Jump to content

Skole- og barnehagebarn får ikke lenger være i båt


Korsfjord

Recommended Posts

Jeg ble oppmerksom på dette innlegget i Bergens Tidende, der det påpekes at reglene rundt det å ta f.eks skole- og barnehagebarn med i båt skjerpes inn. Nå stilles det blant annet krav til at føreren må ha minst D5L, og det er også veldig spesifikke krav til fartøyet, og mange båter som blir brukt til slikt i dag, tilfredsstiller ikke kravene.

Dette er et betydelig tilbakeskritt. Mine barn har fått være med foreldre og besteforeldre til andre barn, som velvillig har stilt opp for å gi barna opplevelser på sjøen. Noe som bidrar til verdifulle erfaringer, kunnskap og ikke minst gode minner. Nå skal i praksis dette ikke kunne gjøres på lovlig måte:thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette er veldig bra. Av en eller annen grunn så tenkes det ofte "det er bare barn" og så lar en frivillige transportere både ifht skole, idrett og også barnehage. Men når det gjelder voksene da åpner lommeboka seg og en organiserer og stiller med sertifiserte folk og utstyr for å gjennomføre "transportoppdraget". 

 

Husker selv når vår yngste sønn skulle på tur med barnehagen, buss ble bestilt og han fikk sin første busstur noen gang. Og også første tur i et kjøretøy uten bilbelte, som resulterte i at han stupte med hodet først fra ett høyt sete og rett i gulvet så han fikk hjernerystelse. 

---

Flott med frivillighet, men ikke til å transportere våre barn på uforsvarlig vis. 

Link to post
Share on other sites

Det går som regel bra, og det er nok flust med dyktige båtførere som har ting på stell og som på en sikker måte kan ta med barnehagebarna ut på sjøen, men hvordan skal båtførere og fartøyer kunne kvalitetssikres på en god måte?

De fleste foreldre er ikke i stand til å kunne si om faren, bestefaren, eller hvem det måtte være er i stand til å ta med barne ut på sjøen på en trygg måte. Barnehagene har et ansvar for barna, og jeg har liten tro på at de har forsikring som dekker evt. krav dersom noe skjer og det viser seg at de har valgt en båtfører som er plukket ut på bekjentskap/familie, og ikke dokumenterte kunnskaper.

 

Tar du med deg kollegene dine og leier inn en RIB for å ta dere med ut på sjøen stilles det samme krav der også. Ulykker vil alltid kunne skje, men stiller man krav om D5L som et minimum får man i hvertfall en båtfører som har dokumentert et visst kunnskapsnivå, og man utelukker en del båtførere som tar på seg det de anser som en enkel jobb, og som kanskje ikke har tenkt over hvilket ansvar de har tatt på seg eller hva de skal gjøre hvis noe går galt. 

Link to post
Share on other sites

Vel, som forfatteren av innlegget skriver, så har det ikke skjedd en eneste ulykke der barn har vært rammet i slike sammenhenger i statistikken fra 2013 og frem til i dag. Jeg tviler på at dette bildet endrer seg om man går enda lengre tilbake tid. 

Foreldre her i min  kommune må skrive under på et samtykkeskjema der det å være med i båt er et av punktene man må ta stilling til. 

Personlig er jeg glad for at mine barn har fått være med på noen båtturer, selv om det er en viss risiko. Bilturen jeg tok i dag, med barna i baksetet, var nok farligere.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel like før man ikke får lov å gå ut av sitt eget hus uten godkjenning fra en eller annen instans.

Synes dette er en overbeskyttelse på mange måter,og barn blir lært opp til ikke å ta sjanser på noe som helst.(andre saker også)Dette følger Dem videre i livet.

En båtfører uten dette kurs eller bevis kan vere like god og bedere enn en med også.

Se bare på innsatsen til mange frivillige under ulykker osv.Blir det slutt på dette også?

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Fra en i familien som jobber i småskolen «Det blir nok slutt på alle klasseturer etter hvert. Det er så mye krav til sikkerhet, skjemaer, rapporter, ettervurderinger. osv., osv. at skolen ikke har resurser eller økonomi til det eller at lærene rett og slett ikke orker …. Dermed så foregår mer og mer av skolegangen i klasserommene der det er trygt og oversiktlig».

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ja, snakk om teoretisering av skolen:nonod: Elever, speidere og andre får heller dra på båttur, fiske, seile og lære seg sjøvett i simulator. Nok en skjerm..:crazy:

 

Jeg er veldig for at sikkerheten skal ivaretas, men med disse kravene blir det litt i overkant (og ja, det gjelder ikke bare kravet om D5L, hver båt må utstyres med en omfattende rekke med tilleggsutstyr). Verken speideren, 4H, naturskoler eller andre har mulighet til å tilfredsstille alle disse kravene, noe som medfører at denne flotte læringsarenaen på sjøen vil forsvinne. 

 

Jobber som lærer på ungdomsskole og har blant annet faget «natur, miljø og friluftsliv». I den forbindelse har vi en årlig overnattingstur til en øy leid av en lokal naturskole. Skikkelig opplegg med robåter, vannkikkerter, vadebukser og fiskeutstyr, en fantastisk og lærerrik opplevelse for elevene. Har blitt noen turer gjennom de siste årene nå, elevene stråler hver gang. Dette er noe helt annet enn det vanlige for dem, tydelig at de aller aller fleste trives utmerket og lærer mye ute i fri natur. De blir fraktet ut til denne øya i livbåter på om lag 28 fot, disse opprinnelig godkjent for langt flere folk enn antallet som går ombord i dag. Alle elevene har skikkelige selvrettende redningsvester med nakkekrage på seg så lenge de er i båt eller på kaien. Er vel snakk om maks 5 minutters tur i skjermet farvann, med båtførere som har dette som jobb og har drevet med det i årevis. Usikker på om de har VHF ombord i båtene, de har i alle fall ikke redningsflåter. Naturskolen leier ut øya nesten hver helg til organisasjoner og skoler som ønsker at barn og unge skal få oppleve noe annet og mer levende noe enn tørre klasserom og mobiltelefonskjermer. I følge de nye reglene må naturskolen altså slutte med dette. Noe som vil medføre at flere hundre barn og unge årlig vil gå glipp av dette flotte og lærerrike opplegget. 

 

Sikkereten må helt klart ivaretas, men det går an å lage regler som er mulige å imøtekomme innen rimelighetens grenser. Her har byråkratiet tatt fullstendig overhånd, la heller folk som driver med båt, barn og unge til daglig få være med og komme med innspill. Hvis ikke er jeg redd kommende generasjoner blir svært avhengige av foreldre og venner for å få erfaringer og opplevelser med sjøliv. Og det er slettes ikke alle barn som har foreldre med båt eller som kan være gode forbilder når det gjelder sjøvett.

 

Bommullsgenerasjonen, here we come.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bla, bla, bla. 

 

Samme igjen, når det gjelder unger så er det ikke så nøye. Når vi voksen skal ut med jobben i RIB så er alt på plass, vi er jo seriøse, ikke noe Yallagreier da nei....

 

Så lenge det skjer i regi av "noen andre", være seg bhg, skole, idretten osv så skal det være på stell, punktum. Ja så koster det kanskje noen kroner, det får så helle være. Er vi gjerrige på vegne av sikkerheten til ungene våre? Julebord på jobben er greit, men vi kniper litt på pengene når ungene skal ut i en båt hvor fører faktisk trenger sertifisering, når båten faktisk må være godkjent for det den skal brukes for. 

 

Det er faktisk mange som har tatt seg bryet og betalt dyre penger for å ta sertifikatene som trengs, for å sertifisere og godkjenne båtene sine for å kunne gjøre sånn jobber, la de gjøre jobben sin for den lønna de fortjener i stedet for å ta den sedvanlige "det er bare unger". 

 

Masse vikarierende argument om bommulsgenerasjon og annet tull.... selvfølgelig. Det går jo så fint så, helt til det ikke går fint. Men google litt så vil dere se at det skjer ulykker på utflukter med barnehager, skoler og idretten hele tiden, det dør unger stadig vekk. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev 36 minutter siden:

Der er jeg faktisk enig med pinkvin? barna er det mest dyrebare vi har. Hadde min datter vært med på en båttur i regi av skolen og det hadde skjedd en ulykke kan jeg love at det hadde blitt helvette vist ikke alt var på plass. Vi lever ikke i gamledager lenger. 

Så det blir ikke helvete om allt er "på plass" altså? Hva er det da som har gått galt?

Det er mange faktorer som ikke er på plass uansett forberedelser.

Virkeligheten er det den er og ingen individ eller grupper kan skape sin egen virkelighet i særlig grad uansett hvor mye man måtte ønske det.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen her som har påstått at ikke båtførere uten D5L (og jeg er en av dem) ikke kan føre en båt like trygt som en båtfører med D5L, men hvordan tenker dere som synes at innskjerping av reglene er dustete at båtfører og båt skal kvalitetssikres, eller skal skoler/barnehager kunne bruke enhver båtfører som tilbyr seg å ta med barna på tur? Synd å si det, men det er vel ikke alle barnehager som har ansatte som har forutsetning for å vurdere hva som er trygt eller ikke. Dett er barnas sikkerhet det er snakk om, og det har ingen ting med hvorvidt de polstret i bommul e.l.

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev for 2 timer siden:

Så det blir ikke helvete om allt er "på plass" altså? Hva er det da som har gått galt?

 

Har vel ingenting med saken og gjøre. Er alt riktig gjort så er jo sjansen for at det går galt mindre.  Og går det galt er sjansen for at ting blir riktig gjort større.  Eller er det : det gikk bra før. Det går bra nå

Link to post
Share on other sites

Bla.. bla.. bla... tilbake....Money talks.. bullshit walks. Uansett hvordan man vri og vrenge på det så er det økonomien til skolen, barnehagen, fritidsklubben som bestemmer. Jeg er redd for at dette vil koster mer en de evner å betale.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår argumentasjonen til Pinkvin og Nevermind. 

Men jeg synes det er ufint av Pinkvin og Boble65 å tillegge andre holdninger som at "det er bare unger" og lignende. Mine barn er det mest dyrebare for meg også.

Problemet er, som PiperBill påpeker, at med så strenge krav blir ikke slik undervisning gjennomført. Det blir for dyrt, for byråkratisk og tungvint. Så får man holde seg i klasserommet i stedet, da. Men det er synd det blir slik. 

Her jeg bor, er det lange tradisjoner for at sjøvante lærere, men også foreldre eller andre, en gang iblant tar med seg barn fra skoler og barnehager korte turer ut i båt, for å fiske eller "ekspedisjoner" (f. eks telttur) til en holme i nærheten. Her har også vært alternativ undervisning for ungdommer som ikke har klart å tilpasse seg tradisjonell skolegang, og der har man brukt sjøen som innfallsvinkel. 

Dette har vært basert på tillit. Tillit på den måten at rektor/barnehagestyrer kjenner til at den som tar med seg barna er sjøvant, og tillit på den måten at foreldre har blitt informert i god tid, og har mulighet til å reservere seg. Noe som meg bekjent ingen har gjort. 

 

Så at regelverket fører til færre ulykker er sikkert riktig, for blir det ingen tur på sjøen, blir det heller ingen uhell. 

 

PS! Det ligger også en skjult læring i det at man ikke kan stikke "rett utenfor neset" for å trekke et garn, uten D5L, Dobbelt opp med VHFer osv., og hva er det, tror dere?

Jo, at sjøen er et sted man ikke kan ferdes uten dyrt utstyr og mye formalkompetanse. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner mest til sakene på sørlandet, dervirker reglene som skivebom. Det finnes heller ingen vei ut av dette, prisen er for høy og komlisert for å skaffe sertifiserte folk. Barna mister nyttig erfaring omkring sjøen og hva som lever der.

Det er også en viss forskjell på havrafting langt til havs, kontra å krysse sundet over til Havglimt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...