Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Her er du nok langt utenfor ditt kompetanseområde. Det er ingen fartøysmanual anno 2019 som tillater en liten innenriksferge å operere i 8-10 meter sjø som du hevder lengre opp i tråden.

MF Fjordveien er ingen "liten innenriksferge". Det er et fullt sjødyktig skip med helt lukket bildekk - og at den gikk i signifikant sjø i 8-10 meter flere ganger - det er bare å sammenholde loggboken mot metereologisk statistikk - det er dokumenterbare fakta, og ingenting å argumentere om.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

MF Fjordveien er ingen "liten innenriksferge". Det er et fullt sjødyktig skip med helt lukket bildekk - og at den gikk i signifikant sjø i 8-10 meter flere ganger - det er bare å sammenholde loggboken mot metereologisk statistikk - det er dokumenterbare fakta, og ingenting å argumentere om.

 

Såvidt jeg kan se var dette for 30 år siden (1988-1989), lenge før ISM koden og fartøysmanualene ble etablerte på den måten de er i dag. Og da er vi tilbake til det jeg har sagt lengre opp.:

 

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Her er du nok langt utenfor ditt kompetanseområde. Det er ingen fartøysmanual anno 2019 som tillater en liten innenriksferge å operere i 8-10 meter sjø som du hevder lengre opp i tråden.

 

image.png.3f09ca8b0d187f1472601220a05ad168.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

 

Såvidt jeg kan se var dette for 30 år siden (1988-1989), lenge før ISM koden og fartøysmanualene ble etablerte på den måten de er i dag. Og da er vi tilbake til det jeg har sagt lengre opp.:

 

 

image.png.3f09ca8b0d187f1472601220a05ad168.png

Du får ta opp dette med fergeselskapet eller meterologisk institutt. Jeg vet hva bølgevarselet var på samme tidspunkt MF Fjordveien lå og kavet i bølgene med meg ombord. Det som er helt sikkert, er at vanlige ferger - slike som trafikkerer Boknafjroden i dag, aldri ville overlevd leden fra Skudeneshacn - Kvitsøy - så der har du rett.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

 

Nå har nok ISM koden gjort sitt til at man ikke kan holde på slik man vil ombord lengre. Takket være manglende prosedyrer og dårlige avgjørelser hos "skikkelige kapteiner" jfr. skipsforlisene til bl.a. Herald of Free Enterpirse, Estonia osv.

 

Nå er det vel litt på kanten og gi kapteinen skylden for den tragiske Estoniaulykken.

 

så vidt jeg vet var det låsene som holdt baugporten som knakk, og som videre førte til at det 

kom vann inn på bildekket og destabiliserte båten slik at den kantret.

Link to post
Share on other sites

MorganX skrev for 5 timer siden:

Synes dette begynner å bli bare surr uten at det har noe relevans til KNM HI. Begynne å trekke inn andre ferge ulykker har da ingen ting med denne tråden å gjøre.. eller?

Enig.  La oss holde oss til saken - som pr. nå er at Haakomsvern har brukt 640 milioner på å heve og frakte et vrak. De har brukt månedsvis på å kartlegge 1400 "ressurspunkter" som de ønsker å plukke ut fra vraket - stort sett elektronisk utstyr som er ødelagt og må gjenvinnes.

 

Forsvarssjefen må sette foten ned her - så langt, men ikke mer pengesløseri nå ! Kjøp dere en ny båt, og slutt med dette sentimentale tullet !  Hva faen er dere - skikkelige soldater eller sutrete kjerringer ? Helge Instad er tapt - lær å leve med tapet, slik jeg (og millioner av andre) må lære oss å leve uten det vi elsker høyest av alt. Caroline sier nei - Helge Ingstad er tapt - det oppleves som store tap for den enkelte her og nå - men i den store sammenhengen er det bare paranteser i det store spillet. Verden går videre ...

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev for 9 timer siden:

 

Nå er det vel litt på kanten og gi kapteinen skylden for den tragiske Estoniaulykken.

 

så vidt jeg vet var det låsene som holdt baugporten som knakk, og som videre førte til at det 

kom vann inn på bildekket og destabiliserte båten slik at den kantret.

 

Skaden på baugvisiret skyldtes vel overbelastinger som følge av at de holdt for høy fart i den høye sjøen. Alle de andre fergene i området hadde slakket ned på farten på grunn av det dårlige været.

 

Det var vel det rapportene konkluderte med.

 

Off topic men det ble bragt inn inndirekte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vraket måtte opp, kan også forstå at man må tømme det for sprengstoff våpen og sensitiv informasjon. Det kostet vel noen milliarder å fjerne Costa Concordia selv om det vraket også skulle rett til gjenvinning. Så billig kunne ikke dette ha blitt på den ene eller andre måten. At man utad sier at fartøyet muligens skal berges er vel heller bare en fortsettelse av at mest mulig angående HI tåkelegges.

Link to post
Share on other sites

Stolt arvtager til tidligere KNM Horten, A530    Harfulgt med denne båten en stund og den føyer jo seg inn i en lang rekke av kontrakter/bygging som forsvaret selv styrer..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

"«Sola TS» vil selv delta i gjenskapingen ved Stureterminalen i Øygarden natt til tirsdag. KNM «Roald Amundsen», et av søsterskipene til KNM «Helge Ingstad», vil også være på plass.

– Vi håper å gjenskape deler av det som skjedde for selv å kunne få en bedre situasjonsforståelse, sier Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon for transport."

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Duppe said:

"«Sola TS» vil selv delta i gjenskapingen ved Stureterminalen i Øygarden natt til tirsdag. KNM «Roald Amundsen», et av søsterskipene til KNM «Helge Ingstad», vil også være på plass.

– Vi håper å gjenskape deler av det som skjedde for selv å kunne få en bedre situasjonsforståelse, sier Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon for transport."

 

 

En kan jo håpe på aprilsnarr... men ingenting er sikkert her =)

Link to post
Share on other sites

Litt surrealistisk å se at fregatten (Amundsen) går fram og tilbake og leker uten å ane den store faren mens tankeren har gjemt seg inntil øya som en annen Mtb for å gå til angrep på akkurat rett tidspunkt ;-) 

Ser at TS Sola har satt AIS 2-300 meter bak baugen for å overraske litt mer.

 

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:4.872/centery:60.616/zoom:14

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

https://www.nrk.no/hordaland/tre-personer-mistenkte-etter-fregattkollisjonen-1.14501181

 

Losen, vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har status som mistenkte etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS», opplyser politiet til NRK.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...