Jump to content

Trenger jeg tettningsmiddel på en oljetrykksgiver med 1/8" - 27 NPT gjenger?

Lars H.

Recommended Posts

Nå ble jeg virkelig forvirret, men jeg får vel ta kontakt med Maritim og be dem sjekke ut om det er det som står på giveren, altså R 1/8 eller det de skriver om giveren, 1/8" - 27NPT som er korrekt.

Her en liten oppsummering:

Motoren var opprinnelig ikke levert med oljetrykkgiver/måler (kun en blindplugg), men i 2010 kjøpe jeg en giver som jeg nå skal bytte ut. Også den gang var det problem med gjengene. I manualen for motoren er Yanmars giver (option) oppgitt til PT 1/8 som vel er japansk betegnelse på 1/8" NPT gjenger.

oljegiver.png

Den giveren jeg den gang kjøpte passet selvfølgelig ikke med sine 1/8" NPT 27 gjenger.

oljetrykkgjenger.jpg

Etter mye leting fant jeg en overgang som jeg satte inn. Den hadde 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger, og dette gikk bra selv med mistilpasningen mellom NPT og NPTF. På den giveren sto det i hvert fall 1/8" NPT 27 på selve etiketten og ikke R 1/8 som på den jeg kjøpte nå.

gjengetyper.jpg

Jeg la ikke merke til at det sto R 1/8 på den nye giveren, takk for observasjonen mateco! Jer har en mistanke om at det er det som står på giveren som stemmer, det jeg kunne observere av koning var minimalt.

giver_oljetrykk2.jpg.d3c92438657155b381d68400004c2781.jpg

Så nå blir det mail til Maritim i første omgang.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev for 9 timer siden:

Noen ganger kan fittings med parallelle gjenger være svakt koniske. Du må måle stigningen. Du har vel et gjengelære i kassa di?

Jeg skal sjekke, men tror gjengelæren er i båten 7 mil unna.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og så kom det svar fra Maritim, 15 minutter etter at jeg sendte mail til dem. De hadde gjort en plukkfeil på lageret! Denne KUS-giveren har de faktisk både i R1/8 og 1/8" x 27 NPT!

Dermed sender de meg korrekt giver umiddelbart.

Lars H.

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Gjengelæren hadde jeg faktisk i boden her hjemme, og gjengene ser ut til å være Whitwort 55gr. 27G

Hmm.......1/8" Withworth har 28 gjenger pr tomme.

1/8" NPT har 27 gjenger pr tomme.

Ser det står R 1/8 på din giver, og det betyr at det er 1/8" BSP koniske gjenger.

(Det japsene kaller PT er samme gjenger som BSP, og BSP er det samme som Withworth).

Synes det ut i fra dette er merkelig at din R 1/8 giver ikke passer inn i motoren, som har BSP gjenger.

Ser at det gjengede partiet på din giver er nokså langt, så du vil ikke engang få inn halvparten når gjengene er koniske. 

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Synes det ut i fra dette er merkelig at din R 1/8 giver ikke passer inn i motoren, som har BSP gjenger

Nå er det ikke snakk om å skru giveren inn i selve motorblokken, der har jeg allerede en overgang. Hvilke gjenger det er på motoren, er dermed uinteressant for meg. Skulle jeg gjort dette på en annen måte, kunne jeg i stedet for overgangen hatt en vibrasjonsdemper som Yanmar selv anbefaler i servicemanualen.

oljetrykk_demper.jpg.73f5cf23b6f26839e6b0d09650bbe064.jpg

Uansett så har jeg allerede en overgang med  1/8" x 27 NPTF hunnkjønngjenger som den gamle giveren med 1/8" x 27 NPT passet inn i. At jeg fikk en giver fra Maritim med R 1/8 gjenger, var en feilsending fra dem. Nå får jeg ny giver fra dem med 1/8" x 27 NPT, likt med den gamle giveren som passet inn selv om den heller ikke var med fingjenger. Jeg får kline på litt Locktite 577 for å være sikker på god tetting. Og dermed var jeg tilbake til det opprinnelige emnet for tråden, he he.

Igjen vil jeg rose Maritim. Jeg sendte dem en mail om problemet kl.1016 idag, og nå er ny giver allerede på vei til meg. Den har forlatt Kristiansand og er ventet å nå meg imorgen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Guest Avmønstret#

Må bare nevne at tettningsmiddelet fra BT, som vist til her i tråden, selvsagt var utsolgt allerede i går på BT Sofienmyr utenfor Oslo. 

Har en bestemt følelse av at hver gang et produkt omtales som godt her inne så ender det med at xx, eller xxx mannfolk straks drar til BT for å sikre seg ett eksemplar av produktet... dette har jeg opplevd før. 

Lå forresten 15metersrull med sånn tetteguggetape som ikke størkner for under 200,- kroner i hylla rett ved. Har aldri sett det så billig før. 

Lars H. skrev for 13 timer siden:

Nå er det ikke snakk om å skru giveren inn i selve motorblokken, der har jeg allerede en overgang. Hvilke gjenger det er på motoren, er dermed uinteressant for meg.

Beklager. Da har jeg misforstått. Jeg forsto det slik at du i aller helst ville ha giveren rett i motoren, uten en ekstra overgang, men nå forstår jeg at du vil beholde overgangen og skru den nye giveren rett i denne.

Flott at feilsendingen fra Maritim ble oppdaget, og at problemet med gjengetype er løst + at trådens hovedemne, som var spørsmålet om tettemiddel, er besvart.

Så var ny giver i hus, og det gikk raskt. Jeg sendte mail til Maritim om problemet igår kl. 10:16, og idag var ny giver klar til henting på posten kl. 14:00.

Og nå ser det ut til at jeg har fått giver med rette mål. Jeg har kontrollmålt gjengene og koningsvinkel, pitch, diameter, antall gjenger pr. tomme osv. stemmer i henhold til tabeller, feks denne: http://mdmetric.com/tech/thddat19.htm

Så nå er det bare å komme seg til båten og få nytt instrumet og giver (med eller uten tettingpasta)  på plass. Jeg kommer tilbake med oppsummering når det er gjort.

• 10 måneder senere...
Lars H. skrev On 5.9.2018 at 17.51:

Så nå er det bare å komme seg til båten og få nytt instrumet og giver (med eller uten tettingpasta)  på plass. Jeg kommer tilbake med oppsummering når det er gjort.

Nå er det gått nesten et år siden jeg sa jeg skulle komme med oppfølging, så nå er det vel på tide? Igår, endelig i forbindelse med utsatt oljeskift ble den nye giveren endelig montert.

Det gikk helt greit og det ser ut til at det er blitt tett i gjengene. Instrumentet har jeg ikke fått montert, der det gamle sitter er det for trangt så jeg må finne et annet sted å bore opp opp hull. Enn så lenge koblet jeg bare giveren inn på det gamle instrumentet. Det viste da 0 bar med kun tenning på og stabilt 3 - 4bar på tomgang. Det er nok ikke korrekt da giveren er for 0 - 10bar og det gamle instrumentet for 0 - 7bar.

Jeg venter med å bytte til det nye instrumentet til at jeg har hatt en tur med båten for å se om instrumentet viser stabilt oljetrykk og at ikke viseren flagrer og går i pigg. Gjør det fremdeles det, strekker jeg ny kabel fra giver til instrument før jeg setter inn det nye, kabelen nå har flere skjøter som kan være dårligere.

Det var forresten rimelig trangt å montere giveren, jeg måtte bruke speil for å se hva jeg gjorde, og ryggen med prolaps fikk gjennomgå. Her et bilde av den gamle giveren.

oljegiver_gammel.jpg.8a5760ea643b76b8037def2d17009911.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...