Jump to content

Småbåt smadret av hurtigbåt


Knallipadden

Recommended Posts

Sitat

 

Prøvde å varsle med tuting

– Bjørnefjorden er veldig bred, men det er ofte mye trafikk langs ruten vår. Det er store båter og fritidsbåter, noen ligger og fisker, andre er på vei på kryss og tvers av fjorden, sier administrerende direktør Lars A. Rødne i Rødne Fjord Cruise til BT.

 

Rødne sier at mannskapet tidlig oppdaget den rundt 20 fots store lettbåten som kom inn fra babord side.

 

– «Rygerfonn» prøvde med tuting å varsle båten som var på kollisjonskurs, men slik jeg har fått forklart situasjonen overholdt ikke lettbåten vikeplikten sin. Da båtene var så tett på enannen at det var fare på ferde, slo «Rygerfonn» motoren i revers og bremset ned alt den kunne, sier Rødne.

 

 

Mer hos BT: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/0EAmK0/-Ulykken-en-toff-pakjenning_-men-mannskapet-er-pa-jobb-igjen-i-dag

Link to post
Share on other sites

Må si at denne ulykken undrer meg på mange vis. Enda mer etter å ha lest siste oppdatering fra bt.no

1) Det undrer meg at man i en liten småbåt står på sin (miss) oppfattede rett til vikeplikt, og kjører på slik at en treffer et hurtiggående nyttefartøy

2) At det hurtiggående nyttefartøyet ikke gjør mer for å avvike sin tradisjonelle kurs noen få grader for å unngå kollisjonen...  Selv om han har retten på sin side.... sitat bt.no "Rødne sier at mannskapet tidlig oppdaget den rundt 20 fots store lettbåten som kom inn fra babord side." 

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Ferja reagerte slik ferjer gjør. Den tuta.

Og den må ha vært veldig nær før de slo bakk.

Båten er utstyrt med to Servogear propell systemer.

Den stopper på sin egen lengde.

Det kan være mange grunner til at den lille båten ikke har sett ferja, men fritidsbåten får uansett skylda.

Det foreligger rettsavgjørelse på at ferjer har lov til å renne fritidsbåter i senk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Og akkurat det er ille - ref regel 2 i sjøveisreglene. Man har ikke en påkjørsrett

Ja den dommen var ille.

Det virker som om norske fartøy kun forholder seg til regel 44 hvis det oppstår situasjoner. Alt annet slik som regler om utkikk, sikker fart osv blir sett bort fra.

Og når Sjøfartsdirektoratet kommer med slikt som denne blir det parodisk.

Rundskriv fra SD

Husk at jolla som selger ferske rundstykker og VG er et "nyttefartøy". Selv om man ikke kan se det.

Link to post
Share on other sites

Blir ofte dratt paralleller til biltrafikk i slike diskusjoner, og det er litt fristende her også. Som bilist har du ikke vikeplikt overfor en som sykler over et gangfelt, men du har ikke automatisk lov til å kjøre ned vedkommende. Glad det eneste nyttefartøyet i min lille avkrok av landet er Randsfjord-ferga. Den gjør ikke mange knopene, og går kun tvers over fjorden.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Så det er virkelig slik at jeg i min 72 fots Princess med fruen ikledd bikini på flybridgen skal holde av veien for en Buster på 16 fot med en firmalogo på siden i tilfelle denne er ute på jobb? Det er i alle fall slik jeg tolker skrivet til SD som Mulligan linker til! Er det mulig!

Tror jamen meg jeg skal få en logo fra mitt enmannsfirma på "skutesiden" og siden er det bare "tut og kjør" for jeg er alltid på jobb!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Holder hurtigbåten en fart på 31 knop så kan det vel ikke være så ille trangt farvann? Kanskje ikke så sterkt beferded led heller?

De holder marsjfart 30knop også  i de trange sundene sør for Flesland. Har sittet på med Rygerfonn flere ganger.

2018-08-27 16.03.17.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å vite hvilke hastighet denne båten som ble påkjørt hadde, hva slags type båt det var og hvor lenge før de var obs på at det ble et sammenstøt. 

 

Jeg skal ikke forsvare den ene eller den andre, men jeg ferdes mye i området selv. Jeg ser ofte denne båten og andre tilsvarende båter. Jeg tar også ofte hurtigbåt og benytter anledningen til å stå foran på dekk rett som det er. Min erfaring er at de er flink til å gi varsel og svinger uten om der de har mulighet til det. Hvis ikke slår de ned farten og signaliserer. Undrer derfor på hvorfor denne båten ikke klarte å unngå sammenstøt der. Har båten holdt høy hastighet eller har den kjørt på en måte som gjør at det kan ha sett ut som om det skulle gå bra. 

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 4 timer siden:

På bildet ser det ut for at småbåten er en plastkledd trebåt. Da er det lett å tenke at den praktisk talt ligger i ro (under 8 knop?) i forhold til en hurtigbåt i 30 som ikke ser ut til å ha forlatt den vanlige streken sin på Ais.

Denne hurtigbåttypen har ekstrem manøvreringsevne og kan vel neppe ha gjort forsøk på å unngå sammenstøt.

 

Store-Søster-båtene (+1,6m) til Rygerfonn,   Rivö og Valö, ligger o kjører opp til 30kn i Gøteborgs sødre skjærgård, der må de vike for seilere og andre SB-fritidsbåter, dersom det ikke er en 'trangt farvann' regel 9B...Int Sjv regler

(ettersom det ikke finnes en regel 44 i Sverige.)

Så manøvrerings evnen til disse båter er det ikke noe feil på

   Valo_Styrsobolaget_660x330.jpg

 

Mulligan skrev 54 minutter siden:

Ja den dommen var ille.

Det virker som om norske fartøy kun forholder seg til regel 44 hvis det oppstår situasjoner. Alt annet slik som regler om utkikk, sikker fart osv blir sett bort fra.

Og når Sjøfartsdirektoratet kommer med slikt som denne blir det parodisk.

Rundskriv fra SD

Husk at jolla som selger ferske rundstykker og VG er et "nyttefartøy". Selv om man ikke kan se det.

 

tykker rundskrivet er interessant; en regel som ikke kan følges nattetid med lanterner, og iblant vanskelig på dagtid også

ett vilkår for nasjonale særregler, se Int  regel 1b;  Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig.

jeg tykker ikke 44an ligger nært, man har innført nye definisjoner nytte kontra fritidsbåter........hvilket i sin tur endrer

vikeplikten diametralt......Mouche's Princess 72 skall vike for en liten Buster eller jeg, da jeg kommer seilende skall vike for en taxi-båt.

 

............selvsagt skall vi småbåter holde av veien for store fartøy i trange farvann, dette framkommer av 9B......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fra SDs rundskriv som det linkes til lengre opp (min utheving): 

"Med «lystfartøy» menes fritidsfartøy. «Åpne båter» kan omfatte både fritids- og næringsfartøy. «Nyttetrafikk» betyr fartøy som brukes i næring.

Sjøfartsdirektoratet presiserer at førere av lystfartøy og åpne båter har plikt til å holde av veien etter regel 44."

 

Såvidt jeg forstår, betyr dette at åpne småbåter som brukes i næring, være det seg til frakt av snikker'n og materialer, VG eller rundstykker, skal holde unna på samme måte som oss med lystfartøy. Jeg ser jo at dette kan leses annerledes, men da skjønner jeg ikke poenget med å nevne "lystfartøyer" og "åpne båter", i stedet for bare "lystfartøyer"

 

Rundskrivet presiserer jo også, at nyttefartøyer (lukkede, formoder jeg) som kan være vanskelig å skille fra et lystfartøy, må være obs på at de kan forveksles med helt vanlige folk. Så om du kolliderer med Targa'n, som viser seg å være en taxi-båt, er det ikke gitt hvem som får skylden. La oss håpe vi slipper å få rettspraksis på det området. At hurtigbåten var nyttetrafikk, var det neppe tvil om.

 

Uten å være jurist, synes jeg også at regel 44 er klumsete formulert. "Skal mest mulig holde av veien for..." åpner jo for alle slags tolkninger. Trumfer lyst-seilbåtens 2 meter dypgang hurtigbåtens 1 meter?  En klarere formulering, f.eks. etter mal av §9b, hadde antageligvis fjernet disse uklarhetene.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden:

Kan lett tolke den eg.  Er vel ikkje mulig å holde meir av veien en mest mulig. 

 

Forsåvidt:-) Men hvorfor ikke etter modell av denne:

9"(b)    Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp."

 

Da slipper man å vurdere...

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg tolker "holde av veien for" som å være før en vikesituasjon, dvs att man unngår å komme i en situasjon hvor en av partene må vike. 

 

Men det jeg sitter og lurer på.. når man først har brutt regel 44, da må jo vanlige regler gjelde igjen, ellers legges det opp til en veldig forvirrende praksis som kan lede rett i.. ja døden faktisk. For om en saktegående (relativt sett) fritidsbåt begynner å vike når den ikke skal vike for et nyttefartøy så er kaoset fullstendig for alle parter. Mao, skal en vike "mot" vanlige sjøfartsregler om man allerede har brutt regel 44 og kommet i en vikesituasjon ifht ett nyttefartøy, eller skal en forholde seg til sjøfartsreglene på vanlig måte? Noe annet vil vel være å invitere til "chicken game" med uvisst utfall...

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Gunga Din said:

 

Store-Søster-båtene (+1,6m) til Rygerfonn,   Rivö og Valö, ligger o kjører opp til 30kn i Gøteborgs sødre skjærgård, der må de vike for seilere og andre SB-fritidsbåter, dersom det ikke er en 'trangt farvann' regel 9B...Int Sjv regler

(ettersom det ikke finnes en regel 44 i Sverige.)

 

 

Hvilken fart holder de da i dette "trange farvannet"?

 

For ordens skyld; Ja, jeg har en kone som bruker bikini på varme dager, men nei, jeg har ikke en Princess 72 i tilfelle noen lurte!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 18 minutter siden:

 

Hvilken fart holder de da i dette "trange farvannet"?

 

For ordens skyld; Ja, jeg har en kone som bruker bikini på varme dager, men nei, jeg har ikke en Princess 72 i tilfelle noen lurte!:giggle:

 

Du kan ju prøve å ønske det omvendte....en Princess 72 og en kone som ikke bruker.....:giggle:

 

Båtene går med alt fra 0-30 knop beroende på situasjonen, det er en del trange passasjer og der må de redusere farten.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er reglene så komplisert eller er det bare vi som tolker for mye? Når jeg tok båtfører prøven sa læreren at men har generell vikeplikt fra høyre (styrbord), alltid vikeplikt for seilbåt som går med seil (så lenge den ikke innhenter deg bakfra) og man har alltid vikeplikt for nyttefartøy. Selv om man har vikeplikt har ikke andre rett til å renne en i senk. Spørsmålet her blir om det ble gjort nok for å unngå sammenstøt når småbåten ikke overholdt vikeplikten sin. Hvorfor endret ikke hurtigbåten kurs men valgte i stedet å slå full revers før sammenstøt? Var hurtigbåten for nært når  de først oppdaget at sammenstøt var uunngåelig slik at en krapp sving hadde forusaket fare for passasjerer ombord? Mulig scenario kan være at hurtigbåten ser småbåten og signaliserer. Småbåten får panikk og gir ekstra gass for å komme forbi hurtigbåten i stedet for å slakke av og vente til den har passert. På den måten kommer den overraskende rett foran hurtigbåten som ikke kan svinge kjapt unna av hensyn til passasjerer og mannskap. De velger i stedet å slå full revers for å håpe å unngå sammenstøt. 

Link to post
Share on other sites

Regel 44 sier at lystfartøy og åpne båter   skal holde av veien for større fartøy..

Åpne båter kan både være fritid- og næringsfartøy.

 

Slik jeg leser 44 skal jeg vike for større nyttefartøy. Jeg har ingen vikeplikt ovenfor åpne nyttefartøy, utover de ordinære vikepliktsreglene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...