tidtakeren Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Sitat Prøvde å varsle med tuting – Bjørnefjorden er veldig bred, men det er ofte mye trafikk langs ruten vår. Det er store båter og fritidsbåter, noen ligger og fisker, andre er på vei på kryss og tvers av fjorden, sier administrerende direktør Lars A. Rødne i Rødne Fjord Cruise til BT. Rødne sier at mannskapet tidlig oppdaget den rundt 20 fots store lettbåten som kom inn fra babord side. – «Rygerfonn» prøvde med tuting å varsle båten som var på kollisjonskurs, men slik jeg har fått forklart situasjonen overholdt ikke lettbåten vikeplikten sin. Da båtene var så tett på enannen at det var fare på ferde, slo «Rygerfonn» motoren i revers og bremset ned alt den kunne, sier Rødne. Mer hos BT: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/0EAmK0/-Ulykken-en-toff-pakjenning_-men-mannskapet-er-pa-jobb-igjen-i-dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Jens_P skrev 14 minutter siden: . Jeg sliter med å oppfatte hovedleden til Oslo som sterkt beferdet med trafikkbildet som er akkurat nå. Og da er den ikke det akkurat da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) Må si at denne ulykken undrer meg på mange vis. Enda mer etter å ha lest siste oppdatering fra bt.no 1) Det undrer meg at man i en liten småbåt står på sin (miss) oppfattede rett til vikeplikt, og kjører på slik at en treffer et hurtiggående nyttefartøy 2) At det hurtiggående nyttefartøyet ikke gjør mer for å avvike sin tradisjonelle kurs noen få grader for å unngå kollisjonen... Selv om han har retten på sin side.... sitat bt.no "Rødne sier at mannskapet tidlig oppdaget den rundt 20 fots store lettbåten som kom inn fra babord side." Redigert 27.August.2018 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Ferja reagerte slik ferjer gjør. Den tuta. Og den må ha vært veldig nær før de slo bakk. Båten er utstyrt med to Servogear propell systemer. Den stopper på sin egen lengde. Det kan være mange grunner til at den lille båten ikke har sett ferja, men fritidsbåten får uansett skylda. Det foreligger rettsavgjørelse på at ferjer har lov til å renne fritidsbåter i senk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Mulligan skrev 1 time siden: Det foreligger rettsavgjørelse på at ferjer har lov til å renne fritidsbåter i senk. Og akkurat det er ille - ref regel 2 i sjøveisreglene. Man har ikke en påkjørsrett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Holder hurtigbåten en fart på 31 knop så kan det vel ikke være så ille trangt farvann? Kanskje ikke så sterkt beferded led heller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bjørnefjorden er veldig brei og i går var det neppe mykje trafikk på fjorden heller. Trur Ikkje at særskilte hensyn i forbindelse med trang led / tett trafikk, er særleg relevante i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Bitteliten skrev 1 time siden: Og akkurat det er ille - ref regel 2 i sjøveisreglene. Man har ikke en påkjørsrett Ja den dommen var ille. Det virker som om norske fartøy kun forholder seg til regel 44 hvis det oppstår situasjoner. Alt annet slik som regler om utkikk, sikker fart osv blir sett bort fra. Og når Sjøfartsdirektoratet kommer med slikt som denne blir det parodisk. Rundskriv fra SD Husk at jolla som selger ferske rundstykker og VG er et "nyttefartøy". Selv om man ikke kan se det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Blir ofte dratt paralleller til biltrafikk i slike diskusjoner, og det er litt fristende her også. Som bilist har du ikke vikeplikt overfor en som sykler over et gangfelt, men du har ikke automatisk lov til å kjøre ned vedkommende. Glad det eneste nyttefartøyet i min lille avkrok av landet er Randsfjord-ferga. Den gjør ikke mange knopene, og går kun tvers over fjorden. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) Så det er virkelig slik at jeg i min 72 fots Princess med fruen ikledd bikini på flybridgen skal holde av veien for en Buster på 16 fot med en firmalogo på siden i tilfelle denne er ute på jobb? Det er i alle fall slik jeg tolker skrivet til SD som Mulligan linker til! Er det mulig! Tror jamen meg jeg skal få en logo fra mitt enmannsfirma på "skutesiden" og siden er det bare "tut og kjør" for jeg er alltid på jobb! Redigert 27.August.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Den bør ikke engang ha firmalogo på siden. Hvis de synes Bjørnefjorden er trangt med mye trafikk kan de prøve seg på "Color Viking" en Søndag i Juli. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
guddal Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Mouche skrev for 1 time siden: Holder hurtigbåten en fart på 31 knop så kan det vel ikke være så ille trangt farvann? Kanskje ikke så sterkt beferded led heller? De holder marsjfart 30knop også i de trange sundene sør for Flesland. Har sittet på med Rygerfonn flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 27.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2018 Hadde vært interessant å vite hvilke hastighet denne båten som ble påkjørt hadde, hva slags type båt det var og hvor lenge før de var obs på at det ble et sammenstøt. Jeg skal ikke forsvare den ene eller den andre, men jeg ferdes mye i området selv. Jeg ser ofte denne båten og andre tilsvarende båter. Jeg tar også ofte hurtigbåt og benytter anledningen til å stå foran på dekk rett som det er. Min erfaring er at de er flink til å gi varsel og svinger uten om der de har mulighet til det. Hvis ikke slår de ned farten og signaliserer. Undrer derfor på hvorfor denne båten ikke klarte å unngå sammenstøt der. Har båten holdt høy hastighet eller har den kjørt på en måte som gjør at det kan ha sett ut som om det skulle gå bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 mons skrev for 4 timer siden: På bildet ser det ut for at småbåten er en plastkledd trebåt. Da er det lett å tenke at den praktisk talt ligger i ro (under 8 knop?) i forhold til en hurtigbåt i 30 som ikke ser ut til å ha forlatt den vanlige streken sin på Ais. Denne hurtigbåttypen har ekstrem manøvreringsevne og kan vel neppe ha gjort forsøk på å unngå sammenstøt. Store-Søster-båtene (+1,6m) til Rygerfonn, Rivö og Valö, ligger o kjører opp til 30kn i Gøteborgs sødre skjærgård, der må de vike for seilere og andre SB-fritidsbåter, dersom det ikke er en 'trangt farvann' regel 9B...Int Sjv regler (ettersom det ikke finnes en regel 44 i Sverige.) Så manøvrerings evnen til disse båter er det ikke noe feil på Mulligan skrev 54 minutter siden: Ja den dommen var ille. Det virker som om norske fartøy kun forholder seg til regel 44 hvis det oppstår situasjoner. Alt annet slik som regler om utkikk, sikker fart osv blir sett bort fra. Og når Sjøfartsdirektoratet kommer med slikt som denne blir det parodisk. Rundskriv fra SD Husk at jolla som selger ferske rundstykker og VG er et "nyttefartøy". Selv om man ikke kan se det. tykker rundskrivet er interessant; en regel som ikke kan følges nattetid med lanterner, og iblant vanskelig på dagtid også ett vilkår for nasjonale særregler, se Int regel 1b; Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig. jeg tykker ikke 44an ligger nært, man har innført nye definisjoner nytte kontra fritidsbåter........hvilket i sin tur endrer vikeplikten diametralt......Mouche's Princess 72 skall vike for en liten Buster eller jeg, da jeg kommer seilende skall vike for en taxi-båt. ............selvsagt skall vi småbåter holde av veien for store fartøy i trange farvann, dette framkommer av 9B...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Vaagen Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 (redigert) Fra SDs rundskriv som det linkes til lengre opp (min utheving): "Med «lystfartøy» menes fritidsfartøy. «Åpne båter» kan omfatte både fritids- og næringsfartøy. «Nyttetrafikk» betyr fartøy som brukes i næring. Sjøfartsdirektoratet presiserer at førere av lystfartøy og åpne båter har plikt til å holde av veien etter regel 44." Såvidt jeg forstår, betyr dette at åpne småbåter som brukes i næring, være det seg til frakt av snikker'n og materialer, VG eller rundstykker, skal holde unna på samme måte som oss med lystfartøy. Jeg ser jo at dette kan leses annerledes, men da skjønner jeg ikke poenget med å nevne "lystfartøyer" og "åpne båter", i stedet for bare "lystfartøyer" Rundskrivet presiserer jo også, at nyttefartøyer (lukkede, formoder jeg) som kan være vanskelig å skille fra et lystfartøy, må være obs på at de kan forveksles med helt vanlige folk. Så om du kolliderer med Targa'n, som viser seg å være en taxi-båt, er det ikke gitt hvem som får skylden. La oss håpe vi slipper å få rettspraksis på det området. At hurtigbåten var nyttetrafikk, var det neppe tvil om. Uten å være jurist, synes jeg også at regel 44 er klumsete formulert. "Skal mest mulig holde av veien for..." åpner jo for alle slags tolkninger. Trumfer lyst-seilbåtens 2 meter dypgang hurtigbåtens 1 meter? En klarere formulering, f.eks. etter mal av §9b, hadde antageligvis fjernet disse uklarhetene. Redigert 27.August.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Vaagen skrev 28 minutter siden: "Skal mest mulig holde av veien for..." åpner jo for alle slags tolkninger. Kan lett tolke den eg. Er vel ikkje mulig å holde meir av veien en mest mulig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Vaagen Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden: Kan lett tolke den eg. Er vel ikkje mulig å holde meir av veien en mest mulig. Forsåvidt:-) Men hvorfor ikke etter modell av denne: 9"(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp." Da slipper man å vurdere... Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Jeg tolker "holde av veien for" som å være før en vikesituasjon, dvs att man unngår å komme i en situasjon hvor en av partene må vike. Men det jeg sitter og lurer på.. når man først har brutt regel 44, da må jo vanlige regler gjelde igjen, ellers legges det opp til en veldig forvirrende praksis som kan lede rett i.. ja døden faktisk. For om en saktegående (relativt sett) fritidsbåt begynner å vike når den ikke skal vike for et nyttefartøy så er kaoset fullstendig for alle parter. Mao, skal en vike "mot" vanlige sjøfartsregler om man allerede har brutt regel 44 og kommet i en vikesituasjon ifht ett nyttefartøy, eller skal en forholde seg til sjøfartsreglene på vanlig måte? Noe annet vil vel være å invitere til "chicken game" med uvisst utfall... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 4 hours ago, Gunga Din said: Store-Søster-båtene (+1,6m) til Rygerfonn, Rivö og Valö, ligger o kjører opp til 30kn i Gøteborgs sødre skjærgård, der må de vike for seilere og andre SB-fritidsbåter, dersom det ikke er en 'trangt farvann' regel 9B...Int Sjv regler (ettersom det ikke finnes en regel 44 i Sverige.) Hvilken fart holder de da i dette "trange farvannet"? For ordens skyld; Ja, jeg har en kone som bruker bikini på varme dager, men nei, jeg har ikke en Princess 72 i tilfelle noen lurte! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Møtte Rygerfonn i sommer omtrent på samme sted som ulykken skjedde, og her i Bjørnefjorden er vel det mest oversiktelige stedet å møte Rygerfonn i sin ferd ned til Rosendal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Regner med det blir en sjøforklaring, og at det blir offentlig gjort.. Utrolig hendelse.... Bjørnefjorden er en bred stor fjord, med all verden av plass.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Mouche skrev 18 minutter siden: Hvilken fart holder de da i dette "trange farvannet"? For ordens skyld; Ja, jeg har en kone som bruker bikini på varme dager, men nei, jeg har ikke en Princess 72 i tilfelle noen lurte! Du kan ju prøve å ønske det omvendte....en Princess 72 og en kone som ikke bruker..... Båtene går med alt fra 0-30 knop beroende på situasjonen, det er en del trange passasjer og der må de redusere farten......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallipadden Svart 28.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2018 Er reglene så komplisert eller er det bare vi som tolker for mye? Når jeg tok båtfører prøven sa læreren at men har generell vikeplikt fra høyre (styrbord), alltid vikeplikt for seilbåt som går med seil (så lenge den ikke innhenter deg bakfra) og man har alltid vikeplikt for nyttefartøy. Selv om man har vikeplikt har ikke andre rett til å renne en i senk. Spørsmålet her blir om det ble gjort nok for å unngå sammenstøt når småbåten ikke overholdt vikeplikten sin. Hvorfor endret ikke hurtigbåten kurs men valgte i stedet å slå full revers før sammenstøt? Var hurtigbåten for nært når de først oppdaget at sammenstøt var uunngåelig slik at en krapp sving hadde forusaket fare for passasjerer ombord? Mulig scenario kan være at hurtigbåten ser småbåten og signaliserer. Småbåten får panikk og gir ekstra gass for å komme forbi hurtigbåten i stedet for å slakke av og vente til den har passert. På den måten kommer den overraskende rett foran hurtigbåten som ikke kan svinge kjapt unna av hensyn til passasjerer og mannskap. De velger i stedet å slå full revers for å håpe å unngå sammenstøt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Alltid vikeplikt for nyttefartøy og uten unntak eller forbehold? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Regel 44 sier at lystfartøy og åpne båter skal holde av veien for større fartøy.. Åpne båter kan både være fritid- og næringsfartøy. Slik jeg leser 44 skal jeg vike for større nyttefartøy. Jeg har ingen vikeplikt ovenfor åpne nyttefartøy, utover de ordinære vikepliktsreglene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.