Jump to content

Ny båt - Galeon 440 - tilpassing til Østlandsk båtliv


Tor Arild

Recommended Posts

Bitteliten skrev 39 minutter siden:

har aldri opplevd det på skikkelig installert vinsj. Og om det slurer er det fordi tauet pakker seg oppunder vinsjen. Derfor er høyde på kassa under vinsjen avgjørende. Det er det også om man har kjetting - særlig om man har galvanisert kjetting som bygger mye i høyden :smiley:

 

Dette har vel ingenting med sluring å gjøre? Etter mye vinsjproblemer føler jeg meg som en ekspert på emne :) 

 

Slurer tau inn? Sjekk tau, kabelar og ikke minst at vingemutter er GODT strammet.

 

Henger tau ved slipp ut? Her blir det floker og krøll om ikke fallet ned fra vinsj/høyden på kassa er tilstrekkelig.Tauet rekker ikke rette seg.

 

Etter mye banning og våte drømmer om kjetting, har jeg nå fått til en godt fungerende nærmest lydløs aktervinsj med tau.

 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Tor Arild skrev for 5 timer siden:

@Bitteliten, takk skal du ha.

 

Har sjekket Jabsco sin side - og vFlo 5.0 ser ikke ut til å kunne justeres iflg manual.

 

Men, den har et gjennomsiktig glass der du ser rotor - og når alle tappesteder er stengt, går skovlen sakte, sakte rundt.

Har som sagt vært rundt i hele båten og har ikke funnet noen koblinger med fukt. 

 

Skal demontere når jeg kommer hjem og rense. 

Har ikke manual til båten med meg - skal sjekke ampere på sikring når jeg kommer hjem.

 

Takk for tips - da blir det å se mer på denne siden kontra strømsiden.

 

 

Vedr ferskvannpumpe.

Det er viktig å ha pumpe som gir tilnærmet samme trykk som orginal.

Skiftet pumpe på Galeon som jeg hadde og den likte ikke pumpe som hadde annet trykk enn orginal.

Link to post

Hei @Tor Arild. Gratulerer med flott båt. Noen tips her inne fra Kalvetangen.

Til tross for fagre ord her om blytau er mitt klare råd å velge kjetting akter. Du skal ha 10 mm i forhold til båtens vekt/lengde og bør gå opp i 1200-1500 watt på winsjen. Hadde blytau og Engbo 32-vinsj akter på forrige båt og var aldri fornøyd og skal ikke ha tau og anker igjen!!

 

Jeg har selv 8 mm kjetting akter og 10 mm i baugen (på min 13-14 tonns båt).

 

Jeg anbefaler også i samme slengen å velge en vinsj som har frittfallssystem for kjettingen. Det gjør all fortøyning mye enklere når du siger sakte inn mot en holme og masse greier foregår rundt deg med en person i baugen som maser om at du må nærmere land!! og folk i nabobåter som maser om fendere og avstand og dertil vind og strøm som ødelegger hele planen din. Akkurat da er det greit å ikke måtte holde fingeren på utleggingsknappen hele tiden men ha visshet for at du uansett har sluppet ut kjettingen raskt nok.

 

Jeg har Anchorlift sitt system som virker slik at ved ett trykk på fjernkontrollen så slipper den ut inntil 20 meter kjetting i ett dropp, med mindre jeg stopper den underveis. Veldig kjekt ved at ankeret på få sekunder når bunnen, og selv om du ligger stille litt og legger en kjettingruke på bunnen så strammer du den raskt inn igjen. Det fine med kjettingen er jo at den har så høy egenvekt at den i de kritiske fortøyningsminuttene som oftest holder igjen båten selv om du ikke har strammet inn. Det gjør absolutt ikke blytauet!!

 

Blytau veier 350 gram (14 mm)  til 378 gram (16 mm) pr meter. Legger du 30 meter line har du altså 10-11 kg med ankerline å hvile på. Med 30 meter 10 mm kjetting har du 2,35 kg pr meter eller 70 kg!! (Så må du jo for guds skyld huske på å alltid legge 5 ganger dybden med tau mot 3 gangen med kjetting). Kjetting = Peace of mind.

 

Ja, så er jeg enig i at f eks galvanisert kjetting kan bygge høyt i en kveil nedi kjettingkassen. Hos meg har det aldri vært et problem fordi jeg har masse høyde fra plattform og ned i motorrommet hvor kjettingen havner. Men sjekk hva du har av høyde og vurder om du alternativt må gå for syrefast kjetting hvis det er for lite plass (høyde). (det er veldig mye dyrere).

 

På en så stor og kompleks båt er el-anlegget det som garantert vil gi flest utfordringer. Anbefaler deg sterkt å bruke mye tid på å lese, lære og skru og mekke selv. Samme gjelder alt som har med VVS i båten å gjøre. Særlig det å være forberedt på å måtte plukke fra hverandre pumper, filtre, rør osv er viktig for å holde båten i turklar stand.

 

Ang fendere: Sørg bare for å ha mange og store. Du bør ha både kuler (A5 eller A6) og sylinderformet (F5 evt F7) samt noen mindre. Skal du sove godt når du ligger longside en ujevn fjellvegg med fendere i vannkanten og oppetter skroget, så skal de være mange og store!! Kan også anbefale å ha fendertrekk for å redusere støy fra gnikking når du ligger ved siden av andre eller mot brygge. Det koster en del men har en utrolig dempende effekt. Og fruen synes det er penere enn møkkete hvite fendere. Unngå å plassere fendere i stativ i baugen. Du får to blindsoner som kan skjule en supertanker hvis du sitter inne på førerplassen nede og styrer. Det var alt for nå. Lykke til med båten.:drink:

Link to post

Hei, @HansH, tusen takk for gode tips. 

 

Må bare spørre; var det deg jeg lå ved på Bolærne med gamle båten (Targa 37) og du med Spark og RIB i april/mai? 

 

Jeg hadde tidligere båtplass på Rosanes - utrolig veldrevet havn. Så på Kaldnes ved bunkringen - men fikk så godt et tilbud på Vallø at det ble ny hjemmehavn fra nå av.

 

Det med plassering av fendere er fremdeles en debatt. Kona er for å plassere foran - og jeg vil ha bak. 

Men, samtidig ser jeg at med tre par kuler i størrelse stoooor (for meg) så blir det trangt om plassen på badeplattformen med fenderstativ til 6 gode fendere i tillegg. Ser for meg de som måler 660mm og vel 280-300mm i omfang. 

 

Strøm ombord er min akilleshæl. Skjønner at jeg må bare "bite the bullet" og lære meg 12volt. Alle sier at det er greit, men for meg fremstår det som science fiction. Det må med andre ord kunnskap på plass - og læringen blir nok bratt. Det er fint, men særs frustrerende i læreperioden...

 

Hadde frifall med Targa med kjetting - og er ikke sikker på om jeg likte det. Har litt sansen for de systemene som dropper 20meter om gangen. 

Tror kanskje det er bedre å kontrollere? Er ellers ikke ny for å ligge baug inn. Har gjort det siden jeg fikk min første båt. Er derimot litt mer pysete på å ligge på svai. Synes fremdeles det er skummelt til tross for at "alle gjør det". Det er vel bare å finne et anker som er dimensjonert for båten og finne en software som gir alarm om man svinger utenom predefinert sone. Boat Beacon har jo en egen funksjon for akkurat svai.

 

Når det gjelder hekkanker, så vil jeg gjerne ha noe som er solid og til å stole på selv om vinden snur og vindfanget er stort. Liker godt å ligge på øyene - og har valgt båt som skal være akkurat liten nok til å hele tiden kunne ligge ute med god samvittighet, men samtidig være liten nok til å ikke ekskludere uthavn om været skal snu. Må bare ha et ankersystem der bak som supporterer dette. For lite anker blir det ihvertfall ikke for egen nattesøvns skyld.

 

Tenker litt på vekt med et 30-40kg anker pluss kjetting - men det har kanskje ikke så mye å si når du har 17 tonn med båt. Blir kanskje ikke "slagside" selv om ankersystem ligger på babord side av plattform. Det som er et pluss enten det blir blytau eller kjetting er at jeg har god fallhøyde. Fra det som må bli inntak til bunn av tau/kjettingkasse er det 75-80cm. Da bør det bli greit med plass til å få spredd tau eller kjetting i en fin haug som ikke lager knuter eller pyramider. I Targa hadde jeg kasse med vinsj på badeplattform - og der var det alltid en testrunde som måtte kjøres før vi gikk inn til havn etter noen turer med litt sjøgang. Var ikke stas å grave ut kjetting - så det blir enten blytau a la Bitteliten eller syrefast kjetting som legger seg pent utover. Får heller følge med på finn utover høst og vinter og se om det dukker opp noe. Er mer fokusert på ankertype og størrelse nå. Ligger et Rocna 40kg oppe i nord på finn - og jeg er fristet. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

40 kg Rocna var voldsomt.  Tror ikke du trenger så stort. Du får nok en annen effekt av et Rocna enn et Bruce. Vil tippe på at 25 kg er  bra. 

 

Ellers synes jeg ikke du skal frykte strøm ombord alt for mye. Vi får se om vi finner noen linker til litt grunnleggende teori ?

Link to post

40 kg Rocna er drøyt ja. Jeg har 33 kg Vulcan - det er en str større enn det Rocna anbefaler. Og da er tanken min at vi skal kunne ligge trygt i 25-30 ms vind på svai, hvilket Rocnas tabell i utgangspunktet også tar hensyn til. 

http://rocna.cmpgroup.net/anchor-sizing-guide

"Unlike other manufacturers, our anchor sizing recommendations are intended to provide an anchor adequate for use in most all conditions. We base our calculations on 50 knots of wind, associated surge, and poor holding bottoms. For more on our philosophy and rationale, please consult our Knowledge Base article on our sizing recommendations.

This chart is a guideline only, so if you’d like further information please enquire with us for further advice."

 

Disse ankrene er store. Vil anbefale deg å skrive ut de papirmalene og lime de sammen så du ser størrelsen på ankrene før du bestemmer deg også.

http://rocna.cmpgroup.net/rocna-and-vulcan-anchor-bow-compatibility

 

Her er bilder fra båten min 

Rocna 20 kg hekkanker:

 

IMG_8030.JPG.97dd6c358a4fb5f8abdac3c2b2a5d914.JPG

 

 

Vulcan 33 kg bauganker.

IMG_0205.PNG.e0fa2de55a885be7a2c58166384e72d9.PNG

Mitt 20 kg Rocna akter sitter så godt at jeg må bruke avlaster på kjettingen for å ikke belaste vinsjen og innfestingen for mye når ankeret er ute. 

Kjettingen gir seg overhode ikke om du har strammet opp. Rocna ankeret sitter dønn - og kommer det sjø inn og dere har stram kjetting er det svakeste leddet vinsjen og innfestingen her. Blytau er litt mer fleksibelt der. Disse ankrene sitter så godt at du må regne med å kjøre de løs med båten når du skal ha de opp. Jeg har tilgode å klare å dra det rett opp med vinjsen - selvom vi ligger rett over ankeret.

 

Jeg ser du sier båten din veier 17-18 tonn. Er det riktig?  Jeg veide min NordWest 420 med halvfulle tanker og en Williams jolle på badeplatformen en gang. Da veide den 13,8 tonn. Og NordWesten er en tung båt. Seilbåten min er 43 fot - veier 12,5 tonn - ca 14 tonn fullbunkret.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tenkte egentlig ikke å blande meg inn her, men har noen synspunkter på ankervinsj.

 

Jeg har hatt litt forskjellig opp gjennom årene og det har gitt følgende erfaringer:

  • Aldri mer blytau da det bare er et tidsspørsmål før det begynner å slure grunnet slitasje på kabular og tau.
  • Aldri mer frifall da det er et tidsspørsmål før det gir problemer grunnet stor belastning på kabularstopp om man benytter kjetting
  • Aldri behov for noe spesial-anker på Østlandet. Vi har 95% leire-bunn og der sitter Bruce-kopiene mer enn godt nok.

Anbefalingen fra min side blir Anchorlift hvor man kjører ut 20 meter pr. klikk på fjernkontroll og kjetting med Bruce(holder med 20 kg)

Det jeg vil anbefale i samme slengen er å legge litt ekstra kroner i kjetting. Jeg hadde litt problemer med at det toppet seg i kassa ved opptrekk og byttet i år til syrefast kjetting(fikk 50 meter 8mm til 5990,- hos Malfix i våres). I sommer erfares det at kjettingen legger seg pent ned i bunnen av kassa uten å toppe seg. Dette systemet fungerer nå helt prikkfritt og er i bruk på 5. sesongen nå. Bonusen ved bruk av kjetting er meget god avlastning/fjæring på ankringen grunnet tyngden på kjettingen. Båten min har for øvrig vindfang som en fullrigger og jeg har aldri hatt problemer med at det slipper taket.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

 

 

Her er bilder fra båten min 

Rocna 20 kg hekkanker:

 

IMG_8030.JPG.97dd6c358a4fb5f8abdac3c2b2a5d914.JPG

 

 

Vulcan 33 kg bauganker.

IMG_0205.PNG.e0fa2de55a885be7a2c58166384e72d9.PNGMitt 20 kg Rocna akter sitter så godt at jeg må bruke avlaster på kjettingen for å ikke belaste vinsjen og innfestingen for mye når ankeret er ute. 

Kjettingen gir seg overhode ikke om du har strammet opp. 

 

Sånn i første øyekast, virker ankerrulla bak noe puslete i innfestingen på en så stor båt , bitteliten ? Vanskelig å se hva som ligger i det, men blir jo en lang vektarm spesiellt sideveis. Synes rulla burde vært like lang som klossen, med et skruepar til. Leser du er flink til å avlaste, og det holder jo tydeligvis. 

Link to post

Rulla er original montert slik fra verftet. Teak klossen er festet med gjennomgående bolter.

 

Satt originalt et 20kg syrefast Bruce her.

 

Jeg har så langt ikke noe grunnlag for å endre den. Avlastning skjer med rykkdempet hanefot med kjettingkrok. Samme som vi bruker når vi ligger på svai. Kroken festes i kjettingen utenfor rulla, og tauene festes i kryssholt akter

IMG_1044.JPG.5d20797ac27842115d1b4e7cfa8bc65b.JPG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
VannTro skrev for 5 timer siden:

 

  • Aldri behov for noe spesial-anker på Østlandet. Vi har 95% leire-bunn og der sitter Bruce-kopiene mer enn godt nok.

Enig i det du skriver, men en liten kommentar til denne. 

 

Vi hadde tidligere et 20 kg Bruce, og var fornøyd med det. Men etter at vi byttet til et "Rocna-type" er vi enda mer fornøyd!  Går ikke tilbake til Bruce igjen. Det vi opplevde noen ganger var at brucen fylte seg opp med tare og sjøgress slik at det ikke grov seg ned. Ved et par anledninger "fanget"  det også en stein inne i kloa. Da fungerer det heller ikke. Dette vil ikke skje med Rocna. 

 

Link to post
Tor Arild skrev for 18 timer siden:

Hei, @HansH, tusen takk for gode tips. 

 

Må bare spørre; var det deg jeg lå ved på Bolærne med gamle båten (Targa 37) og du med Spark og RIB i april/mai?  

Hei igjen @Tor Arild Nei, har ikke Spark eller RIB:) . Er ellers ofte på Østre Bolærne, blant annet akkurat nå, blåser hatter og høy i øyeblikket. Høres fornuftig ut med Rocna.

El-anlegg og VVS (båtdo-teknologi) er et must å kunne med stor båt.

 

 

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Enig i det du skriver, men en liten kommentar til denne. 

 

Vi hadde tidligere et 20 kg Bruce, og var fornøyd med det. Men etter at vi byttet til et "Rocna-type" er vi enda mer fornøyd!  Går ikke tilbake til Bruce igjen. Det vi opplevde noen ganger var at brucen fylte seg opp med tare og sjøgress slik at det ikke grov seg ned. Ved et par anledninger "fanget"  det også en stein inne i kloa. Da fungerer det heller ikke. Dette vil ikke skje med Rocna. 

 

Helt enig. Man må teste for å forstå forskjellen.

Link to post
13 hours ago, VannTro said:

Tenkte egentlig ikke å blande meg inn her, men har noen synspunkter på ankervinsj.

 

Jeg har hatt litt forskjellig opp gjennom årene og det har gitt følgende erfaringer:

  • Aldri mer blytau da det bare er et tidsspørsmål før det begynner å slure grunnet slitasje på kabular og tau.
  • Aldri mer frifall da det er et tidsspørsmål før det gir problemer grunnet stor belastning på kabularstopp om man benytter kjetting
  • Aldri behov for noe spesial-anker på Østlandet. Vi har 95% leire-bunn og der sitter Bruce-kopiene mer enn godt nok.

Anbefalingen fra min side blir Anchorlift hvor man kjører ut 20 meter pr. klikk på fjernkontroll og kjetting med Bruce(holder med 20 kg)

 

Vilk underskrive denne :thumbsup:

 

Bruce er et anker egnet for medium og myk bunn som stort sett er det har på østlandet. I løs gjørme sitter det som fy og graver seg dypere og dypere jo mer man drar fremfor og ploge et spor (ja, jeg har vært nede og sett). Har noen ganger nesten slitt med å dra det løst etter mye belastning (vind) selv om man ligger rett over og drar vertikalt.  

Bruce funker best forutsatt at draget er noenlunde paralelt med bunnen og er således spesielt godt egnet som hekkanker med kjetting og fast draretning.  

 

Tviler ikke på at Rocna og vulcan er bedre ankere i mange forhold, og spesielt som svaianker ved hardere bunnforhold.  

Mvh. SAP

Link to post

Akkurat dette kommer jo også an på hvor man ferdes. Nedover svenskekysten er det vesentlig mer tare og ålegress enn i Oslofjorden. Det samme gjelder på Vestlandet. Ellers enig i det @sap_2000 skriver her om at et Bruce også vil grave seg dypere ned jo mer man belaster. Det er bare de gangene det fyller seg med noe annet... 

Link to post

En bitteliten (pun intended...) oppdatering. 

 

Tilbake fra en uke på ferie i verdens største land, utlandet. 

I kveld flyttet vi båten til Nordre Jarlsberg brygge for å være nærmere kontoret de neste to ukene for å få tiden etter arbeidstid til å bli kjent. 

 

Har endel ventiler og luker som skal inn i GRP for å få god lufting. Endel avlukker helt uten lufting, og det fungerer dårlig i båt. 

Driver og tar mål for både ventiler og luker, men et lite spørsmål:

 

Hva bruker jeg til å kappe?

tenkte å tegne opp avtrykk for ventil og luke.

borre hull i hvert hjørne. 

Skjære i mellom. 

 

Spørsmålet er skjære i mellom. Hva skal jeg bruke? Feinsag? Bajonettsag, men hvilket blad? Kappskive (hvilken?) eller Dremmel med kutteskive?

 

Ønsker ikke at det skal sprute glassfiber i alle retninger når jeg kapper. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...