Lars H. Startet 30.August.2018 Del på Facebook Startet 30.August.2018 Jeg skal bytte ut oljetrykkgiveren på min Yanmar da den gamle (BT sak) ikke lenger er pålitelig. Gjengene er koniske 1/8" - 27 NPT. Jeg husker ikke om jeg brukte gjengepasta på den gamle, så spørsmålet er om jeg må finne frem noe pasta nå, og eventuelt hvilken type? Lars H. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Jeg bruker gjengetape på slikt. Låsevæske (eks. Locktite) fungerer selvsagt også, men da må du vaske vekk oljefilm fra delene først, både nippel og hull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Jeg hadde brukt Loctite 577 eller tilsvarende til dette, vask med f.eks. bremserens først. Det kan bli tett uten noe på, men det blir tett med 577 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2018 (redigert) Takker for råd, Locktite 577 har jeg liggende. Så er det en annen ting med gjengene jeg lurer på. Gjengene i motoren, PT 1/8" er helt andre enn for giveren, så jeg har en overgang der nå. Bildet viser forresten den giveren som skal byttes ut. Men gjengene som giveren skal inn i på overgangener ikke helt lik med de på giveren, de er NPTF mens gjengene på både gammel og ny giver er NPT. Kan jeg ha fått noe "knusing" av gjenger i adapteren som kan gi problemer med denne mistilpasningen? Redigert 30.August.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 NPTF er fingjenger, det er hva 'F' vanligvis står for. Det er altså fler gjenger pr. lengdeenhet. En grei sjekk er å legge gjengene på gammel og ny giver oppå hverandre. De skal 'klikke' i hverandre, perfekt pasning. Hvis de klatrer på hverandre, går det til helvete. Avfett med aceton og tett med eks. Loctite rørtetting. Personlig bruker jeg ikke tape på motor, gir, hydraulikk etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2018 Men iom. at gjengene på gammel og ny giver er like, burde vel dette gå bra? Dette er forresten ny giver og instrument, kjøpt hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 (redigert) ? enkelt sakt bruk Locktite 577 det er kun nye deler som blir tett uten tetningsmiddel. andre gang må en bruke tetningsmiddel NPT vs NPTF THREAD DESIGN The requirements for NPT (National Pipe Thread) are spelled out in ANSI B1.20.1 The requirements for NPTF (National Pipe Thread Fuel) are spelled out in ANSI B1.20.3 Both NPT and NPTF have the same threads-per-inch, pitch diameters, and taper-per-inch. The differences come in the major and minor diameters, the root and crest of the threads. The NPTF thread crests fall with in the parameters of the NPT requirements, but have a smaller range than the NPT. The NPTF thread roots are different than the NPT thread roots. NPTF thread roots are designed to interfere with the crest of the mating thread with the intention of creating a mechanical seal through thread form deformation at assembly. NPTF threads have two classes identified: Class 1 and Class 2. NPT thread roots are designed to allow clearance with the mating thread crests on assembly. PRODUCT ASSEMBLY NPT threads are designed to screw together. In most cases there will be no interference between the root and crest of the threads at assembly. The thread is designed to be assembled with some form of sealant to assure a leak free joint. NPTF threads will screw together with NPT threads and should have no noticeable assembly problem. There will most likely be an interference fit between the root and crest on either the major or minor diameter of the thread, depending on which part is NPTF. To accomplish a seal on the joint, a sealant will be required. NPTF threads are designed to screw together. They are designed to have interference at the roots and crests of the threads on both the major and minor diameters. This interference should cause no assembly problem. The thread deformation caused by the interference fit and the wrench tightening is designed to make a dry mechanical seal. Because of the gauging requirements of the NPTF Class 1 product thread, sealant should be used to assure a leak-proof connection. Because of the gauging requirements of the NPTF Class 2 product thread, the seal accomplished through mechanical deformation should require no sealant to make a leak-proof joint. This is critical in some applications where the pipe content is corrosive to chemical sealant. GAGE REQUIREMENTS Both NPT and NPTF threads have a requirement for an L1 gage. The gage is called L1 because it relates to the L1 dimension in the thread specification. Even though both the NPT's and the NPTF's L1 requirement are identical, the gages may be different because of other factors. Specifically, the L1 gages for sizes below and including 3/8" are identical. The sizes over and including 1/2" are not identical and thus not interchangeable. The difference between NPT-L1 and NPTF-L1 is at the Plug Gage Major Diameter and the Ring Gage Minor Diameter. There are no such NPT gages: L2; L3 or 6-Step Crest Check. If you have NPT gages marked: L2; L3 or 6-Step Crest Check, they are really ANPT gages which have been inappropriately remarked to meet a customer's demand. The gage maker should have educated the customer instead of supplying the incorrectly marked gages. The gages sent to a calibration laboratory, the laboratory should return the gages without calibration because there is no standard which defines the gages. If your NPT product design requirements indicate additional measurements must be taken, consider changing the product requirement to ANPT per ANSI SAE AS71051. The NPT and ANPT product threads in the sizes up to and including 2 inches are identical. Beginning at 2-1/2 inches, the wrenching length of the coupling is different between NPT and ANPT product threads. NPT has 2 threads and ANPT has 3 threads. The NPTF thread standard defines a class 1 and a class 2 thread, also several gage members to measure different features of the product thread. NPTF Class 1 requires both L1 and L2 ring gages for the male thread and L1 and L3 plug gages for the female thread. Crest Check and Root Check gages are not required for either the internal or external thread. Because of the gauging requirements of the NPTF Class 1 product thread, sealant should be used to assure a leak-proof connection. NPTF Class 2 requires L1, L2, Crest Check and Root Check ring gages for the male thread and L1, L3, Crest Check and Root Check plug gages for the female thread. Because of the gauging requirements of the NPTF Class 2 product thread, the seal accomplished through mechanical deformation should require no sealant to make a leak-proof joint. This is critical in some applications where the pipe content is corrosive to chemical sealan Redigert 30.August.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Sånn var det ja, går bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Giveren på bildet har tilkobling for ein ledning. Dermed so bruker den godset som ledning nr to, so gjengetape på rørtilkoblingen her kan forklara kvifor den er ustabil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2018 Gjengetape er bannlyst i min båt! Om jeg brukte Locktite da giver på bildet ble montert, er jeg usikker på, tror faktisk ikke jeg brukte noen for for tetting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Har ikke brukt noen form for tetning på mine givere. Har ikke sedd noen lekkasje.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Det er jo bare å prøve. Noen ganger blir det tett, andre ganger ikke. Min amerikaner med 1/4" NPT lakk. Har 2-polet giver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Jeg har heller ikke brukt noe tetning på mine. Npt gjenger skal i teorien være gass tette. Jeg har brukt Npt plugger som har holdt tett uten noe form for tetning på 350 bar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Mr_Stian skrev for 10 timer siden: Jeg har heller ikke brukt noe tetning på mine. Npt gjenger skal i teorien være gass tette. Jeg har brukt Npt plugger som har holdt tett uten noe form for tetning på 350 bar Jaha, da vet du mer enn hva standarden legger til grunn og produsentene produserer i henhold til. Anbefaler at du leser innlegget over postet av Roger jo, før du synser mer vranglære. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 (redigert) Hulda skrev 19 minutter siden: Jaha, da vet du mer enn hva standarden legger til grunn og produsentene produserer i henhold til. Anbefaler at du leser innlegget over postet av Roger jo, før du synser mer vranglære. Har du lest standarden? NPTF threads are designed to screw together. They are designed to have interference at the roots and crests of the threads on both the major and minor diameters. This interference should cause no assembly problem. The thread deformation caused by the interference fit and the wrench tightening is designed to make a dry mechanical seal. Her står det nå at disse er designet til å ha en tørr mekanisk seal! Det står også spesifisert at disse er designet for å tette uten noen form for tettningsmiddel da det i enkelte applikasjoner kan være korroderende å bruke dette. Redigert 31.August.2018 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Du har ikke fått med deg forskjellen på de forskjellige typer NPT. Les hva du selv skriver. Og les hvor mange ganger forbindelser kan skrus sammen. Også relatert til trådstarters problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Artikkel nr 32-2005 hos biltema kan være et alternativ om man sliter med givere. Om giver må ha minus i gods går det jo og strekke en ledning fra blokka og feste den på selve giveren. Tenker da om det blir brukt isolerende tettningsstoff. Lars vet jo alt dette fra før, men , men.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 31.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2018 Den adapteren er vel grei dersom en mangler eget "hull" på motoren for oljetrykkmåler. Hos meg var dette klargjort med en blindplugg. Så lenge en holder seg unna isolerende pakning på gjengene som teflontape eller annet, burde minus via gjengene være uproblematisk. Jeg har ingen problemer med andre givere som er skrudd rett i gods som feks. Oljetrykkbryter og kjølevanntemperaturgiver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Klin til, det funker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 fjordgrynt skrev 2 minutter siden: Alle rene skrukoplinger må tettes, enten med teflontape eller tettemasse. Eller stry, hvis man er skikkelig retro old-school. Man behøver ikke være old-school fo å bruke stry, eller hamp som jeg bruker å kalle det. Så vidt jeg vet er det ingen andre moderne tetningsmidler som erstatter alle egenskapene til hamp. Men man bruker ikke hamp på en oljetrykksgiver med 1/8" rørgjenger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 1 hour ago, fjordgrynt said: Koniske gjenger er der for å få gjengene til å entre lettere - det har ingenting med tetting å gjøre. I koplinger der en konisk metalltut presses inn i et tilsvarende sete, f.eks. bremserør-type, eller swagelok - skal det ikke brukes tettemasse. Sikker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Vel - konen på NPT er ikke der for å entre. Alle skruer etc. har en liten kon eller avbrutt gjenge for å muliggjøre å starte lett, men tetning på NPT er basert på interferens og plastisk deformasjon på mikro-nivå som gir tetting langsetter gjengen. Tettemiddel/smøring for å hindre lekkasje langsetter gjengespiralen og unngå rivning i kontaktflater. https://www.industrialspec.com/about-us/blog/detail/tapered-pipe-threads-standards-intro Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2018 (redigert) Men NPTF tetter bedre enn NPT, her noe Roger Jo kom med for noen år siden da jeg satte inn den oljetrykkgiveren jeg nå skal bytte ut. Jeg er glad mitt fagfelt er elektro/elektronikk/data og ikke gjenger! Her er det vitenskap ute og går. Redigert 1.September.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 (redigert) Du kan så si, Lars H. Bunnlinjen er vel å lese bruksanvisningen, og følge den. Så får vi se frem til når Swagelock begynner å levere til Biltema. Blir det tett, så er det jo greit uten gjengetetting. Skru til, fyr opp og se om det lekker etter noen gangtimer. Lekker det, skru opp, avfett, ha på tetting og skru sammen igjen. Du har ikke ødelagt noe i den prosessen. Redigert 2.September.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.