Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

dobsen62 skrev for 4 timer siden:

At så store båter som Sola skal krysse leden 2 ganger bare for å tilfredsstille paragrafrytterne, er også vanskelig å forstå.

Så du tenker at båter over en viss størrelse er fritatt for sjøveisreglene? Eller mener du bare regelen om å holde så langt styrbord som mulig i leia?

 

dobsen62 skrev for 4 timer siden:

Det er vel også ett faktum at Sola var under slep.

Ja, var det det?

Link to post
Share on other sites

Mix, jeg tenker at psykologi er en stor del av denne ulykken. Det er høyst relevant å tenke på om kapteinens reaksjon var noe vaktsjefen tenkte på da han unnlot å gjøre noe så enkelt som å ihvertfall dra ned turtallet for å få ned farten og dermed bedre tid til å vurdere situasjonen da han ble varslet om at han var på kollisjonskurs. 

Redigert av StåleK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On ‎03‎.‎04‎.‎2019 at 22.21:

Så du tenker at båter over en viss størrelse er fritatt for sjøveisreglene? Eller mener du bare regelen om å holde så langt styrbord som mulig i leia?

 

Den regelen gjelder I trange farvann. Med nesten en km til land var det vel ikke direkte trangt her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

TS Sola fører 3 røde over hverandre (+ blinklys i toppmasta) Utover ordinære lanterner

 

https://sysla.no/maritim/slik-skal-tankskipet-ha-sett-ut-rett-kollisjonen-med-knm-helge-ingstad/

 

https://www.nrk.no/hordaland/havarikommisjonen-gjenskapte-fregattulykken-i-natt-1.14498925

 

dvs alle (med 2 unntak) har vikeplikt.

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Den regelen gjelder I trange farvann. Med nesten en km til land var det vel ikke direkte trangt her?

Alt er relativt. Som Mons påpeker så er ikke en km nødvendigvis så mye for store fartøyer, og for å ha marginer i mørket trengs enda mer plass. Og når det oppstår en situasjon som det som har skjedd, så er det jo en indikasjon i seg selv at plassen til manøvrering var begrenset. Det var jo ikke bare Sola og Helge Ingstad i leia, det var også andre fartøyer som skulle hensyntas og som spiser sin del av plassen. 

 

Ps: Igjen, jeg forsøker ikke å forsvare Helge Ingstads manøvrering overhode. Ønsker kun å belyse at det er flere faktorer inne i bildet. @mons beskrev dette på en fortreffelig måte for noen dager siden. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 45 minutter siden:

TS Sola fører 3 røde over hverandre (+ blinklys i toppmasta) Utover ordinære lanterner

 

https://sysla.no/maritim/slik-skal-tankskipet-ha-sett-ut-rett-kollisjonen-med-knm-helge-ingstad/

 

https://www.nrk.no/hordaland/havarikommisjonen-gjenskapte-fregattulykken-i-natt-1.14498925

 

dvs alle (med 2 unntak) har vikeplikt.

 

 

Og disse ser man greit og tydelig med 10-12 1000-metere i mot midt på natta? :)

Link to post
Share on other sites

mons skrev 1 time siden:

Med en båt som bruker en kilometer på å stoppe eller snu og er nesten en halv kilometer lang og i tillegg må ha en taubåt i baken for å kjøre trygt er det vel ikke så mye plass.

 

For en båt med bredde på 16,8 meter vil jeg påstå at 900 meter til nærmeste grunne er rimelig god plass. Men for Forsvaret er det tydeligvis ikke det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

aroneid skrev 12 minutter siden:

 

Og disse ser man greit og tydelig med 10-12 1000-metere i mot midt på natta? :)

 

De syns ivertfall på rekonstruksjonsfilmen...........

 

har man dessutom 10-12 1000-metere i mot mitt i natta, samtidl som VHFn (losen!)

sier att man ligger på kollisjonskurs..........så bør det vel ringe en liten bjellre......:giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi må skille mellom forhold og omstendigheter som kan ha bidratt til ulykken, og det strafferettslige ansvaret for ulykken.

Her har granskningskommisjonen og politiet ansvaret for å undersøke de respektive.

Mandatet til granskningskommisjonen er vidt, og leder til læring også for andre aktører, mens politiets rolle er strafferettslig. 

Jeg har merket meg at blandt de to parter som har direkte ansvar for å unngå sammenstøt, er det kun rettet mistanke mot en av dem, idet kapteinen på Sola ikke har status som mistenkt (ennå?). 

Ansvaret for sammenstøtet synes da rimelig avklart allerede.

Mistanken mot de to andre, blir da mer et spørsmål om forsett / grov eller simpel uaktsomhet og hvor mange 'formildende omstendigheter' den ansvarlige kan innrømmes.

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 18 minutter siden:

Er det noen som kjenner til hvor HI befinner seg i dag og hva er status?

Ikke hvor den befinner seg men status er vel at det pr. definisjon er et vrak og man analyserer mulighetene for å evt. bruke enda mer skattepenger på den.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Chiefengineer said:

Ikke hvor den befinner seg men status er vel at det pr. definisjon er et vrak og man analyserer mulighetene for å evt. bruke enda mer skattepenger på den.

 

Ikke offisielt at det har strøket kommando (eller hva som nå var riktig term igjen)....

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 44 minutter siden:

Ikke hvor den befinner seg men status er vel at det pr. definisjon er et vrak og man analyserer mulighetene for å evt. bruke enda mer skattepenger på den.

 

Er dette det offesielle status eller er dette din personlige mening?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 5 timer siden:

 

Er dette det offesielle status eller er dette din personlige mening?

 

Om du ønsker det beskrevet med en journalists ord etter samtale med forsvarsministeren så er uttalelsene disse:

 

https://www.tu.no/artikler/legger-ikke-prestisje-i-a-sette-knm-helge-ingstad-i-drift-igjen/460189

 

Så da går nok min beskrivelse omtrent ut på det samme.

Link to post
Share on other sites

Nils skrev On 3.4.2019 at 22.40:

Eg undrar meg over at dei ikkje senka farten når det drog seg til.  Kan dei ha latt vera for å ikkje uroa kapteinen, at han ville ha vakna av endring i turtal på maskinen?  

Det har jeg også tenkt på. Tror ikke det er utenkelig, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...