Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Sjøholken skrev Just now:

@Chiefengineer og du veit hvor mange IO som er på Nansen klassen?

Aner ikke hva IO er, men jeg har tjenestegjort i forsvaret lenge nok - o,mtrent like lenge som forsvarsministeren - og vi er omtrent jevnaldrende - så Frank VET at dette bare er et pengesluk som ikke fører til noe annet enn mer pengesluk. Frank burde satt ned foten tidligere, men nå er baljen oppe i dagen igjen, gutta fra marinen har fått fjernet de bevisene de ville ha vekk - så hva som skjer nå er ikke så interresant egentlig, for noen. Det er et gammelt dumpefelt i Nedstrandsfjorden - 700 meter - der hviler Alexander Kilelland og tusenvis at tonn med ammunisjon fra krigen. Et verdig hvilested for en norsk fregatt.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 12 minutter siden:

Aner ikke hva IO er, men jeg har tjenestegjort i forsvaret lenge nok - o,mtrent like lenge som forsvarsministeren - og vi er omtrent jevnaldrende - så Frank VET at dette bare er et pengesluk som ikke fører til noe annet enn mer pengesluk. Frank burde satt ned foten tidligere, men nå er baljen oppe i dagen igjen, gutta fra marinen har fått fjernet de bevisene de ville ha vekk - så hva som skjer nå er ikke så interresant egentlig, for noen. Det er et gammelt dumpefelt i Nedstrandsfjorden - 700 meter - der hviler Alexander Kilelland og tusenvis at tonn med ammunisjon fra krigen. Et verdig hvilested for en norsk fregatt.

Det er da ingen som ønsker å fjerne bevis. Havarikommisjonen, politiet, marinen og forsvarsmateriell har funnet en god løsning, og det er ingen fare for at noen skal kunne tukle med noe som vil være av interesse mtp ulykken.

Flott hvis du ikke synes dette er interessant lenger, men ikke snakk for andre.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev Just now:

Det er da ingen som ønsker å fjerne bevis. Havarikommisjonen, politiet, marinen og forsvarsmateriell har funnet en god løsning, og det er ingen fare for at noen skal kunne tukle med noe som vil være av interesse mtp ulykken.

Flott hvis du ikke synes dette er interessant lenger, men ikke snakk for andre.

Hva bygger du det på, at ingen ønsker å fjerne bevis ? At havarikommisjonen tilliot samme mannskapet som førte fregatten til havari - at de enkeltpersonene skal få gå fritt omkring i vraket og "sanke personlige eiendeler" ? Hvor naiv og dum går det an å bli ? På en skala fra 1 til 10, så blir man ikke leder i havarikommisjonen før man er på minussiden.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 19 minutter siden:

Jeg har hørt det tidligere ja og det var langt ifra det man finner på store sivile skip i den avanserte klassen.

Javel, veit ikke hva du mener med skip i den store avanserte klassen jeg. DP-3 oljerigg eller store cruise skip? Men hva har egentlig det med dette å gjøre? Nansen klassen er ett meget avanser skip, stort og komplekst kontrollsystem, mye større en fartøyet kan gi inntrykk for.

 

 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, fjordgrynt said:

At havarikommisjonen tilliot samme mannskapet som førte fregatten til havari - at de enkeltpersonene skal få gå fritt omkring i vraket og "sanke personlige eiendeler" ? Hvor naiv og dum går det an å bli ?

 

Havarikommisjonen har jo vært med hele tiden for å unngå nettopp dette.

Link to post
Share on other sites

ohm skrev 1 minutt siden:

 

Havarikommisjonen har jo vært med hele tiden for å unngå nettopp dette.

Men det var jo det som skjedde - at de fremste ekspertene på å fjerne inkriminerende bevis - gutta og jentene og offiserene som stod på broa da det skjedde - fikk full adgang til vraket - FØR havarikommisjonen. Dette lukter ikke godt, og her blir det nok rettslig etterspill mot enkeltpersoner i havarikommisjonen.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Sjøholken said:

Javel, veit ikke hva du mener med skip i den store avanserte klassen jeg. DP-3 oljerigg eller store cruise skip? Men hva har egentlig det med dette å gjøre? Nansen klassen er ett meget avanser skip, stort og komplekst kontrollsystem, mye større en fartøyet kan gi inntrykk for.

 

 

 

Og da er det nettopp slik at skroget er bare en liten del av gjennoppbyggingskost som har vært påpekt før. Det dyre er ødelagt av saltvann. Og det å etterinstallere dette i et ferdig bygd skrog er dyrere enn å installere i et nybygg underveis.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, fjordgrynt said:

Men det var jo det som skjedde - at de fremste ekspertene på å fjerne inkriminerende bevis - gutta og jentene og offiserene som stod på broa da det skjedde - fikk full adgang til vraket - FØR havarikommisjonen. Dette lukter ikke godt, og her blir det nok rettslig etterspill mot enkeltpersoner i havarikommisjonen.

 

Havarikommisjonen følger med på mannskapet: – Vi må sikre at ingenting blir fjernet fra fregatten

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 1 minutt siden:

Men det var jo det som skjedde - at de fremste ekspertene på å fjerne inkriminerende bevis - gutta og jentene og offiserene som stod på broa da det skjedde - fikk full adgang til vraket - FØR havarikommisjonen. Dette lukter ikke godt, og her blir det nok rettslig etterspill mot enkeltpersoner i havarikommisjonen.

Du må prøve å få med deg det som skjer. De som var på broen har ingen ting med det som skjer nå å gjøre. Det er teknisk personell som er inne i fartøyet, ikke navigatører.

Havarikommisjonen har vørt med å godkjenne planen, og de følger også med, slik at ingenting som ikke skal fjernes blir fjernet.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 2 minutter siden:

 

Og da er det nettopp slik at skroget er bare en liten del av gjennoppbyggingskost som har vært påpekt før. Det dyre er ødelagt av saltvann. Og det å etterinstallere dette i et ferdig bygd skrog er dyrere enn å installere i et nybygg underveis.

Nettopp. Så marinens rasjonelle begrunnelse for å heve vraket er oppfylt . Bevisene er fjernet .

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 3 minutter siden:

 

Og da er det nettopp slik at skroget er bare en liten del av gjennoppbyggingskost som har vært påpekt før. Det dyre er ødelagt av saltvann. Og det å etterinstallere dette i et ferdig bygd skrog er dyrere enn å installere i et nybygg underveis.

Og hva tror du skjer under en midlife update? Da blir uansett dette skiftet ut....

Link to post
Share on other sites

ohm skrev 1 minutt siden:

 Ja, ikke sant ? Hvis havarikommisjonens første tanke var: Her må vi sikre bevis - ville man da sluppet til det samme mannskapet som førte til havariet, inn i vraket - før det er gått gjennom av kriminalteknikere ? Det som har skjedd her er en skandale.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 8 minutter siden:

 Ja, ikke sant ? Hvis havarikommisjonens første tanke var: Her må vi sikre bevis - ville man da sluppet til det samme mannskapet som førte til havariet, inn i vraket - før det er gått gjennom av kriminalteknikere ? Det som har skjedd her er en skandale.

@fjordgrynt Det er allerede hentet ut mye bevis, Politiet har uttalt at de egentlig har de de trenger allerede. Din frykt er ubegrunnet. 

Det er kun en liten del av mannskapet som faktisk var direkte involvert i ulykken, og det personellet har ingenting å gjøre ombord, nå er det teknisk personell som har inngående fartøyskjennskap som er ombord. Slutt å hause opp en sak som ikke er en sak....

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 1 minutt siden:

@VentusJeg snakker om det tekniske. En PLS har en levetid den også....og den er kortere en planlagt levetid for klassen...

Det er ikke de fysiske enhetene - PLS-ene om du vil, som er av interesse her. Det er programvaren - og den ligger lagret i et godt sikret datahvelv på land. Skulle man tro --- men det er utrolig hva små minnepinner kan inneholde - som ikke ligger lagret offisielt on-shore.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Sjøholken said:

@VentusJeg snakker om det tekniske. En PLS har en levetid den også....og den er kortere en planlagt levetid for klassen...

 

Hele poenget er at en gjennoppbygging av et skrog som har vært under vann - til gammel eller ny standard er dyrt. Fort dyrere enn en vanlig MLU. Og at det i så måte - hvis omfanget av MLU`n er så stor at det ikke er noen merkost like gjerne kan vurderes å bygge en ny klasse da skroget er en relativt liten andel av totalen. SÅ kan man selge de gjenværende (dog ikke som med MTB`ne)

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 3 minutter siden:

@fjordgrynt Det er allerede hentet ut mye bevis, Politiet har uttalt at de egentlig har de de trenger allerede. Din frykt er ubegrunnet. 

Det er kun en liten del av mannskapet som faktisk var direkte involvert i ulykken, og det personellet har ingenting å gjøre ombord, nå er det teknisk personell som har inngående fartøyskjennskap som er ombord. Slutt å hause opp en sak som ikke er en sak....

Hva slags kompetanse har politiet til å avgjøre hva som er viktig eller ikke i en slik sak ? JEG har en viss innsikt, ikke en full innsikt, men jeg skjønner de tekniske problemstillingene, og så skjønner jeg mentalitetet i marinen - og så skjønner jeg hvor vanskelig det kan være for en lensmann i Hordaland å stå på krava overfor hele admiralitet i den kongelige norske marine. Marinen vinner -

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 1 minutt siden:

 

Hele poenget er at en gjennoppbygging av et skrog som har vært under vann - til gammel eller ny standard er dyrt. Fort dyrere enn en vanlig MLU. Og at det i så måte - hvis omfanget av MLU`n er så stor at det ikke er noen merkost like gjerne kan vurderes å bygge en ny klasse da skroget er en relativt liten andel av totalen. SÅ kan man selge de gjenværende (dog ikke som med MTB`ne)

 

 

selvfølgelig blir det dyrere ennen vanlig MLU.  Men en ny klasse, det være seg flere skip, det blir nok uansett for dyrt!

Men igjen, dette er en politisk avgjørelse, som det blir spennende å se utfallet av.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 1 minutt siden:

Hva slags kompetanse har politiet til å avgjøre hva som er viktig eller ikke i en slik sak ? JEG har en viss innsikt, ikke en full innsikt, men jeg skjønner de tekniske problemstillingene, og så skjønner jeg mentalitetet i marinen - og så skjønner jeg hvor vanskelig det kan være for en lensmann i Hordaland å stå på krava overfor hele admiralitet i den kongelige norske marine. Marinen vinner -

Politiet samarbeider med havarikommisjonen og marinen, og de har nok god kontroll på hva de trenger og ikke trenger av beviser.

Du skjønner tydeligvis ikke mentaliteten til marinen, etter hva jeg leser... 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev Just now:

Politiet samarbeider med havarikommisjonen og marinen, og de har nok god kontroll på hva de trenger og ikke trenger av beviser.

Du skjønner tydeligvis ikke mentaliteten til marinen, etter hva jeg leser... 

 

Det du beskriver er ønskedrømmen - slik det skal være - i følge OECDs rapport om lykkelandet Norge. Som er basert på offisiell statistik - ikke på reelle data. Det var der Hans Rosling også bommet så fundamentalt - han bygde grafene sine på offisiell statistikk - hvordan myndighetene ønsket at verden så ut - og ikke på reelle data.

 

Dessverre - de siste årenes avsløringer av udugelig politi er nok bare krusninger på overflaten. At lensmannen i Øygard pkutselig skulle blitt superpoliti - det tror jeg ikke noe på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...