Jump to content

Er bestanden av reker truet?


Komodo

Recommended Posts

Innmaten i hodet? Du mener da innvollene? Nei det tror jeg at jeg holder meg unna :) Har spist reker i alle år og mener faktisk den reka med rogn er den beste. Best smak og best konsistens. Bruker å spøke med at jeg sprer bena på og og suger ho mellom beina :) hehehe

 

 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 18 timer siden:

Hvis reker er truet finner eg det veldig rart at de fiskes når de har rogn. 

 

De sier jo til og med at rekene er best i den perioden. Har aldri forstått at de da tråler så mye. 

Enig, helt horriblet. En vet utmerket godt når rekene har rogn på de forskjellige rekefelta. Da burde man forby fiske i denne perioden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 6 timer siden:

Innmaten i hodet? Du mener da innvollene? Nei det tror jeg at jeg holder meg unna :) 

 

 

 

Visse tider på året finner du reker som har rogn under skallet, ja hodet om du vil. 

Ser det er et mer mørkerødt felt oppe på "hodet". Da kan du vippe av skallet av og spise rognen som ligger der. Er ikke store mengder, men likevel.

Lærte det da jeg jobbet på reketråler. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix skrev 26 minutter siden:

Enig, helt horriblet. En vet utmerket godt når rekene har rogn på de forskjellige rekefelta. Da burde man forby fiske i denne perioden.

Har spurt tre forskjellige rekefiskere. Alle var sånn? Hmmm... Nei det hadde de nå ikke filosofert noe over. 

 

Hver reke har noen hundre nye reker når de har rogna..... 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 18 timer siden:

Tråling er voldtekt av havbunnen! Når de feier over med trållemmene sine herjer de biotopene for andre arter også. 

 

Mix skrev for 4 timer siden:

En vet utmerket godt når rekene har rogn på de forskjellige rekefelta. Da burde man forby fiske i denne perioden.

 

På Helgelandskysten, hvor jeg er best kjent, utgjør trålfeltene på grunn av bunntopografi og dybdeforhold en forsvinnende liten andel av det totale sjøområdet. Det er snakk om brøkdeler av en promille. I tillegg er rekefeltene regulert, det kan ikke tråles utenfor disse regulerte feltene.

 

Rekene derimot, de er over det meste av sjøbunnen, også de store områdene der det ikke blir trålet. Selv om det skulle lykkes å fange hver eneste reke på alle trålfeltene vil de aller fleste rekene leve og yngle i beste velgående på andre steder. Tilsvarende for andre arter inklusive koraller.

 

De som tråler har erfart at selv om de tråler et felt ganske nøye vil det etter forholdsvis kort tid være tilnærmet samme mengde reker igjen fordi rekene flytter seg fra tilgrensende områder og inn på trålfeltet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 9 minutter siden:

Det er sikkert riktig dette Brigg. Men jeg ingen grunn til å ta reker med rogn uansett.

 

Men det er jo så godt :) 

Men fra spøk til revolver så tror jeg ikke det gjør så stort innhugg. Vil kanskje tro at man kan sammenligne det med skreien, den har jo rogn. Og det vil jeg tro utgjør en større inngripen en på reka? 

 

Men jeg vet egentlig ikke så dette er bare tro :) 

Link to post
Share on other sites

 

hanto1 skrev 10 minutter siden:

Mao man får aldri en fisker til å innse at rekene bør få slippe rogna i fred.

 

Jo, men mitt poeng er at de aller, aller fleste rekene får gjøre nettop det. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her er en dagsaktuell sak om massedød av krill i Hordaland hvor det spekuleres i om årsaken kan være avlusing av laks. 

 

https://www.nrk.no/hordaland/ordforer_---ubehagelig-og-sjokkerende_-1.14170254

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 16.8.2018 at 9.35:

Bruker å spøke med at jeg sprer bena på og og suger ho mellom beina :) hehehe

 

NilsPils skrev On 16.8.2018 at 14.40:

 Og da smaker det . . .?    Reke?

(Sorry, kunne ikke la være . . . .)

Grisegutter :lol:  (men jeg måtte jo le også da :giggle:)

 

Brigg skrev On 16.8.2018 at 19.43:

På Helgelandskysten, hvor jeg er best kjent, utgjør trålfeltene på grunn av bunntopografi og dybdeforhold en forsvinnende liten andel av det totale sjøområdet. Det er snakk om brøkdeler av en promille. I tillegg er rekefeltene regulert, det kan ikke tråles utenfor disse regulerte feltene.

 

Rekene derimot, de er over det meste av sjøbunnen, også de store områdene der det ikke blir trålet. Selv om det skulle lykkes å fange hver eneste reke på alle trålfeltene vil de aller fleste rekene leve og yngle i beste velgående på andre steder. Tilsvarende for andre arter inklusive koraller.

Du har sikkert rett i dette Brigg. Mine tanker er kun spekulasjoner, og jeg understreker at jeg overhode ikke har kompetanse på dette feltet. Men det er nok allikevel litt annerledes her nede i Ytre Oslofjord i forhold til Helgelandskysten. Her har jeg inntrykk av at de tråler på de fleste arealer hvor det er mulig uten å ødelegge redskap, og uten å bryte reglene for trålingsforbud i nasjonalparken osv. Det er bla. et undervannsrev på ca 80-150 meters dybde like ved der dere var og hilste på oss i fjor sommer. Slike korallrev er jo kartlagt flere steder langs kysten også, og her er vel egentlig litt av poenget mitt med å herje havbunnen. Kaldvannskoraller vokser uhyre sakte, og det er ikke mange år siden det ble oppmerksommhet rundt at det også finnes koraller i Norge. Tidligere er vel det noe som har blitt forbundet med tropiske farvann. Men hvor mye koraller har blitt ødelagt av tråling før denne kunnskapen kom fram? Hvor mye annet blir ødelagt av tråling fordi vi vet for lite om faunaen under vann på de dybdene det tråles? Jeg vet ikke hvor grunt de tråler, men kanskje 70-80 meter? Og de tråler i alle fall ned til 400 meter. For oss som driver med dykking og ser hvor sårbare arter som lever på bunn er, er det ikke vanskelig å forestille seg at en trål kan gjøre stor skade både for vegetasjonen som vokser der, og for biotopen for arter som yngler. 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg merket meg bla dette fra lederartikkelen

 

"Hvorfor et stoff som deltametrin fortatt ikke er forbudt i Norge, er direkte underlig. Vi tror imidlertid flere og flere av oppdretterne selv ser at disse lusekjemikaliene må fases ut. Denne type giftbruk er ikke forenelig med en bærekraftig lakseproduksjon."

 

"Forrige uke ble den nye forskningsrapporten fra Akvaplan Niva offentliggjort, og der kom det frem at stoffet deltametrin er svært giftig for reker. Nyheten burde imidlertid ikke komme overraskende, for stoffet er allerede forbudt i Canada. Årsaken er nettopp den negative effekten det har på hummer og andre krepsedyr."

 

"Vi tror også oppdretterne er tjent med at deres organisasjoner har en langt mer offensiv holdning i slike saker. Også de bør se fornuften i å forby bruken av slike stoffer - istedenfor bare å skjule seg bak at kjemikaliene er godkjente."

 

Den andre artikkelen fikk jeg ikke lest. Da hadde jeg brukt opp kvota mi...

 

 

Link to post
Share on other sites

Forrige uke stod denne artikkelen på trykk i Fredrikstad Blad

https://www.f-b.no/nyheter/havforskning/havforskningsinstituttet/gigantisk-forskningsprosjekt-i-gang-det-er-mange-tegn-pa-at-oslofjorden-ikke-er-frisk/s/5-59-1546062

 

Det er faktisk ganske skremmende hvor ødelagt havbunnen er i Oslofjorden. I tillegg begynner det jo å bli ganske allment kjent at fjorden er nærmest fisketom. Det er en + artikkel, så jeg limer inn noe av teksten.

 

Nærmere 30 millioner kroner skal de neste årene gå til å forske på hvordan det står til med Oslofjorden gjennom prosjektet «Frisk Oslofjord».

De siste dagene har det gigantiske forskningsskipet «Kristine Bonnevie» vært på tokt for å undersøke det undersjøiske, marine havbunnsmiljøet i Færder og Ytre Hvaler nasjonalparker.

– Siden vi har kalt prosjektet «Frisk Oslofjord», blir jo spørsmålet om fjorden er syk. Og svaret er at det er mange tegn på at den ikke er frisk. Tare dør og kysttorsken er nesten borte. Det er rett og slett mange symptomer på at noe er feil, sier Moy.

Derfor er de nå i gang med å innhente kunnskap om hvordan vi på en bedre måte kan forvalte livet i den populære fjorden vår.

 

Nyskapende forskning

Dag og natt i åtte døgn er forskere og feltarbeidere på dekk for å ta omfattende prøver av havet med svært avansert utstyr og moderne teknologi, som blant annet Kongsberg Maritime er med på å levere.

Forskningen er unik og nyskapende i sitt slag.

– Det vi gjør, er egentlig å slå på lyset der nede, sier Moy.

 

Nasjonalparkene på Hvaler og Færder er begge på rundt 300 kvadratkilometer. Men vi vet veldig lite om landskapet under vannoverflaten. Det skal blant annen overingeniør Lene Christensen og Frithjof Moy i Havforskningsinstituttet finne ut mer om. 

 

– Dramatiske trålspor

Toktleder på Kristine Bonnevie, Pål Buhl-Mortensen, forteller at det hittil på toktet er tre ting han har bitt seg merke i.

– Det handler om trålspor, korallrev og søppel, sier han og utdyper:

– Jeg aldri sett så dramatiske trålspor før. Og vi ser at det er mindre liv der det er tett trålt.

– Og av de tre korallrevene vi har vært nede og sett på, var kun ett levende. Det vi kan si er at korallene lever på kanten av hva som er mulig, forklarer toktlederen.

 

820305923_DdtrevvedTisler.jpg.d03e5fac88b224f8444ff6c1ef7ee6e3.jpg

Et dødt rev nordøst av Tisler. – Revet kan være dødt grunnet endret miljø, som følge av landhevingen som har pågått siden istiden. Eller så kan det komme av skader fra fiske, som garn, line, eller anksring, forklarer toktleder Pål Buhl-Mortensen. Foto: Havforskningsinstituttet 

 

DETTE ER PROSJEKTET

  • Frisk Oslofjord er et samarbeidsprosjekt mellom Færder og Ytre Hvaler Nasjonalpark, Kartverket, Norges Geologiske Undersøkelse, Norsk institutt for vannforskning, Vitensenteret Inspiria, Kongsberg Maritime og Havforskningsinstituttet, som er prosjektleder.
  • Målet er å øke kunnskapsgrunnlaget om det undersjøiske, marine havbunnsmiljøet i Færder og Ytre Hvaler nasjonalparker i ytre Oslofjord. Prosjektperioden er 2018-2021.
  • Hver av nasjonalparkene har et sjøareal på noe over 300 kvadratkilometer. Men svært lite av det undersjøiske landskapet er kjent. Frisk Oslofjord skal samle inn data om det marine landskapet og om dyrelivet på sjøbunnen.
  • Prosjektet har fått mye midler: Sparebankstiftelsen DnB har gitt 15 millioner, Klima og Miljødepartementet bidra med to millioner, Vestfold og Østfold Fylkeskommuner med ti millioner. Damtidig har samarbeidspartnerne gått inn med totalt ni millioner.

 

– Oslofjorden sliter

Monica Olsen er nasjonalparkforvalter for Ytre Hvaler nasjonalpark, som sammen med Færder nasjonalpark «eier» prosjektet.

– Jeg er dessverre ikke overrasket over det de har funnet til nå. At det er trålspor i korallrevet var jeg klar over, men det er graden av det som er skremmende. Det er ille.

Hun understreker at det forskerne nå gjør er svært viktig for oss.

– De viser at det er noe under her. At det er et liv under havoverflaten. Jeg må understreke at situasjonen er bekymringsfull. For det er tilstander på land som forårsaker dette, sier hun.

– Oslofjorden sliter, sier hun.

 

– For å kunne vite

På dekk står overingeniør Lene Christensen iført oljebukse. Hun finsorterer det de har fått i bunntrålen tidligere på dagen.

– Det er utrolig spennende. Vi gjør nå et samme som ble gjort for 50 år siden, på de samme stasjonene med samme trål. Så kan vi se om det er forskjell, sier Christensen, som er utdannet marinbiolog.

– Vi gjør jo dette for å kunne vite. Men det vi har sett til nå er at det er lite fisk, og få arter flere steder. Med ROV-en kan vi se at det har vært ekstremt mye tråling, og det ødelegger artenes bosteder, sier hun.

 

Her er et bilde av skipet som ble brukt på toktet

961438708_MarieBonnevie.jpg.6407ff6d78ce490d53d342b2e3173509.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig merkelig at tråling fortsatt er en lovlig fiskemetode. Var med på rekefiske i Canada, og der var tråling ikke bare ulovlig, men rekefiskerene kunne heller ikke fostå hvordan dette kunne være lovlig i et "sustainable" land som Norge.

Tiden er vel overmoden for å ta et skritt tilbake, og ta mer skånsomme metoder i bruk. Fiskeren vil nok bruke mer tid per kilo fangst, men hvorfor ikke droppe alle mellomleddene, og få mer direkte bryggesalg eller rett ut til spesialiserte fiskehandlere som vet hva de driver med, og ikke ufasglærte ungdommer på kjøpesenteret som ikke aner når fisken er landet eller hvor den kommer fra? Fersk fisk er noe av den dyreste råvaren i Norge i dag, og det er ikke så rart når både fisker, mottak, grossist og butikk skal ha sitt.......

Kan ellers anbefale Brennpunkts "Torskefusket" som gir et godt innblikk i hvordan kvoter manipuleres i milliardklasse. Også interessent å høre fra fiskere i Lofoten om hvordan det har seg at "Skreien" befinner seg i fiskedisken på østlandet flere dager før startskuddet går for skreifisket. Det er med andre ord mye juks og bedrag helt fra fiskne fanges til den kommer på middagsbodet, og det kommer hverken naturen eller forbuker tilgode.

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 2 minutter siden:

Det er egentlig merkelig at tråling fortsatt er en lovlig fiskemetode. Var med på rekefiske i Canada, og der var tråling ikke bare ulovlig, men rekefiskerene kunne heller ikke fostå hvordan dette kunne være lovlig i et "sustainable" land som Norge.

Interessant! Men hvordan fisker de reker da? Med teiner?

 

Big Horn skrev 2 minutter siden:

Tiden er vel overmoden for å ta et skritt tilbake, og ta mer skånsomme metoder i bruk. Fiskeren vil nok bruke mer tid per kilo fangst, men hvorfor ikke droppe alle mellomleddene, og få mer direkte bryggesalg eller rett ut til spesialiserte fiskehandlere som vet hva de driver med, og ikke ufasglærte ungdommer på kjøpesenteret som ikke aner når fisken er landet eller hvor den kommer fra? Fersk fisk er noe av den dyreste råvaren i Norge i dag, og det er ikke så rart når både fisker, mottak, grossist og butikk skal ha sitt.......

Kloke ord! Jeg har en nabo som driver delikatesseforretning, og har fått noen foredrag av ham om behandling av fisk og skalldyr. Han river seg i håret over hvordan mange fiskere og mottak behandler reker og kreps, også koking. Har tenkt på akkurat det du skriver her mange ganger når jeg ser de står og fyller på reker i diskene på Rema osv. De har som regel null greie på hva de selger.

 

Her er forøvrig en artikkel med interessant informasjon om høstpløying og avrenning av humus og næringssalter til vassdragene. Saken hører vel egentlig inn i en annen tråd om fiskedød, men siden denne tråden kom opp nå så...

https://www.nrk.no/ostfold/forskerne-frykter-for-vannkvaliteten-i-oslofjorden-1.13887567 

 

Jeg har en mistanke om at høstpløying av jorder nær Glomma med påfølgende avrenning er en av de store årsakene til at Oslofjorden er syk. I en annen artikkel leste jeg at i Ytre Oslofjord vokste det på 1950 tallet tare ned til 25 meters dyp. I dag vokser det tare kun til 14 meters dyp. Forklaringen var at partikler i vannet som reduserer sikten hindrer lyset å trenge ned. Tareskog er en viktig biotop for fiskeyngel. 

Link to post
Share on other sites

Komodo: Rekene fiskes kun med teiner, men hver av teinene vi landet etter ca 4 timer i vannet inneholdt rundt 15 kg reker, og sattes i lenker på 4-6 stykker. Antar at størrelsen på teinene var 100 - 150 liter. 

 

Jeg stiller forøvrig spørsmålstegn ved tareteorien. Synes egentlig fjorden er blitt klarere de siste 15-20 årene, men det ser for meg ut som om det er mye mer kråkebolle som jo gresser på tare? Også mulig det er andre miljøgifter ute å går nå enn før, og / eller en akkumulering av disse over år som vi nå ser resultatet av, men det regner jeg med at blir avdekket av "Frisk Oslofjord".

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 34 minutter siden:

Jeg har en mistanke om at høstpløying av jorder nær Glomma med påfølgende avrenning er en av de store årsakene til at Oslofjorden er syk

 

Det har jeg tenkt lenge. Oslofjorden oppsamlingsbasseng for elvene som renner gjennom de største jordbruksområdene på østlandet. Elver og bekker der vi fisket da jeg vokste opp går nå brune av humus og er totalt døde. Jeg mener å ha registrert at forfallet i fiskebestanden begynte allerede på 60-70-tallet, da bøndene gikk bort fra vekselbruk og husdyrhold til ren monokultur med korn.

 

Ellers er jeg også helt på linje med dem som vil forby bunntråling. Skulle bare mangle . . ! Det er helt høl i hue å forby fritidsfiske mens tråling er tillatt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg merket meg bla dette fra lederartikkelen

 

"Hvorfor et stoff som deltametrin fortatt ikke er forbudt i Norge, er direkte underlig. Vi tror imidlertid flere og flere av oppdretterne selv ser at disse lusekjemikaliene må fases ut. Denne type giftbruk er ikke forenelig med en bærekraftig lakseproduksjon."

 

"Forrige uke ble den nye forskningsrapporten fra Akvaplan Niva offentliggjort, og der kom det frem at stoffet deltametrin er svært giftig for reker. Nyheten burde imidlertid ikke komme overraskende, for stoffet er allerede forbudt i Canada. Årsaken er nettopp den negative effekten det har på hummer og andre krepsedyr."

 

"Vi tror også oppdretterne er tjent med at deres organisasjoner har en langt mer offensiv holdning i slike saker. Også de bør se fornuften i å forby bruken av slike stoffer - istedenfor bare å skjule seg bak at kjemikaliene er godkjente."

 

Den andre artikkelen fikk jeg ikke lest. Da hadde jeg brukt opp kvota mi...

 

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=68446

 

I følge dette tilsvaret , så er bruken av deltametrin og andre kitinhemmere på full fart nedover - og godt er det! 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har til nå nøyd meg med å lese alle de gode innleggende... men nå måtte jeg ta tak i tastaturet....

 

Har siden jeg var ca 10 år hatt et ganske sterkt engasjement FOR naturen, jeg hater fråtsing, jeg hater miljøsvin og jeg skammer meg om dieselen min soter... derfor blir jeg glad langt inn i det innerste når jeg ser dere belyser så mange viktige saker. Nå var det rekene det startet med men dere har ikke latt det være med de, og godt er det. At det var ett av mine forbilder Komodo som tok det opp var ikke noen overraskelse mer en slags bekreftelse.

 

Når en ser på bakgrunnen til politikere i Norge og ser på hvem som kommer fra hvor og hvem som har aksjer i hva og hvem som ikke har seg med hvem så er det ikke rart at det pøses gift i sjøen i oppdrettsanleggene for å oppnå kortsiktig profitt og med null tanke for konsekvens.

 

For første gang siden 1970 kom ikke småsilda til brygga jeg har fisket fra i fjor.... jeg så ingen småsild om søndagen heller... Uke 32 har i disse årene vært slik at makrellen (piren) har jaget sild helt inn på land og fisket med stang har gitt mange makreller i panna i disse årene.

Makrellternene (3 par) fikk tilsammen 1 unge på vingene og den ble tatt av Svartbaken så fort den var på egen hånd...

Silendene (2 par) fikk tilsammen 13 unger, ingen vokste opp, trolig fordi småsilda ikke er der... nå har det ene paret forsøkt kull nummer to, ungene ble klekket forrige uke og om søndag var det 5 dundotter som svømte rundt, har en i nabolaget som lar fuglehunden gå løs så den fikser nok biffen denne uka... 

 

Fjordtorsk har jeg ikke sett på 3 år.

 

Men, jeg har sett en med 9 stenger, og jeg må være ærlig å si at jeg blir kvalm. Skikkelig kvalm over slike "utryddere" som skryter av at de fikk opp den siste...

Her på grensa mellom Arendal og Tvedestrand er det mange av dem. 

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for å svare på spørsmålet i tråden "Er bestanden av reker truet?"
Skagerrak og Nordsjøen, så er bestanden altså ikke truet per dags dato. Lenger nord hvor det har vært/er oppdrett har faktisk rekebestanden enkelte steder forsvunnet helt, og det er nok ikke grunnet noe overfiske. Har jo endelig kommet frem rapporter som viser hvor skadelig avlusninga faktisk er for reker/sjøkreps.

Når vi kommer til fisk og fe i Skagerrak/Oslofjorden er det nok en haug av årsaker på hvorfor den er borte. Kort fortalt, tråling er skadelig på havbunnen, men noe hovedårsak er det nok ikke da trålfeltene og antall båter som driver med dette fiske er en brøkdel av hva det var på 70-tallet. Tilogmed makrellen har vært litt "rar" de siste årene nå, kommer gjerne i slutten av april og forsvinner i juni/juli. Dette selvom brislingen på 9cm drar inn i fjorden rundt 4 uka i juli i store flak hvert år. Har en liten bukt hvor vi bor hvor det gjerne kommer inn stimer med noen tonn av gangen, men de har faktisk ikke blitt jaget av makrellen de siste åra, bare svømmer rolig rundt og koser seg, merklige greier det altså.

Torsken derimot. Siste sommerene har jeg aldri sett så mye torsk rundt 1kg som jeg har de siste åra, så kommer oktober/november og man håpefullt drar frem torskerusene på de faste plassene og ikke så mye som en fisk på 2-3uker. Hvorfor reiser kysttorsken ut av fjordene når det fortsatt er tilgang på sild og mat utover vinterne? Hvorfor er torsken her om sommeren på 2-3m når den egentlig hater varmt vann?

 

En ting er ihvertfall sikkert, det kan ikke bli noe dårligere :wink:
 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 16 minutter siden:

Rekefiske med teiner høres interessant ut. Da kan vel også vi fritidsfiskere fange reker. Er det noen her som har tips om dette i Norge, helst fra Oslofjorden?

Fra et par jeg har snakket med er det kun aktuelt å fiske med teiner etter reker om vinterstiden ihvertfall. Står tettere og grunnere da, alt fra 100m+ på søla. Vil også anbefale en helg, for da er ikke trålerne ute slik at de ikke drar over teina og du mister den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...