other sites

Det er et litt sånn "Hvor lang er en liter melk"-spørsmål. Fire ting spiller i hvert fall inn:

 

- Hvor høye er bølgene

- Hvor tett kommer de

- Hvilken retning treffer de båten med

- Hvor tøff er du.

 

En båt kan klare seg godt i dønninger som er ganske høye, så sant bølgelengden er stor nok. Da følger båten bølgene, og du har en viss mulighet til å styre så du ikke får dem på tvers.

 

Hvis bølgene er krappe og med kort bølgelengde, da er det verre. Gi meg heller noen meter høye dønninger fremfor tometers kuling- og tidevannsbølger. Da er det et slit å holde båten opp mot bølgene.

 

Hvis du lurer på hvor store bølger som skal til for å kantre en båt som kommer på tvers av bølgene, så trenger ikke bølgehøyden være spesielt mye høyere enn fribordet.

 

Hvis mannskapet etter en stund i bølgene henger over ripa og mater krabbene, da skal det vel også mindre til før båten tipper rundt.......

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

- Hvor tøff er du.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor mye sjø båten tåler er vel ikke avhengig av hvor tøff jeg er... Det må vel være en helt annen sak? Når båten ikke tåler bølgene lengre vil den vel tippe rundt,- uavhengig av om jeg skulle tørre å 'kjøre på'. Jeg trives ikke med å kjøre i store bølger og heller ikke skremme mannskapet,- langt derifra, men noen ganger skjer det jo at bølgene er noe høyere enn vi hadde håpet på og det er for slike tilfeller jeg spør.

 

Jeg lurte bare på om det finnes noen "tommelfingerregel" som man kan ha i 'bakhodet' og som man event. kunne svare engstelige passasjerer med,- forsåvidt også for egen del.

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en artikkel i Båtbørsen (tror jeg det var) som illustrerte sjødyktigheten til Viksund Columbie 27-28. En slik båt slet seg fra dekket på en lastebåt i storm i Nordsjøen. Etter en uke ble båten funnet igjen helt uskadd og uten en skramme.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, sånn er det når man kjøper skikkelig båt! :wink:

 

Men det er ikke alle båter som tåle så mye da... Columbi'en tåler mer enn de fleste sånn sett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette bør stå oppgitt i spesifikasjonen for båten.

Når det gjelder seilbåter ligger krengningsvinkelen vanligvis mellom 130 til drygt 140 grader.

Stabilitetskurven har der et punkt som kalles AVS (Angel of vanishing stability). Da tipper man rundt.

Personlig foretrekker jeg seilbåter med AVS nærmere 140 enn 130 grader. Ellers synes jeg de blir litt ustabile, og legger seg ned på øret ved første vinkule.

 

Motorbåter som ikke har mast, og med motoren langt nede har nok også god stabilitet, men for begge gjelder jo dette med bølger som bryter, og kan slå farkosten rundt i dårlig vær.

 

Prøv og sjekk med produsenten og spør etter AVS vinkelen!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Tøffheten er litt på siden av spørsmålet, helt enig. Men hva en båt kan klare å takle av sjø har også med erfaringen og dyktigheten til den som fører båten. Mitt poeng er at det neppe er noen objektiv målestokk for hva en båt takler av bølger.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic!

 

For det første: Dette er noe som er spesifikt for hver enkelt modell. Konstruktøren/verftet er vel de som best kan svare for dette.

 

Dernest: Du bør vel ikke gå med sjø rett fra siden hvis den blir over en viss størrelse. Sjø rett fra siden er sannsynligvis det verste, dernest å få brytende sjø innover cockpit/hekken rett aktenfra.

 

Jeg har gått rundt Hvaler i liten til stiv kuling en del ganger. Bare en gang kan jeg huske å ha sett en motorbåt utpå i slikt vær. Det var en halvplaner, og båtføreren imponerte meg! Han skulle vel et sted 35 - 45 grader på vindretningen. Han gikk relativt rett i mot bølgetoppene, men falt av mot retningen han skulle på vei ned bølgen for så å gå mere mot vinden igjen. Dette så ut til å fungere bra, men båtføreren må vel ha litt av en jobb!

 

Jeg har selv sittet surret til rors i 29 m/s, sterk storm styrke 11, på kryss mot Skagen. Ved Skagen revs fyrskip var bølgene rundt 11 meter høye. Jeg måtte ikke gå for "bratt" mot bølgetoppen, og jeg måtte passe på at båten ikke "tippet" over bølgekammen for at riggen skulle tåle påkjenningen. Vanskelig helt å forklare, men håndteringen ga seg selv!

 

Strømforholdene er jo også meget viktige. I praksis synes jeg sundet mellom Søsterøyene og Hvaler hvor Glomma butter med en sørvestlig kuling, eller Gule Humpen i liten kuling fra sydvest, er verre enn en sterk kuling til havs hvor sjøen er harmonisk.

 

Det er vel sagt til det kjedsommelige: Båten tåler mer enn folkene ombord. En dyktig rormann/båtfører kan mestre svært røffe forhold både med en god motor- eller seilbåt, men det tar krefter - før eller siden må en mann melde pass. Det var for noen år siden kuling langs svenskekysten hvor svenske sjøredningen plukket opp en "herreløs" norsk seilbåt. Den ble slept inn til Käringöen - da de var i havn viste det seg at en mann befant seg under dekk, to til ombord hadde sjøen tatt.

 

Skipsførerne i NSSR kan sikkert en god del om dette temaet - snakk med noen av dem!

 

Men, går du ut i hardt vær, så ha en løsning i bakhånd for å ta deg inn igjen i tide! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei! Leste om en familie som skulle seile fra vestlandet et sted til GB. De måtte forlate båten litt over halvveis, da var bølgene 12-15m, det slo 5m sjø over baugen på båten som var ca 35 fot stor. De ble plukket opp av helikopter og båten ble liggende igjen på havet. Snakk om skrekkopplevelse!! :puke:

Link to post
Share on other sites

Strømforholdene er jo også meget viktige. I praksis synes jeg sundet mellom Søsterøyene og Hvaler hvor Glomma butter med en sørvestlig kuling, eller Gule Humpen i liten kuling fra sydvest, er verre enn en sterk kuling til havs hvor sjøen er harmonisk.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Er det dårlig vær - sett kursen utover på dypere vann. Kan være at det blåser mer - men sjøen er rundere og mer forutsigbar.

 

Og med motorbåt er det enklere å bruke skrogets egenskaper i ulik fart for å håndtere sjøen. Når jeg er ute i mye sjø legger jeg meg ofte i halvplaner fart 10-14 knop for å bruke vekten i båten mot sjøen. Det verste er å ligge i ro på tvers av sjøen. Det er farlig. Blir det for mye for mannskapet - legg dere med baugen mot sjøen og 1-2 knops fremdrift. Da ligger man ofte fint på været.

Hei! Leste om en familie som skulle seile fra vestlandet et sted til GB. De måtte forlate båten litt over halvveis, da var bølgene 12-15m, det slo 5m sjø over baugen på båten som var ca 35 fot stor. De ble plukket opp av helikopter og båten ble liggende igjen på havet. Snakk om skrekkopplevelse!! :puke:

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer ganske bra - men båten var en Skarpnes 9100 - ca 28 fot motorbåt. Og den er CE godkjent i kategori C - dvs kystnære farvann. Dårlig sjømannskap mener jeg å legge ut på en slik tur i en slik båt. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Leste om en familie som skulle seile fra vestlandet et sted til GB. De måtte forlate båten litt over halvveis, da var bølgene 12-15m, det slo 5m sjø over baugen på båten som var ca 35 fot stor. De ble plukket opp av helikopter og båten ble liggende igjen på havet. Snakk om skrekkopplevelse!!

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du om dette var en seil- eller motorbåt?
Link to post
Share on other sites

Og med motorbåt er det enklere å bruke skrogets egenskaper i ulik fart for å håndtere sjøen. Når jeg er ute i mye sjø legger jeg meg ofte i halvplaner fart 10-14 knop for å bruke vekten i båten mot sjøen. Det verste er å ligge i ro på tvers av sjøen. Det er farlig. Blir det for mye for mannskapet - legg dere med baugen mot sjøen og 1-2 knops fremdrift. Da ligger man ofte fint på været.

 

Viser til en sann historie fra krigens dager, en 69 fots skøyte skulle over til Shetland, med 70 hk Finnøy, ble overasket av orkan, og måtte ligge "på været" med full fart forover i 24t, uten å bevege seg forover, men det gikk da bra.

Link to post
Share on other sites

båter tåler nok mer enn skipperene som regel....den skarpnesen ble visst funnet når været hadde løyet...noe skadet men fløt.. reiste selv over fra tjøme til fredrikstad for 3 år siden og vi gikk i plan til ene skapdøra falt av.... :eek: det eneste vi så innimellom når vi var på toppene var et tankskip fra slagentangen....begynte å lure på om vi trengte :diving: ....men det var ingen prob bare vi fulgte sjøen..og holdt farten moderat..da vi kom innaskjæes v fredrikstad dukket 40-50foterne opp :lol: fikk en del rare blikk da de så hvor vi kom fra med 20 fot stabburet :lol: ..ikke å anbefale for alle men det er greit å få prøvd seg litt så man vet når en skal si at detta holder! bølgehøyde? tja ca 4 meter m noe brytning...regn-vind..detta er max for meg og min båt... men har vært med på værre med stor rib..men det er noe helt annet,.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

- Hvor høye er bølgene

- Hvor tett kommer de

- Hvilken retning treffer de båten med

- Hvor tøff er du.

 

Dette ble skrevet i en av innleggene. Om en med tøff mener mot og sjømannskap, er det utrolig hva en båt tåler av bølger, når båten behandles riktig i forhold til bølgene.

 

Båten som ble forlatt i Nordsjøen ble slept til land uten skader. Dvs. at de som var ombord kunne fortsatt være ombord, uten fare. At sjøene vasker over dekk er ikke noe problem, annet enn de som mangler erfaring med dette kan bli redd. I dette tilfellet vil jeg ha valgt å gå unna været, og det ville ha blitt mye roligere ombord.

 

Det ble sagt at det var bølger opptil 13 m, men det er ikke mulig. For å få til stor sjø, må vinden få lov til å blåse over vann i mange nautiske mil uten hindringer, samt at vinden må blåse i flere timer. Slik været var på det tidspunktet var det kortvaring sterk kuling, og jeg vil tro at bølgene var på rundt 3 m, kanskje opp til 5 m de største. Dette litt avhengig av strøm og strømretning. Jeg vil tro at en mer erfaren skipper ville fortsatt turen uten problem.

 

Problemet for små båter er at enorme bølger bryter. For det første er underlaget ikke vannrett, men loddrett, i tillegg til at flere tonn vann kommer fallende ned over båten. Da kan de fleste bukke under å gå ned. Normalt vil slike fohold ikke oppstå i Nordsjøen på sommerstid, vinden er ikke sterk nok eller blåser ikke i lang nok tid. Jeg har en tabell for dette, men den ligger i båten, men det er mye bølgeterori å lese på denne linken

 

http://home.c2i.net/soma_ingebrigtsen/publ...lige_bolger.htm

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Har lest innleggene med stor interesse og lært mye! :yesnod:

Da vår båt for noen år siden var påtenkt klasset for passasjerbefordring (inntil 12 personer), fikk vi bl.a. pålegg om stabilitetstest (fra Skipskontrollen): med 12 mann ute i borde skulle fribordet ikke reduseres med mer enn 50% og krengningvinkelen ikke overstige 10 grader.

Dette er en grei og sånn sett fornuftig test (utføres på flat sjø).

Men siden båten er ganske rundbunnet og nesten uten kjøl, har jeg undret meg litt over om en slik test ovehodet har noen relevans når båten kommer ut for stor bølgehøyde (med ubehagelig kraftig rulling!) når bølgene må tas fra siden....

Hva tåler den da, med eller uten 12 mann ute i borde?

Har vel egentlig ikke lyst til å finne det ut, sånn i praksis.....

Link to post
Share on other sites

Det ble sagt at det var bølger opptil 13 m, men det er ikke mulig.  For å få til stor sjø, må vinden få lov til å blåse over vann i mange nautiske mil uten hindringer, samt at vinden må blåse i flere timer.  Slik været var på det tidspunktet var det kortvaring sterk kuling, og jeg vil tro at bølgene var på rundt 3 m, kanskje opp til 5 m de største.  Dette litt avhengig av strøm og strømretning.  Jeg vil tro at en mer erfaren skipper ville fortsatt turen uten problem.

Det er etter min mening mulig - det avhenger av hvor grunt farvannet er. Bølgene skapes mye av grunnforholdene og Nordsjøen er kjent for å ha tøff sjø. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fant denne gamle tråden.

Ganske artig å lese om folks erfaring med vær og vind, og hvordan båten tåler dette.

Har jo vært ute i noe vær, men sikkert langt fra hva båten tåler.

Prøver å legge opp til å ha en behagelig tur både for meg og fruen, men kjenner jo også på at det kanskje er lurt å bli kjent med båten i litt røffe forhold. Føler også at nettopp dette er med på å gjøre båthverdagen tryggere ellers, at en med noe sjø kan tenke at "dette er jo trygt, vi har vært i verre sjø enn dette".

Men så er det jo også dette med motorstopp, grunnstøting osv som kan gjøre livet litt for spennende i dårlig vær...

 

Idag er jo båter klasset i ce-kategori ABCD. Var det et lignende system før som fortalte hva båten skulle tåle, eller var det bare å prøve seg frem :sailing::puke:

 

Ser av dokumentasjon for Viksund 925 at den er veritasgodkjent, stabilitetstestet o.l, men ingen ting om bølgehøyde og vind den er testet for.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Selv prøver jeg å ungå mer enn liten kuling og 2 meter bølger med familie i skjærgårdjeep. Det er utrivelig med høyere bølger og dramatisk hvis unger skulle falle over bord, men at båten fysisk skal gå rundt har jeg aldri vert i nærheten av (tror jeg) selv når jeg har lekt meg i større bølger alene.

 

I nyhetene er det jo som regel joller som kantrer. Søkte for morroskyld på ordet "jolle" på nyheter på nettet og det dukket opp mange hostorier om kantrede joller og fortvilte folk på skjær.

 

At dårlige skjærgpårdsjeeper går ned pga tung motor og dårlig selvlensing i storm kan vel ha skjedd, men de kantrer vel ikke pga bølger ??

 

Har noen hørt om eller selv opplevd at vanlig selvlendsende skjærgårdjeep (17 fot pluss) gått rundt ? Var det eventuelt framprovosert av stor fart kombinert med brå sving ? Det burde være mulig å kantre en skjærgårdsjeep, men jeg har aldri hørt om at det har skjedd.

 

Større båter har jeg ikke pleiling på, men det kan jo se ut som om svære flightbridge båter sliter uforholdsmye i bølger sammenlignet med snekker og seilbåter.

 

Mitt tips til trådstarter er å ha i bakhodet hva som skjer hvis motoren svikter.... når jeg runder værharde odder er jeg mer bekymret for å bli knust mot klipper etter motorstopp enn å kantre pga bølger.

 

Skjærgårdjeeper har nok høyere tyngdepunkt enn feks. snekker pga høyt selvlensende dekk og høyt plassert påhengsmotor, så på papiret burde skjærgårdsjeeper snurrer rundt ...... men har det skjedd i prasis ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange lystbåter er det som kantrer på grunn av været i løpet av året?det er ikke mange så det tyder vel på at båtene tåler mye for det er jo ikke til og komme bort fra at mange av oss bruker båten om det er dårlig vær og mange kommer ut for dårlig vær over havstrekk.

Det er vel som skrevet tidligere at det er de som er ombord i båten som gir seg først.

Link to post
Share on other sites

Har (heldigvis) ikkje nokon eigen erfaring å koma med her, men det er gjort ein del forsøk på kor store bølger som skal til for at ein fritidsbåt skal kantre. Det som står nedanfor er eit avsnitt henta frå boka "Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles'

 

"Causes of Capsize"

"How big do breaking waves need to be to cause this type of behaviour? Unfortunately, the answer is "not very big". During the model tests that were carried out to investigate the problem, when the braking wave was 30% of the hull lenght high, from through to crest, it could capsize some of the yachts, while waves to a high of 60% of the hull length would comfortably overwelm all of the boats we tested. In real terms this means that for a 10m (33ft) boat caught in the wrong place when the breaking wave is 3m (10ft) high this presents a capsize risk; and when the breaking waves is 6m (20ft) high, this appears to be a capsize certainty in any shape of boat. The word breaking is in italic to stress that it is the breaking waves that present the danger, while big waves in themselves are not a problem".

 

Dette er som sagt viss ein blir liggande med sjøen frå sida, men med 6m brytande bølger rundt seg så er det vel ein viss sjangse for at ein kan vera uheldig å ei inn frå sida?

 

Har ikkje lyst å prøve.....

 

 

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles'

 

"Causes of Capsize"

"How big do breaking waves need to be to cause this type of behaviour? Unfortunately, the answer is "not very big". During the model tests that were carried out to investigate the problem, when the braking wave was 30% of the hull lenght high, from through to crest, it could capsize some of the yachts, while waves to a high of 60% of the hull length would comfortably overwelm all of the boats we tested. In real terms this means that for a 10m (33ft) boat caught in the wrong place when the breaking wave is 3m (10ft) high this presents a capsize risk; and when the breaking waves is 6m (20ft) high, this appears to be a capsize certainty in any shape of boat. The word breaking is in italic to stress that it is the braking waves that present the danger, while big waves in themselves are not a problem".

 

Brytende bølger er vel hovedsakelig et problem man må takle ved inseiling til enkelte utenlandske havner /strender hvor det er langgrunt.

Jeg kan vel ikke huske å ha ført båten min i brytende bølger ( bare bølger med skum på) og det er det vel ikke mange andre i Norge som pleier å gjøre heller. I mine trakter bryter ikke bølgen før den smeller mot svaberg eller passerer grunne skjær så hvis jeg kommer bort i en brytende bølge er det ikke pga bølgehøyden jeg burde være forsiktig..

 

Når jeg tenker meg om husker jeg en uthavn jeg måtte "surfe" inn et smalt sund, men det hører til skjeldenhetene. At bølger f.eks nær Strømtangen blir krappere pga strøm og bunnforhold betyr vel ikke at de i denne sammenheng kan defineres som brytende bølger. (?)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...