Ventus Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 On 5/30/2019 at 3:58 PM, Jens_P said: Ja! Ops-rom er der for å kontrollerer våpensystem og ivareta sikkerhet ved en trusel- eller krigs-situasjon. Det er herfra våpensystemene kontrolleses. Edit: Ops-rom er en ildledningssentral, ikke et navigasjonsrom. Vil bli veldig forundret om normal instrumentering på bro er flyttet til ops-rom og er utilgjengelig for mannskap på bro. Det er merkelig om instrumentering på bro er så mangelfull at det er uforsvarlig å legge fra kai uten bemanning i ops-rom! Tilsvarende kan man da spørre seg om hvorfor handelsfartøyer ikke har ops-rom? Men da får du lese hva jeg skriver en gang til. 1) Ops. erstatter ikke bro - den supplerer med tanke på kontroll over omgivelser. Det er aldri snakk om at bro ikke kan unnvære ops. for å drive sin vanlige navigasjon 2) Egenbeskyttelse er normalt en ting som krever en viss operasjonell beredskap - om man ikke i sin klokhet (?) valgte å la den sove ut, les: ENDEX før man har klappet til kai 3) Sivilie skip trenger ikke dette da den har ikke som en av sine primæroppgaver det å ha kontroll i 3 dimensjoner, inkludert det at man er et skip som representerer staten Norge og ikke et hvilket som helst selskap 4) Hvis Ops. var bemannet har man ekstra redundans ift. å tolke omgivelser, var den totalt avbemannet så klart ikke relevant. Dog relevant om beslutningen å ha den "avslått" er klokt eller ikke (trusselbilde, situasjonskontroll i 3D) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 litt plukk: ville bli overrasket om enden på visa blir 100% skyld til KNM og 0% skyld til tanker, skylddeling er ganske vanlig antall personer i styrhus; leste et eller annet sted at normal bemanning er 5 personer, ansvarlig navigatør - assisterende navigatør - rormann - høyre utkikk - venstre utkikk jeg synes ikke det virker særs merkelig at man med litt blingsing kan mistolke en tanker med fullt lys og selve terminalen med lys rett på andre siden av tankeren ad transit/transport/øvelse etc etc, så, i følge det jeg har lest, var KNM ferdig med sin deltakelse i NATO øvelse og var en del av en liten flotilje som var på vei til UK for utføre noen NATO plikter, på vei til UK forlot KNM resten av flotiljen for å svinge innom Haakonsvern for å plukke opp en del reservedeler som skulle byttes under oppholdet i UK. ----- det synes å være en hel del likhetstrekk mellom dette crashet og de to forholdsvis nylige US Navy crashene med destroyere, et crash utenfor kysten av Japan og 1 crash rett ved Singapore ikke minst synes det å være en hel del likhetstegn hva angår bakenforliggende årsaker Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Arne2 Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Utrolig nok spå ser det ut til å stemme at man er satt opp med 5 personer. (Monn det kan være noe av problemet?) https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oROLPa/sjef-paa-soesterfregatt-avliver-myte-om-usynlig-skip Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 @Arne2Fem personer er ikke unaturlig. En post lengre opp her beskriver deres oppgaver. @Ventus En øvelse trenger ikke å vare helt til fartøyet går til kai. Som oftest avsluttes øvelser når fartøy har forlatt øvelsesområdet, eller hvis øvelsen er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 (redigert) Det er vel også et spørsmål hvem disse 5 er og hva slags kompetanse og kvalifikasjoner disse 5 har. 3 av de 5 var jo menige som utførte førstegangstjeneste. I følge denne artikkelen i teknisk ukeblad så hadde fregatten akkurat gjennomført et vaktskifte og påtroppende vakt hadde fått feilaktig informasjon fra avtroppende. Nødvendige tekniske hjelpemidler var tilgjengelig, de var i orden og ga full informasjon om situasjonen, men de ble ikke brukt. På tankskipet så hadde man både skipets ordinære besetning, som var lokalkjent pluss los. Tankskipet varslet også fra om fare for sammenstøt, mens det ennå var tid til å hindre det. Fregatten fortsatte allikevel rett fram på kollisjonskurs uten å endre hastighet. https://www.tu.no/artikler/hva-skjedde-da-knm-helge-ingstad-kolliderte-havarikommisjonen-legger-fram-sin-forelopige-rapport/452317 Redigert 2.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Arne2 skrev 1 time siden: Det er vel også et spørsmål hvem disse 5 er og hva slags kompetanse og kvalifikasjoner disse 5 har. 3 av de 5 var jo menige som utførte førstegangstjeneste. I følge denne artikkelen i teknisk ukeblad så hadde fregatten akkurat gjennomført et vaktskifte og påtroppende vakt hadde fått feilaktig informasjon fra avtroppende. Nødvendige tekniske hjelpemidler var tilgjengelig, de var i orden og ga full informasjon om situasjonen, men de ble ikke brukt. På tankskipet så hadde man både skipets ordinære besetning, som var lokalkjent pluss los. Tankskipet varslet også fra om fare for sammenstøt, mens det ennå var tid til å hindre det. Fregatten fortsatte allikevel rett fram på kollisjonskurs uten å endre hastighet. https://www.tu.no/artikler/hva-skjedde-da-knm-helge-ingstad-kolliderte-havarikommisjonen-legger-fram-sin-forelopige-rapport/452317 Enig, med en styrmann, en styrmannsasistent og tre ubefarne hjelpere på broa var nok fregatten satt opp med et langt tynnere bromannskap enn tankeren som nok hadde både Kaptein, overstyrmann, førstestyrmann og los på broa under stdby'en. Derfor var man heller ikke i stand til å forstå kosekvensene av sin egen villmannsferd på 17 knop med avslått AIS-sender i kurs direkte mot tankeren, reagere på opprop eller forstå faresignalene som ble sendt ut visuelt før det var for seint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Nå er det ikke akkurat slik at postene som utkikk og rormann trenger så mye erfaring. Det å transitere i den farten er heller ikke unormalt. Dette er godt kjent farvann. Uansett om bro på Ingstad fulgte med eller ikke, så var ikke akkurat VHF kommunikasjonen spesielt bra fra noen parter. VTS sov jo også i timen.... Ja, @janet det kan være vanskelig å skille mellom opplyst tanker og sture terminalen. Jeg var der selv ikke så lenge etterpå, og fikk se at overbygg og terminalen fint kunne smelte sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 1 hour ago, Sjøholken said: Nå er det ikke akkurat slik at postene som utkikk og rormann trenger så mye erfaring. Det å transitere i den farten er heller ikke unormalt. Dette er godt kjent farvann. Uansett om bro på Ingstad fulgte med eller ikke, så var ikke akkurat VHF kommunikasjonen spesielt bra fra noen parter. VTS sov jo også i timen.... Ja, @janet det kan være vanskelig å skille mellom opplyst tanker og sture terminalen. Jeg var der selv ikke så lenge etterpå, og fikk se at overbygg og terminalen fint kunne smelte sammen. Du sier jo i mot deg selv. Hvis det er vanskelig å olde utkikk (2.avsnitt) så trenger man jo nettopp utkikker med erfaring (1.avsnitt ). Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 13 hours ago, Sjøholken said: @Arne2Fem personer er ikke unaturlig. En post lengre opp her beskriver deres oppgaver. @Ventus En øvelse trenger ikke å vare helt til fartøyet går til kai. Som oftest avsluttes øvelser når fartøy har forlatt øvelsesområdet, eller hvis øvelsen er ferdig. Hvis guarden går helt ned før innenfor leirgjerdet så kjører de en svak praksis. Øvelsen starter - i min mening - når man forlater base og er utenfor sikkert område. Så har man ekstra deløvelser/elementer lagt oppå der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 15 hours ago, janet said: litt plukk: ville bli overrasket om enden på visa blir 100% skyld til KNM og 0% skyld til tanker, skylddeling er ganske vanlig antall personer i styrhus; leste et eller annet sted at normal bemanning er 5 personer, ansvarlig navigatør - assisterende navigatør - rormann - høyre utkikk - venstre utkikk jeg synes ikke det virker særs merkelig at man med litt blingsing kan mistolke en tanker med fullt lys og selve terminalen med lys rett på andre siden av tankeren ad transit/transport/øvelse etc etc, så, i følge det jeg har lest, var KNM ferdig med sin deltakelse i NATO øvelse og var en del av en liten flotilje som var på vei til UK for utføre noen NATO plikter, på vei til UK forlot KNM resten av flotiljen for å svinge innom Haakonsvern for å plukke opp en del reservedeler som skulle byttes under oppholdet i UK. ----- det synes å være en hel del likhetstrekk mellom dette crashet og de to forholdsvis nylige US Navy crashene med destroyere, et crash utenfor kysten av Japan og 1 crash rett ved Singapore ikke minst synes det å være en hel del likhetstegn hva angår bakenforliggende årsaker Det kom vel frem etter litt at de IKKE skulle inn å hente reservedeler, men drev navigasjonstrening om jeg husker riktig. https://www.bt.no/nyheter/i/OnOLWO/Forsvaret-beklager-feilinformasjon-om-ulykkesfregatten "Tidligere har Forsvaret sagt at ulykkesfregatten var på vei til Haakonsvern. Nå sier de at fregatten valgte en annen, mer komplisert rute, fordi mannskapet skulle trene. " Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Ventus skrev 24 minutter siden: Hvis guarden går helt ned før innenfor leirgjerdet så kjører de en svak praksis. Øvelsen starter - i min mening - når man forlater base og er utenfor sikkert område. Så har man ekstra deløvelser/elementer lagt oppå der igjen. Det er din mening, men det er ikke slik. Hvis man skal delta på en øvelse i Stillehavet, så har ikke øvelsen startet før man er i øvelsesområdet æ. Man kan selvfølgelig ha andra øvelser underveis, men mesteparten av tiden til sjøs er transit. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 (redigert) Hjelpes... sitter dere her å diskuterer dette emnet enda... :o Redigert 2.Juni.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 MorganX skrev 1 time siden: Hjelpes... sitter dere her å diskuterer dette emnet enda... :o Er jo diskusjonsforum Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 4 hours ago, MorganX said: Hjelpes... sitter dere her å diskuterer dette emnet enda... :o Samme tenkte jeg, men er ikke bedre selv enn at jeg måtte innom og kommentere... I tillegg har det gått så lang tid at det er kommet nye medlemmer som fremmer de samme argumentene vi har vært gjennom tidligere :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Jeg passerte nettopp HI ... den slepes ut mot Hjeltefjorden...ikke retning Hanøytangen for hugging... noen som vet hvor den er på vei..? Så nesten ut som de gikk mot CCB på Ågotnes... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 De har leid plass til den på Ågotnes. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 On 6/2/2019 at 1:51 PM, Sjøholken said: Det er din mening, men det er ikke slik. Hvis man skal delta på en øvelse i Stillehavet, så har ikke øvelsen startet før man er i øvelsesområdet æ. Man kan selvfølgelig ha andra øvelser underveis, men mesteparten av tiden til sjøs er transit. Ville jo håpet at man ikke så på skipet som en "ferge" mellom A og B, men at når man var utenfor base er man på oppdrag/øvelse uansett hva man strengt tatt driver med. En del av det å trene er også det å takle ventetiden - og å holde oppmerksomheten. Men men. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 @Ventus joda, ofte er fartøyene ute på seilas i tre til seks mnd. Da blir det faktisk mye tid som ferge. Men det øves selvfølgelig, men største delen av døgnet går til hotelldrift og rutiner mens farttyet kommer seg fra A til B. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Sjøholken skrev 10 minutter siden: ofte er fartøyene ute på seilas i tre til seks mnd. Minner meg om en famøs tur til vestkysten med KNM Fridtjof Nansen, og et all-inclusive hotell på stillehavskysten av Panama... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 @Seilerslask Mhm god stemning! Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 For de som trodde på 7-rette i Lotto: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/knm-helge-ingstad-blir-ikke-reparert/id2660968/ – Regjeringen har nå besluttet at det er mer hensiktsmessig å avhende KNM Helge Ingstad, enn å reparere den, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen. En tilstandsrapport fra Forsvarsmateriell viser at det vil koste 12-14 milliarder å reparere fartøyet. Til sammenligning vil det koste 11-13 mrd. kroner å bygge et nytt tilsvarende fartøy. Det er også knyttet større usikkerhet til reparasjon av fartøyet. – Helge Ingstads forlis har betydelige konsekvenser for forsvaret av Norge. Vi har store havområder og en lang kystlinje. God kontroll til sjøs er helt essensielt i forsvaret av landet. Derfor har vi hele veien vært klare på at den kapasiteten KNM Helge Ingstad representerer må reetableres. Jeg vil be forsvarssjefen om et fagmilitært råd om hvordan den operative kapasiteten kan erstattes, sier forsvarsministeren. Forsvaret har allerede iverksatt tiltak for å opprettholde operativ evne på kort sikt, blant annet blant annet ved bruk av doble besetninger på de seilende fregattene og KNM Maud. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 23.Juni.2019 Del på Facebook Svart 23.Juni.2019 Det var vel ganske opplagt når man så summene involvert. Billigere å forlenge levetiden til Skjold-klassen og bygge noen nye, lettere ASW-korvetter enn å bygge en ny Nansen. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Så får tiden vise... https://www.tu.no/artikler/politiet-naermer-seg-en-beslutning-i-knm-helge-ingstad-saken/471371# Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Losen på tankskipet har vært mistenkt for brudd på navigasjonsreglene nærmest fra første stund. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Personen ved trafikksentralen på Fedje skal være mistenkt for uforstand i tjenesten Ja når man hører på radiokomunikasjonen som foregikk, så var det meget uklare beskjeder å vanskelig å skjønne hvem som er hvem! Vaktskjef på HI vet jo ikke engang hvilken fjord han var i.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.