Anders Panders Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Jeg har ikke vært veldig høy i hatten noen ganger når jeg har vært ute i liten kulig nær land og med to-tre meter høye bølger med min lille Junker 22. Faktisk har jeg følt meg tryggere i jolla i bølger høyere enn garasjen min :D Det har litt med hvor mye vind det er og hvor slake dønningene er. Da jeg begynte å seile fikk jeg beskjed av folk med en del mer erfaring enn meg om å bare kjøre på. De mente at båten, på grunn av den lange og tunge kjølen ville klare mye sjø og at skipperen ville gi seg lenge før skuta. Det eneste, har jeg hørt, som en skal passe seg litt for, det er å ligge med vinden i ryggen i høye bølger, fordi båten kan få fart som er raskere enn bølgene. Hvis kjølen bremser veldig i bølgedalen samtidig som vinden presser riggen framover, kan en risikere å plutselig krenge over og kullseile. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Jeg har seilet i bølger godt over 2m med Junkeren, og det er bare morsomt. Båten klarer seg veldig bra. Men for motor er det litt verre. Den hopper en del i motvind: På den videoen er det knapt 1,5 meters bølger. (de ser enda mindre ut ) Jeg seilet i liten kuling på lens bare med storseil før jeg tok båten opp i høst. Da seilet jeg forbi bølger i 1,5 meters høyden uten problemer. Båten er så smal at det skjærer seg lett gjennom bølgene. Men jeg hadde en jibb som ikke var så behagelig... Noen tenker kansje at disse bølgehøydene ikke er noen ting, men husk at båten er 22 fot og faller ned i de fleste bølgedalene... Redigert 10.Februar.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Det som står nedanfor er eit avsnitt henta frå boka "Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles' "Causes of Capsize" "How big do breaking waves need to be to cause this type of behaviour? Unfortunately, the answer is "not very big". .... Iflg Yachting Monthly er dette den boka som har reddet flest liv på havet. Folk som aldri har vært i båt, og som leser denne boka, tør aldri sette sine bein i en båt. De er derved sikret mot drukning på havet resten av sine liv (Kan forøvrig anbefale boka varmt. Min utgave er fra tidlig 90 tall, tror det har kommet en eller to oppdaterte utgaver siden da - dvs med nye skrekkhistorier tilføyd) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Rossicus Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Iflg Yachting Monthly er dette den boka som har reddet flest liv på havet.Folk som aldri har vært i båt, og som leser denne boka, tør aldri sette sine bein i en båt. De er derved sikret mot drukning på havet resten av sine liv Sikkert derfor eg for min del trives best som "finværseglar"... Men kan også varmt anbefale boka, om du har båt eller ikkje.... Rossicus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jm Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 http://www.youtube.com/watch?v=eiRgKXs92fc...feature=related Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 vanvittig tøft gjort av piloten i helikopteret.. og tenk å grusomt det måtte være for stakkaren i seilbåten.. seilbåten kantrer og dattera på 2 sitter inni . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Et eksempel på hvordan det kan gå når båten som skal reddes er mer sjødyktig enn redningsbåten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Når store båter forliser går besetningen over i små båter , livbåter , til ettertanke. Forlis i dårlig vær med dekket båt har i 99 % andre årsaker enn bølgehøgder , navigeringen blir vanskelig og kommer en inn på for grundt vann kan båten bli knust av en bråttskjøer. Dårlig sikring av ballast , batteri, anker etc kan slå hull i båten om det løsner i uvær, diselfiltrene går tette pga alt bunnfallet i tankene løsner og tetter filtrene ,i skikkelig dårlig vær kan det lett bli så mye luft i dieselen att motoren stopper. Ved en del forlis med eldre trebåter har det skjedd når båtene har kommet dypt ned i skjøen etter å ha fått mye skjø over seg så har de brutt sammen, knekte spant etc ,ikke tålt det store trykket slik som ett oljefat klapper i sammen om du presser det under vann. For de som mener de er tøffe så er det en likhet mellomen båt og fly : om går det galt så er det som regel ikke bare å gjøre et nytt forsøk. Altså : Båten må være i god stand, skjødyktig ! ikke størrelsen . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
camilie Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Denne historien med skarpnesen, stod jo omtalt på flere steder etter redningsaksjonen.Redningshelikopteret mente bølgehøyden var oppunder 10 meter under redninsaksjonen. (Jeg ser at noen mener det var en 28 foter, jeg mener det bestemt var en skarpnes 30 a/c det var snakk om.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Bølgehøyden er ofte forvirrende da det brukes to målemetoder , fra bunn til topp på skrå (mere lengden en høgden)og også lodrett , den førsete er mest brukt , så det har hvert intresant å hvite hva en bølgehøgde på fx på 30m er i den andre målemetoden, ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Godt poeng i innlegg 33 Fiskebat. Kan liksom ikke forestille seg hvilken sjø som skal klare å velte båten, men om en f.eks mister motorkraft nærme land i pålandsvind ville nok pulsen steget en del. Eller om en er litt på villspor i urent farvann i dårlig vær. Og i forbindelse med hvor utrolig mye grums og guffe jeg har renset bort i dieseltankene, har dette blitt noe jeg sjekker ofte. Er av den oppfatning at jeg iallefall skal gjøre alt "forebyggende" for at ikke noe skal skje med båt og motor. Slik som oljeskift, reimer, drivstoff, filtre,slanger, gå over bolter, gjennomføringer osv. Så er det bare å krysse fingrene, og kanskje ikke utfordre skjebnen mer enn nødvendig i dårlig vær. Er jo ikke alt en kan gardere seg mot heller. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Enig i at det skal mye til for å velte båte, har engang hvert ute for skikkelig dårlig vær med en 21 fots sjark. Da hadde jeg løse sandsekker som ballast (var ikke ferdig enda) Disse forskjøv seg og jeg opplevde flere ganger at vannet gikk over rekka. Rimelig fornøyd med at jeg hadde selvlensende dekk da ellers hadde jeg nok fylt båten. En annen fordel var at styrehuset var såpass smalt at jeg kunne ta spenntak i siden for å ikke ramle Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.