Pequod Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 (edited) I dag var jeg utpå en tur et par timers tid i flott høstvær. Tur nummer 90 i år. Turen gikk over til Bærumssiden av Oslofjorden der jeg rundet Ostøya og kjørte ut av Store Ostsund. Kastet et blikk inn mot Middagsbukta og synes det så ut som det lå en god del båter der, selv nå ut i oktober. Krysset deretter Oslofjorden ettersom jeg skal til eldstedattera på middag i ettermiddag. Omtrent da jeg passerte Bjørnen begynte motoren å fuske, turtallet gikk ned og den gikk ujevnt. Da jeg kikket ned i kjølen så jeg at jeg hadde en oljelekkasje, det lå mye olje nedi der. Jeg valgte å krysse fjorden og komme meg over til Oksval igjen, men kjørte i rundt 3,5 knops fart, da gikk motoren jevnt og fint uten ulyder av noe slag. På grunn av at jeg må rekke nesoddferga inn til byen rakk jeg ikke å peile olje før jeg forlot båten, men skal ta en sjekk senere i dag, eventuelt i morgen. Det har lekket litt olje på toppern av motoren den siste uka, noe som antakelig skyldes en sprekk eller manglede pakningsring i oljepåfyllingslokket, men utover det har det ikke vært noe særlig oljesøl, og nivået på oljen sist jeg sjekket var slik den skulle være.Skiftet olje før Sørlandsferien. Jeg er ute etter tips til hva det kan være, hvordan jeg kan feilsøke for å finne hvor det lekker, og hva jeg bør gjøre! Jeg har en saltvannskjølt Yanmar 3GMD motor. Eksosen så forøvrig helt normal ut, og motoren fikk kjølevann. På lavt turtall gikk den som vanlig jevnt og trutt. Jeg har båten og motoren i fem år nå til tirsdag, og den har aldri fusket på denne måten før. Edited October 6, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Ny o-ring og fyll på olje. Egentlig, bytt olje og filter. Sjekk at alarmen for oljetrykk funker. Link to post
Pequod Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 Alarmen virker ja. Det ser ut som om det først begynner å lekke når motoren begynner å bli varm. Oljenivået er fint, og da jeg tok en liten tur utpå i går gikk det helt fint, ingen ulyder eller ujevn gange. Ser også ut som om det ikke var så mye olje i kjølen som jeg trodde, lå litt regnvann der fra før. Både nytt lokk og o-ring er bestilt samt ny bolt til giret, for om jeg lykkes med å få den påfyllingsbolten løs med dynamitt trenger jeg nok en ny... Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Grimme Elling Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 For å avdekke hvor det lekker, er det vel greiest å tørke rent og kjøre en liten tur uten motorlokk for å se hvor det kommer. Ha alltid med en oljedunk i båten, og dersom det er tvil om motoren har nok olje, så peiles oljen og evt etterfylle. Men det ser jo ut til å komme litt fra toppdekselet der, så hvis det var litt vann i kjølen fra før, ser det gjerne voldsomt ut. Få ut vann fra båten, bruk bleier til å suge opp det siste. Det er mye lettere å følge opp mindre lekkasjer (uansett om det er vann, diesel eller olje), dersom du vet at det var tørt når du startet. Å kjøre en motor med for lite olje er skikkelig nedtur, og veldig unødvendig. Dersom det ikke er noen O-ring i lokket ditt nå, og du nylig har mistet den er det nok hele forklaringen. Dersom O-ringen er der, men er morken eller sammenpresset kan det kombinert med litt tynnere olje etter en del timers gange siden forrige skift være forklaringen. Er O-ringen intakt, er vel neste skritt å skifte olje og filter og se om det hjelper. Link to post
Pequod Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 Grimme Elling skrev 1 time siden: For å avdekke hvor det lekker, er det vel greiest å tørke rent og kjøre en liten tur uten motorlokk for å se hvor det kommer. Ha alltid med en oljedunk i båten, og dersom det er tvil om motoren har nok olje, så peiles oljen og evt etterfylle. Men det ser jo ut til å komme litt fra toppdekselet der, så hvis det var litt vann i kjølen fra før, ser det gjerne voldsomt ut. Få ut vann fra båten, bruk bleier til å suge opp det siste. Det er mye lettere å følge opp mindre lekkasjer (uansett om det er vann, diesel eller olje), dersom du vet at det var tørt når du startet. Å kjøre en motor med for lite olje er skikkelig nedtur, og veldig unødvendig. Dersom det ikke er noen O-ring i lokket ditt nå, og du nylig har mistet den er det nok hele forklaringen. Dersom O-ringen er der, men er morken eller sammenpresset kan det kombinert med litt tynnere olje etter en del timers gange siden forrige skift være forklaringen. Er O-ringen intakt, er vel neste skritt å skifte olje og filter og se om det hjelper. Jeg har aldri tenkt på om det var noen ring på oljepåfyllingslokket eller ikke, men det er ikke noen der nå, så det kan godt hende at det er så enkelt at ringen har falt av da jeg skiftet olje nylig. Før turen i går tørket jeg godt rundt lokket og på toppen av motoren og kjørte med dekksluka til motoren tatt av. Etter ca 20 når motoren hadde blitt litt varm, så begynte det å sive ut litt olje fra rundt lokket, så det er nok helt sikkert det som er problemet, i alle fall mest sannsynlig. Jeg har jo også nylig fylt på med ny olje og skiftet filtre, og har helt riktig nivå med olje på peilepinnen. Oljen er også fin og ren. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Pequod skrev On 6.10.2018 at 13.22: Omtrent da jeg passerte Bjørnen begynte motoren å fuske, turtallet gikk ned og den gikk ujevnt. Jeg ville vært litt mer bekymret for dette, er det slik fremdeles? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dante Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Enig med Lars H. Det bør sjekkes opp - spesielt hvis lekkasjen kommer av overtrykk i veivhuset. Link to post
Pequod Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 Lars H. skrev 2 minutter siden: Jeg ville vært litt mer bekymret for dette, er det slik fremdeles? Nei, i går gikk motoren prikkfritt. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 (edited) dante skrev 4 minutter siden: Enig med Lars H. Det bør sjekkes opp - spesielt hvis lekkasjen kommer av overtrykk i veivhuset. Jeg har bestilt nytt lokk og o-ring og når det er på plass skal jeg ta en ny test. Motoren fungerte fint i går, men jeg brukte bare motoren rundt 40 minutter og på rundt fire knop. Når nytt lokk er på plass og det er forhåpentligvis tett skal jeg prøve med litt mer kraft og se hva som skjer. Kjørte litt forsiktig i går fordi jeg ikke var interessert i å bli slept hjem til havna hvis noe skulle skje... Kjølevann og eksos er slik det skal være, både på lørdag da motoren fusket litt og i går da den gikk pent. Edited October 8, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
dante Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Ikke for å være negativ men greit å tenkte på. Det er en naturlig lufting mellom veivhus og topp. Får du et overtrykk som ventilasjonen ikke klarer av vil gjerne olje komme ut steder det ikke er tiltenkt. Du kan ha gjennomslag fra utette stempelringer eller worst case en revet foring. Du kan ta en tur uten påfyllingslokket på og kjenne etter om det blåser litt vel friskt ut av påfyllingen. Det vil naturlig bli værre med mer turtall og belastning. Link to post
Pequod Posted October 11, 2018 Author Share Posted October 11, 2018 (edited) Da har jeg vært utpå en liten ettermiddagstur før sola gikk ned. Ny o-ring satt på og null motorskurr eller lekkasje. Ikke noe luft som jeg kunne kjenne når jeg hadde lokket oppe heller. Kjørte motoren god og varm og på høyt turtall også, ikke noe problem, lekkasje eller ulyd. Så da har det gått bra så vidt jeg kan forstå. Edited October 11, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Stekepanne Posted October 11, 2018 Share Posted October 11, 2018 Viktig å huske på her at en liten oljelekkasje ikke fører til at motoren fusker - men det kan være samme årsak; veivhusventilasjonen. Hvis den undersøkes og er helt Ok så har du 2 saker, 1 som er at olje siver ut av lokket (som du nå har fikset) og 1 som er motor som fusker. Jeg har forstått det sånn at du kjører noe mer enn snittet i løpet av et år, så ville ikke overrasket meg veldig mye om ventilasjonen begynner å gro igjen. At olje siver ut kun når motoren er varm er naturlig fordi da blir olja mye mer tyntflytende og du får trykk inni motoren. Link to post
Pequod Posted October 11, 2018 Author Share Posted October 11, 2018 Har kontaktet et par båtverksteder i nærheten for å høre hva det vil koste å få tatt en sjekk av motoren for å se på ventiler, stempelringer, slanger osv. Har foreløpig kun fått ett svar og de ville ikke se på motoren fordi den er for gammel (1984-modell)... En annen Nidelv 24-eier ble også avvist av et verksted da han ville ha en sjekk av sin VPmd17 fra 1977. Er dette vanlig? At verksteder ikke vil ta service/sjekk på gamle motorer? Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
nomen Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Jeg tipper verkstedene er redde for at å plukke opp en slik gammel motor, fordi det kan medføre en masse arbeid som kan være vanskelig å få betalt for. Knekte bolter, dårlige gjenger etc. Det er ikke så mange verkststedtimer som skal til, før du overstiger motorens verdi. Du har kanskje også bedt om fast pris, da er det isåfall enda mindre interressant. Det du bør begynne med er å få utført en kompresjonstest, dette kan utføres med motoren i båten. En slik test vil kunne gi en god indikasjon på hvorvidt videre tiltak bør igangsettes. Gitt at du ikke kan skru selv, og siden du bruker båten så mye. Bør du absolutt vurdere å kjøpe en ny(ere) motor, hvis det viser seg at den du har idag er på vei til å ryke. Det kan bli noe dyrere der og da, men delt på antall motortimer/turer, er nok ikke regnestykket så ille. Ingenting varer evig, og ihvertfall ikke båtmotorer? Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Pequod Posted October 12, 2018 Author Share Posted October 12, 2018 (edited) En erfaren båtmann som jeg kjenner via kystlaget her på Nesodden skal ta en titt på motoren - gratis. Han vet garantert mer om motorer enn jeg! Forøvrig tok jeg egen båt til jobben i dag. En grå høstmorgen, men pent og fint, og det skal bli enda bedre utover dagen, så jeg gleder meg enda mer til returen i ettermiddag! Edited October 12, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted October 12, 2018 Author Share Posted October 12, 2018 (edited) nomen skrev for 5 timer siden: Jeg tipper verkstedene er redde for at å plukke opp en slik gammel motor, fordi det kan medføre en masse arbeid som kan være vanskelig å få betalt for. Knekte bolter, dårlige gjenger etc. Det er ikke så mange verkststedtimer som skal til, før du overstiger motorens verdi. Du har kanskje også bedt om fast pris, da er det isåfall enda mindre interressant. Det du bør begynne med er å få utført en kompresjonstest, dette kan utføres med motoren i båten. En slik test vil kunne gi en god indikasjon på hvorvidt videre tiltak bør igangsettes. Gitt at du ikke kan skru selv, og siden du bruker båten så mye. Bør du absolutt vurdere å kjøpe en ny(ere) motor, hvis det viser seg at den du har idag er på vei til å ryke. Det kan bli noe dyrere der og da, men delt på antall motortimer/turer, er nok ikke regnestykket så ille. Ingenting varer evig, og ihvertfall ikke båtmotorer? Er klar over at motoren er gammel og lever på lånt tid, men fram til nå har den ikke mukket i det hele tatt. Lurer litt på om den lille episoden kan skyldes andre ting. Men uansett, etter at topplokket nå er tett kommer det ikke ut noe oljesøl og motoren går prikkfritt og jevnt. Så jeg satser på at den holder litt til. Dog har jeg forberedt meg godt til den dagen den må byttes - og har satt til side noen kroner hver måned omtrent siden jeg kjøpte båten - for nettopp å ha et lite økonomisk grunnlag når den tiden kommer. Men har som sagt fått en som kan ta en titt på motoren. Edited October 12, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Captain Chaos Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Bra at du får noen kyndige til å ta en kikk på den. Siden den har fusket så er det greit å få sjekket opp. Så er det jo en kjensgjerning at når en motor fusker så har det svært ofte med luft eller drivstofftilførsel, eller en kombinasjon. Nå kjenner ikke jeg din båt eller motor, men jeg ville uansett sjekket følgende: Drivstofflinje: Vannutskiller, dieselfilter (forfilter) og drivstoffilter motor. (du kjører mye og må sjekke/bytte dette oftere) Lufttilførsel: Luftfilter. MVH Chaos Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Pequod Posted October 12, 2018 Author Share Posted October 12, 2018 (edited) Captain Chaos skrev 21 minutter siden: Bra at du får noen kyndige til å ta en kikk på den. Siden den har fusket så er det greit å få sjekket opp. Så er det jo en kjensgjerning at når en motor fusker så har det svært ofte med luft eller drivstofftilførsel, eller en kombinasjon. Nå kjenner ikke jeg din båt eller motor, men jeg ville uansett sjekket følgende: Drivstofflinje: Vannutskiller, dieselfilter (forfilter) og drivstoffilter motor. (du kjører mye og må sjekke/bytte dette oftere) Lufttilførsel: Luftfilter. MVH Chaos Ja, selv er jeg ikke kapabel til mer enn olje- og filterskift, bytte av impeller, reimer og anoder. Alle filtre, bortsett fra luftfilteret, ble byttet før jeg dro avgårde på Sørlandsferien min i august, samt olje. Oljen er fin, ikke tegn til vann eller noe annet i den. Nivået er også der det skal være ifølge peilepinnen. Vannutskiller ser også bra ut (sjekket av en båtnabo i havna som har flere år på baken enn meg som båteier). Dieselfilteret er også fint. Eksosen er som den skal være. Luftfilteret har jeg ikke byttet på to år, men har et nytt liggende, så jeg kan ta en titt på det og skifte det ut. Edited October 12, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Grimme Elling Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Luftfilteret er ikke noe å stresse med. Er ikke så vanlig med luftfilter på båtmotorer, og det er jo svært lite støv å filtrere, slik at dersom du har et filter, så holder det leeeenge. Kan evt ta det ut og riste bort det grøvste, og montere igjen. Bra at motoren oppfører seg. Link to post
MajorAndy Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 I forhold til din masterplan om kanaltur om et par år, så er det måske greit at planlægge økonomien, så du har ny motor inden du sætter kursen sydpå? Link to post
Stekepanne Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Det høres ut som motoren din har det fint :) Jeg vil, som andre her, anbefale at et par ting sjekkes: Kompresjon - dette gjøres i båten uten noen store inngrep. Hvis denne er OK er stempler, stempelfjører, ventiler osv trolig i god stand. Veivhusventilasjon - Jeg aner ikke hvordan dette er på din motor, men på min gamle volvo 240 var det bare en plastikk-kladd som satt med 1 skrue. Ta av denne og vaske godt i diesel for å fjerne innholdet. Sjekk samtidig eventuelle slanger som hører til for å se at de ikke er tette. Oljedamp skaper mye guff etter en stund. Diesel - Kan du ha dieseldyr? Kan en slange inni tanken være morken? Evt en slange mellom tank og motor som drar litt luft? Luft - Som skrevet over så er dette nærmest et ikke-eksisterende problem på båt, men luft må den selvsagt ha :) Annet enn komp.test, bør du kunne få til dette selv, spesielt hvis du får litt hjelp av en motor-kyndig person. Hvis det på listen over sjekkes ut og er OK hadde jeg ikke hatt noe problem med å satt avgårde på en ganske lang tur. Link to post
Pequod Posted October 12, 2018 Author Share Posted October 12, 2018 (edited) MajorAndy skrev 33 minutter siden: I forhold til din masterplan om kanaltur om et par år, så er det måske greit at planlægge økonomien, så du har ny motor inden du sætter kursen sydpå? Jeg har vært inne på tanken.... Hvordan er prisene på pent brukte Yanmarer i Tyskland og Nederland? Edited October 12, 2018 by Pequod (see edit history) Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Posted October 12, 2018 Author Share Posted October 12, 2018 PostIT skrev 3 minutter siden: Kompresjon - dette gjøres i båten uten noen store inngrep. Hvis denne er OK er stempler, stempelfjører, ventiler osv trolig i god stand. Det skal jeg absolutt få gjort! PostIT skrev 4 minutter siden: Veivhusventilasjon - Jeg aner ikke hvordan dette er på din motor, men på min gamle volvo 240 var det bare en plastikk-kladd som satt med 1 skrue. Ta av denne og vaske godt i diesel for å fjerne innholdet. Sjekk samtidig eventuelle slanger som hører til for å se at de ikke er tette. Oljedamp skaper mye guff etter en stund. Her må jeg nok ta fram motorhåndboka og se etter. har en Yanmar 3GMD. PostIT skrev 1 time siden: Diesel - Kan du ha dieseldyr? Kan en slange inni tanken være morken? Evt en slange mellom tank og motor som drar litt luft? Har brukt tilsetningstoff for å motvirke dieseldyr i flere år nå. Jeg tror nok at slangene kan være modne for utskiftning og har det på lista. Tenker å skifte ut absolutt alle slanger i båten, på motor, til tank og alle vannslanger. Har også planer om å få en større dieseltank og tenkte jeg skulle bytte drivstoffslangene i forbindelse med det. Dog ikke planlagt å gjøre dette før i 2020, mulig jeg bør framskynde det, vi får se. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts