Jump to content

Småbåt smadret av hurtigbåt


Knallipadden

Recommended Posts

En småbåt ble i dag knust i sammenstøt med en hurtigbåt. Føreren av den lille båten fikk mindre skader. Passasjerer i hurtigbåten ble flyttet over i en annen båt som tok de videre. Flaks at føreren av den lille båten overlevde sier jeg etter å ha sett bilde.

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6jwEG/Hurtigbat-og-fritidsbat-krasjet---mann-reddet-opp-av-sjoen

 

 

Hurtigbåten Rygerfonn

highspeed-bostek-msrygerfonn-1024x707.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke vi hva som har skjedd i denne situasjonen, og det er vel ikke sikkert at vi får vite noe av hensyn til den unge mannen. Men det er mange som ikke tar hensyn til passasjerbåter slik man skal. Ser noen skriver at de har hatt Hurtigbåten tett på seg når de fisker. Nå vet ikke jeg hvor de har fisket, men det er kanskje ikke så lurt å fiske midt i leden. Ofte har båten et begrenset område den kan bevege seg på, og da kan ikke den avvike kursen for mye. Det står vel noe om at man skal unngå å fiske slik at man er til hinder for andre i trange farvann. Men uten å vite hva som har skjedd i denne situasjonen er det vanskelig å dele skyld. Begge skal etter reglene gjøre det de kan for å unngå sammenstøt selv om det er småbåter som i hovedregel har vikeplikt. 

 

 

Sjøveisreglene 9C.

Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

Link to post
Share on other sites

 

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Del B – Regler for styring og seilas

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Jeg sitter og finleser litt i Regel 44. Som jeg leser denne skal den type fartøy som beskrives i første ledd (Lystfartøy og åpne ...) mest mulig holde av veien for annen nyttetrafikk når de passerer et eller flere av tre nevnte områder (et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde).

I tidligere diskusjoner har begrepet "trangt farvann" vært heftig diskutert i mange tråder. Men, hva er definisjonen for en sterkt beferdet lei? Det står jo ikke at denne må befinne seg i et trangt farvann eller et havneområde. Så, en  sterkt beferdet lei kan vel befinne seg i helt åpne, utaskjærs områder. Dog innenlands. En rutebåt som går ofte i samme rute går vei i "en sterkt beferdet lei"

 

Link to post
Share on other sites

Regel 44 er vanskelig å forholde seg til fordi den inneholder mye skjønn og kunnskap om det aktuelle farvannet. 

VI vet jo fra vårt nærområde at Bastøfergene kjører på regel 44. Her er hele leden til Bastøfergene definert som havneområde i kartet. Men hvor mange er det som faktisk vet det? 

 

regel 44s begrep "mest mulig holde av veien" betyr at man ikke en gang skal komme i en vikepliktsituasjon - man skal holde så stor avstand at man ikke  kommer i en situasjon der vikepliktsreglene må brukes.

 

Sterkt beferdet led betyr nettopp det - at den er sterkt beferdet. Det er ikke nok at det er en rutebåt i halvtimen som går en fast led. Jeg tenker at feks Drøbaksundet med all nyttetrafikk og smalt farvann er en sterkt beferdet led.

 

Samtidig er det grunn til å peke på regel 2. Det er en generalregel - og den sier:

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

At norsk rett ser bort i fra denne regelen og lar regel 44 trumfe alt er for meg uforståelig. Rutetider går ikke foran sikkerhet. Selv om nok Bastøfergene eller andre rutegående fartøy hevder motsatte. 

 

rent umiddelbart for en som ikke er kjent ser jo ikke farvannet ille trangt ut da..

 

image.png.f639b1d6a73e05bb02af9d7ba4abdc5b.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 35 minutter siden:

...  Så, en  sterkt beferdet lei kan vel befinne seg i helt åpne, utaskjærs områder. Dog innenlands. En rutebåt som går ofte i samme rute går vei i "en sterkt beferdet lei"

 

Enig i at Regel 44 er vanskelig fordi den må tolkes. Men, tilbake til mitt innspill om "sterkt beferdet lei". Eksempelvis Ytre Oslofjord, leia der Fredrikshavnbåtene, Københavnbåtene og Kielfergene går. Og sikkert mange flere ...

 

Skal det tolkes som en sterkt beferdet lei ihht Regel 44? Slik at Lystbåter m.v. mest mulig skal holde av veien? Området kan i hvertfall vanskelig tolkes som et trangt område, ei heller et havneområde.

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 12 minutter siden:

 

Enig i at Regel 44 er vanskelig fordi den må tolkes. Men, tilbake til mitt innspill om "sterkt beferdet lei". Eksempelvis Ytre Oslofjord, leia der Fredrikshavnbåtene, Københavnbåtene og Kielfergene går. Og sikkert mange flere ...

 

Skal det tolkes som en sterkt beferdet lei ihht Regel 44? Slik at Lystbåter m.v. mest mulig skal holde av veien? Området kan i hvertfall vanskelig tolkes som et trangt område, ei heller et havneområde.

Kommer litt an på hvor i Ytre Oslofjord. Når du har passert Hollenderbåen opphører separasjonssonene. Da vil jeg si at man er utenfor  sterkt beferdet led.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

Kommer litt an på hvor i Ytre Oslofjord. Når du har passert Hollenderbåen opphører separasjonssonene. Da vil jeg si at man er utenfor  sterkt beferdet led.

 

Det kan jeg være enig i, men for å flisespikke litt; om en lei har den samme trafikktettheten (nyttefartøy pr. tidsenhet) nord og sør for Hollenderbåen så antar du at leia nord for Hb er sterkt beferdet, mens leia sør for Hb ikke sterkt beferdet? Er det eksistensen av trafikkseparasjonssone som definerer hvor en led kan defineres "sterkt beferdet"??

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bonus skrev 27 minutter siden:

 

Enig i at Regel 44 er vanskelig fordi den må tolkes. Men, tilbake til mitt innspill om "sterkt beferdet lei". Eksempelvis Ytre Oslofjord, leia der Fredrikshavnbåtene, Københavnbåtene og Kielfergene går. Og sikkert mange flere ...

 

Skal det tolkes som en sterkt beferdet lei ihht Regel 44? Slik at Lystbåter m.v. mest mulig skal holde av veien? Området kan i hvertfall vanskelig tolkes som et trangt område, ei heller et havneområde.

 

Men en kan ikke si at disse områdene er "sterkt beferdet lei" på generell basis. Den må jo rent faktisk være det akkurat der og da for at regel 44 skal gjelde. Om dette handler om to båter på fjorden så er 44 helt ute av spill ifht situasjonen. 

Link to post
Share on other sites

ser att Rygerfonn går 2-3 turer per dag, er det noe mer rederi som kjører på denne traden....... 

https://rodne.no/wp-content/uploads/2018/08/HFE-Rutetabell-2018-fra-13.08.18.pdf

 

 

vi vet vel veldig litt om denne ulykken.......SB/BB etc

 

 

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Bonus skrev 9 minutter siden:

om en lei har den samme trafikktettheten (nyttefartøy pr. tidsenhet) nord og sør for Hollenderbåen...

 

Går ikke å sammenligne, for nord for Hollenderbåen er det trafikkseparasjonssystem og ferdsel der reguleres av Regel 10 uavhengig av trafikktetthet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Utan at eg veit kva som har hendt her,  så synest eg det er betre å lære barna mine å holde unna nyttetrafikk en å tolke seg til unntak. 

 

Det tror jeg alle kan være enige i. Men samtidig tror jeg alle kan være enige i at ferja, ribben med utdrikkningslag, taxibåten, busteren med snekker ombord på vei til jobb på ei hytte osv ikke skal ploge ungene dine rett ned om de ligger med båten sin utpå fjorden. Og jeg sier ikke at jeg tror det har skjedd her, bare så det er sagt. Er vel ikke usannsynlig at begge båtene har vært i bevegelse... eller vet vi noe annet?

----

Selv blir jeg vettskremt etter slike tragedier. Og jeg håper at ulykka ikke har noe som helst med tolkning av regel 44 å gjøre. Hvordan skal noen som helst saktegående fritidsbåt kunne holde unna for så hurtiggående nyttefartøy, en rask taxibåt, eller Rib med utdrikningsslag osv?? I praksis vil det bety ferdselforbud for fritidsbåter som går under 20 knop eller noe i store områder om disse nyttefartøyene ikke holder unna selv om de har regelverket på sin side. 

Link to post
Share on other sites

På bildet ser det ut for at småbåten er en plastkledd trebåt. Da er det lett å tenke at den praktisk talt ligger i ro (under 8 knop?) i forhold til en hurtigbåt i 30 som ikke ser ut til å ha forlatt den vanlige streken sin på Ais.

Denne hurtigbåttypen har ekstrem manøvreringsevne og kan vel neppe ha gjort forsøk på å unngå sammenstøt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 1 time siden:

 

Greit svar :thumbsup:

Prinsippielt vil jeg påstå at syd for Hollenderbåen er farvannet så åpent at det er vanskelig å kalle det 'sterkt beferdet lei'. Men siden regel 44 åpner for tolkning ville jeg være ekstra på vakt i dette området. 

Sitter på Bastøferga nå og ser ut. Jeg sliter med å oppfatte hovedleden til Oslo som sterkt beferdet med trafikkbildet som er akkurat nå.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...