Jump to content

I år ble det mye dynamoproblemer, en liten oppsummering for spesielt interesserte.


Lars H.

Recommended Posts

Det første som skjedde var at dynamoen (Valeo 70A med ekstern PDAR-regulator) helt sluttet å lade like før jeg skulle på båtferie i våres. Da viste det seg at det var kortslutning i en av de store diodene mot minus på diodebroen.

 

kortsluttet_diode.jpg.520bc8d7f618c9395fc4f7f761e48ab1.jpg

Løsningen ble å ta en tur til Fredrikstad Vikleverksted og kjøpe en ny diodebro (av merke Cargo). Denne ble montert, og alt så ut til å fungere slik at vi kom oss avgårde på båtferie nedover svenskekysten.

 

Men etter to dager var det slutt på ladingen igjen. Da ble løsningen å forsyne PDAR’n regulatoren og feltviklingen med strøm rett fra batteri pluss i stedet for fra D+.

Dette fungerte hele ferien. Nå i ettertid har jeg funnet ut at det var de tre små diodene som skulle levere strøm til feltet via PDAR’n regulatoren som hadde brent. Og det var kanskje ikke så merkelig? Typebetegnelsen på de var RL253 spesifisert til max 2,5A, og målinger her hjemme har vist at feltstrømmen ligger opp mot 3A!

 

liten_feltdiode.jpg.9f33dd8fec403bc9452a839a5ea163ef.jpg

Neste kapittel i historien var at ladingen tok slutt på den aller siste helgeturen nå i høst, da hadde det vært varmgang mellom pluss-kjøleribben og bolten ut for ladestrøm til batteriet. Selve bolten var brent av og også hele festet på kjøleribben. Det var godt det ikke tok fyr og ble brann i båten. Etter hva jeg har funnet ut, har det vært dårlig tilpasning mellom bolt og kjøleribbe, og også løst feste for selve diodebroen.

 

oppbrent_feste.jpg.0650b8e110620a6098201a2def129869.jpg

Løsningen har nå blitt at jeg har splittet den gamle diodebroen og også den fra Fredrikstad Vikleverksted. Så har jeg satt sammen den halvparten fra den gamle diodebroen som har store nok feltdioder og 3 gode hoved-dioder med den halvparten med 3 gode hoved-dioder og uskadet kjøleribbe fra den nye diodebroen. Da fikk jeg festet bolten for B+ ordentlig, og selve diodebroen ble også festet godt og stabilt slik det skulle være.

Dette har jeg ikke fått langtidstestet da båten står på land med midlertidig kjøling av motoren. Etter hvert skal jeg også koble inn enten en "dum" Cargo-regulator jeg har, eller en LADAC-regulator og sette de til en lavere spenning (13,5V) en PDAR’n som jeg har satt til 14,8V boost og 13,65V float.

 

 Huuhhhh! Håper det funker neste sesong.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Veldig interessant. Er de "nye" diodene akkurat samme typen som de som røk? Har du gjort deg noen tanker om hvorfor de gamle røk? Kan det være at å produsere nok strøm til å holde 14.8V ladespenning på halvfulle batteri ( er vel på halvfulle til tomme batteri at det går mest strøm inn?)  er for høy belastning på diodene? 

Bare spør, jeg aner ikke. Men en gang i tiden ville jeg sette inn en Ladac1204 på en Opel.. Spurte om de hadde et spesifikt koblingsskjema for Delco dynamoen. Fikk beskjed på at det måtte jeg ikke gjøre, for diodene tålte knapt nok belastningen med den originale regulatoren..

Verken spenning eller strøm burde økes. Derfor jeg spør som jeg gjør.

Link to post

Litt uklart hvilke dioder du mener.

 

Selve dynamoen, Valeo 70A er 20 år gammel. Da jeg kjøpte den pellet jeg ut den interne regulatoren og monterte ekstern regulator, LADAC 1204. De første 10 årene lå vi mye ute langhelger uten landstrøm, og da ladet den ofte opp i 67A til 69A uten problem. Siden det har vi aldri tappet ned batteriene så mye slik at dynamoen sjelden har måttet levere mer enn rundt 50A. For 5 år siden kjøpte jeg og installerte jeg en ekstern 2-trinns PDAR regulator som jeg satte bulk-lading til 14,8V og float til 13,65V på. Jeg beholdt LADAC'n i parallell satt til 13,5V som backup i tilfelle PDAR'n skulle svikte.

 

Men tilbake til dioder på diodebroen. Hvorfor en av de 6 kraftdiodene skulle svikte, vet jeg ikke. Men som elektronikkingeniør gjennom et langt liv vet jeg at alle elektroniske deler plutselig kan ta kvelden, det være seg en transistor, en diode, en kondensator . . . .  Data på disse diodene finner jeg ikke. De er merket med et Motorola-symbol og 2525T9724. Kraftdiodene på erstatningsdiodebroen fra Cargo ser like ut, men er umerket, håper de er av grei kvalitet. Cargo produserer ikke noe selv, men leverer erstattningsenheter som diodebroer, regulatorer og annet fra andre produsenter. Så nå har jeg altså 3 originale kraftdioder pluss 3 fra erstatningsdiodebroen.

 

Feltdiodene jeg har nå er de samme som har sittet i dynamoen i 20 år, og de er mye større fysisk enn de som brant opp på erstatningsdiodebroen fra Cargo. Slik ser de ut. Jeg klarer ikke å finne ut data på de, men de har tydeligvis klart å levere en feltstrøm på opp mot 3,5A (som jeg har målt) i 20 år. Det var denne strømmen som tydeligvis tok knekken på de små RL253 diodene med max tillatt strøm på 2,5A som satt på erstatningsdiodebroen fra Cargo.

 

store_feltdioder.jpg.df1f42d938bd2040578bc8308e1916a8.jpg

 

Håper dett var litt oppklarende.

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Godt forklart og gjennomgått. Tydelig fra en mann med konnskaper! :)

Siden både feltstrømdider og diode i likeretterbyggen sviktet, tenkte jeg på begge.

Jeg tenkte ikke på at slike komponenter kan svikte helt plutselig, men det kan de jo. Jeg tenkte på overbelastning, strøm eller spenningsmessig. Kunne vært det også, iallfall om du hadde hatt en crappy dynamo fra Delco..

Link to post

Jeg husker en gang jeg satt på kveldsvakt i NRK TV den gang jeg jobbet der som service/vedlikeholdsingeniør for å ta meg av problemer under sending. Da hendte det ofte at folk ringte inn og klaget, og var det noe teknisk, ble samtalen satt over til meg. En gang var det en fly forbannet dame som bar seg over at sendingen hadde falt ut. Jeg sjekket opp, og sendingen gikk hel fint ut der hun bodde, så jeg antydet at det kanskje kunne være noe feil på TV'n hennes? Men hun nektet å tro meg, den TV'n hadde funket utmerket i 20 år, så den kunne det ikke være!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Interessant og godt forklart Lars. Kudos til slike informative tråder hvor gode tips fremkommer!

 

Har selv hatt problem med lading i sommer, som ble provisorisk løst. Nå er tiden inne for en permanent løsning.

Er det mulig å be om et råd fra en elektronikkingeniør gjennom et langt liv?

 

Første dag i ferien sluttet dynamoen å lade, noe batterimonitoren avdekket.

Etter div feilsøkning ble det konkludert med defekt dynamo. 

Med frue og barn i båten var gode råd dyre og det gjaldt å få båten funksjonell så raskt som mulig igjen.

 

Original dynamo var ikke å oppdrive "over natten", det var dog en annen med de samme fysiske målene.

Som en provisorisk løsning ble denne montert og ferien kunne fortsette :)

 

Utfordringen med den provisoriske løsningen er at dynamo ikke lader på tomgang, turtallet må opp på ca 900

Motoren er en Volvo Penta kad 43

Original dynamo er en Valeo ALT.A13N285

Provisorisk dynamo ble en Cargo 110127

 

Er nå usikker på hva den mest fornuftige veien videre til en permanent løsning er.

Første tanke var å montere en større reimskive på provisorisk dynamo, slik at dynamo lader på tomgang..

Men da vil vel turteller vise for høyt turtall..

Finnes det en fornuftig mulighet for å justere elektronikken, slik at innslagpunktet for lading synker på den provisoriske dynamoen?

Eller bør man bite i det sure eple å kjøpe en ny "original" dynamo?

 

(På den "originale" defekte dynamoen ble akselen skadet ved demontering av reimskive, så tror ikke reparasjon av denne er hensiktsmessig)

 

Takknemlig for gode råd :)

 

Original dynamo:

112752981_Originaldynamo.jpg.cca681d867aa46a69f973c10773857b3.jpg

 

Provisorisk dynamo

1100282315_Provisoriskdynamo.jpg.03086f56a0f4d94e3762e70bc2212c87.jpg

Link to post

Det er to årsaker som går igjen når en må ruse motoren for å få ladingen igang.

 

1. Kileremmen slurer.

2. For å få ladingen igang, trenger dynamoen/regulatoren litt hjelp. Det får den fra tenningsnøkkelen via ladelampen til D+ på dynamoen. Noen dynamoer krever litt mer strøm enn andre. Det løses med en ladelampe på litt flere watt enn originalt på motoren. En wattstørrelse på 4watt løser ofte dette problemet. Lampen kan også være defekt eller det kan være brudd i ledningen mellom lampen og D+ på dynamoen. Sjekk at lampen lyser når du slår på tenningen. Den skal slukke når ladingen starter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 22 timer siden:

Det er to årsaker som går igjen når en må ruse motoren for å få ladingen igang.

 

1. Kileremmen slurer.

2. For å få ladingen igang, trenger dynamoen/regulatoren litt hjelp. Det får den fra tenningsnøkkelen via ladelampen til D+ på dynamoen. Noen dynamoer krever litt mer strøm enn andre. Det løses med en ladelampe på litt flere watt enn originalt på motoren. En wattstørrelse på 4watt løser ofte dette problemet. Lampen kan også være defekt eller det kan være brudd i ledningen mellom lampen og D+ på dynamoen. Sjekk at lampen lyser når du slår på tenningen. Den skal slukke når ladingen starter.

 

1. Ikke tilfelle

2. Lampen lyser når jeg slår på tenningen og slukker når lading starter. Veldig bekvemmelig hvis et pærebytte kan løse utfordringen, sjekker til våren om pærebytte er mulig. Har forøvrig dette panelet (Bilde hentet fra Google)

 

Lampe.jpg.6257f5e74e78fdd371931f2ddbeaf527.jpg 

 

Uansett, takk for tipset!

Link to post
Olevine skrev for 11 timer siden:

Bare et lite innspill til å øke diameter på dynamoen, dette vil ikke hjelpe. Skal det ha den ønskede effekt må diameteren reduseres for å få høyere turtall på dynamoen. Lik diameter på to reimskiver gir lik fart, halvert diameter på dynamo gir dobbel fart på denne.

Ja, selvfølgelig. Du har helt rett, her tenkte jeg "feil vei" 

Takker for innspillet.

Link to post
  • 5 måneder senere...
Lars H. skrev On 24.10.2018 at 23.19:

Det er to årsaker som går igjen når en må ruse motoren for å få ladingen igang.

 

1. Kileremmen slurer.

2. For å få ladingen igang, trenger dynamoen/regulatoren litt hjelp. Det får den fra tenningsnøkkelen via ladelampen til D+ på dynamoen. Noen dynamoer krever litt mer strøm enn andre. Det løses med en ladelampe på litt flere watt enn originalt på motoren. En wattstørrelse på 4watt løser ofte dette problemet. Lampen kan også være defekt eller det kan være brudd i ledningen mellom lampen og D+ på dynamoen. Sjekk at lampen lyser når du slår på tenningen. Den skal slukke når ladingen starter.

 

Tiden er nå inne for å implementere en permanent løsning på problemet. Løsningsforslaget med å bytte pære høres veldig forlokkende ut, men kan utfordringen virkelig være så "enkel"?

 

Ser logikken med å få dynamoen "igang" før motoren når 900 omdreininger. Situasjonen er dog slik at selv om dynamoen er "igang" og lader, så stopper ladingen når turtall reduseres til tomgang. Er det slik at en pære på 4 Watt potensielt likevel kan løse utfordringen?

Link to post
Byomsen skrev for 2 timer siden:

 

 

Ser logikken med å få dynamoen "igang" før motoren når 900 omdreininger. Situasjonen er dog slik at selv om dynamoen er "igang" og lader, så stopper ladingen når turtall reduseres til tomgang. Er det slik at en pære på 4 Watt potensielt likevel kan løse utfordringen?

Nei, i ditt tilfelle hjelper det ikke med pærebytte. Du sier den lader, men ikke når den slippes ned på tomgang igjen. Da har ikke pæra skylden . Det panelet du har minner om det fantino beskriver over her. Altså pære og motstand i paralell. Du skriver ikke noe om hvordan du vet at ladingen forsvinner på tomgang. Er det basert på at ladelampen tennes igjen, eller har du målt dette. Jeg ville først funnet ut om ladingen virkelig opphører og da er måling nødvendig.                                              Ser jo nå at problemet ditt er omtalt tidligere i tråden. Har du skillediode ? Det kan være problemet da den gamle dynamoen er utstyrt med senseledning. Har den nye senseledning ? Har mer tro på noe slikt enn lavt turtall.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
hegra skrev On 18.4.2019 at 22.58:

Nei, i ditt tilfelle hjelper det ikke med pærebytte. Du sier den lader, men ikke når den slippes ned på tomgang igjen. Da har ikke pæra skylden . Det panelet du har minner om det fantino beskriver over her. Altså pære og motstand i paralell. Du skriver ikke noe om hvordan du vet at ladingen forsvinner på tomgang. Er det basert på at ladelampen tennes igjen, eller har du målt dette. Jeg ville først funnet ut om ladingen virkelig opphører og da er måling nødvendig.                                              Ser jo nå at problemet ditt er omtalt tidligere i tråden. Har du skillediode ? Det kan være problemet da den gamle dynamoen er utstyrt med senseledning. Har den nye senseledning ? Har mer tro på noe slikt enn lavt turtall.

 

Takker for svar/bidrag  :thumbsup:

 

Har batteri monitor (NASA BM2) så har relativt god kontroll på når dynamo lader eller ikke.

Ladelampen tennes ikke igjen.

Dynamo lader godt så lenge turtallet er over ca 900 omdreininger 

Både gammel og ny dynamo har senseledning, ny dynamo lader opp mot 14.2V ved fulle batterier. Noe som samsvarer med gammel dynamo. (Målt med batterimonitor rett på forbruksbanken)

Har original Volvo Penta skillediode.

 

Mistenker at jeg har en dynamo beregnet for motorer med høyt turtall, og at dynamo derfor ikke lader på lavt turtall, men det er en ren hypotese fra en uten erfaring med dynamoer.

 

Finner ikke ladekurven for original dynamoen, men ser etter diverse google søk at mange dynamoer starter å lada ved 1000 rpm på dynamoen, den jeg satt inn skal i følge testrapporten starte å lade ved 1666 rpm. Hva "turn off speed" betyr aner jeg ikke.

 

 

1086027087_Ladekurvedynamo.jpg.095f74d2755f2ab526a65d446f625d63.jpg

 

Frykter at jeg må bite i det sure eple å bruker noen båtlapper på ny dynamo.. :headbang:

Takknemlig om noen har tips som medfører en besparelse her :saint:

Link to post
pipe skrev for 22 timer siden:

Hvor mye koster den Valeo dynamoen ?
Har vel en forbindelse hos Rodin og Co som er Valeo importør hvis det er av interesse

Valeo dynamoen koster ca 3.000,- hos forhandler som selger til sluttbruker.

Alternative merker som har samme spesifikasjoner selges for ca 2.000,-

 

Takker for generøst forslag. Ønsker dog i første omgang å finne ut om dynamoen må skiftes, eller om jeg overser noe som skaper utfordringene.

Link to post
Nemo skrev for 21 timer siden:

Diameteren på dynamoreimskive og reimskiven på motoren bruker å være forskjellig. Dynamoen vil da få et høyere turtall enn motoren.

Ja, slik er det også her.

En tanke har vært å sette på enda mindre reimjul på dynamoen, men mistenker da at turtallsmåler for motor da vil vise et for høyt turtall (?)

Vil anta at denne visningen er kalibrert på et vis, med tanke på utvekslingen mellom motor og dynamo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...