Jump to content

Er bestanden av reker truet?


Komodo

Recommended Posts

I dag kan vi lese denne artikkelen i Dagbladet

https://www.dagbladet.no/mat/mystisk-kollaps-skaper-dramatisk-rekedod---vanskelig-a-fa-ferske-reker-neste-sommer/70091829 

 

Jeg har lenge lagt merke til at ferske Hvaler-reker i butikken har en tendens til å bli mindre og mindre. For meg er det et signal om at alle store reker er fisket opp, og at bestanden er i ferd med å bli veldig sårbar. I følge artikkelen i Dagbladet er det tydeligvis et problem flere steder i landet. Kan avfall fra oppdrettsnæringa være en medvirkende faktor?

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som lever av reketråling på Helgelandskysten. De melder om stadig mindre fangster og redusert størrelse på rekene, og at enkelte felt som tidligere har gitt god fangst nå nærmest er utdødd. Det er færre aktive båter i dette området enn det var tidligere, slik at det ikke er noe som tilsier at beskatningen er større nå enn tidligere. 

 

De skylder på oppdrettsnæringen, både plassering av anlegg nært tradisjonsrike rekefelt og utslipp av lusemidler som har vært omtalt i media en tid nå. 

Link to post
Share on other sites

Siden trådstarter stiller spørsmål vedr oppdrett:

Da det døde 40 hummere like ved et oppdrett i Øygarden for noen år siden fikk forskerne seg skikkelig bakoversveis.

De fant ikke dødsårsaken ved analyser, men hummerfiskerne visste det var brukt gift for å avluse i et anlegg like ved. "Myndighetene" frikjente oppdretterne.

 

I forsøk drepte derfor forskerne krepsdyr med en miks av samme type gift som brukes mot lakselus. Avdekket da at giften lot seg ikke spore på noe som helst måte i etterkant.

Regner med noen forskere "jobber rævva av seg" med å finne andre måter å sjekke for slik gift. Først da kan vi begynne å sjekke ut evt. årsaker?

 

Og for de som lurer: Lakselus er et krepsdyr.

 

Her er link som dessverre er på betal, men overskriften som er leselig sier det viktigste:  https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B9KXe/Fant-ikke-spor-av-gift-etter-dodelig-dose?r=3

 

Muligens denne er åpen:

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/wjL95/I-narheten-av-oppdrettsanlegget-dode-40-hummere-Na-advares-det-mot-bruk-av-giftig-lusecocktail

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter skriver at Hvaler rekene har blitt mindre. Vi har vel ikke oppdrettsanlegg i oslofjorden så da tror jeg det har sammenheng med annet marint liv som er på retur. Lite stamfisk i oslofjorden for ikke å snakke om blåskjellene som er nesten borte. 

Det er tilbakegang på veldig mange områder med marint liv og noe stort er i endring rett for nesa på oss. Det bør nok satses mye større ressurser på forskning enn det gjøres nå. 

 

Link to post
Share on other sites

Her oppe rundt tromsø er det blitt mindre og mindre. Fjorder utenfor Tromsø som før bugnet av reker er nesten helt tomme nå. Skal man få 200-300 kilo så må de tråle i timesvis. Lokale fiskere påstår hardnakket at det er oppdrett som har skylda. Mener det er bevist nå at der de bruker (tar det fra hukommelsen) hydrogenperoksid til avlusing så tar de også knekken på rekene i området. 

 

Hva betaler dere for rekene i sør? I tromsø koster det alt fra 129 til 189 kroner kiloen. 

Link to post
Share on other sites

Ifølge de lokale fiskerne i Skagerrak så går visst bestanden i en 7års syklus som nå tar slutt. I fjor og året før var det ganske ræva igrunn. I år har det faktisk vært ganske greit, og tatt seg litt opp de siste ukene også. Prisen har vell gått fra 249 i juni og 299 gjennom hele juni. Noen syntes prisen kanskje er litt høy, men fiskerne får faktisk 132kr kiloen. Oppdrett kan vi heller ikke skylde på her på denne siden av landet. Forventes faktisk at alt av fisk kommer til å ta seg kraftig opp nå fremover. Så det allerede mens jeg fisket leppefisk, vanvittig mye torsk å se! Har troa på at fisket virkelig kommer tilbake for full fart om noen år. Fredning i tilegg så er det nok bra om 3-5år.

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev 2 minutter siden:

 Forventes faktisk at alt av fisk kommer til å ta seg kraftig opp nå fremover. Så det allerede mens jeg fisket leppefisk, vanvittig mye torsk å se! Har troa på at fisket virkelig kommer tilbake for full fart om noen år. Fredning i tilegg så er det nok bra om 3-5år.

Hørtes ut som rene paradis. Her hos os er det tomt for fisk. Får ikke makrell, ikke sei, ikke torsk, ikke lyr når en er ute på sjøen. 

Krabbe er det å lite av. Blir det ikke noe bedre ut over høsten, ja da blir det å gi faen i fisking fremover, uten om i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 28 minutter siden:

I vinter kostet rekene stort sett 99 kroner for en kilo i Lillesand mens i sommer kostet de 199 til 229 og var av en langt dårligere kvalitet samt mindre. Nå er vel kvaliteten på rekene best på vinteren?

Vinter reker med Rogn er beste. At de så er billige på den tid, gjør jo kun dette ennå bedre.

Men er jo klart at i januar, så sitter jo ikke Fiffen ute på brygga med hvitvin å reker. Da blir det mindre etterspørsel hehe

Link to post
Share on other sites

En interessant plussartikkel i Dagbladet som tar opp mange av de tingene som er nevnt her i tråden

https://www.dagbladet.no/magasinet/den-store-rekemysteriet/70069257 

Også i denne artikkelen er det et sentralt tema at oppdrettsanleggene forårsaker massiv rekedød.

 

Noen sitater fra artikkelen (for de som ikke har pluss-abonement):

 

"Også i andre deler av verden er kystrekene i ferd med å bli borte. I den lille havnebyen Port Clyde, på den sørlige enden av Maine i USA, meldte forskere ved Gulf of Maine Research Institute om en rekebestand som var ved å kollapse.

......

Hunnrekene hadde ikke rogn og de nye rekene som ble født hadde lav overlevelsesevne.

Hva er i ferd med å skje? Hvorfor forsvinner reka? Er det overfiske? Temperaturøkninger? Har de bare flyttet på seg?

I Maine mener forskerne at grunnen er klimaendringene. I Norge mener mange rekefiskere at det er oppdrettsnæringen."

 

"Da Bjørnar Sjåvik startet med rekefiske for 25 år siden, trålet han på femten rekefelt. Så ble et lakseoppdrettsanlegg plassert like ved ett av feltene, så enda ett. Og mens enda flere oppdrettsanlegg ble lagt ved rekefeltene, opplevde Sjåvik at rekene ble færre.

-Hver gang jeg fisket i nærheten av anleggene var rekene enten borte, døde eller så var de så ødelagte at de ikke kunne brukes."

 

"Da Bjørnar Sjåvik sendte inn døde reker for analyse til Havforskningsinstituttet, fant de ikke rester av flubenzuroner i skallet, og kunne dermed ikke påvise at det var dette som var årsaken til at rekene hadde dødd. Først da forskerne begynte å utsette levende reker for lakselusmiddelet, økte dødeligheten. Det viste seg at mengden gift som skulle til før rekene døde, var så liten at den ikke slo ut i skallprøvene."

 

"I årevis er det blitt rapportert om økende problemer med lakselus i oppdrettsnæringen. Ifølge Naturvernforbundet ble det i 2016 brukt til sammen 9 tonn med flubenzuroner i oppdrettsnæringen. Disse giftstoffene hindrer dannelsen av stoffet kitin, som er en viktig bestanddel i rekeskallet. Når reker blir utsatt for flubenzuroner mister de evnen til å skifte skall."

 

"Forskeren mener det er grunn til å være bekymret for bruken av avlusningsmidler i norske fjorder.

- Samtidig er det viktig å få fram at det kan være flere årsaker til at rekene blir borte. I Nordsjøen er det for eksempel ingen oppdrettsanlegg, men der forsvinner også rekene, fortsetter hun."

 

"Rekene langs kysten og i fjordene lever i en mosaikk av små og store rekefelt. På enkelte felt kan også lokalt overfiske føre til at bestanden går ned, ifølge Søvik.

Tråling har dessuten en negativ effekt på en del bunnlevende dyr. Både koraller, sjøfjær og svamper ødelegges av tråling.

- Det er imidlertid lite sannsynlig at det er overfiske som har ført til at reka har forsvunnet over store områder. Til det er det kystnære fisket for lite, sier Søvik."

 

Den siste der er min utheving. Dette er noe jeg tror blir veldig underkommunisert. Tråling er voldtekt av havbunnen! Når de feier over med trållemmene sine herjer de biotopene for andre arter også. 

 

lurvetass skrev for 8 timer siden:

Trådstarter skriver at Hvaler rekene har blitt mindre. Vi har vel ikke oppdrettsanlegg i oslofjorden så da tror jeg det har sammenheng med annet marint liv som er på retur. Lite stamfisk i oslofjorden for ikke å snakke om blåskjellene som er nesten borte. 

Det er tilbakegang på veldig mange områder med marint liv og noe stort er i endring rett for nesa på oss. Det bør nok satses mye større ressurser på forskning enn det gjøres nå. 

Godt poeng lurvetass! Jeg har tenkt litt på dette med rekestammen her ute i Skagerak, og artikkelen i Dagbladet i dag var bare en påminnelse. Vi ser jo stadig Kurt Allan Hansen fra Fjordfisk stå fram i Fredrikstad Blad også og forteller om årets fangster av reker, hummer og kreps. Hva fiskerene får er jo bare en indikasjon. Men hvordan er det egentlig der nede? Det andre du nevner om manglende torsk, blåskjell m.v. er jo også sterke påminnelser om at økosystemet i havet er sårbart. Veldig enig i at det bør forskes mer!

 

Ask skrev for 9 timer siden:

Noreg kan fiska 70 000 tonn reker i 2017,.

Dette etter råd frå Havforskningsinstituttet.

Faktisk fiske var ca. 20 000 tonn. 

Reker er ikkje trua. 

Trekker du den konklusjonen på det grunnlaget? Hva om det blir fisket kun 20 tonn fordi de ikke får mer?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Kjellg said:

Spiser dere rogna? Jeg bruker av og til å suge den i meg mens jeg rensker rekene. Noen rynker på nesen når jeg gjør det, men det er faktisk godt :yesnod:

Selvfølgelig spiser jeg rogna. Skulle bare mangle at en kaster den delikatessen . . !

 

Så er spørsmålet: spiser dere innmataen i hodet?

Jeg gjør det av og til, kona gjør det som regel.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Kjellg said:

Spiser dere rogna? Jeg bruker av og til å suge den i meg mens jeg rensker rekene. Noen rynker på nesen når jeg gjør det, men det er faktisk godt :yesnod:

 

Suger den alltid i meg mens jeg renser. Spiser også innmaten i hodet hvis jeg klarer å rense rekene slik at denne blir sittende fast med resten. I sommer var rekene dyre og dårlige, bløte og virket gamle, men hadde nok med tid på året å gjøre. SÅ nå ser vi frem til vinteren, i alle fall hva reker angår!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...