Jump to content

Volvo Penta 2030. Kjølevatn i olje. Veien vidare.......


sunnmøre

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Ting tar tid. No har i alle fall motoren kome heim i garasjen. Blir truleg romjulsarbeid å prøve å finne ut kva som er gale. Har vore inne på å kjøpe ein overhalt motor å montere inn den i båten, for så å bruke litt tid på å overhale den eg har tatt ut. Neste års båtsesong starter om allereie tre veker, så litt trist å vere utan motor... Tor Sneve i Sandvika har ein til sals, men det er dessverre ein 2030B medan den eg tek ut er ein 2030D. Litt dumt å montere inn ein motor som i utgangspunktet er eldre enn båten, kanskje mest med tanke på eit sal om 3-4 år. Får prøve å få av toppen i jula, for så å ta ei vurdering då.

 

620AF4F6-E919-44D7-82DC-C4F421734695.jpeg.053d7fd7379689ee585f2c6130f4962d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå ha fått av toppen så snart som mulig, det tar uansett ikke lang tid. Da vil du oftest se med det blotte øye hva feilen er. Med litt flaks og arbeidslyst kan du ha motoren I båten igjen neste uke:thumbsup:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å ta av toppen er gjort på 30 minutter, så det er bare å ta en litt lang tur til postkassa en kveld :)

Husk å skru av toppboltene (ikke topplokkboltene) litt og litt, og innenfra og utover i sirkel. Hvis toppen ikke er skeiv fra før så er det ikke noe poeng i å gjøre den skeiv nå.

Når du har fått av toppen er det enklere å kunne si hva som er feil og hvor alvorlig det er. Riper i sylindre, sprekt topp, skeiv topp, et stempel med hull i osv osv

Link to post
Share on other sites

Får prøve å få meg ei kveldsøkt i garasjen på laurdag. Bremsepedalen på bilen gjekk plutseleg til bunns også i formiddag, så det må nok prioriterast. Litt dumt å køyre utan noko særleg med bremser.....  Blir litt spennande å prøve å opne opp motoren. Er som sagt heilt ny på det som er innvendig, så kjem nok til å gå ganske sakte fram. Ta bilder og lage meg notater. 

Link to post
Share on other sites

Blir jo litt spennende å følge med videre. Mere interessant enn fregatter og slikt ?

synes ikke sviktende bremsepedal skal "bremse" motorskruing. Bilen har vel håndbrekk, og du kan sågar bremse på gearet, ved planlagt kjøring?

 

lykke til. På en måte så står du ikke alene i garasjen. Forumet er jo med. 

 

Bilder kan det ikke bli for mye av. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fekk omsider sett på motoren i dag. Enkelte ovanfor har uttalt at det er ein 30 minutters jobb å plukke av ein topp. I så fall er det bra at eg ikkje er mekaniker? Jobber med andre ord ganske så tregt. Har i alle fall kome eit stykke på veg, og har plukka ned det som er nødvendig, og har kome med ned til ventilene. Ikkje spesielt vakkert syn. Blir spennande å sjå korleis det ser ut når toppen kjem av.

 

50748F16-48B7-4724-814C-A34000F3949E.jpeg.695de1ae5920cc0d522884ab900ab198.jpeg1AAA112E-91D0-47E1-996C-A9819C4A05E8.jpeg.8a30309b543b0022ea9f0a23b883daf4.jpeg

 

 

 

I morgon er planen å få av toppen. Går ut frå at alt av ventilar som er vist på bilda må plukkast av før demontering av topp? 

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 33 minutter siden:

Fekk omsider sett på motoren i dag. Enkelte ovanfor har uttalt at det er ein 30 minutters jobb å plukke av ein topp. I så fall er det bra at eg ikkje er mekaniker? Jobber med andre ord ganske så tregt. 

 

Jeg overhalte min Ad31 i fjor. Brukte ca 2 timer å strippe ned motoren og rundt 10-12 timer å bygge den opp igjen. Men så jobber jeg med motorer daglig. Det viktigste er at du gjør det i et tempo så du husker hvordan den skal monteres igjen. 

 

sunnmøre skrev 33 minutter siden:

 

I morgon er planen å få av toppen. Går ut frå at alt av ventilar som er vist på bilda må plukkast av før demontering av topp? 

 

Ventiler og fjører skal stå igjen i toppen. Vippetøyet bør du skrue av nå. Det er enklere å skrue det av når det står på motoren, enn å skrue det av etter du har tatt av toppen. Du er ikke nødt til å ta av vippetøyet, men jeg synes det er greit, så er enn sikker på at man ikke ødelegger noe der når man tar av eller monterer toppen igjen. 

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Skal organisere alt eg plukker av, slik det kjem tilbake på opprinneleg plass.

 

bellen: Det er nok stor forskjell på ein mekaniker som veit kva han gjer, og ein som har «jomfruturen» på dette arbeidet. Men eg bruker god tid, dokumenterer med bilde og notater. Har som mål at eg skal klare å skrue motoren saman igjen også?

Link to post
Share on other sites

Då har eg fått av toppen. Gjekk veldig greitt. Toppakninga så dessverre heilt fin ut. Bakerste sylinderen var i midlertidig ikkje så fin.

 

Sylinder:

F4108E2B-5728-4FB4-A8CC-109BE082523A.jpeg.9b0688db7b2d87eb2265f4d299a7b37a.jpeg1200A86A-8F59-4B98-9509-8D1751FCEF72.jpeg.8fb7be908684b5a3658519586c56dc3a.jpeg

 

 

Toppen såg slik ut: 

60228220-5591-4C7C-9A4E-B90104E6248A.jpeg.742938f55e97b87abcd099bb55a3d312.jpeg

 

Toppakninga:

D7716DAC-5BEA-4F30-A8EA-35D419786FA6.jpeg.f4d0379d4093db5e27e3ddf5b915b193.jpeg

 

Nokre «striper» i bakkant av bakerste  ventil:

7F09E806-1C14-428F-8307-DF3CFF0BAA7E.jpeg.20f8fc8a8601ac9ac71b747678a6612a.jpeg

 

 

 

Dei to fremste sylindarane ser heilt fine ut Bakarste sylinder og stempel ser heilt fin etter reingjering. Løfta motoren for nokre dagar sidan, motoren hang ganske mykje bakover då. I tillegg er stempelet på bakerste sylinderen på laveste nivå.

 

Ser ut til at det er mykje vann i olja i blokka framleis, tjuktflytande. Så det er mogleg at olje/ vanniolje-nivået framleis er høgt, og gjer at bakerste sylinderen er som han er. 

 

Er enno meir forvirra, men på eit høgare nivå?n

 

 

 

 

0257C621-6427-45B9-9458-F0DA84EE03DA.jpeg

CB304ABB-F18C-48E7-83B0-A20DF4075D73.jpeg

0C5A8240-0A8B-42AE-A020-96DC65B645D9.jpeg

10383A41-3A7D-4715-8488-D565B9B0973A.jpeg

B2BD8389-6D47-43D7-B78E-4ACA7593958A.jpeg

D017B494-B5A8-41E3-AC7B-6637A173D72B.jpeg

A727BDB4-C126-42B4-B944-D3852BF0AF94.jpeg

36A1532F-92C9-4EA7-8E02-0E23706279B8.jpeg

411E2873-2555-4FC9-B30D-C2E7095AF563.jpeg

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stripene på toppen har mest sansynlig kommet at styretappen i blokka. Har toppen vært av før, eller var dette striper som du laget når du tok av toppen? Kjenner du stripene med neglene? Om du gjør det, så må du mest sansynlig planslipe toppen. Såg merkelig ut rundt forkammeret på bakerste sylinder, er det vann eller olje som gjør at der er vått? Ferskvann skal uansett ikke komme seg inn i sylinderen uansett hvilken helling motoren har. 

Link to post
Share on other sites

bellen: Trur ikkje toppen har vore av tidlegare. Alt av boltar såg fine ut, med lakken i behold. Stripene i toppen er ørsmå. Knapt nok merkbare. Det eg tenkte, var om dette er sprekker som kan utvide seg når motoren blir varm? All den grå fargen du ser, er vann/ oljeblanding. Det oransje er også veske. Truleg vatn med rust i seg?  Stakk eit langt skrujern ned i kjølekanalane, og dei verkar å vere fulle av grå olje.

 

PostIT: Kan godt hende tidsestmatet ditt er heilt riktig. Berre eg som er så vanvittig treig?

 

Klarer liksom ikkje å finne den «eine årsaka» som gjer at det lek kjølevann. Litt i villrede korleis eg skal gripe det an vidare. Kanskje sende toppen til sjekk hos nokon gyldige?

Link to post
Share on other sites

En trykktest av toppen er nok ikke dumt når den først er av. Sjekk den også for skjevhet før remontering. Ellers så bør du få ut den grå oljen jo før jo heller, før veiv og lagre blir ødelagt av vannet. Fyll gjerne på en blanding av diesel og motorolje og tørn motoren rundt for å vaske vekk mest mulig gørr.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index - er det berre å fylle olje/diesel ned gjennom kanalane i blokka som er rundt stempel? Bør stempla og sylindarane så få i slik behandlinng?

 

vindøyet  - hadde du også vann i olja, eller opplevde du andre symptom? Utvendige lekkasjer på motoren?

 

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikkje oljekjeløler, men varmeveksler. Skal opne denne for reingjering og sjekk. Men er det mogleg at ei lekkasje i ferskvassdelen av denne vil kome i motorolja? 

 

Har ellers fått vaska gjennom motoren innvendig i dag med diesel og olje, så den jobben er i alle fall gjort? Sylinderane ser fine ut så langt eg kan sjå.

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev On ‎28‎.‎12‎.‎2018 at 20.18:

Index - er det berre å fylle olje/diesel ned gjennom kanalane i blokka som er rundt stempel? Bør stempla og sylindarane så få i slik behandlinng?

 

vindøyet  - hadde du også vann i olja, eller opplevde du andre symptom? Utvendige lekkasjer på motoren?

 

Det var eksoskneet der vann og eksos blir blandet som hadde rustet igjen. Det førte til at sjøvann ble presset inn i varmeveksleren og inn på sylinderne. Jeg leverte toppen inn og fikk slipt vekk alle grader av rust, og byttet ett ventilsete. Men jeg hadde ikke blanding av vann og olje som deg. Dette var også første gangen jeg overhalte en motor etter moped som 16-åring. Det var ikke så vanskelig som fryktet. Lykke til videre. Følger med...

Link to post
Share on other sites

Vindøyet skrev for 3 timer siden:

Det var eksoskneet der vann og eksos blir blandet som hadde rustet igjen. Det førte til at sjøvann ble presset inn i varmeveksleren og inn på sylinderne. Jeg leverte toppen inn og fikk slipt vekk alle grader av rust, og byttet ett ventilsete. Men jeg hadde ikke blanding av vann og olje som deg. Dette var også første gangen jeg overhalte en motor etter moped som 16-åring. Det var ikke så vanskelig som fryktet. Lykke til videre. Følger med...

Det høres utenkelig ut. Jeg tipper heller at vannet ble presset inn igjennom eksosmanifold og havnet deretter i sylinderene. Det er ikke mulig å presse vann igjennom en varmeveksler og inn på sylinderene. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev On ‎31‎.‎12‎.‎2018 at 12.25:

Det høres utenkelig ut. Jeg tipper heller at vannet ble presset inn igjennom eksosmanifold og havnet deretter i sylinderene. Det er ikke mulig å presse vann igjennom en varmeveksler og inn på sylinderene. 

Selvfølgelig.. var litt upresis på formuleringen. Det ble allikevel en dyr affære med ny eksosmanifold, nye ventiler, sliping +++. Kom vel på 25K bare i deler. Originalt pakningssett var dyrt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...