Fjord880Tour Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Hei Jeg har fått problemer med en Volvo Penta MS4 girkasse som står mot en TAMD 41A. Har fast aksling som går ut gjennom en smørefett basert hylse. Har begynt å demontere, men før jeg nå løsner akslingen helt så lurer jeg på om jeg bør vente til jeg er på land. Noen som har erfaring, meninger. Alt tas i mot med takk! Kommer jo ingen vei her jeg ligger og redningsskøyta kommer heller ikke inn der jeg er. Er litt låst situasjon her nå. Er i nærheten av kran og med hjelp fra noen andre kan jeg nok komme meg bort dit og på land, men kan ikke ligge der. Tenkte å ta ut kassen, få tak i bytte eller rep og sette inn mens båten lå på vannet. Quote Link to post
LALUNA II Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 (edited) Bør kunne gå greit det så lenge du sikrer akselen for å renne ut .... Edited September 23, 2018 by LALUNA II (see edit history) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
cosmic Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Regner med at det er propell på akselen. Vanligvis vil da roret,som sannsynligvis står bak propellen begrense hvor meget du får skjøvet akslingen bakover. Du må vurdere dette mtp.hvor mye plass du trenger for å få ut kassen. Quote Link to post
Fjord880Tour Posted September 23, 2018 Author Share Posted September 23, 2018 Takk for alle svar. Stemmer, det er propell der og roret bak stopper akslingen fra å renne ut. Det er vel ca 12-15 cm klaring til roret. Kan bytte propell uten å demontere ror. Er en hylse like foran propellen som holder akslingen på plass og mellom hylsen og gjennomføringen er det kanskje 20cm. Der står også en sinkanode montert midt på med kanskje bare 5cm klaring begge veier kom jeg på underveis. Får nok ikke dyttet ut mer enn 5cm og det tror jeg blir for lite. Opptak og frakt med bil er ordnet senere i uka og ligger godt. Gjenstår å finne noen som kan hjelpe meg bort til løfte kran. Utsetter demontering til jeg er på land. Da kommer jeg til og kan ta av sink og propell. Quote Link to post
Recommended Posts