Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Og så var HI på plass ved Håkonsvern, solid fender!

 

Yokohama fender, vanlig I bruk til store båter. Hadde blitt litt I overkant til snekka...:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 30 minutter siden:

 

Yokohama fender, vanlig I bruk til store båter. Hadde blitt litt I overkant til snekka...:wink:

Eksempel på bruk:

1797817511_MatterhSpiritSTSHadioffSkaw2.JPG.7b651ec2968e6b4a40c28b910440f24e.JPG

167174566_MatterhSpiritSTSHadioffSkaw4.JPG.c9bec4dadb719fc508661183eeca22a6.JPG

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 22 timer siden:

Transport påbegynt
 

p3d-2019-mar-3-039.jpg

 

Hva har egentlig skjedd til denne sonar-bulken nederst i bauen? Den vises minst på alle skisser- er det noe tatt bort eller revet bort der?

 

Skisse f.eks.:

https://image2.slideserve.com/5131329/slide3-n.jpg

 

På dette bildet ser det også ut som om noe er revet bort?

https://gfx.nrk.no/w6cE83xl6IYM2JwI98BPiggnXHqXwKJVIG44YZ8Q9t5A

 

Redigert av lfb6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ventus skrev On ‎03‎.‎03‎.‎2019 at 10.49:

 

Ca. 10.000 seilingstimer per år (beste året) - 416 døgn. Fordelt på 5 fregatter = 83.2 dager.

Så hvis en antar ca. 50% operasjon vs. vedlikehold eller annet, så kan man si snilt 180 dager "i drift".

 

Så halvparten per år ute av drift....? Så man kan vel fint klare seg med 4 stk. gitt at man får opp driftstiden som kommer av ymse grunner.

Det skal da også sies at man inntil relativt nylig ikke hadde 5 operative, så at man kan klare seg med 4 faktisk operative (eller mener man at den strategiske situasjonen er helt snudd opp/ned?).

 

 

image.png.33e7a1456e6c9989ce1fa0f0afa4f876.png

 

 

 

 

Du forenkler bildet veldig.... Ett fartøye er til enhver tid inne til tungt vedlikehold. Det er også vedlikehold som skal utføres underveis.

Link to post
Share on other sites

lfb6 skrev for 1 time siden:

 

Hva har egentlig skjedd til denne sonar-bulken nederst i bauen? Den vises minst på alle skisser- er det noe tatt bort eller revet bort der?

 

Skisse f.eks.:

https://image2.slideserve.com/5131329/slide3-n.jpg

 

På dette bildet ser det også ut som om noe er revet bort?

https://gfx.nrk.no/w6cE83xl6IYM2JwI98BPiggnXHqXwKJVIG44YZ8Q9t5A

 

Ja, det er nok noen "mangler" her.... Stein er hardt...:wink:

Link to post
Share on other sites

At fregattene har mye landligge behøver vel ikke være så dramatisk? Det er på en måte ikke noen grunn til å "bruke opp" båt og mannskap hvis den ikke har noe relevant å gjøre. Kanskje kan mannskap øves like effektivt eller mer effektivvt på land og da ser jeg ingen grunn til å være på havet bare for å være på havet. Så lenge mannskapet får den praksisen de behøver og man har kontroll på funskjonaliteten kan det ikke være noe grunn til å brenne bunkers i hardt vært i nordsjøen bare for å få demotivert mannskap og mange timer på telleverket. Denne skuta har jo ikke noe inntjening den skal forholde seg til, så tanken må jo være å holde skute og mannskap i optimal form.

Link to post
Share on other sites

Bulben inneholder vel mye av godsakene de er redde for at skal komme på avveier, så hvis den ikke løsnet i grunnstøtingen har de vel plukket den av. Den er vel det dypeste punktet også med tanke på å komme om bord i lekteren.

Du kan nok være sikker på at den ikke blir liggende igjen.

Mons

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 33 minutter siden:

Ja, det er nok noen "mangler" her.... Stein er hardt...:wink:

Det er sant. Men for øyeblikket nesten største hull under vannlinje? Skaden fra ankerbulben på styrbord side går ikke særlig mye under vannlinjen:

https://gfx.nrk.no/pq3fG5Wmvr67l1f0vp3HRQKJlr7x3EByl_ougnWzTu5g

Holder det for å senke hele skippet?

 

mons skrev 4 minutter siden:

Bulben inneholder vel mye av godsakene de er redde for at skal komme på avveier, så hvis den ikke løsnet i grunnstøtingen har de vel plukket den av. Den er vel det dypeste punktet også med tanke på å komme om bord i lekteren.

Du kan nok være sikker på at den ikke blir liggende igjen.

Enig! Men angående lekteren ikke noe problem, baugen henger over...

Link to post
Share on other sites

Bulben er nok i tusen knas etter at de grunnstøtte. Du ser jo såvidt selve sonarkula oppunder der, dog er det uvisst hvor mye skade den har blitt påført. Ellers er det egentlig lite spennende i forbindelse med bulben.

 

StåleK skrev 19 minutter siden:

At fregattene har mye landligge behøver vel ikke være så dramatisk? Det er på en måte ikke noen grunn til å "bruke opp" båt og mannskap hvis den ikke har noe relevant å gjøre.

Nå kan man nok argumentere godt for at disse båtene bør seile mer, men at det mangler både penger til det, og folk til å bemanne båtene.

Det har jo vært flere oppslag om mannskapsmangel i sjøforsvaret, mye på grunn av ræva personellpolitikk og et lønnssystem som straffer mannskapet når man ikke har veldig mange seilingsdøgn (fort ond sirkel også). Grunnlønna var hvertfall ikke noe å hoppe i været for da jeg jobbet på fregatt.

 

StåleK skrev 20 minutter siden:

Kanskje kan mannskap øves like effektivt eller mer effektivvt på land og da ser jeg ingen grunn til å være på havet bare for å være på havet.

Litt blanda drops dette. Man har jo for all del simulatorer og annet både ombord og på land, men lite som erstatter "the real thing". Spesielt når det kommer til havariøvelser. 

Link to post
Share on other sites

lfb6 skrev for 3 timer siden:

Det er sant. Men for øyeblikket nesten største hull under vannlinje? Skaden fra ankerbulben på styrbord side går ikke særlig mye under vannlinjen:

https://gfx.nrk.no/pq3fG5Wmvr67l1f0vp3HRQKJlr7x3EByl_ougnWzTu5g

Holder det for å senke hele skippet?

 

Enig! Men angående lekteren ikke noe problem, baugen henger over...

Skaden den gikk nok under vannlinjen til at de som bodde på lugaren fikk en dramatisk flukt.

Begynner man først å fylle rom i akterskipet vil også vannlinjen der heves og vondt blir verre.

Det hjelper vel heller ikke på hvis baugen går på grunn...

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 4 timer siden:

og navigasjon :-)

Hvis jeg hadde bestemt så hadde det vært mye navigasjonsøvelser UTEN fregatt. Mye billigere å kjøre med 35 fots båter. Gir mye av samme treningen. Kan kjøre mye timer uten at det koster noe i militær sammenheng. Da blir navigasjon på fregatt enklere. Men det er ikke en privat bedrift, så kostnadene er ikke så viktig. Nyeste simulatorene har jeg hørt mye bra om, uten at jeg har testet selv.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Sjøholken said:

Du forenkler bildet veldig.... Ett fartøye er til enhver tid inne til tungt vedlikehold. Det er også vedlikehold som skal utføres underveis.

 

Poenget var at det er en svært lav utnyttelse ift. hva som er mulig - uansett hva du regner på. Og sånn sett kan en oppnå enkelt samme dekning som i dag med 4 skip ved å øke effektiviteten.

 

 Om det er tilstrekkelig for krise/krig er en annen sak - dog krever det jo også at det siste skipet inne til tungt vedlikehold kan gjøres klart raskt ut i fra en antatt varslingstid - i dagens situasjon antatt svært kort.

 

  Så i praksis står vi da med 3 skip som da må evnes å holdes egnet til 'klart skip' - det virker til å være svært lite dekket i dagens drift og pinefulle forklaringer fra øvre hold.

 

Så i stedet for å be om et 5. (nytt eller gjemnoppbygging) så kanskje man skal fokusere på å holde de man har operative?

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg hadde bestemt så hadde det vært mye navigasjonsøvelser UTEN fregatt. Mye billigere å kjøre med 35 fots båter. Gir mye av samme treningen. Kan kjøre mye timer uten at det koster noe i militær sammenheng. Da blir navigasjon på fregatt enklere. Men det er ikke en privat bedrift, så kostnadene er ikke så viktig. Nyeste simulatorene har jeg hørt mye bra om, uten at jeg har testet selv.

 

Ser man her for seg et samarbeid mellom Sjøforsvaret og Baatplassen?

Link to post
Share on other sites

StåleK skrev for 1 time siden:

Jeg klarer ikke å lå være å lure på om skuta kunne ha klart seg om den la hardt over til styrbord slik at det hadde krenget over og hevet vannlinjen på styrbord side og kjørt i sirkel ?? 

 

Meget mulig. Men siden de mistet både styring og fremdrift i sammenstøtet så er vel det bare av akademisk interesse? Det var rett og slett ikke mulig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Sjøholken said:

Skaden den gikk nok under vannlinjen til at de som bodde på lugaren fikk en dramatisk flukt.

Begynner man først å fylle rom i akterskipet vil også vannlinjen der heves og vondt blir verre.

Det hjelper vel heller ikke på hvis baugen går på grunn...

 

Bildene tyder på at skaden ikke var all verden under statisk vannlinje -men klart der er en dynamisk komponent der skipet girer/krenger.

 

Spørsmålet blir som var kritisk - basert på bildene må det nesten være noe mer

 

 

 

 

 

 

2019-03-04 23.23.22.png

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...