Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg vil anta at det ikke er aktuelt å tenke på noen gjenoppbygging av denne båten med tanke på kostnadene. At mye av utstyret allerede er ukurant og at man ikke lengre får deler til det forteller vel også at gjenoppbygging vil innebære en svært stor og omfattende oppgave med stor grad av reprosjektering. Dog er dette forbausende, jeg antar at ukurantheten gjelder våpensystemene og i mindre grad det maritime utstyret med mindre man har bommet fullstendig på leverandører i prosjekteringsfasen. Det er svært få skip bygget i 2006-2010 som seiler rundt med en stor grad av utstyr man ikke lengre får deler til. En annen sak er at det ved en gjenoppbygging ikke er akutelt å sette inn gårdagens teknologi, da får man tenke nytt og framover selv om man tradisjonelt holder seg til velprøvd utstyr i militæret.

 

Uansett tenkerjeg at det absolutt klokeste er å avskrive denne enheten som fullstendig tapt uten erstatning. Fokusere på å få opp seilingstiden på de gjenværende fregattene og ned liggetiden i land (reparasjonstiden) som ser ut til å være alt for lang slik det er i dag. Så kan man se på oppgraderingskostnadene for 4 fregatter til f.eks. midtlivsoppgraderinger som noe rimeligere enn for 5 fregatter og utnyttelsespotensialet det samme eller bedre i framtiden. Det er åpenbart et enormt forbedringspotensiale her hva gjelder fartøysutnyttelse.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 16 minutter siden:

Det er svært få skip bygget i 2006-2010 som seiler rundt med en stor grad av utstyr man ikke lengre får deler til.fartøysutnyttelse.

 

Må rette meg selv da jeg ikke tok forbehold om at forsvaret kjøpte utdatert teknologi allerede på leveringstidspunktet. Det er ikke vanlig i det sivile når man planlegger for 30-40 års levetid på fartøysanskaffelsene.

 

https://www.nrk.no/norge/forsvaret-kjopte-fregatter-med-teknologi-fra-80-tallet-1.13396029

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

Jeg vil anta at det ikke er aktuelt å tenke på noen gjenoppbygging av denne båten med tanke på kostnadene. At mye av utstyret allerede er ukurant og at man ikke lengre får deler til det forteller vel også at gjenoppbygging vil innebære en svært stor og omfattende oppgave med stor grad av reprosjektering.

Skipsteknisk er det meste kurante greier, og man vil nok kunne erstatte mye "likt for likt", men det er en helvetes jobb med kontroll og utskifting av komponenter, kabler og sensorer som ikke har tålt oppholdet i saltvann. Noe omprosjektering blir det nok, men jeg tviler på at det velter tua.

Chiefengineer skrev 4 minutter siden:

Dog er dette forbausende, jeg antar at ukurantheten gjelder våpensystemene og i mindre grad det maritime utstyret med mindre man har bommet fullstendig på leverandører i prosjekteringsfasen.

Det blir i praksis en tidlig og ekstra omfattende midtlivsoppgradering, og er ikke spesielt problematisk utover det sånn egentlig. Men det er klart det koster når man må bytte ut alt

Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

En annen sak er at det ved en gjenoppbygging ikke er akutelt å sette inn gårdagens teknologi, da får man tenke nytt og framover selv om man tradisjonelt holder seg til velprøvd utstyr i militæret.

Båten er i praksis en nedskalert AEGIS-destroyer med litt ekstra sonarutstyr som amerikanerne ikke har hatt tatt seg råd til på sine egne båter. Dette er med andre ord utstyr man fortsatt får tak i fra Lockheed Martin, i oppdaterte utgaver.

Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

Uansett tenkerjeg at det absolutt klokeste er å avskrive denne enheten som fullstendig tapt uten erstatning. Fokusere på å få opp seilingstiden på de gjenværende fregattene og ned liggetiden i land (reparasjonstiden) som ser ut til å være alt for lang slik det er i dag. Så kan man se på oppgraderingskostnadene for 4 fregatter til f.eks. midtlivsoppgraderinger som noe rimeligere enn for 5 fregatter og utnyttelsespotensialet det samme eller bedre i framtiden. Det er åpenbart et enormt forbedringspotensiale her hva gjelder fartøysutnyttelse.

Du får nok finne deg i at det er andre her inne som er uenige med dine konklusjoner. Uansett blir det opp til forsvaret å finne ut av neste steg.

John_Kr skrev 9 minutter siden:

Er mektig imponert over det arbeidet som legges ned ved bergingsaksjonen på Hanøytangen, her er det mye flinke fagfolk.

Du er ikke alene om å synes dette!

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 8 minutter siden:

Må rette meg selv da jeg ikke tok forbehold om at forsvaret kjøpte utdatert teknologi allerede på leveringstidspunktet. Det er ikke vanlig i det sivile når man planlegger for 30-40 års levetid på fartøysanskaffelsene.

 

https://www.nrk.no/norge/forsvaret-kjopte-fregatter-med-teknologi-fra-80-tallet-1.13396029

Mye av problemet man har hatt her er at man har vært tvunget til å erstatte enkeltkomponenter i eksisterende systemer, da blir man veldig låst.

På HI må alt byttes, da monterer man nytt utstyr som har samme funksjon som det gamle utstyret.

 

Har selv banna over et kretskort som satt i en torpedosimulator på en av disse båtene, det var en rimelig omstendelig prosess å få fikset dette.

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Jeg har fått mange relativt stygge kommentarer i denne tråden, der jeg blir beskyldt for på det ene og det andre. Det er flnt med et åpent og raust klima i debatter - men det jeg ikke liker er å bli tillagt kriminelle hensikter. Det har vært antydninger til det her i debatten. Men jeg er skal la det passere -foreløpig. Jeg er en snill og konfliktsky type - men jeg finner meg ikke i hva som helst, som sjefen min på jobben fikk merke. Du kødder ikke med meg ustraffet.

Du er igrunn litt vel følsom for å bli beskyldt for å være kriminell, mtp at du strør rundt deg med påstander om alle i forsvaret som nå har vært inne og ødelagt beviser..... 

 

Glasshuset har jo ikke vegger igjen... 

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 49 minutter siden:

Båten er i praksis en nedskalert AEGIS-destroyer med litt ekstra sonarutstyr som amerikanerne ikke har hatt tatt seg råd til på sine egne båter. Dette er med andre ord utstyr man fortsatt får tak i fra Lockheed Martin, i oppdaterte utgaver.

 

Bortsett fra VLS-enheten (selve utskytingsenheten for antiluftmissilet), som er "hyllevare", er det kun Nansen-klassen som har denne spesifikke versjonen av AEGIS. Norge bærer i stor grad alene kostnadene for oppdateringer som LM gjør på dette systemet. Alt av hardware kan selvsagt nyanskaffes, men det blir mer skreddersøm her enn om det hadde vært en annen variant av AEGIS (med sannsynligvis ditto høyere kostnad). 

 

Sensor- og kampsystem ellers er stort sett fra Kongsberg Defence og Thales. Nytt utstyr herfra vil jeg anta er lettere å hente rett ut fra eksisterende produksjonslinjer. 

Link to post
Share on other sites

On 3/2/2019 at 7:59 AM, Sjøholken said:

@Chiefengineer alarminstruksen på sivilt fartøy kan ikke sammenlignes med noe på fregatt. 

En Nansen klasse er kompleks og er heller ikke designet som en ferge, derfor må den ha tyngere  vedlikehold. Ett skipsteknisk mannskap kan ikke alene gjøre alt vedlikeholdet.

Du kan ikke basere alt på ett besøk på en Oslo klasse, det er rimelig stor forskjell.

Jeg skjønner ikke helt hvor du har det ifra at ett fartøy kan ligge 3 mnd per år til vedlikehold....

 

Ca. 10.000 seilingstimer per år (beste året) - 416 døgn. Fordelt på 5 fregatter = 83.2 dager.

Så hvis en antar ca. 50% operasjon vs. vedlikehold eller annet, så kan man si snilt 180 dager "i drift".

 

Så halvparten per år ute av drift....? Så man kan vel fint klare seg med 4 stk. gitt at man får opp driftstiden som kommer av ymse grunner.

Det skal da også sies at man inntil relativt nylig ikke hadde 5 operative, så at man kan klare seg med 4 faktisk operative (eller mener man at den strategiske situasjonen er helt snudd opp/ned?).

 

 

image.png.33e7a1456e6c9989ce1fa0f0afa4f876.png

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

TB22 skrev 44 minutter siden:

Ut av nysgjerrighet, med så høyt tyngdepunkt på lekteren hva er det som hindrer den i gå rundt?

 

Barlast er stikkordet, hele lekteren er full av tanker hvor du kan flytte og tømme etter hva som er om bord. Regner med at dette er datastyrt slik at man slipper å kalkulere selv. Leste at de kunne flytte 6000 liter vann i timen, hørtes kanskje litt lite ut, men .... Selv om du har en båt som veier 6000 tonn om bord så vil tyngdepunktet ligge i lekteren, i tillegg er tyngdepunktet i båten også langt nede i båten.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Mouche said:

 

Ja, da er det vel bare å vente i spenning på din liste over kandidater og hvorfor disse skulle være bedre til formålet i en totalvurdering. Regner med at du ikke behøver å google svaret, men besitter kunnskapen der i sofakroken.:giggle:

 

@Ida Marie III

 

Ja, vi venter fortsatt, dog ikke i spenning! Er google brukt opp?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Interessant bilde; en må anta at "mattene" viser hoveddelen av skrogskadene ifm. sammenstøtet. Og mesteparten er over vanlig vannlinje, så aspektet rundt skadestabilitet og hvilke seksjoner som var ment å kunne være oversvømt vs. kritiske/over terskel blir interessant hvis frigjort. 

 

image.png.c87afe3b3a2cc3e7dc4f74df48a3f974.png

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Ida Marie III said:

 

Ja det skal en ikke se vekk fra...

 

Noterer nok en gang at du fremsetter en totalt ukvalifisert og udokumentert påstand og når du blir konfrontert med akkurat det så tyr du nokså desperat til personangrep i stedet. Eier du ikke skam i livet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...