Jump to content

EMC-filter mot radioforstyrrelser fra LED-lamper. Erfaringer?


Jannmar

Recommended Posts

 

Etter å ha montert LED-lanterner fra Biltema får jeg kraftig støy på VHF-radioen når lanternene er slått på.

Støyen forsvinner straks lanternene blir slått av.

Blir anbefalt av Biltema å montere dette EMC- filteret, som de sa ville fjerne støyen.

Noen som har erfaringer med dette filteret?

Virker det?

 

EMC-filter for LED..PNG

Link to post
Share on other sites

Har litt problemer med å se hvordan dette filteret fjerner støyen. I tidligere tråder om støy fra LED pærer er det vel "strømforsyningen" i LED pærene som genererer EMC støy.
Dersom det er denne EMC (RF) "støyen" som slår inn på VHF radioens antenne har jeg liten tro på at dette filteret vil løse problemet. Det står ikke noe om det skal monteres på kabel til LED lys eller radioen, heller ikke noe mer om hvordan den virker. 
Dersom dette er et bånnpasfilter for VHF og det settes på VHF antenne kabel vil muligens problemet med RF støy fra LED pærene reduseres.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 15 minutter siden:

Da vil jeg tro at BT har skiftet leverandør. Tidligere så har elektronikken i alle LED enhetene til BT vært av god kvalitet og jeg har ikke før nå at de generer støy. 

 

Om jeg holder en bærbar VHF rett ved lanternen blir det voldsom støy og skurring.

Mulig de har skiftet leverandør ja.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står ingenting på nettsiden til Biltema om hvilke godkjenninger lanternen har bortsett fra at den lyser i henhold til IMO Colreg. Er den CE og/eller rattmerket? Har lest om denne lanternen før, og fått inntrykk av at den er av god kvalitet og ikke støyer, så jeg tenkte at du kanskje hadde en annen type.

 

I et yrkesfartøy, så skal utstyr som er på broen eller nær antenner være maritimgodkjent etter IEC 60945. Denne standarden stiller ekstremt strenge krav til utstrålt støy. Problemet på en fritidsbåt er at alt er nær "broen" og antenner...

 

EMC-filteret til Biltema ser ut som en ferritt. Det kan hjelpe hvis du er heldig. Eneste måten å finne dette ut på er å teste.

Filteret skal isåfall kobles nærmest mulig støykilden, altså på kabelen til lanternen, nærmest mulig denne.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 13 minutter siden:

Er den CE og/eller rattmerket?

 

Embalasjen er CE-merket, men ikke noe ratt. Ser ingen CE eller rattmerke på selve lanterna.

Takker for svarene. Skal skaffe et EMC-filter og teste om det har noen virkning.

Disse lanternene lyser innmari bra og er 100% vanntette, så det er kjedelig at de også er støysendere.

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 3 timer siden:

r den CE og/eller rattmerket? 

 

Selv om den er CE merket så trenger det ikke å bety noe. Jeg var for et par år siden i kontakt med en som jobbet på labben til veritas. Han kunne si at mange LED produkter rett og slett er CE godkjente radio jammere. Støy fra LED er et kjempestort problem selv om de er CE merket. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 16 timer siden:

Da vil jeg tro at BT har skiftet leverandør. Tidligere så har elektronikken i alle LED enhetene til BT vært av god kvalitet og jeg har ikke før nå at de generer støy. 

 

Har en biltema led salong tak lampe i tre/messing. Null støy fra den, er nok fem år gammel

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 4 timer siden:

 

Har en biltema led salong tak lampe i tre/messing. Null støy fra den, er nok fem år gammel

 

Ja, hittil så har de hatt produkter av veldig god kvalitet rent støymessig. Det vil være veldig synd om det er slutt på det nå. Men du vet, pris har alt å si i dagens samfunn. Kan man spare to kroner så gjør man det uten å tenke på at det kanskje er et helt annet produkt. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 15 timer siden:

 

Ja, hittil så har de hatt produkter av veldig god kvalitet rent støymessig. Det vil være veldig synd om det er slutt på det nå. Men du vet, pris har alt å si i dagens samfunn. Kan man spare to kroner så gjør man det uten å tenke på at det kanskje er et helt annet produkt. 

 

 Ja, i alle høve gjeld dette for Biltema.

Link to post
Share on other sites

Nu har du ju redan monterat dem, men det är ett solklart fall för reklamation. Om produkten kräver ett yttre EMC-filter för att inte störa skall det dessutom följa med produkten.

 

Jag har också bara goda erfarenheter av Biltemas LED-produkter och tidigare lanternor, men denna är ju tydligen inte bra och bör ju stoppas. Ett yttre filter kan sänka ledningsburna störningar om det placeras alldeles intill lanternan/störkällan (<5cm) men det stoppar inte det som strålar ut direkt.

 

Tyvärr kan man få samma problem även om man köper "finare" märken/fabrikat. Alla försöker spara vartenda öre. Jag tror dock kanske till och med det ibland är säkrare att köpa från företag som Biltema, eftersom de måste "bevisa" att de är bra då alla tror motsatsen.

 

För varje kund som klagar ökar chansen att produkten försvinner och ersätts med något som är bättre. Klagar vi konsumenter inte kommer inget att hända.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Ingper skrev for 3 timer siden:

Nu har du ju redan monterat dem, men det är ett solklart fall för reklamation. Om produkten kräver ett yttre EMC-filter för att inte störa skall det dessutom följa med produkten.

 

Jeg kommer til å demontere, reklamere og returnere lanternene. Tenkte først å prøve med EMC-filter, men det blir så kronglete å få plassert filteret i umiddelbar nærhet av lanternene. Er også redd det bare blir en ekstra utgift og ergrelse til ingen nytte.

Rekker ikke dette før ut i neste uke, men skal komme tilbake med informasjon om hvordan det gikk.

Link to post
Share on other sites

"Tyvärr kan man få samma problem även om man köper "finare" märken/fabrikat. Alla försöker spara vartenda öre. Jag tror dock kanske till och med det ibland är säkrare att köpa från företag som Biltema, eftersom de måste "bevisa" att de är bra då alla tror motsatsen."

 

Denne erfaringa har ikkje eg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Biltema LED over hele linja. All innvendig belysning og lanterner. Skal sjekke i hht prosedyren fra US Coast Guard. Men jeg har ikke merket noe på de årene jeg har hatt LED'ene. Selv ikke ankerlanternen (Kina-import) som står noen få centimeter fra VHF-antennen har gitt merkbart utslag. Testes til uken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...