Jump to content

Hvor mye bølger "tåler" båten?


Baltic

Recommended Posts

Jeg har ikke vært veldig høy i hatten noen ganger når jeg har vært ute i liten kulig nær land og med to-tre meter høye bølger med min lille Junker 22. Faktisk har jeg følt meg tryggere i jolla i bølger høyere enn garasjen min :D Det har litt med hvor mye vind det er og hvor slake dønningene er.

 

Da jeg begynte å seile fikk jeg beskjed av folk med en del mer erfaring enn meg om å bare kjøre på. De mente at båten, på grunn av den lange og tunge kjølen ville klare mye sjø og at skipperen ville gi seg lenge før skuta. Det eneste, har jeg hørt, som en skal passe seg litt for, det er å ligge med vinden i ryggen i høye bølger, fordi båten kan få fart som er raskere enn bølgene. Hvis kjølen bremser veldig i bølgedalen samtidig som vinden presser riggen framover, kan en risikere å plutselig krenge over og kullseile.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilet i bølger godt over 2m med Junkeren, og det er bare morsomt. Båten klarer seg veldig bra. Men for motor er det litt verre. Den hopper en del i motvind:

På den videoen er det knapt 1,5 meters bølger. (de ser enda mindre ut :headbang: )

 

Jeg seilet i liten kuling på lens bare med storseil før jeg tok båten opp i høst. Da seilet jeg forbi bølger i 1,5 meters høyden uten problemer. Båten er så smal at det skjærer seg lett gjennom bølgene. Men jeg hadde en jibb som ikke var så behagelig... :rolleyes:

Noen tenker kansje at disse bølgehøydene ikke er noen ting, men husk at båten er 22 fot og faller ned i de fleste bølgedalene... :wink:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det som står nedanfor er eit avsnitt henta frå boka "Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles'

 

"Causes of Capsize"

"How big do breaking waves need to be to cause this type of behaviour? Unfortunately, the answer is "not very big". ....

Iflg Yachting Monthly er dette den boka som har reddet flest liv på havet.

Folk som aldri har vært i båt, og som leser denne boka, tør aldri sette sine bein i en båt. De er derved sikret mot drukning på havet resten av sine liv :smiley:

(Kan forøvrig anbefale boka varmt. Min utgave er fra tidlig 90 tall, tror det har kommet en eller to oppdaterte utgaver siden da - dvs med nye skrekkhistorier tilføyd)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Iflg Yachting Monthly er dette den boka som har reddet flest liv på havet.

Folk som aldri har vært i båt, og som leser denne boka, tør aldri sette sine bein i en båt. De er derved sikret mot drukning på havet resten av sine liv :smiley:

 

Sikkert derfor eg for min del trives best som "finværseglar"... :wink:

 

Men kan også varmt anbefale boka, om du har båt eller ikkje....

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Når store båter forliser går besetningen over i små båter , livbåter , til ettertanke.

Forlis i dårlig vær med dekket båt har i 99 % andre årsaker enn bølgehøgder , navigeringen blir vanskelig og kommer en inn på for grundt vann kan båten bli knust av en bråttskjøer. Dårlig sikring av ballast , batteri, anker etc kan slå hull i båten om det løsner i uvær, diselfiltrene går tette pga alt bunnfallet i tankene løsner og tetter filtrene ,i skikkelig dårlig vær kan det lett bli så mye luft i dieselen att motoren stopper. Ved en del forlis med eldre trebåter har det skjedd når båtene har kommet dypt ned i skjøen etter å ha fått mye skjø over seg så har de brutt sammen, knekte spant etc ,ikke tålt det store trykket slik som ett oljefat klapper i sammen om du presser det under vann.

For de som mener de er tøffe så er det en likhet mellomen båt og fly : om går det galt så er det som regel ikke bare å gjøre et nytt forsøk.

Altså : Båten må være i god stand, skjødyktig ! ikke størrelsen .

Link to post
Share on other sites

Godt poeng i innlegg 33 Fiskebat.

Kan liksom ikke forestille seg hvilken sjø som skal klare å velte båten, men om en f.eks mister motorkraft nærme land i pålandsvind ville nok pulsen steget en del. Eller om en er litt på villspor i urent farvann i dårlig vær.

 

Og i forbindelse med hvor utrolig mye grums og guffe jeg har renset bort i dieseltankene, har dette blitt noe jeg sjekker ofte.

 

Er av den oppfatning at jeg iallefall skal gjøre alt "forebyggende" for at ikke noe skal skje med båt og motor. Slik som oljeskift, reimer, drivstoff, filtre,slanger, gå over bolter, gjennomføringer osv. Så er det bare å krysse fingrene, og kanskje ikke utfordre skjebnen mer enn nødvendig i dårlig vær. Er jo ikke alt en kan gardere seg mot heller.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Enig i at det skal mye til for å velte båte, har engang hvert ute for skikkelig dårlig vær med en 21 fots sjark. Da hadde jeg løse sandsekker som ballast (var ikke ferdig enda) Disse forskjøv seg og jeg opplevde flere ganger at vannet gikk over rekka. Rimelig fornøyd med at jeg hadde selvlensende dekk da ellers hadde jeg nok fylt båten. En annen fordel var at styrehuset var såpass smalt at jeg kunne ta spenntak i siden for å ikke ramle

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...