Knallipadden Startet 26.August.2018 Del på Facebook Startet 26.August.2018 (redigert) En småbåt ble i dag knust i sammenstøt med en hurtigbåt. Føreren av den lille båten fikk mindre skader. Passasjerer i hurtigbåten ble flyttet over i en annen båt som tok de videre. Flaks at føreren av den lille båten overlevde sier jeg etter å ha sett bilde. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6jwEG/Hurtigbat-og-fritidsbat-krasjet---mann-reddet-opp-av-sjoen Hurtigbåten Rygerfonn Redigert 26.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Når man minst venter det... rygerfonn er vel en kliss ny båt, bygger i carbon, hos Br.Aa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 https://www.midtsiden.no/tenaring-kolliderte-med-rygerfonn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Overhørte Rygerfonn ropte kystradio sør på arbeidskanal. Eg var forundra over kor mange ganger operatøren måtte oppmode om å gå til k16... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Forferdelig. Husker at en hydrofoil kappa en småbåt på langs over vannlinja ved Stord en gang i oppveksten min. Må ha vært seint 70 tall eller tidlig 80. Mener at begge guttene ombord ble drept. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Nå blir det vel diskusjon om regel 44 igjen... ? Dette var jo midtfjords... Ser i kommentar feltet under innlegget at det er flere som har hatt nærkontakt av samme fartøy tidligere... Fjorden cowboys ? ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Regel 2 ....kan ikke gjentas for ofte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 27.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2018 Nå vet ikke vi hva som har skjedd i denne situasjonen, og det er vel ikke sikkert at vi får vite noe av hensyn til den unge mannen. Men det er mange som ikke tar hensyn til passasjerbåter slik man skal. Ser noen skriver at de har hatt Hurtigbåten tett på seg når de fisker. Nå vet ikke jeg hvor de har fisket, men det er kanskje ikke så lurt å fiske midt i leden. Ofte har båten et begrenset område den kan bevege seg på, og da kan ikke den avvike kursen for mye. Det står vel noe om at man skal unngå å fiske slik at man er til hinder for andre i trange farvann. Men uten å vite hva som har skjedd i denne situasjonen er det vanskelig å dele skyld. Begge skal etter reglene gjøre det de kan for å unngå sammenstøt selv om det er småbåter som i hovedregel har vikeplikt. Sjøveisreglene 9C. Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann. Del B – Regler for styring og seilas Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Jeg sitter og finleser litt i Regel 44. Som jeg leser denne skal den type fartøy som beskrives i første ledd (Lystfartøy og åpne ...) mest mulig holde av veien for annen nyttetrafikk når de passerer et eller flere av tre nevnte områder (et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde). I tidligere diskusjoner har begrepet "trangt farvann" vært heftig diskutert i mange tråder. Men, hva er definisjonen for en sterkt beferdet lei? Det står jo ikke at denne må befinne seg i et trangt farvann eller et havneområde. Så, en sterkt beferdet lei kan vel befinne seg i helt åpne, utaskjærs områder. Dog innenlands. En rutebåt som går ofte i samme rute går vei i "en sterkt beferdet lei" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) Regel 44 er vanskelig å forholde seg til fordi den inneholder mye skjønn og kunnskap om det aktuelle farvannet. VI vet jo fra vårt nærområde at Bastøfergene kjører på regel 44. Her er hele leden til Bastøfergene definert som havneområde i kartet. Men hvor mange er det som faktisk vet det? regel 44s begrep "mest mulig holde av veien" betyr at man ikke en gang skal komme i en vikepliktsituasjon - man skal holde så stor avstand at man ikke kommer i en situasjon der vikepliktsreglene må brukes. Sterkt beferdet led betyr nettopp det - at den er sterkt beferdet. Det er ikke nok at det er en rutebåt i halvtimen som går en fast led. Jeg tenker at feks Drøbaksundet med all nyttetrafikk og smalt farvann er en sterkt beferdet led. Samtidig er det grunn til å peke på regel 2. Det er en generalregel - og den sier: Regel 2. Ansvar (a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. At norsk rett ser bort i fra denne regelen og lar regel 44 trumfe alt er for meg uforståelig. Rutetider går ikke foran sikkerhet. Selv om nok Bastøfergene eller andre rutegående fartøy hevder motsatte. rent umiddelbart for en som ikke er kjent ser jo ikke farvannet ille trangt ut da.. Redigert 27.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 AIS tracket til Rygerfonn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bonus skrev 35 minutter siden: ... Så, en sterkt beferdet lei kan vel befinne seg i helt åpne, utaskjærs områder. Dog innenlands. En rutebåt som går ofte i samme rute går vei i "en sterkt beferdet lei" Enig i at Regel 44 er vanskelig fordi den må tolkes. Men, tilbake til mitt innspill om "sterkt beferdet lei". Eksempelvis Ytre Oslofjord, leia der Fredrikshavnbåtene, Københavnbåtene og Kielfergene går. Og sikkert mange flere ... Skal det tolkes som en sterkt beferdet lei ihht Regel 44? Slik at Lystbåter m.v. mest mulig skal holde av veien? Området kan i hvertfall vanskelig tolkes som et trangt område, ei heller et havneområde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) Der behøver du ikke å tolke noe som helst. De store fergene kommer du aldri i nærheten av. Det ser ut til å være et Vestlandsfenomen at "nyttetrafikken" bruker regel 44 som et påskudd for å renne andre i senk. Redigert 27.August.2018 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bonus skrev 12 minutter siden: Enig i at Regel 44 er vanskelig fordi den må tolkes. Men, tilbake til mitt innspill om "sterkt beferdet lei". Eksempelvis Ytre Oslofjord, leia der Fredrikshavnbåtene, Københavnbåtene og Kielfergene går. Og sikkert mange flere ... Skal det tolkes som en sterkt beferdet lei ihht Regel 44? Slik at Lystbåter m.v. mest mulig skal holde av veien? Området kan i hvertfall vanskelig tolkes som et trangt område, ei heller et havneområde. Kommer litt an på hvor i Ytre Oslofjord. Når du har passert Hollenderbåen opphører separasjonssonene. Da vil jeg si at man er utenfor sterkt beferdet led. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) Bitteliten skrev 5 minutter siden: Kommer litt an på hvor i Ytre Oslofjord. Når du har passert Hollenderbåen opphører separasjonssonene. Da vil jeg si at man er utenfor sterkt beferdet led. Det kan jeg være enig i, men for å flisespikke litt; om en lei har den samme trafikktettheten (nyttefartøy pr. tidsenhet) nord og sør for Hollenderbåen så antar du at leia nord for Hb er sterkt beferdet, mens leia sør for Hb ikke sterkt beferdet? Er det eksistensen av trafikkseparasjonssone som definerer hvor en led kan defineres "sterkt beferdet"?? Redigert 27.August.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bonus skrev 27 minutter siden: Enig i at Regel 44 er vanskelig fordi den må tolkes. Men, tilbake til mitt innspill om "sterkt beferdet lei". Eksempelvis Ytre Oslofjord, leia der Fredrikshavnbåtene, Københavnbåtene og Kielfergene går. Og sikkert mange flere ... Skal det tolkes som en sterkt beferdet lei ihht Regel 44? Slik at Lystbåter m.v. mest mulig skal holde av veien? Området kan i hvertfall vanskelig tolkes som et trangt område, ei heller et havneområde. Men en kan ikke si at disse områdene er "sterkt beferdet lei" på generell basis. Den må jo rent faktisk være det akkurat der og da for at regel 44 skal gjelde. Om dette handler om to båter på fjorden så er 44 helt ute av spill ifht situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) ser att Rygerfonn går 2-3 turer per dag, er det noe mer rederi som kjører på denne traden....... https://rodne.no/wp-content/uploads/2018/08/HFE-Rutetabell-2018-fra-13.08.18.pdf vi vet vel veldig litt om denne ulykken.......SB/BB etc Redigert 27.August.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Utan at eg veit kva som har hendt her, så synest eg det er betre å lære barna mine å holde unna nyttetrafikk en å tolke seg til unntak. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bonus skrev 9 minutter siden: om en lei har den samme trafikktettheten (nyttefartøy pr. tidsenhet) nord og sør for Hollenderbåen... Går ikke å sammenligne, for nord for Hollenderbåen er det trafikkseparasjonssystem og ferdsel der reguleres av Regel 10 uavhengig av trafikktetthet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Hva skjedde med plikten til å holde utkikk? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 27.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2018 Hurtigbåten holdt nær 31 knop sekunder før smellen, så det har vært mye krefter i sving her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Utan at eg veit kva som har hendt her, så synest eg det er betre å lære barna mine å holde unna nyttetrafikk en å tolke seg til unntak. Det tror jeg alle kan være enige i. Men samtidig tror jeg alle kan være enige i at ferja, ribben med utdrikkningslag, taxibåten, busteren med snekker ombord på vei til jobb på ei hytte osv ikke skal ploge ungene dine rett ned om de ligger med båten sin utpå fjorden. Og jeg sier ikke at jeg tror det har skjedd her, bare så det er sagt. Er vel ikke usannsynlig at begge båtene har vært i bevegelse... eller vet vi noe annet? ---- Selv blir jeg vettskremt etter slike tragedier. Og jeg håper at ulykka ikke har noe som helst med tolkning av regel 44 å gjøre. Hvordan skal noen som helst saktegående fritidsbåt kunne holde unna for så hurtiggående nyttefartøy, en rask taxibåt, eller Rib med utdrikningsslag osv?? I praksis vil det bety ferdselforbud for fritidsbåter som går under 20 knop eller noe i store områder om disse nyttefartøyene ikke holder unna selv om de har regelverket på sin side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Jens_P skrev 1 time siden: .. Går ikke å sammenligne, for nord for Hollenderbåen er det trafikkseparasjonssystem og ferdsel der reguleres av Regel 10 uavhengig av trafikktetthet. Greit svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 På bildet ser det ut for at småbåten er en plastkledd trebåt. Da er det lett å tenke at den praktisk talt ligger i ro (under 8 knop?) i forhold til en hurtigbåt i 30 som ikke ser ut til å ha forlatt den vanlige streken sin på Ais. Denne hurtigbåttypen har ekstrem manøvreringsevne og kan vel neppe ha gjort forsøk på å unngå sammenstøt. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bonus skrev 1 time siden: Greit svar Prinsippielt vil jeg påstå at syd for Hollenderbåen er farvannet så åpent at det er vanskelig å kalle det 'sterkt beferdet lei'. Men siden regel 44 åpner for tolkning ville jeg være ekstra på vakt i dette området. Sitter på Bastøferga nå og ser ut. Jeg sliter med å oppfatte hovedleden til Oslo som sterkt beferdet med trafikkbildet som er akkurat nå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.