Jump to content

Skole- og barnehagebarn får ikke lenger være i båt


Korsfjord

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 1 time siden:

 

Flåsete svar; men hvis du ikke vil (?) se at det handler om å sette diskuterte regelverk inn i en helhetlig kontekst, med tanke på formålstjenlighet og likheter/ulikheter til andre tilsvarende grensedragninger så er vel det svar nok.

 

 

 

Det er helt riktig. Jeg gidder ikke å være med på å dra en konkret og spesifikk tråd helt ut i periferien. Forsåvidt en grei noe diskusjon det, men ikke i denne tråden. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Det jobbes heldigvis for et enklere og tydelig regelverk og en dispensasjon fram til dette trer i kraft:clap:

 

Enda merkeligere blir det om argumentet er at barn og unge skal lære om sjøen og sjøvett. Det er selvsagt viktig, men det gir da enda mindre grunn til å fire på kravet om formell kompetanse. Ellers er man jo opptatt av å styrke den; https://www.barnehage.no/artikler/na-skal-43-prosent-av-de-ansatte-vaere-barnehagelaerere/428253  Hvorfor tror man at en hvemsomhelst kan lære bort sjøvett, mens andre områder krever utdanning? 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 32 minutter siden:

Hvemsomhelst som har båtførerprøven og har vært i båt kan faktisk lære et barn noe om sjøvett!

 

Hvemsomhelt som påstår han kan regne kan sikkert lære barna matte også, men bør man velge ham eller noen med et formelt bevis på kompetansen? Det er selvsagt mulig at en dyktig hvemsomhelst kan lære bort mye bra, men hvordan vet man at han er dyktig? Jeg tror de fleste er enige i at det er lurt at de som tar med barna i bil eller buss har sertifikat, at så mange som mulig i barnehager og skole har riktig utdanning. Hvorfor er det da så ille om man krever formell kompetanse hos de som ska ta med barna på sjøen OG lære bprt sjøvett?  Hvis det er så viktig for barnehagen, hvorfor er en 20000 og noen dager undervisning for at en i barnehagen får D5L helt uoverkommelig? 

Link to post
Share on other sites

Barnehagens kost er langt over 20k, man skal dekke inn med vikar etc. I tilegg kommer fartstid og andre kurs. Vil tippe ca 100K pr ansatt. Heldigvis ser Næringsministeren galskap i dette.

Forøvrig lærer barna trafikksikkeret av barnehagetanter uten bilsertifikat, trenger man å være sensor hos biltilsynet for å henge på ungene en refleks og bruke fotgjengerfelt?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, hanto1 said:

...

Forøvrig lærer barna trafikksikkeret av barnehagetanter uten bilsertifikat, trenger man å være sensor hos biltilsynet for å henge på ungene en refleks og bruke fotgjengerfelt?

 

Nei, men dersom man har tenkt å lære dem trafikksikkerhet mens man kjører dem rundt i trafikken trengs både godkjente kjøretøyer og nødvendige sertifikater. Strengt tatt er det vel det du sammenligner med. Man trenger heller ikke sertifikater for å stå på land og lære dem sjøvett.

 

Jeg har ikke tatt noen standpunkt, jeg bare påpeker at sammenligningen ikke er rettferdig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
hanto1 skrev for 3 timer siden:

Barnehagens kost er langt over 20k, man skal dekke inn med vikar etc. I tilegg kommer fartstid og andre kurs. Vil tippe ca 100K pr ansatt. Heldigvis ser Næringsministeren galskap i dette.

 

Ja selvfølgelig for alle skjønner jo at barnehager som mener de må sertifisere egne ansatte, og vel også ha egen sertifisert båt, er heeelt på bærtur. 

 

Som barnehageieren i artikkelen, som var utgangspunktet for tråden, som hverken skjønte reglene (eller feiltolket de negativt feil for å understreke sitt poeng) eller evnet å samarbeide med de lokale ressursene som faktisk finnes på Sotra for å få til en lovlig og sikker tur på sjøen med ungene.  

 

Er ikke bare næringsministeren som ser galskapen i dette, det trodde jeg alle gjorde. Dvs helt til denne tråden dukket opp da vel og merke. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Pinkvin said:

 

Det er helt riktig. Jeg gidder ikke å være med på å dra en konkret og spesifikk tråd helt ut i periferien. Forsåvidt en grei noe diskusjon det, men ikke i denne tråden. 

 

Hvis ikke det å relatere diskuterte regelverk til annet tilsvarende, for å se om de på hvert sitt vis er formålstjenlig ift. risikoen de søker å tilpasse til et akseptabelt nivå... hva diskuterer du da egentlig?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
mons skrev for 2 timer siden:

....  En seier for unger som skal bli sjøvante hvis dette går igjennom.

 

Og for at det skal gå gjennom er det nok viktig at flest mulig kommer med innspill i høringsrunden.

Alt fra barnehager og speidergrupper til hurtigbåtrederier og skoler kan komme med sine meninger og begrunnelser -  og alle innspill blir (forhåpentlig) vurdert.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er foreløpig siste verset på denne lange skillingsvisen, som går på mindre yrkesfartøy, dvs fra 8 meter. SDir har holdt på i flere år, og kommet med stadig nye utsettelser. Det er slett ikke utenkelig at vi møter det samme her:

Kvalifikasjonskrav på mindre fartøy – utsatt forskriftsendring

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nå ser det ut for at de har gitt nærmest blanko disp til alle som ikke tidligere har hatt ting i orden.

 

https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/unntak-for-fartoy-som-forer-12-passasjerer-eller-farre-i-undervisningssammenheng/

 

I Kristiansand jubler en ungdomsklubb for at de kan ta med unger i rib i åpent hav (Grønningen fyr) uten å måtte ha med vhf som "ville fylle hele båten slik at det ikke blir plass til ungene"

Med en slik grunnholdning eller kunnskapsnivå har de vel neppe plass til nødraketter og annet vås heller..

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En må i det minste håpe "de snille foreldrene med båt" følger anbefalingene til Sjøfartsdirektoratet, men ut fra hva som er å lese i denne tråden er kanskje det mye å be om:

 

  • Fartøyet opererer i maksimum 10 knop
  • Fører av fartøyet har båtførerprøven
  • Det er god mobildekning i området og mobiltelefonen oppbevares i vanntett futteral
  • Alle om bord er iført egnet flyteutstyr under hele seilasen
  • Fartøyet har om bord en innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet

---------

 

Syns forøvrig franskmannen Bernhard av Clairvaux, som var kjent for å kaste seg helhjertet og energisk inn i det meste, sa noe smart for sånn ca 800 år siden. "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner". Det er visdomsord som kan være verdt å ta med seg i mange sammenhenger, særlig om planen er å ta ansvar for en båt full av andre sine barn som frivillig. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:
  • Fartøyet opererer i maksimum 10 knop
  • Fører av fartøyet har båtførerprøven
  • Det er god mobildekning i området og mobiltelefonen oppbevares i vanntett futteral
  • Alle om bord er iført egnet flyteutstyr under hele seilasen
  • Fartøyet har om bord en innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet

 

For vår del (som med jevne mellomrom benytter Lundsvågen Naturskoles fasiliteter i Stavanger) blir i alle fall disse anbefalingene fulgt. Elevene har ikke anledning til å bruke egne flytevester ombord, kun Lundsvågens egne knalloransje og selvrettende redningsvester, med krage. Disse må også benyttes ved all ferdsel på brygge, erfarer at det oftest er der elevene plumper uti, ikke fra båtene (sett vekk fra kajakkene, men da med overlegg - og så klart med følgebåt). I tillegg skjer all båtferdsel i skjermet farvann mellom byøyene i Stavanger. Mener på at det også er VHF med ombord i skyssbåtene (ombygde livbåter).

 

Må si at ut fra rammene rundt, og under de strenge og gjennomtenkte sikkerhetsreglene både Lundsvågen og vi har, føler jeg meg så trygg som jeg kan med tanke på å ha ansvaret for en gjeng med ungdommer på tur. Fornuftige regler, der ungdommene er med på å ansvarliggjøres for at turen skal være kjekk og sikker for alle, gjør at vi drar på tur år etter år, med glede. Lærerike naturopplevelser og mestringsfølelse (under trygge forhold) er noe barn og unge trenger mer av enn de kan få i klasserommet.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev 23 minutter siden:

med glede. Lærerike naturopplevelser og mestringsfølelse (under trygge forhold) er noe barn og unge trenger mer av enn de kan få i klasserommet.

 

Helt klart noe en også kan oppnå på lovlig vis. Hele greia her startet med en bedriftseier som helst ville ha gratis arbeidskraft og fartøy og forøvrig ikke tok det så nøye med sikkerheten til ungene. Men gir retorisk poeng til bedriftseier for å klare å vri fokus helt vekk fra hva det egentlig handlet om, liten lyst til å betale for nødvendig utstyr og kompetanse til å få ungene ut på sjøen. 

 

Resultatet var kanskje uventet når hele saken bakfyrte fordi det viste seg å være praksis på flere steder enn hva en kanskje trodde. 

 

Enden på visa blir at bedriftseiers forsøk på å spare noen kroner på å fire på barnas sikkerhet ender med en kostnad for alle som driver på samme måten, vil tro det motsatte av hva bedriftseier kunne forestille seg. Er jo ofte sånn det er, ting kommer tilbake og biter en i ræva når en minst venter det ;-) 

---------

Tro når det kommer en "kampanje" for å spare noen kroner for bedrifter som sender voksne på firmatur. Må jo være mye unødvendige og kostbare sikkerhetstiltak som kan fjernes der? 

 

Men det er altså nå åpning for å ta med ut voksne også med samme vilkår som ungene våre? 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mons skrev for 14 timer siden:

Nå ser det ut for at de har gitt nærmest blanko disp til alle som ikke tidligere har hatt ting i orden.

 

https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/unntak-for-fartoy-som-forer-12-passasjerer-eller-farre-i-undervisningssammenheng/

 

I Kristiansand jubler en ungdomsklubb for at de kan ta med unger i rib i åpent hav (Grønningen fyr) uten å måtte ha med vhf som "ville fylle hele båten slik at det ikke blir plass til ungene"

Med en slik grunnholdning eller kunnskapsnivå har de vel neppe plass til nødraketter og annet vås heller..

 

En Ribb i 10 knop er vel rimelig trygg....De må jo følge regelverket ..?

Syns egentlig det er bra at en senker sikkerhets hysteriet noen hakk...

Hvor mange barn har omkommet i slike ulykker på sjøen..? 

Hvor mange barn drukner i fra land...? 

Link to post
Share on other sites

Hei Ida Marie.

Jeg synes også at grensene bør justeres, og at det skal være kurant å han noen unger i en båt som er i god stand i et farvann den er godkjent for.

Som minstekrav burde man kanskje satt at man har kommunikasjon / varslingsmulighet og at båten er i den stand den var når den ble CE-merket og at den brukes i farvann den er bygd for.

94 % av de som omkommer i båtulykker er godt voksne menn, gjerne på natta og i de fleste tilfeller innaskjærs. La oss håpe at ikke en utrangert livbåt full av småunger endrer hele denne statistikken på noen minutter.

 

Jeg synes bare det er tøft gjort av dir å gi en blankofullmakt med noen råd på veien.

Dir gjør en stor jobb for å få til et regelverk som ikke ekskluderer noen av de som i dag driver gjennomtenkt sjøvettopplæring. De justerer lovforslaget ettersom de blir klar over hvilke utfordringer enkelte formuleringer og ord i tekstene kan gi samtidig som de må formulere det slik at det ikke blir mulig å drive ren persontransport uten at ting er på stell.

 

 

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 20 minutter siden:

 

Som minstekrav burde man kanskje satt at man har kommunikasjon / varslingsmulighet og at båten er i den stand den var når den ble CE-merket og at den brukes i farvann den er bygd for.

 

Helt enig...

 

mons skrev 20 minutter siden:

La oss håpe at ikke en utrangert livbåt full av småunger endrer hele denne statistikken på 

 

Artig at du nevnte nettopp det....

I kystlaget på Askøy der jeg er med, kommer det fra tid til annen inn en utrangert livbåt, med påhengsmotor...og laster ombord en drøss med barnehage barn..er gjerne med et par voksne til fra barnehagen... er nok en ildsjel av en "barnehage onkel" som gir urbane barn et innblikk og erfaring fra en snart fremmed verden.. 

Jeg syns det er fint...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også slikt er fint hvis båten har flyteelementer og brukes i rett farvann, men er nok litt farget av at jeg var på vei til Songvår med dykkerbåten med speidere oppi en høstdag for mange år siden.

Lå i ca 18 knop og hadde en Pioner Multi ca 20 meter til styrbord med en voksen og fem unger oppi. Mindre enn en halvmeter sjø, men plutselig åpnet forlemmen seg (det kan den gjøre på Multien selv om splintene er i og winsjen er stram) og båten sank helt i løpet av 3-5 minutter ettersom stykket hvor hengslene er festet ble revet av.

Gikk fint med alle, men jeg har mange ganger sett for meg 5 unger og en voksen svømmende alene uten mulighet for å tilkalle hjelp der ute.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Jeg synes også slikt er fint hvis båten har flyteelementer og brukes i rett farvann, men er nok litt farget av at jeg var på vei til Songvår med dykkerbåten med speidere oppi en høstdag for mange år siden.

Lå i ca 18 knop og hadde en Pioner Multi ca 20 meter til styrbord med en voksen og fem unger oppi. Mindre enn en halvmeter sjø, men plutselig åpnet forlemmen seg (det kan den gjøre på Multien selv om splintene er i og winsjen er stram) og båten sank helt i løpet av 3-5 minutter ettersom stykket hvor hengslene er festet ble revet av.

Gikk fint med alle, men jeg har mange ganger sett for meg 5 unger og en voksen svømmende alene uten mulighet for å tilkalle hjelp der ute.

 

 

Hmmm...Stygg sak...

Trodde pioner fløt, etter som den har dobbelt skrog .? 

Nå er vel pioner CE merket..og i sin tid også Veritas godkjent. ... så kan en undre seg på om det er så mye verdt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...