Jump to content

Enkel kobling av liten, 800w, skilletrafo

løve

Recommended Posts

Har en liten  skilletrafo på 800 vatt. 

Denne kan ikke drifte hele elanlegg (stikkontakter til varmeovner etc) i båten. Varmekolbe i bereder benyttes vanligvis ikke ved lengre landligge

Har det noen hensikt å drifte kun  batterilader med denne ?

Kan noen gi meg et enkelt svar ?

Det eneste du egentlig trenger skilletrafo til er berederen. (Dersom den er tilkoblet motor via kjølevæske)

Å koble skilletrafo på batteriladeren har neppe noen mening da laderen sannsynligvis har innebygget skilletrafo. Alle Ctek ladere har skilletrafo, samme med Sterling.

Det begynner å bli nokre år siden eg var aktiv som elektriker, og lover og føresegner er alltid i endring, so kunnskapen min er ikkje up to date. Når det er sagt, so høres det horribelt ut i mine ører å setja skilletrafo på ein del av installasjonen ombord. Dette gjer i praksis at du opererer med to forskjellige nett, der det eine nettet er samme nettet som du har i land, med all jordfeil som det har med seg, og so eit lite nett som er beskytta bak ein skilletrafo. Dermed so kan du stå med to kontakter og eit støpsel som skal inn, men i hvilken kontakt? Elle melle? Mi meining er at du enten skal ha skilletrafo som er stor nok til heile installasjonen, eller so skal du ikkje ha skilletrafo.

Jeg har en 2,5kW skilletrafo i båten der alt av 230V utstyr er tilkoblet etter 10A sikring og jordfeilbryter. Men jeg har OGSÅ et uttak direkte fra land med landjord for helt spesielt bruk som strømkrevende verktøy, og for bruk når båten står på land om vinteren. På land slår jeg av sikringen etter skilletrafoen. Dette direkteuttaket er tydelig merket  med "DIREKTE". Etter reglene? Ikke helt, men jeg har ingen problem med hva jeg plugger inn hvor. Elle melle? Nei.

Det er slik jeg har det, men pga. regelverk, vil jeg selvfølgelig ikke oppfordre andre til et slikt opplegg.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fordelen  med å ha en skilletrafo er at du ikke trenger å forbinde båtens jording med jording fra land. Og dermed risikere galvanisk tæring.  Dersom du har forbrukere som går utenom skilletrafo og de ikke er dobbelt isolert så må de jordes mot land. Og da gir ikke skilletrafo på en forbruker noen mening.

Nei, du forstår ikke riktig. Du finner mengder av info her på nettet om du søker opp. Du spurte om å drifte batterilader med skilletrafo, og du ville ha et enkelt svar. Svaret var 'nei'. 220 V anlegg om bord skal, hvis det ikke er provisorisk etter skjøteledningsprinsippet, innstalleres av godkjent innstallatør og anlegget skal ha samsvarserklæring.

@løve Akkurat som deg hadde jeg en del spørsmål om elektrisitet i båt (f.eks. sette inn ovn som gikk utenom landstrøm om vinteren, koble til nye uttak, dimensjoner på kabler til nytt utstyr, hva har jeg lov til å gjøre selv osv.) Strøm i båt er ingen spøk (som du helt sikkert er fullt klar over), og fallhøyden er stor (skade på mennesker i og utenfor båten, utstyr etc.).

Du finner en del info på forumet her, enda mer på nettet, og når du har brukt et par kvelder på å søke finner du ut at mye av det er tildels motstridende. :confused: 

Jeg endte opp med å kjøpe boka Båtelektronikk for båtfolk http://www.pegasus-forlag.no/baatelektronikk.5615129-331741.html + et par andre. Min er erfaring er at det er en høyst farbar vei.

Faktisk kan man gjøre mye arbeid selv, og den irriterende kløen i bakhodet - når man står til rors  - som lurer på om alt ble gjort etter boka blir også borte. Håper det ordner seg og lykke til. :thumbsup:

Edited by Arne_ (see edit history)

Som Ingar og andre nevner her, Varmtvanstanker er den enhten som oftest får jordfeil I en båt. Derfor er det veldig smart og bruke den skilletrafoen på denne. Selv har jeg gjort akkurat det samme I mangel av en større skilletrafo.

Om det er noen som vil kjøpe en tilsvarende fra meg har jeg en til salgs for 500 spenn Tlf 95885262

JRK skrev 26 minutter siden:

Som Ingar og andre nevner her, Varmtvanstanker er den enhten som oftest får jordfeil I en båt. Derfor er det veldig smart og bruke den skilletrafoen på denne. Selv har jeg gjort akkurat det samme I mangel av en større skilletrafo.

Om det er noen som vil kjøpe en tilsvarende fra meg har jeg en til salgs for 500 spenn Tlf 95885262

Og hvor forsvinner da i så fall den eventuelle jordfeilen? Jeg formoder da at trafoen har et nullpunkt og at den har jordfeilbryter, slik at man kan bli gjort oppmerksom på at man har en eventuell jordfeil. Nå er ikke jeg elektriker, bare lurer.

løve skrev for 10 timer siden:

Forstår jeg dere rett at båter uten vannbereder ikke behøver skilletrafo ?

Alt fast installert 220V utstyr ombord skal være jordet til landstrømsjord dersom en teknisk feil kan medføre fare for støt. I praksis utstyr med metallkapsling.

Dobbeltisolert utstyr må ikke jordes. Dvs de kan ikke jordes siden kapslingen er i ikke-ledende materiale. Eksempel vifteovn i plast.

Berederens varmeelement har kapsling av metall og må derfor være jordet. Men å jorde det fra landstrømsjord kan medføre tæringsskader på motor og propellanlegg siden varmeelementet, via kjølevannet, er koblet til motoren. Som igjen har forbindelse til sjøen. Ved feil på landjorden vil det kunne gå strøm gjennom motoren og ut i sjøen, noe som vil føre til tæring. Risiko for dette unngåes ved å bruke skilletrafo på berederen.

Men skal man følge reglene til punkt og prikke så skal det opprettes lokal jord på sekundærsidens midtuttak. Denne skal  jordes i sjøen og jordfeilbryter monteres. Dette for å hindre fare for støt ved feil i utstyr på begge fasene. Å berøre begge disse stedene samtidig kan være farlig.

Veldig søkt situasjon, men kan ikke utelukkes 100%. Spesielt at den ene fasen er i kontakt med sjøen.

skille_jord.png

Hulda

Om en skilletrafo har bare en bruker så trenger ikke ikke noe noe nullpunkt eller jordfeilbryter. Hele vitsen med denne er at sekundærkretsen er elektrisk isolert fra primærkretsen/Landstrøm. Om elementet feiler så legger  spenningen fra sekundærsiden seg på tanken, men den har ingen elektrisk kobling mot noe annet og derfor kan heller ingen få strøm I seg.

JRK, korrekt til et visst punkt, ref. innlegget til Ingar over. Tror ikke DSB vil godkjenne bereder uten jordfeilbryter/jording. Altså vil 'billigtrafo' være i strid med regelverket. Blant annet Seatronic reklamerte en del for billige og bærbare skilletrafoer. En bekjent ønsket å kjøpe mange slike for å bruke i fb med utleie av bryggeplasser. Jeg ba han be leverandøren om å redegjøre for loveligheten relatret til DSB's sikkerhetskrav til jording. Det ble bråstopp. Jeg kjenner ikke til videre kommunikasjon/argumentasjon i saken. Personlig har jeg trafo med jordet nullpunkt. Men som skrevet, jeg beskriver ikke hva som er praktisk mulig, kun hva jeg oppfatter til å være i hht. norske regler. Noen ganger, som i Hulda, må jeg (uten jording) være 5 meter lang, gjennom tre døråpninger og ha jordfeil i to ledere samtidig for å få støt. Det er ikke praktisk mulig. DSB tenker ikke praktisk. Personlig oppfatning.

Skal ikke være for bombastisk her Hulda, når DSB kommer på banen for de sier mye rart.

Men, jeg har ihvertfall en kapslet og Nemko godkjent skilletrafo beregnet for HiFi utstyr. Denne har ikke midtuttak på sekundærviklingen eller  tilkopling av jord til kontakten. Vil tro at denne er fra før årtusenskiftet, så det kan jo være nye regler. Kunne vært interresant og sett disse kravene fra DSB.

Forskriftene sier om jording at installsjonen skal være av en slik beskaffenhet at man ikke skal få farlige støt I seg. Tegningen til Ingar er helt korrekt om man har flere brukere av skilletrafoen, men I dette tilfelle snakker vi bare om en bruker og det kan aldri oppstå potensialforskjell mellom VVtanken og andre ting og da er det heller ikke noe krav I forskriftene til jordfeilsvern av denne.

Joda men fant dette:

Nei det er ikke et krav dersom en bruker kun et utstyr eller et verktøy tilkoblet sekundærviklingene. I NEK 400:2006 706.410.3.3 står de forskjellige tillatte tiltakene for arbeid i trange ledende omgivelser.

706.410.3.3
Bare de følgende beskyttelsestiltak er tillatt:
a) For forsyning til håndverktøy og bærbart måleutstyr:
SELV (NEK 400-4-41 avsnitt 411.1); eller
elektrisk atskillelse (NEK 400-4-41 avsnitt 413.5), under forutsetning av at bare ett utstyr eller ett verktøy kan kobles til en sekundærvikling på isolertransformatoren.
Merknad En isolertransformator kan ha flere sekundærviklinger
b) For forsyning til håndlamper
SELV (NEK 400-4-41 avsnitt 411.1)
Merknad 1 En lysrørarmatur med innbygget opptransformering ved hjelp av en transformator (med to atskilte vindinger) som forsynes med SELV er også tillatt
Merknad 2 Spesielle krav for bærbart utstyr utenom de som er omtalt under a) og b) er under overveielse.
c) For forsyning til fast montert utstyr:
enten automatisk utkobling av strømforsyningen (NEK 400-4-41 avsnitt 413.1); en tilleggsutjevningsforbindelse (NEK 400-4-41 avsnitt 413.1.6) skal forbinde alle utsatte deler på det fastmonterte utstyret til de ledende deler i omgivelsene.
eller SELV (NEK 400-4-41 avsnitt 411.1);
eller elektrisk atskillelse (NEK 400-4-41 avsnitt 413.5) forutsatt at kun utstyrsenhet er forbundet til én sekundærvikling på isolertransformatoren;
eller ved klasse II utstyr, eller utstyr med tilsvarende isolering, beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med en merkeutløsningsstrøm IDn som ikke overstiger 30 mA, forutsatt at det har tilstrekkelig kapslingsgrad.

Hadde det vær noe vett i dette systemet, ville det vært tilstrekkelig med klipt jord og neddykket jordplate. Slik man har/hadde det på yrkesfartøy. Og som er tillatt ellers i EU.

Berederen min er fastmontert utstyr montert i båt. Det samme er komfyren, som går på 220 V. Begge må ha jordfeil, og jeg må komme i elektrisk kontakt med begge. Regner med at trådstarter setter seg godt inn i 706.410.3.3, merknad c).

Hos elektrikeren i Sverige tok de vel ikke poenget med skilletrafo om bord i det hele tatt. Sjøjord måtte vel være godt nok. På den andre siden. Jeg har en svensk elektrikerbekjent som har tatt seg jobb i Norge. Mesteparten av det han driver med i Østfold er å jakte på jordfeil. Makan har han aldri vært borti. 'Slikt tjafs har vi inte i Sverige, inte'.

Helt sant, nå gidder jeg ikke mer.