Jump to content

Småbåt smadret av hurtigbåt


Knallipadden

Recommended Posts

49 minutes ago, Komodo said:

 

Jeg løfter dette spørsmålet nok en gang. Er det bare @Knallipadden som har en formening om svaret?

 

Regel 13 sier:

 

Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Regel 44 sier:

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Min tolkning av dette er at fartøy som blir innhentet av nyttefartøy har vikeplikt dersom dette skjer i trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Men reglene er mildt sagt uklare. Det skal sies at Regel 44 ikke er en del av Del B avsnitt I og II.

 

Forøvrig: Dersom man er innblandet i et sammenstøt, er man per definisjon skyldig i brudd på sjøveisreglene uansett om man fører et nyttefartøy eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg blitt innhentet av et tankskip i Fensfjorden f.eks hadde jeg holdt av vegen... det samme med danske båten inn Byfjorden til Bergen... men en hurtig båt samme område  hadde jeg ikke holdt av veien for om jeg ble innhentet... eller en mindre lastebåt...

Vanlig sunn fornuft... De fleste forstår når det blir trangt for et større fartøy...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...