Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

On 5/30/2019 at 3:58 PM, Jens_P said:

Ja!

Ops-rom er der for å kontrollerer våpensystem og ivareta sikkerhet ved en trusel-  eller krigs-situasjon.

Det er herfra våpensystemene kontrolleses. 

Edit: Ops-rom er en ildledningssentral, ikke et navigasjonsrom.

 

Vil bli veldig forundret om normal instrumentering på bro er flyttet til ops-rom og er utilgjengelig for mannskap på bro. Det er merkelig om instrumentering på bro er så mangelfull at det er uforsvarlig å legge fra kai uten bemanning i ops-rom!

Tilsvarende kan man da spørre seg om hvorfor handelsfartøyer ikke har ops-rom?

 

Men da får du lese hva jeg skriver en gang til.

 

1) Ops. erstatter ikke bro - den supplerer med tanke på kontroll over omgivelser. Det er aldri snakk om at bro ikke kan unnvære ops. for å drive sin vanlige navigasjon

 

2) Egenbeskyttelse er normalt en ting som krever en viss operasjonell beredskap - om man ikke i sin klokhet (?) valgte å la den sove ut, les: ENDEX før man har klappet til kai

 

3) Sivilie skip trenger ikke dette da den har ikke som en av sine primæroppgaver det å ha kontroll i 3 dimensjoner, inkludert det at man er et skip som representerer staten Norge og ikke et hvilket som helst selskap

 

4) Hvis Ops. var bemannet har man ekstra redundans ift. å tolke omgivelser,  var den totalt avbemannet så klart ikke relevant. Dog relevant om beslutningen å ha den "avslått" er klokt eller ikke (trusselbilde, situasjonskontroll i 3D)

 

Link to post

litt plukk:

 

ville bli overrasket om enden på visa blir 100% skyld til KNM og 0% skyld til tanker,

skylddeling er ganske vanlig

 

antall personer i styrhus; leste et eller annet sted at normal bemanning er 5 personer,

ansvarlig navigatør - assisterende navigatør - rormann - høyre utkikk - venstre utkikk

 

jeg synes ikke det virker særs merkelig at man med litt blingsing kan mistolke en tanker med

fullt lys og selve terminalen med lys rett på andre siden av tankeren

 

ad transit/transport/øvelse etc etc,

så, i følge det jeg har lest, var KNM ferdig med sin deltakelse i NATO øvelse og var en del av

en liten flotilje som var på vei til UK for  utføre noen NATO plikter,

på vei til UK forlot KNM resten av flotiljen for å svinge innom Haakonsvern for å plukke opp en del

reservedeler som skulle byttes under oppholdet i UK.

 

-----

 

det synes å være en hel del likhetstrekk mellom dette crashet og de to forholdsvis nylige US Navy crashene med destroyere,

et crash utenfor kysten av Japan og 1 crash rett ved Singapore

 

ikke minst synes det å være en hel del likhetstegn hva angår bakenforliggende årsaker

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post

Det er vel også et spørsmål hvem disse 5 er og hva slags kompetanse og kvalifikasjoner disse 5 har. 3 av de 5 var jo menige som utførte førstegangstjeneste.

 

I følge denne artikkelen i teknisk ukeblad så hadde fregatten akkurat gjennomført et vaktskifte og påtroppende vakt hadde fått feilaktig informasjon fra avtroppende. Nødvendige tekniske hjelpemidler var tilgjengelig, de var i orden og ga full informasjon om situasjonen, men de ble ikke brukt.

 

På tankskipet så hadde man både skipets ordinære besetning, som var lokalkjent pluss los. Tankskipet varslet også fra om fare for sammenstøt, mens det ennå var tid til å hindre det. Fregatten fortsatte allikevel rett fram på kollisjonskurs uten å endre hastighet.

 

https://www.tu.no/artikler/hva-skjedde-da-knm-helge-ingstad-kolliderte-havarikommisjonen-legger-fram-sin-forelopige-rapport/452317

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Arne2 skrev 1 time siden:

Det er vel også et spørsmål hvem disse 5 er og hva slags kompetanse og kvalifikasjoner disse 5 har. 3 av de 5 var jo menige som utførte førstegangstjeneste.

 

I følge denne artikkelen i teknisk ukeblad så hadde fregatten akkurat gjennomført et vaktskifte og påtroppende vakt hadde fått feilaktig informasjon fra avtroppende. Nødvendige tekniske hjelpemidler var tilgjengelig, de var i orden og ga full informasjon om situasjonen, men de ble ikke brukt.

 

På tankskipet så hadde man både skipets ordinære besetning, som var lokalkjent pluss los. Tankskipet varslet også fra om fare for sammenstøt, mens det ennå var tid til å hindre det. Fregatten fortsatte allikevel rett fram på kollisjonskurs uten å endre hastighet.

 

https://www.tu.no/artikler/hva-skjedde-da-knm-helge-ingstad-kolliderte-havarikommisjonen-legger-fram-sin-forelopige-rapport/452317

 

Enig, med en styrmann, en styrmannsasistent og tre ubefarne hjelpere på broa var nok fregatten satt opp med et langt tynnere bromannskap enn tankeren som nok hadde både Kaptein, overstyrmann, førstestyrmann og los på broa under stdby'en.

 

Derfor var man heller ikke i stand til å forstå kosekvensene av sin egen villmannsferd på 17 knop med avslått AIS-sender i kurs direkte mot tankeren, reagere på opprop eller forstå faresignalene som ble sendt ut visuelt før det var for seint.

Link to post

Nå er det ikke akkurat slik at postene som utkikk og rormann trenger så mye erfaring. 

Det å transitere i den farten er heller ikke unormalt. Dette er godt kjent farvann.

Uansett om bro på Ingstad fulgte med eller ikke, så var ikke akkurat VHF kommunikasjonen spesielt bra fra noen parter. VTS sov jo også i timen....

 

Ja, @janet det kan være vanskelig å skille mellom opplyst tanker og sture terminalen. Jeg var der selv ikke så lenge etterpå, og fikk se at overbygg og terminalen fint kunne smelte sammen.

 

 

 

 

Link to post
1 hour ago, Sjøholken said:

Nå er det ikke akkurat slik at postene som utkikk og rormann trenger så mye erfaring. 

Det å transitere i den farten er heller ikke unormalt. Dette er godt kjent farvann.

Uansett om bro på Ingstad fulgte med eller ikke, så var ikke akkurat VHF kommunikasjonen spesielt bra fra noen parter. VTS sov jo også i timen....

 

Ja, @janet det kan være vanskelig å skille mellom opplyst tanker og sture terminalen. Jeg var der selv ikke så lenge etterpå, og fikk se at overbygg og terminalen fint kunne smelte sammen.

 

 

 

 

 

Du sier jo i mot deg selv. Hvis det er vanskelig å olde utkikk (2.avsnitt) så trenger man jo nettopp utkikker med erfaring (1.avsnitt ).

 

Link to post
13 hours ago, Sjøholken said:

@Arne2Fem personer er ikke unaturlig. En post lengre opp her beskriver deres oppgaver.

 

@Ventus En øvelse trenger ikke å vare helt til fartøyet går til kai. Som oftest avsluttes øvelser når fartøy har forlatt øvelsesområdet, eller hvis øvelsen er ferdig.

 

Hvis guarden går helt ned før innenfor leirgjerdet så kjører de en svak praksis. Øvelsen starter - i min mening - når man forlater base og er utenfor sikkert område. Så har man ekstra deløvelser/elementer lagt oppå der igjen.

Link to post
15 hours ago, janet said:

litt plukk:

 

ville bli overrasket om enden på visa blir 100% skyld til KNM og 0% skyld til tanker,

skylddeling er ganske vanlig

 

antall personer i styrhus; leste et eller annet sted at normal bemanning er 5 personer,

ansvarlig navigatør - assisterende navigatør - rormann - høyre utkikk - venstre utkikk

 

jeg synes ikke det virker særs merkelig at man med litt blingsing kan mistolke en tanker med

fullt lys og selve terminalen med lys rett på andre siden av tankeren

 

ad transit/transport/øvelse etc etc,

så, i følge det jeg har lest, var KNM ferdig med sin deltakelse i NATO øvelse og var en del av

en liten flotilje som var på vei til UK for  utføre noen NATO plikter,

på vei til UK forlot KNM resten av flotiljen for å svinge innom Haakonsvern for å plukke opp en del

reservedeler som skulle byttes under oppholdet i UK.

 

-----

 

det synes å være en hel del likhetstrekk mellom dette crashet og de to forholdsvis nylige US Navy crashene med destroyere,

et crash utenfor kysten av Japan og 1 crash rett ved Singapore

 

ikke minst synes det å være en hel del likhetstegn hva angår bakenforliggende årsaker

 

 

 

 

Det kom vel frem etter litt at de IKKE skulle inn å hente reservedeler, men drev navigasjonstrening om jeg husker riktig.

 

https://www.bt.no/nyheter/i/OnOLWO/Forsvaret-beklager-feilinformasjon-om-ulykkesfregatten

 

"Tidligere har Forsvaret sagt at ulykkesfregatten var på vei til Haakonsvern. Nå sier de at fregatten valgte en annen, mer komplisert rute, fordi mannskapet skulle trene. "

Link to post
Ventus skrev 24 minutter siden:

 

Hvis guarden går helt ned før innenfor leirgjerdet så kjører de en svak praksis. Øvelsen starter - i min mening - når man forlater base og er utenfor sikkert område. Så har man ekstra deløvelser/elementer lagt oppå der igjen.

Det er din mening, men det er ikke slik. Hvis man skal delta på en øvelse i Stillehavet, så har ikke øvelsen startet før man er i øvelsesområdet æ. Man kan selvfølgelig ha andra øvelser underveis, men mesteparten av tiden til sjøs er transit.

Link to post
On 6/2/2019 at 1:51 PM, Sjøholken said:

Det er din mening, men det er ikke slik. Hvis man skal delta på en øvelse i Stillehavet, så har ikke øvelsen startet før man er i øvelsesområdet æ. Man kan selvfølgelig ha andra øvelser underveis, men mesteparten av tiden til sjøs er transit.

 

Ville jo håpet at man ikke så på skipet som en "ferge" mellom A og B, men at når man var utenfor base er man på oppdrag/øvelse uansett hva man strengt tatt driver med. En del av det å trene er også det å takle ventetiden - og å holde oppmerksomheten.

 

Men men.

Link to post
  • 3 uker senere...

For de som trodde på 7-rette i Lotto:

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/knm-helge-ingstad-blir-ikke-reparert/id2660968/

 

– Regjeringen har nå besluttet at det er mer hensiktsmessig å avhende KNM Helge Ingstad, enn å reparere den, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

 

En tilstandsrapport fra Forsvarsmateriell viser at det vil koste 12-14 milliarder å reparere fartøyet. Til sammenligning vil det koste 11-13 mrd. kroner å bygge et nytt tilsvarende fartøy. Det er også knyttet større usikkerhet til reparasjon av fartøyet.

 

– Helge Ingstads forlis har betydelige konsekvenser for forsvaret av Norge.  Vi har store havområder og en lang kystlinje. God kontroll til sjøs er helt essensielt i forsvaret av landet. Derfor har vi hele veien vært klare på at den kapasiteten KNM Helge Ingstad representerer må reetableres. Jeg vil be forsvarssjefen om et fagmilitært råd om hvordan den operative kapasiteten kan erstattes, sier forsvarsministeren.

Forsvaret har allerede iverksatt tiltak for å opprettholde operativ evne på kort sikt, blant annet blant annet ved bruk av doble besetninger på de seilende fregattene og KNM Maud. 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Personen ved trafikksentralen på Fedje skal være mistenkt for uforstand i tjenesten

 

Ja når man hører på radiokomunikasjonen som foregikk, så var det meget uklare beskjeder å vanskelig å skjønne hvem som er hvem! Vaktskjef på HI vet jo ikke engang hvilken fjord han var i..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...