Jump to content

Hvor hard kan man lade et bly/syrebatteri?

Kjellg

Recommended Posts

Hittil så har jeg bare sett at man snakker om spenning når man diskuterer lading av batterier og lite om strøm. De fleste leverandører oppgir ikke hvor mange Ampere man kan presse på et batteri, men så kom jeg over Trojan som sier 13-18% av C20 kapasiteten. Selv har jeg hatt bly i alle år og ser at syre batteriene klarer å ta imot ganske så mye mere em det. Og ja, jeg vet biler og båter som har dynamoer på 100A og mere en det som lader ganske små batterier. Men der er faktisk noen som har store og effektive dynamoer også :thumbsup:

Står mye om AGM på nettet om lading av dette, men lite om Syrebatteri. De fleste som skal kunne noe om dette sier at syrebatteri tar imot det de klarer og blir ikke skadet av det. Hva mener dere her på BP? 

Redigert av Kjellg (see edit history)

mener å huske fra en batteriguru fra før gel- og agm , at vanlige syrebatterier kunne lades ganske heftig om man feks har temperaturføler på batteriet slik at ladestrømmen begrenses når celletemperaturen blir for høy 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Man kan lade et bly-syre batteri præcist så hårdt man vil, men man får ikke det ud af det man ønsker sig. Der skal ske en kemisk reaktion i batteriet og den slags tager tid. Artiklen i linket nederst er noget af det bedste jeg har fundet. Kort fortalt:

Hvis man aflader med høj strøm i kort tid, kan batteriet "komme sig", men aflader man med lav strøm i lang tid, så er batteriet totalt afladet. Det modsatte gør sig gældende for opladning: For høj strøm i kort tid omsætter ikke alle kemikalierne i batteriet og selv om batteriet tilsyneladende er opladet, set på spændingen, er det ikke opladet til fuld kapacitet og vil kunne modtage mere strøm senere. Der findes analogier hvor et batteri sammelignes med en beholder man kan fylde vand i ... glem dem ... de er meget primitive i forhold til de faktiske forhold og i visse situationer direkte misvisende.

https://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/secret-workings-of-a-lead-acid-battery.html

Er hensikten å finne en fast max. bulkstrøm du kan bruke for å lade opp batteriet raskest mulig?  Kjører du på skikkelig hardt,  så stiger spenningen på batteriet raskere slik at du når gassespenningen ved lavere fyllingsgrad enn om du lader med en mer passelig strøm. Dermed sparer man ikke så veldig mye ladetid i forhold til en passe stor strøm.  På AGM blir gjerne C5 dvs. 20% av kapasiteten anbefalt som max. fordi høyere strømmer enn dette gjerne fører til mer enn 10 grader celsius temperatur økning på batteriet. Temperatur økning ved lading fører til forkortet levetid, og 10 grader regnes av mange som en fornuftig grense på AGM lading. Vil tro disse 10 gradene også er en fornuftig grense for vanlige våte batterier, men at man oppnår denne økningen ved lavere strømmer på våte forbruksbatterier som gjerne har større indre motstand.  Ellers er jo batterier forskjellige, og databladene kan kanskje fortelle noe om slike max. ladestrømmer.  Blybatterier av den våte forbrukstypen begrenser jo seg selv noe mer enn AGM, og det er jo forskjellen i spenning på batteriet og ladekilden som gir ladestrømmen.  Kjører man på med mer spenning og strøm enn batteriet klarer å svelge unna, så får man varme og gassing. Det er nok derfor man har kommet til at temperatursensor på laderen er lurt om man lader med store strømmer.  En hånd på batteriet for å føle temp. er også lurt om man lader hardt.  

Det finnes nok ingen produsent som forteller noe annet enn
<25% for bly-syre og Gel, og 18 - 23% /dvs. ca. 20% av batteriets kapasitet for AGM.
Eneste unntak blant utbredde merker er Optima, så vidt jeg husker, 
som angir så "mye" som hele 10A for alle sine startbatterier.
Forresten noe som sannsynlig blir direkte ignorert av alle jeg vet om og trolig er en av grunnene
hvorfor disse batterier stables på søppelhauger år etter år. :smiley:

Ang. stor dynamo på bil og hard lading, eller startbatterier som står parallell.
Akkurat disse batterier får ikke noe påkjenning gjennom lading i det hele tatt.
Men det er ikke så siden de tåler så mye, men fordi de er konstant så fulladete at det faktisk ikke blir
noe strømbelastning på plater og kontakter, men bare økt spenning.

Økt spenningg tok trolig aldri knekken på blybatterier, i alle fall ikke sålenge ikke spenningen
økes over gassingsspenning når det er snakk om et lokket batteri som ikke kan fylles på med vann
eller når det dreier seg om Gel-batterier som ikke tåler noe som helst gassing.

Så, jeg ville orientere mine til det ovenfor, da går det nok bra som vanlig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

I praksis er det vel batteribanken som bestemmer ladestrømmen og ikke generatoren forutsatt at denne er stor nok.

Om batteribanken er frisk og har en kapasitet på 300Ah og er tilnærmet utladet, så vil jo generatoren jobbe med full strøm intill spenningen når regulatoren setpunkt 14,2-14,4 Volt. Om generatoren er 60 eller 120 A, så vil den lade fra noen sekunder til mange minutter på fult før spenningen er ved settpunkt. Da holder den spenningen stabil og strømmen reduseres.  Har aldri hørt om at batteriene ikke tåler dette, men er ikke helt sikker. Når batterileverandører oppgir strøm så oppfatter jeg dette som kontinuerlig over tid.

Spenningen er da ikke problemet, det dykker først opp når.. batteriene slutter å absorbere.

Batterier har lavest motstand når de er tomme.
Strømbegrensning er altså nødvendig sålenge batterier spiser alt de kan,

dvs. for å verne plater og kontakter, som i verste fall kan bli så varm at de går i oppløsning,
vrier seg, eller gitter og kontakter løsnes fra hverandre.

Derfor har jo startbatterier ikke noe problem bl. tunge forbruksbanker.
Konstant toppladet = konstant minst strømopptak = ingen fare, bortsett av for høy spenning.

At "ingen" har hørt om slik har å gjøre med at vanlige dynamoer ikke var kraftigere enn 60 - 100A maks,
mens det alltid fantes forbruksbatterier som klarte å absorbere mer enn dynamoene kunne levere.

Problemstillingen var alltid til stede, og ansvarsfulle forhandlere henviser til det.
Det er bare at det blir oppdaget nå for enkle sjeler som tilpasser dynamo og ladere i forhold til økende krav.
Da går det fort at en ordentlig dynamo er bra for ladesituasjon, og ikke minst selve dynamoen,
men at det ikke passer til batteriene.

Bly er kjent, derfor henvisningen fra produsentene.
Men et nytt problem dykker opp under stikkord Litium.

Se gjerne på tekniske data til de billige kompaktbatteriene og løsninger ang. BMS.
Det er ikke særlig få som sliter med randsoner og klar overbelastning i forhold til det de skulle bli angitt for.

Men, det finnes jo både ladere og dynamoer med regulatorer som kan tilpasses til de enkle problemstillingene. 

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 5 timer siden:

Batterier har lavest motstand når de er tomme.
Strømbegrensning er altså nødvendig sålenge batterier spiser alt de kan,

dvs. for å verne plater og kontakter, som i verste fall kan bli så varm at de går i oppløsning,
vrier seg, eller gitter og kontakter løsnes fra hverandre 

Jørg

Dette har jeg ikke hørt om. Det må du forklare nærmere. På mine site 3 båter har jeg hat fra 120 til 200 A Generatior og ikke sett problemet. 

Når har jeg en Viksund 340. Originalt er den utstyrt med 2 stk 120Ah batteriet som  forbruksbank. Til disse er det tilkoblet t thrustere og ankevinsj. Når disse kjøres samtidig går det 6-700 Ampere. Dette tåler batteriene godt. Hvorfor skulle de få varmgang eller gå i oppløsning om du lader med 200 A?

Bare et lite spørsmål, har du sett at generatoren har ladet med 200A (uten samtidig å kjører truster og vinsj), altså at alle 200A går inn i batteriet?

Batteriteknologi er ikke lett, i dag var jeg helt uventet tom for strøm i bilen og måtte ha starthjelp av NAF. Så nå er jeg på jakt etter nytt batteri, se egen tråd under "Bil, bolig og fritid".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg stilte meg akkurat det samme spørsmålet @Lars H. 

JRK skrev for 7 timer siden:

Om batteribanken er frisk og har en kapasitet på 300Ah og er tilnærmet utladet, så vil jo generatoren jobbe med full strøm intill spenningen når regulatoren setpunkt 14,2-14,4 Volt.

Vil det si at ombord hos deg har du lading på 200A helt til setpunkt / 14.4V er nådd? Slik er det i alle fall ikke i vår båt. 

Startet denne tråden av ren nysgjerrighet om batteriene virkelig tåler enorme ladestrømmer uten å ta skade. Har testet litt på et sønnak dual 142Ah. Godt nedtappet så tar det imot nesten 80A i starten. Strømmen faller selvsagt utover i syklusen. Iom at jeg har lest en del om ladebegrensning på lfp, gel og agm så så fant jeg svært lite om begrensning av strøm på syrebatterier. Har funnet bare 1 eller 2 leverandører som sier noe om det og da ligger det gjerne på rett under 20% av C20 kapasiteten, egentlig ganske likt agm batterier. Har spurt noen som kan slikt og de mener syrebatterier ikke tar skade av det, de tar imot det de klarer uten noen problem. Det stopper av seg selv. Var en her som nevnte temperaturøkning, men jeg har ikke sett en voldsom økning. Selvsagt 12-15 grader over utetemperatur men aldri noe voldsomt. Det jeg derimot har sett at om det er en celle som begynner å bli dårlig så ser jeg høyere temperatur en de omliggende cellene. Kjekt å ha varmekamera med farge til slikt. Du ser det med en gang. Sjekket nettopp dette hos en kompis. Vi brukte kameraet under lading og så at en celle skilte seg ut. Vi ladet helt opp og målte syrevekta men den var god og helt lik på alle cellene, men et halvt år senere så døde cella. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg tenker at lading og belastning blir litt av samme sak, men at man ved lading må passe på at spenningen ikke blir så høy at man gasser for mye på våte, eller knekker agm/gel. 

Mine 189Ah (c20) AGM er oppgitt til max belastning 1800A i 5 sekunder. Max. ladestrøm er oppgitt til 53A.  Ladestrømmen er jo en kontinuerlig greie, mens belastninger som thruster, winsj, etc er kortvarig . Batterier havner relativt raskt under 10,8V om man belaster kraftig, og stiger over ideell ladespenning om man lader for hardt. Men resultatet av begge deler er i hvertfall at om det kjøres hardt over noe tid, så stiger temperaturen.  Høy temperatur er en fiende for batterier, og derfor velger man gjerne å begrense kontinuerlige lade og belastningsstrømmer.  Slik jeg tenker så bør man holde seg innenfor oppgitte ladespenninger, og ha ett øye med om man får en temp. økning i batteriet i forhold til omgivelsene. 10 grader som max. temp. økning i forbindelse med lading regnes av mange som akseptabelt på AGM, og jeg vil tro det også gjelder våte blybatterier.  Da tenker de ikke på 10 grader som max, men mer som en grense man bør holde seg under på daglig lading om man ønsker å ikke ofre for my levetid. Du knekker ikke batteriet ditt om du kjører på hardere, men du spiser kanskje mer av levetiden uten å nødvendigvis få ladet opp 100% så mye fortere. Lader du veldig fort, så stiger spenningen slik at der man før kanskje når feks. 14,4V og går over i absorpsjonslading på 80% SOC, så gjør man det feks. på 70% SOC ved å bruke ekstra stor ladestrøm. Resultatet av det blir at man ikke når 100% så veldig mye fortere enn ved 0,2C.   Det er kanskje en av grunnene til at 10-20% av batterikapasiteten er den oftest anbefalte størrelsen for en ladestrøm. Men batterier er jo forskjellige.

Denne tråden handler om våte blybatterier og max. strøm. Men jeg har lyst til å si at når det gjelder AGM til båt bruk, så har jeg helt sluttet å lade dem med høye spenninger. Båten ligger såpass mye til kai, at 14,25V absorpsjon og 13,25 V float med 0,2C strømbegrensning brukes på min båt. Foreløpig ser det ut til å fungere veldig bra ettersom laderene ombord har regelmessig automatisk topping på 14,25V. Dette gjøres typisk en time hver uke.  Man må selvfølgelig ha kontroll på at banken regelmessig når 100% SOC, men om den bruker litt lenger tid på å topplades, så tåler den det mye bedre enn om man presser på med 14,4-14,7V for å få den max. ladet på 1,2,3.  Av den grunn har jeg også slått meg til ro med 14,2V  dynamospenning.  Skal det kjøres motor over veldig mange timer, så tapper jeg rett og slett ned litt før turen istedenfor å bekymre meg for at den ikke leverer float spenning. Man trenger med andre ord ikke allverdens sluttspenning om man bare har en lading som relativt raskt løfter banken til 90-95% SOC og man regelmessig ligger dagesvis på landstrøm slik at man når 100%.  Lading med høyere spenninger er for mer syklisk drift enn det jeg driver med. 

Hei,

Ble nok en liten skrivefeil her. På en tidligere båt hadde jeg to dynamoer med på tilsammen 190 ampere. 4 Bly syre batterier på . Ikke noe problem på 10 År med batteriene. Men jeg hadde et lite problem med motoren VP TMD 40A Om jeg startet motoren på tomgang så ladet det så kraftig at motoren stoppet med en gang. Ved tomme batterier måtte jeg starte motoren med minimum 1200 omdreininger.

Dagens båt har ikke 200 A generator. Den er på 115 A men ser ingen problemer med mine AGM batterier, men de er sjeldent ladet ut mer enn 50 % 

Ellers så har jo Lars et poeng i at all strøm fra generatoren går jo til thrusteren, så batteribanken min leverer kanskje bar 550 A.

Men det innlegget mitt handlet om er at jeg ikke forstår hvordan genearatorens ladestrøm kan kunne få batteriet til å gå i oppløsning så lenge du kan tappe batteriet med mange ganger strømstyrke.

Ellers så er jeg helt enig i det Seilar skriver. Et godt innlegg

Siden du nevner mitt navn, så har jeg aldri hørt om et batteri som har gått i "oppløsning" hverken ved stort forbruk eller stor ladestrøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det nå egentlig "personlige" erfaringer og det som ikke blitt erfart av de fleste som skal anbefales,
så vi gir f.... i de få som får et problem når de ikke følger retningslinjer og informasjon av produsentene,
eller skal vi snakke om det som gjelder alminnelig?

Selv om noen batterier er mere hardfør enn andre gjelder uansett det som produsenten anbefaler,
og det med gode grunn.
Noen batterier får en på tryne pga. oppbyggingen på gitteret, andre pga. lengde på plater eller lite motstand,
de ene ved lading på minusplatene, andre ved utlading pga. dimensjoner og strømflyt,
eller negative kjemiske reaksjoner osv.
Og høy ladestrøm (når platene kan absorbere) vil alltid være en fysisk belastning siden platene også kan lades skeiv.
Det finnes en lang rekke grunn for å begrense strøm ved lading, også for åpne bly-syre siden det ikke
er forskjellig mot lukkete bly-syre.

Ellers hadde vi jo ikke behov for Litium, og ikke en gang de kan lades "helt" uten begrensning uten at
det blir straffet i det minste over tid når batteriene mister mulige syklusser og levetdid med det.

Og ang. "har jeg aldri hørt".
Hvor ofte har vi snakket om batterier som ble åpnet og der det ble prøvd å nekte garanti fordi platene var vridd.
Noe nytt for dere?

Selv om batteriene har blitt bedre mht. fysisk oppbygging og kontakter er man ikke kvitt problemene med hele resten.
Når en ikke finner noe henvisning om strømbegrensning betyr det ikke at den ikke finnes.
Begynn kanskje enkelt med å lese datablader, eller skriv til produsenten og be om et statement når det ikke står noe om det i bladet.
Kanskje at denne produsenten glemte at det kan være folk der ute som har større dynamoer enn 115A + ekstern regulering og likevel bare ett forbruksbatteri på 80Ah som utlades helt.

Kanskje det finnes noen som ikke liker å svare, opplevd før, men jeg vet i alle fall ikke om et batteri
som ikke er underlagt restriksjoner.
Og gjennomsnittene over alle jeg vet om er akkurat det jeg skrev ovenfor.

Så er det også det jeg anbefaler til en som spør:
Datablad, eller maks gjennomsnitt, da lever batterier.
Unntatt er som sagt noen batterier fra Optima, som skal lades med "sykkeldynamo" når dem skulle bli tømt.

Jørg

JRK skrev for 7 timer siden:

Ble nok en liten skrivefeil her. På en tidligere båt hadde jeg to dynamoer med ...

Skrivefeil??? Men jeg ser ikke at du besvarer spørsmålet jeg stiller. Dine erfaringer er som @Joerg Becker ikke spesielt interessante. Det jeg er interessert i er påstanden din lenger opp.

JRK skrev for 13 timer siden:

Men det innlegget mitt handlet om er at jeg ikke forstår hvordan genearatorens ladestrøm kan kunne få batteriet til å gå i oppløsning så lenge du kan tappe batteriet med mange ganger strømstyrke.

Tapper du et bly-syre batteri med stor strøm vil du oppdage at batteriet ikke vil yte den påstemplete kapasiteten i Ah. Det vil ha mindre kapasitet jo større strøm du belaster med. Uten å være ekspert tror jeg du møter samme problemstilling om du lader med høy strøm. I begge tilfeller vil det dannes varme i batteriet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Komodo skrev On ‎02‎.‎11‎.‎2018 at 18.03:

Jeg stilte meg akkurat det samme spørsmålet @Lars H. 

Vil det si at ombord hos deg har du lading på 200A helt til setpunkt / 14.4V er nådd? Slik er det i alle fall ikke i vår båt. 

Joerg Becker skrev for 11 timer siden:

Er det nå egentlig "personlige" erfaringer og det som ikke blitt erfart av de fleste som skal anbefales,
så vi gir f.... i de få som får et problem når de ikke følger retningslinjer og informasjon av produsentene,
eller skal vi snakke om det som gjelder alminnelig?

Jeg er UPS ansvarlig og vi leverer noen tusen UPS'er I året, riktignok bare AGM. Ja så jeg har masse personlige erfaringer og de er svært relevante.  Reklamasjoner fra kunder blir behandlet av meg, så jeg har rimelig bra med kunnskap om hvorfor batterier ryker

Og ang. "har jeg aldri hørt".
Hvor ofte har vi snakket om batterier som ble åpnet og der det ble prøvd å nekte garanti fordi platene var vridd.
Noe nytt for dere?

Men dette behøver jo ikke å ha med generatorlading å gjøre. Mest sannsynlig er forklaringen, kortslutning, overlading, for høy temperature, eller at batteriet har vært utsatt for fysiske skader

Så er det også det jeg anbefaler til en som spør:
Datablad, eller maks gjennomsnitt, da lever batterier.
Unntatt er som sagt noen batterier fra Optima, som skal lades med "sykkeldynamo" når dem skulle bli tømt.

Er helt enig I at man skal lese datablad, men det er ikke uvanlig at et 120 AH batteri har en CCA og da tåler det 1000A I en kortere periode, og da stiller jeg igjen spørsmålet, hvorfor ødelegges ikke batteroiet av denne strømmen om den ødelegges av en generator på 200A. Her vil også strømmen synke etterhvert

Komodo skrev for 6 timer siden:

Skrivefeil??? Men jeg ser ikke at du besvarer spørsmålet jeg stiller. Dine erfaringer er som @Joerg Becker ikke spesielt interessante. Det jeg er interessert i er påstanden din lenger opp.

Det er helt riktig som du skriver det har jeg ikke besvart. Det stemmer ikke at det lades med 200 A til spenningen er opp I 14,4 volt. Det som stemmer er at generatoren lader med 200 A I start øyeblikket  om du har en batteribank som klarer å fordøye dette. Etterhvert vil strømmen reduseres av flere grunner. Temperaturen I generatoren blir for høy. Temperaturen I batteriet øker og den indere motstand I batteriet øker.  Men poenget er at dette tåler batteriet.

Det er jo tydelig at du ser på jørg som en guru her men han har tross alt forretningsmessige grunner til å være på forumet her. De har ikke jeg. Om du søker på gamle innleg her så vil du finne at flere som har valgt Joerg sine produkter og fulgt hans råd har opplevd brent ladelektronikk og generator. Dette pga en teknologi der man presser genertoren mer en man skal. Under slike forhold kan godt batteriene ta skade.

Slik jeg oppfattet spørsmålet fra trådstarter var om man skulle være bekymret for at man ladet batteriene for hardt. Det trenger man ikke selv om man har en stor generator. Da det er batteriets tilstand som avgjør hvor mye strøm det tar. I min V70 sitter det en 115 A generator og et 80 Ah batteri og dette går helt bra. Har aldri hørt at V70 eiere har batteriproblemer.. Her prøver Joerg og advare mot et ikke eksisterende problem om man bruker orginalt montert utstyr.

Det er selvfølgelig en helt annen sak om man dytter på eksterne regulatorer som overprøver den interne regulatoren I generatoren

Redigert av JRK
Leste spørmålet fra kommodo på nytt. (see edit history)

Jeg tror du misforstår meg litt JRK. Beklager den noe krasse tonen over, det var unødvendig. Jeg ble bare litt oppgitt over ditt lange innlegg uten at du besvarte et kort og konkret spørsmål. Når det gjelder henvisningen til Joerg så var det kun for å få fram at en isolert erfaring var lite interessant i forhold til et konkret teknisk svar. Og ja, jeg ser helt klart på @Joerg Becker som en guru på området, men det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å vurdere et svar selv. Det vil du også se hvis du søker litt i gamle tråder. F.eks. denne: https://baatplassen.no/i/topic/82337-erfaringer-med-haze-hzy-mr12-110-gel-batterier/  Men det betyr ikke at jeg har mindre respekt for deg når det gjelder elektrofaget. Men nå dreide det seg altså om et konkret spørsmål og svar. Lenger opp skrev du at generatoren vil lade med full strøm til setpunktet (f.eks. 14,4V) er nådd, men nå har du jo gått tilbake på det, så da skal jeg ikke kverne noe mer på det :wink: Ellers enig i det du skriver i siste innlegg, men merk at trådstarter nettopp har slikt utstyr som du tar som en forutsetning at ikke er montert... 

JRK skrev for 2 timer siden:
Sitat

Det som stemmer er at generatoren lader med 200 A I start øyeblikket  om du har en batteribank som klarer å fordøye dette.

Det kalles ladeakseptans, det trengs forresten bare 3-4 tomme 100Ah AGM for å "fordøye" dette.
Men da trenger man også en generator som kan levere, og da blir det rimelig teoretisk i nesten alle tilfelle jeg vet om.
Faktisk kjenner jeg per idag bare 2 kunder som er rimelig overmotorisert ang. ladestrøm.
En av de er trådstarteren, men han lader strømbegrenset og ha Litium som mål.

Sitat

Etterhvert vil strømmen reduseres av flere grunner. Temperaturen I generatoren blir for høy. Temperaturen I batteriet øker og den indere motstand I batteriet øker.  Men poenget er at dette tåler batteriet.

Poenget er at produsentene advarer for for høy strøm.
Om batterier tåler noe, og hvis så hva det er, bør belyses i de enkle tilfelle og mht. et særskilt beskrevet batteri.
Alt annet som gjør uttalelser "alminnelig" er det samme svada som noen omsider får i hodet mht. dynamoer som omsider ikke får termiske problemer sammen med Litium.
Vel, fortell videre.
Jeg ser min oppgave i å gi advarsel til de som ikke vet det bedre.
Så får alle eksperimentere videre som en bare måtte ønske.

Sitat

Det er jo tydelig at du ser på jørg som en guru her men han har tross alt forretningsmessige grunner til å være på forumet her. De har ikke jeg.

For det første synes Komodo helt sikkert ikke at jeg er en "Guru", også jeg koker bare med vann.

Ellers både hevder du noe som ikke stemmer og trykker på knapper som du burde være forsiktig med.

Det er riktig at jeg tilbyr en del utstyr, også som skal forhindre problem som vi diskuterer her,
men her prater vi om noe som i grunn bare skjer teoretisk.
Se det første jeg skrev her ovenfor.
Men om "tross alt" eller "forretningsmessig" ville jeg alltid slå øksa i bordet når noen hevder noe
som kan føre til skader hos noen som ikke har peiling hva han holder på med.
Og det er nok mange.

Anbefalingene mine som gjelder -å verne- utstyret er aldri feil, en setning som forteller det hele.
Jeg pleier å bygge på reserve, men prøver ikke å tøye grenser hos andre enn meg.
Og så vidt jeg vet ha ikke det slått feil frem til dagen idag.

Sitat

Om du søker på gamle innleg her så vil du finne at flere som har valgt Joerg sine produkter og fulgt hans råd har opplevd brent ladelektronikk og generator.
Dette pga en teknologi der man presser genertoren mer en man skal. Under slike forhold kan godt batteriene ta skade.

Andre setningen er nok det jeg skriver og har til levebrød å forhindre slik.
Så burde du først bli enig med deg selv om det jeg skriver er riktig eller feil.

Første setningen derimot er blankt feil, og vurderes som dårlig gjennomtenkt forsøk for diskreditering.
Her på forum fantes det to diskusjoner, lange t.o.m., som gjerne ville få fremmet dette.
Poenget er da bare at det er verken mine anbefalinger eller produktene som førte til skade.
Tvert imot, ellers hadde jeg nok med glede betalt for det og hentet pengene tilbake fra leverandørene.

Når så noen som du hevder slik bør du være istand for å gjøre det bullet proof,
fordi utstyret jeg selger forhindrer slike skader når det er korrekt installert.
Kommer du altså med slike påstander bør du helst analysere grundig hvor en evt. feil har oppstått.
Fordi jeg har tilgode å se dette som du sier her, nemlig at noe av utstyret faktisk ha skadet noe.

Sitat

Slik jeg oppfattet spørsmålet fra trådstarter var om man skulle være bekymret for at man ladet batteriene for hardt. Det trenger man ikke selv om man har en stor generator. Da det er batteriets tilstand som avgjør hvor mye strøm det tar. I min V70 sitter det en 115 A generator og et 80 Ah batteri og dette går helt bra. Har aldri hørt at V70 eiere har batteriproblemer.. Her prøver Joerg og advare mot et ikke eksisterende problem om man bruker orginalt montert utstyr.

Tvert imot.
Jørg sier at det ikke er et problem med startbatterier.
Grunnen er at startbatterier er alltid toppladet og får ikke noe lade-belastning i det hele tatt.
Ikke en gang når de batteriet tømt for en del strøm blir ladestrømmen høyere enn et startbatteri tåler.

Heller ikke får dynamoen et problem på bil med standardutstyr.
Grunnen er at produsenten installerer konsekvent dynamoer som er beregnet
for å kunne levere gjennomsnittlig 70 til 100% mer enn kjøretøyet trekker t.o.m.
når absolutt alt er på.
Med det regnestykket monteres nemlig dynamoer som klarer å levere hele denne strømmen som trekkes allerede når motoren går på tomgang.
Forresten er også det noe jeg prøver å få fram i "hver tredje" samtale når det angår utvalg av dynamoer og temperaturer.

Så, hold meg gjerne utenfor all kverulering når det angår reserve.
Jeg prøver ikke, jeg bare anbefaler det som funker, og det av erfaring.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

JRK skrev for 2 timer siden:

..huff da.
Her gikk det noe galt, dette her kom ikke med ved kommentering ovenfor.
Så, noen linjer til dette nå her:

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitat

Jeg er UPS ansvarlig og vi leverer noen tusen UPS'er I året, riktignok bare AGM. Ja så jeg har masse personlige erfaringer og de er svært relevante.  Reklamasjoner fra kunder blir behandlet av meg, så jeg har rimelig bra med kunnskap om hvorfor batterier ryker

Det vet jeg.
Nå har vi vel normale bly-syre som utgangspunkt i denne tråden, men særlig med AGM finnes det mange som har ganske kraftige begrensninger. Ned til så lite som C 0,1 faktisk som tilsvarer 10A per 100Ah.

Sitat

Men dette behøver jo ikke å ha med generatorlading å gjøre. Mest sannsynlig er forklaringen, kortslutning, overlading, for høy temperature, eller at batteriet har vært utsatt for fysiske skader

Behøver ikke, nei.
Men det forandrer ikke noe med faktumet at det finnes ikke batterier som kan lades uten strømbegrensning.

Sitat

Er helt enig I at man skal lese datablad, men det er ikke uvanlig at et 120 AH batteri har en CCA og da tåler det 1000A I en kortere periode, og da stiller jeg igjen spørsmålet, hvorfor ødelegges ikke batteroiet av denne strømmen om den ødelegges av en generator på 200A. Her vil også strømmen synke etterhvert

Strøm ut er ikke det samme som strøm inn.
Sorry, det er uforandret siden >150 år og gjelder fortsatt også på tross av nå bedre teknikk (Litium).

Men løser noen dette problem ved å stille tvilende spørsmål da det jo knall.
Ballongen vi bor på har ikke problemer med å produsere energi
men bare med å lagre energien og dette kjapp.

Jørg

JRK skrev 2 minutter siden:

Ingen ytterligere kommentar Joerg. Tror jeg sparer omgivelsene nå :lipseal:

Du må gjerne kommentere så mye du vil.
Men det ville da bare være fint hvis du gjør det slik at ikke jeg trenger å bruke så mye tid for det etter hvert.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...