Jump to content

Trenger jeg tettningsmiddel på en oljetrykksgiver med 1/8" - 27 NPT gjenger?

Lars H.

Recommended Posts

Avfetting blir vel litt problematisk dersom jeg ikke venter til oljeskift før vinteropplag? Jeg mente å bytte nå i høst slik at jeg fikk sjekket at de merkelige utslagene på instrumentet var pga. dårlig giver/instrument og ikke noe feil på motoren. Jeg tenkte bare å ha en propp klar mellom skifte av givere og en klut under for å samle opp oljesøl.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev On 30.8.2018 at 18.25:

NPTF er fingjenger, det er hva 'F' vanligvis står for. Det er altså fler gjenger pr. lengdeenhet. En grei sjekk er å legge gjengene på gammel og ny giver oppå hverandre. De skal 'klikke' i hverandre, perfekt pasning. Hvis de klatrer på hverandre, går det til helvete. Avfett med aceton og tett med eks. Loctite rørtetting. Personlig bruker jeg ikke tape på motor, gir, hydraulikk etc.

NPT og NPTF har like mange gjenger pr. lengdeenhet, men høyden på gjengene (pitch) er forskjellig. Skrur du NPTF hann i en NPTF hunn blir det tett.

NPT hann i NPT hunn må ha tettemiddel eller tape for å bli tett. Det samme er tilfelle om du skrur NPT sammen med NPTF.

@Lars H. Bare å skru. Lekkasjen blir uansett ikke mer enn en halv bleie, type 4 år, i året. Så får du sikkerhet i om feilen ligger i giveren.

@Jannmar jadda, jeg har lest, og forstått, bruksanvisningen postet av @Roger jo.

Visste for så vidt om det. Har jobbet som pipe fitter. En type låsegjenger fungerer for så vidt etter samme prinsipp. Brukt blant annet på roterende utstyr,  høy belastning og hastighet.

Jens_P skrev 3 minutter siden:

Om du må ty til sånne midler er det lite sannsynlig at det ikke blir kontakt mellom giver og notatblokk.

Så lenge jeg får kontakt med motorblokken, er det ikke så farlig om jeg ikke får kontakt med notatblokken!   :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 19 timer siden:

Avfetting blir vel litt problematisk dersom jeg ikke venter til oljeskift før vinteropplag? 

Ser den Lars, det var derfor jeg foreslo gjengetape i et av de første innleggene. Jeg vet ikke hvorfor du bannlyser gjengetape, til slike småting fungerer det utmerket. Med kun et par runder vil gjengene skjære gjennom slik at du får elektrisk kontakt allikevel. Det ohmer du dessuten lett etter montering :smiley:

Jannmar skrev for 18 timer siden:

NPT og NPTF har like mange gjenger pr. lengdeenhet, men høyden på gjengene (pitch) er forskjellig. Skrur du NPTF hann i en NPTF hunn blir det tett.

Pitch er stigning, ikke høyden på gjengene. Se illustrasjonen under:

Pitch.PNG.e2dc3fee1a80178ab43189b0e389ad5f.PNG

Forskjellen på NPT og NPTF har jeg aldri satt meg inn i, så jeg ble nysgjerrig på det du skrev. Jeg gikk derfor tilbake og leste innlegget til Roger jo en gang til. Men teksten som han har limt inn var på engelsk, så det kan være greit å klare opp i terminologien for å unngå misforståelser.

Her er en tegning som viser en gjengeprofil:
16643711_Gjengeterminologi.PNG.c6e71a2a33a9316e60410098f3055905.PNG

Terminologien blir da:

Major diameter = Storediameter

Minor diameter = Lillediameter

Pitch diameter = Midlere diameter

Angle = Flankevinkel 

Root = Gjengebunn

Crest = Gjengetopp

Men som du sier, høyden på gjengen er forskjellig. Og dersom begge profilene har samme flankevinkel (60 grader), har begge gjengene høyden H som potensiale.

79519159_Gjengegeometri.PNG.05128d0ba15130e46231f05650dd894d.PNG

Det som avgjør høyden blir da utformingen av gjengetopp og gjengebunn (root and crest). Og nettopp det er forklart i innlegget til Roger jo, dessverre uten illustrasjoner:

Sitat

Both NPT and NPTF have the same threads-per-inch, pitch diameters, and taper-per-inch. The differences come in the major and minor diameters, the root and crest of the threads.

The NPTF thread crests fall with in the parameters of the NPT requirements, but have a smaller range than the NPT.

The NPTF thread roots are different than the NPT thread roots. NPTF thread roots are designed to interfere with the crest of the mating thread with the intention of creating a mechanical seal through thread form deformation at assembly. NPTF threads have two classes identified: Class 1 and Class 2. NPT thread roots are designed to allow clearance with the mating thread crests on assembly.

PRODUCT ASSEMBLY

NPT threads are designed to screw together. In most cases there will be no interference between the root and crest of the threads at assembly. The thread is designed to be assembled with some form of sealant to assure a leak free joint.

NPTF threads will screw together with NPT threads and should have no noticeable assembly problem. There will most likely be an interference fit between the root and crest on either the major or minor diameter of the thread, depending on which part is NPTF. To accomplish a seal on the joint, a sealant will be required.

NPTF threads are designed to screw together. They are designed to have interference at the roots and crests of the threads on both the major and minor diameters. This interference should cause no assembly problem. The thread deformation caused by the interference fit and the wrench tightening is designed to make a dry mechanical seal.

Men forvirringen stopper ikke der. For som innlegget forklarer, så skiller standarden mellom class 1 og class 2, hvor class 1 pga måleusikkerheten ikke kan regnes som tett uten tettemiddel, skal class 2 gjenger gi en tett forbindelse. Forbindelsen tetter ved at både gjengetopp og gjengebunn treffer hverandre ved montering, og når man trekker til vil man oppnå en plastisk deformasjon av metallet/stålet i gjengene som gjør at dette tetter som en pakning. 

Sitat

Because of the gauging requirements of the NPTF Class 1 product thread, sealant should be used to assure a leak-proof connection. Because of the gauging requirements of the NPTF Class 2 product thread, the seal accomplished through mechanical deformation should require no sealant to make a leak-proof joint.

Redigert av Komodo (see edit history)

Men den norske teksten til Roger Jo forsto selv jeg som har null greie på gjenger. Med NPTF blir det tett, mens med NPT kan væske følge gjengene utover. Så nå blir det bare å komme seg i båten og få gjort jobben med NPT han mot NPTF hun som er det som er aktuelt for meg.

npt-nptf.jpg.7803710f4b3e3becb78e173ccdba63d5.jpg

Lars H. skrev 50 minutter siden:

Men den norske teksten til Roger Jo forsto selv jeg som har null greie på gjenger. Med NPTF blir det tett, mens med NPT kan væske følge gjengene utover.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg Lars, det er jo ikke så enkelt allikevel. Du må skille på Class 1 og Class 2 gjenger innenfor NPTF. Summa summarum kan vi vel si at man normalt ikke vet eksakt hvilken gjenge man har dersom det ikke følger pålitelig dokumentasjon med produktet. Konklusjonen blir da at man som regel vil trenge gjengetetning.

Da jeg kom til avsnittet om klasse 1 og 2 gjenger hoppet jeg av!

Men nå kom jeg på noe annet, hva med å blande forskjellige metaller?

Motorblokken er vel støpegods(?), adapteren messing, og giveren, ja si det?

giver_oljetrykk.jpg.9271f2d990183f530a9c6590f36cc0dd.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. skrev for 7 timer siden:

giver_oljetrykk.jpg.9271f2d990183f530a9c6590f36cc0dd.jpg

Mange innlegg her om NPT og NPTF, og så viser det seg at Lars H har en sensor med vanlig R 1/8 gjenger. Altså ikke koniske gjenger.

Isåfall er en DBS tetningsring å foretrekke hvis anleggsflaten mot nippel tillater. Alternativ Locktite produkt eller BT`s  https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/vvs-tetning-2000031881 som herder innen 15 minutter.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Åh?  Deres artikkel 8024-28 som jeg har kjøpt er i hvert fall spesifisert som nedenfor. En rask sjekk med skyvelære bekrefter at gjengene er koniske. Diameteren ytterst er ca. 0,3mm mindre enn innerst. Dette tyder vel på at det er NPT-gjenger som de sier?

kus_giver.jpg.185a988e15c9d6d978ab0a6f65b74364.jpg

Det står jo på selve føleren at det er R 1/8 (ref. bildet: "Installation R1/8")

Om den er konisk så vil du nok merke det når du skal skru den inn.

Når det gjelder gjengetetningen så er den sikkert OK den du har valgt. Jeg har gode er erfaringer med den jeg linker til, og har brukt den både olje og vann koblinger. 

I allefall, Lykke til med installasjonen!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Lars H. skrev 32 minutter siden:

En rask sjekk med skyvelære bekrefter at gjengene er koniske. Diameteren ytterst er ca. 0,3mm mindre enn innerst. Dette tyder vel på at det er NPT-gjenger som de sier?

Noen ganger kan fittings med parallelle gjenger være svakt koniske. Du må måle stigningen. Du har vel et gjengelære i kassa di?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...