sunnmøre Startet 22.November.2018 Del på Facebook Startet 22.November.2018 Alvorleg nedtur!!! Har eber vannvarmar i båten. I går var eg ombord i båten for å arbeide litt, syntes det var lite effekt på varmaren. I dag tenkte eg at eg skulle lufte systemet, som går om motoren og motoren sin ekspansjonstank. Såg at ekspansjonstanken var tom. Fylde opp denne, starta motoren for å få ekstra sirkulasjon for å få lufta varmesystemet (har 20-25 meter med slangar som fraktar varmt vatn rundt omkring i båten) Ekspansjonstanken tømde seg raskt igjen. Fylde opp denne igjen..... Oppdaga at det kom mykje luft opp i ekspansjonstanken. Tenkte at dette sikkert var luft frå varmesystemet rundt om i båten.. Toppa tanken igjen. Samme skjedde. Ekspansjonstanken var igjen tom. Sjekka rundtom i båten for å sjå om eg fann vatn, men tørt alle stader. Tok etterkvart opp peilepinnen til olja, såg ut til å vere mykje vatn. Sjekka oljepåfyllingslokket, fullt av grå olje. Var også dårleg/ skittgrått vatn i slangane som går til radiatorane rundt om i båten. Så - kjølevatn frå ferskvannskretsen i olja til motoren, og tydelegvis også i kjølekretsane som frakter vatn til varmesystemet i båten. Motoren ser meget bra ut utvendig. Ingen alvorlege lekkasjer verken av olje eller vatn. Utvendig ser motoren meget bra ut. Mangler kanskje ca 200 omdreiningar på maksomdreining. Har fungert støkent ut over det. Timetal ca 1000-1500 timar. Har ikkje timetellar. Har hatt litt forbruk av kjøleveske tidlegare, men marginalt. Båten ligg i heimehavn. Kva vil de råde meg til å gjere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Bytt olje og oljefilter, kjør rundt noen sekunder og stopp motoren. Trykktest varmeveksler for motorvann. Er den tett og fin, så kan du bekymre noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 22.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2018 Skal skifte olje i morgon. Er vel greitt å få skifta ut olja så raskt som mogleg. Trykkteste varmevekslaren, har du nokon tips? Har styra mykje med båt, men har alltid synest at motoren er litt skummel.... Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Dersom du har vann i olja så er det antagelig ferskvann. Det at ekspansjonstanken med ferskvann tømmer seg hele tiden tyder også på dette. I tillegg til at du detekterer at det er vann i olja og at det er grå olje. Det kan være topp-pakningen har gått, slik at ferskvannet smyger seg over til olja. Det samme kan skje dersom blokk eller topp er sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 22.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2018 I beste fall er det kanskje topp-pakning... Er det nokon enkle måtar å få indikasjonar om det er pakninga, eller om det er blokk eller topp som er gåen? Er blokk eller topp gåen, så blir det nok kostbart. Kankje brukt motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 Skrev feil, varmeveksler for olje, hvis den går på grønt vann. Deretter kommer toppen. Vannlekkasjen kommer ikke via manifold/ventiler/stempeltopper. Da ville du ikke fått start/motoren ville vært omg. vrak. Det er ikke så ofte grønt vann havner i bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 sunnmøre skrev for 12 timer siden: I beste fall er det kanskje topp-pakning... Er det nokon enkle måtar å få indikasjonar om det er pakninga, eller om det er blokk eller topp som er gåen? Er blokk eller topp gåen, så blir det nok kostbart. Kankje brukt motor? Du må ta av toppen for å se, men da pleier det å være lett å se hvor pakningen har gått. Nye pakninger eller sågar topp koster ikke all verden til denne motoren hvis du bestiller fra england. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2018 Då blir det å psyke seg opp å starte å skru etterkvart. Trur ikkje eg får tida å før neste helg, så eg har litt tid til å « manne meg opp». Motoren gjekk også litt ujamt, varierte ørlite opp og ned på turtal noko som han ikkje har gjort tidlegare. Får krysse fingrane, og satse på at det berre er pakninga som er gåen. Men er det normalt at ho kan svikte sånn heilt plutseleg? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Det kommer som julekvelden på kjærringa. Ujevn gange er tegn på at motoren ikke er i form. Akkurat det kan jo ha en rekke årsaker. Hvis motoroljekjøleren ikke går på grønt vann, er det ikke så mange andre veier ned til bunnpannen enn gjennom topplokket. Eller blokka. Nå er jo motoren bare en liten tass, så det er ikke så kevende å plukke av toppen. Litt gruing og fundering i forkant er bare sunt. Maturing Process, som vi uttrykker det. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2018 Går oftast greitt når ein første kjem i gong med noko, så bekymringene er svært pfte unødvendige... Motoren har fungert heilt fint fram til i går, det var først då han starta å gå litt ujamt også. Satser på å få bruke neste helg til skruing, så håper eg finn ut meir då. Hadde planar om båttur, men det blir det nok ikkje? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Om det kan være noen trøst i elendigheta. Huldas motor har to topplokk, begge større enn ditt ene. Og jeg har hatt av begge to, fordi en mekaniker hadde jukset med ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Hei Ver klar over at det ikkje skal mykje vatn til før olja blir grå. Eg har oppleved at eg måtte skifta olja fem seks gangar, etter at feilen var reparert, før alt vatnet var borte. (Dette var ein VP....) Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Hulda skrev for 1 time siden: Hvis motoroljekjøleren ikke går på grønt vann, Ækkenon oljekjøler på denna lille Perkinsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Mulligan skrev 41 minutter siden: Ækkenon oljekjøler på denna lille Perkinsen. Da står vi tilbake med toppen som mest trolig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Eller varmevekslerinnsatsen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Mulligan skrev 18 minutter siden: Eller varmevekslerinnsatsen. Varmeveksleren har vel ingen forbindelse med oljen? Her var vel problemer med olje i kjølevannet og kjølevann i oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Nei, korrekt. Det er kun ev. oljekjøler som kan ha kontakt med 'grønt vann' på den siden. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Gåen topp-pakning er ofte en følgefeil, og ikke hovedproblemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Deler symtom-filosofien. Topplokkpakninger bør ikke være forbruksvare. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 23.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2018 Er i båten no. Er i gang med oljeskift. Olja er mildt sagt ikkje bra. Svært tjuktflytande. Faktisk vanskar med å bruke vacuumsugaren for å få ut olja. Har no tatt ut oljelensepluggen, så no renn olja/ vatnet sakte ut. Har de tankar om typiske årsaker til at topp-pakning ryk? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 sunnmøre skrev 20 minutter siden: Er i båten no. Er i gang med oljeskift. Olja er mildt sagt ikkje bra. Svært tjuktflytande. Faktisk vanskar med å bruke vacuumsugaren for å få ut olja. Har no tatt ut oljelensepluggen, så no renn olja/ vatnet sakte ut. Har de tankar om typiske årsaker til at topp-pakning ryk? Hardt kjørt når motoren har vært kald for eksempel. Da er det også fare for at toppen har slått seg skeiv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 En del motorer har det med å blåse pakningen ved overoppheting. Vannkjøling rundt dyser og ventiler med sprekker inn til vannkappen. Mange muligheter. Hos deg virker det på forklaringen som at vannet fra kjølekappen renner ned i bunnpannen selv når motoren ikke går? Sjekk planhet på topp og blokk først. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 (redigert) Tenkte feil..... Redigert 23.November.2018 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Mulligan skrev 1 minutt siden: En annen mulighet er vannpumpa. Det kan være, men veldig lite trolig. Vannpumpene har sladrehull mellom vannside og oljeside, så om den ikke er tett, så vil vann eller olje renne ut av dette hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Tenkte på den integrerte sirkulasjonspumpa/termostathuset, men ved nærmere ettertanke er det lite trolig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.