Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

11 hours ago, Sjøholken said:

@janet du har mye rett i det du skriver,  men jeg har seilt mye med dagens  navigatører (Jeg er ikke blandt dem) og jeg kan skrive under på at de stort sett veit hva de driver med. 

I dette tilfellet er de nok dessverre offer for en illusjon og  gjør avgjørelser på denne....

 

En illusjon, visuelt (med flere optiske systemer utover MKI Eyeball), AIS, radar, VHF.... ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 11 timer siden:

jeg har seilt mye med dagens  navigatører (Jeg er ikke blandt dem) og jeg kan skrive under på at de stort sett veit hva de driver med. 

I dette tilfellet er de nok dessverre offer for en illusjon og  gjør avgjørelser på denne....

 

Det er vel ikke så enkelt som at de er offer for en illusjon. Jeg forstår at det på avstand er mulig å ta feil av lysene på dekket til et tankskip og lysene på installasjonene på land, og jeg kan gå med på at dette på sett og vis representerer en illusjon. Men selv om man tror at noen lys man ser foran seg er på land, skal man da likevel følge nøye med på hva som er i vannet rett foran seg. Denne illusjonen er etter min mening ikke så veldig interessant for det er ikke den manglende evnen til å identifisere ulike lys på land man kritiserer Helge Ingstad for. Det er den manglende evnen til å holde utkikk og oppdage alt som i teorien kan dukke opp i mørke foran dem. Det kan jo f.eks. ligge en båt med maskinhavari rett foran Helge Ingstad. Hvordan skulle Helge Ingstad kunne oppdage denne? Alle metodene jeg kan komme på for å oppdage denne, ville også vært tilstrekkelig til å oppdage et tankskip.

 

Burde ikke en navigatør som vet hva han driver med kunne oppdage ting rett fremfor seg på ganske lang avstand? Hvis ikke, burde han ikke holde en betydelig lavere fart enn 17 knop? Finnes det en mulighet for at ordre fra noen med høyere rang kan ha spilt inn her? Jeg ville vel tro at man gav navigatørene frie tøyler til å navigere, men jeg spør likevel, egentlig bare for å avkrefte det, om det f.eks. kan ha blitt gitt ordre om at man skal holde 17 knop.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 17 timer siden:

Har Sola utvist «særlig forsiktighet».........

jeg har ikke hørt VTS-samtalen innen Sola legger loss......normalt kaller de opp VTSn 10-15min for avgang, og i tillegg også da de legger loss. Vet Sola att det kommer ett ‘møte’, en båt uten AIS....da de går fra kai?

Vad vet Sola om trafikken, dette bruker VTSn opplyse om

 

av radarbildene framgår att Sola hele tiden dreier mot SB......man ser det på vektoren, med en hake lengst fram.

Sola går med 6-7 knop med en slepe båt som assistanse, koblet i aktern.

 

Losen på Sola er den som viser størst forsiktighet, mener jeg...

det er han som først ser faren, og prøver å gjøre HI oppmerksom på situasjonen.

han har selv begrenset evne att manøvrere.....

 

Er stort sett enig i det du skriver, men jeg har to kommentarer: For det første mener jeg det ikke har noe å si om Sola TS ved at det kommer en båt uten AIS. De skal vel uansett ta høyde for at det kan komme en eller flere båter uten AIS?

 

Når det gjelder losens forsøk på å gjøre Helge Ingstad oppmerksom på situasjonen, har jeg fra første stund stusset over hvor lite han faktisk opplyser om situasjonen. Han ber Helge Ingstad om å ta styrbord med en gang, men får avslag. Og så innfinner han seg liksom med det uten å følge det opp noe mer på en stund. Så sier han litt senere at Helge Ingstad må gjøre noe, for de begynner å nærme seg veldig, men da får han ikke noe svar.

 

Jeg mener det ville vært naturlig å opplyse Helge Ingstad om at de var på kollisjonskurs med et tankskip. Når de først avslår å ta styrbord med en gang burde de få oppfølgingsspørsmålet umiddelbart om hvordan de ser for seg å unngå kollisjon. Dette ville antakelig tvunget frem en reality check hos Helge Ingstad. Men isteden får Helge Ingstad tilsynelatende aksept for å holde kurs og fart frem til neste oppkalling, men da er jeg ikke sikker på om de får med seg noe mer. De svarer i hvert fall ikke på noen av oppkallingene før kollisjonen har funnet sted.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Stradivarius said:

 

Er stort sett enig i det du skriver, men jeg har to kommentarer: For det første mener jeg det ikke har noe å si om Sola TS ved at det kommer en båt uten AIS. De skal vel uansett ta høyde for at det kan komme en eller flere båter uten AIS?

 

 

Et interessant poeng - men en annen konklusjon.

 

Tankskipet vil ikke klare å manøvrere unna hva som helst. Hvis de skal planlegge for å unngå konflikt må de vite om det. Av relevante fartøyer etc. som de må forventes å planlegge rundt er de (fleste) pålagt å rapporterte via AIS.

 

Selv om det er en "fanger alt" klausul tilsvarnede som på veien - "du skal alltid kunne stoppe" lett oversatt, så er den praktiske virkeligheten ikke helt slik. Det er en regel som fanger etter hendelsen - og kan dømmes etter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mottakeren var på, basert på vhf-kommunikasjonen

Losen spør......HI er det du som kommer mot oss nå ?

HI svarer.....ja det stemmer !

 

Jeg ser ingen annen mulighet får HI att vite hvem som kommer mot han,.......hadde han bare kjørt radar.....så hadde det vart 'anonyma' ekkon

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, Baklengs said:

Men hvorfor ligger Sola babord i skipsløpet? Når den dreide ut ville det være en smal sak å legge seg SB som den vel egentlig skal?

Godt spørsmål

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Baklengs skrev 56 minutter siden:

Men hvorfor ligger Sola babord i skipsløpet? Når den dreide ut ville det være en smal sak å legge seg SB som den vel egentlig skal?

Det har kommet et par (bort)forklaringer på det tidlig i tråden. Bare les hele tråden fra star en gang til så ser du. Hvis jeg skulle forsvare Sola på akkurat det punktet så måtte det være at leia anses å være så brei at det ikke er krav til å ligge styrbord. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...