Jump to content

EMC-filter mot radioforstyrrelser fra LED-lamper. Erfaringer?


Jannmar

Recommended Posts

At man skal finne en pære som er godkjent for en viss lanterne er lite sannsynlig.

Jeg skjønner at dette temaet har vært oppe tidligere, men tydeligvis ikke oppklart. Hvis noen er av den oppfatning at LED-lamper ikke bør/skal/kan erstatte glødelamper, vitner dette om "gammel" kunnskap. Som nevnt kommer det stadig nye og bedre LED-baserte erstatninger for tradisjonelle glødelamper. Man kunne selvsagt ha valgt å kaste alle E-sokler og Bx-sokler på båten, og laget helt nye LED-sokler. Dette vil nok også etter hvert komme. Men den dagen, om ikke alt for lenge, når vi ikke lenger får kjøpt glødelamper, skal vi ikke behøve å bytte alt av armaturer.

Nå er det selvsagt viktigere å velge riktig lampe i en lanterne, enn i en bordlampe, men dette handler ikke om LED, eller ikke LED.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det jeg skriver? I min tricolor har jeg LED godkjent for den lanternen, med ref. til Seatronic. Den pæren forstyrrer ikke annen utrustning. Tidligere var det glødepære i den lanternen. Alle andre lanterner er kjøpt som LED (IP 68). En drøss med reserve glødepærer til forskjellige av båtens tidligere lanterner er avhendet. Det er ikke dette som er problemet. Problemet er når produsenter produserer sikkerhetsutstyr som setter annet sikkerhetsutstyr ut av funksjon.

Link to post
Share on other sites

Det jeg aldri har skjønt er hvorfor man skal bytte til LED pærer i lanterner? Motor går som oftest når disse er tent. Ankerlanterne, tja, jo, kanskje, men hva er problemet. Om den står på en time så trekker den ikke så voldsomt mye strøm heller, i underkant av 2Ah om man har de største. 

 

Lovligheten og praktiske ting rundt led pærer i lamper basert på glødepærer er gang på gang påpekt av ABYC. 

Men man gjør som man selv vil. Jeg velger å stole på ABYC.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 11 minutter siden:

Noen av oss seiler om natta, serr'u @Kjellg.  Dessuten, for noen av oss sitter baugen så lavt at pos.lanternen(e) dukker under fra tid til annen. Med LED IP68, så slipper vi lanternevann :-)

 

Poeng tatt :yesnod:, men da kjøper man seg lanterner som er beregnet til dette. Jeg tenkte på de med motor som absolutt skal skifte til led pærer koste hva det koste vil. Var akkurat borti en fiskebåt som skiftet ut 2 gløde arbeidslys til led. Tror det kostet over 30k. Når jeg spurte han hvorfor han gjorde det så fikk jeg til svar at de brukte mindre strøm.... Det han ikke hadde tenkt på var jo at motor går når disse lysene blir brukt... :giggle:

I tillegg så hørte jeg etterpå at han hadde fått noen problemer med radar eller ais. Noen ganger vet jeg og holde kjeft og det gjorde jeg heldigvis denne gangen :giggle:. Orket ikke strø salt i såret. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe med levetid på pærer også. Det påstås at LED har vesentlig lengre forventet levetid enn glødelamper. I tillegg tåler LED støt og vibrasjoner vesentlig bedre enn glødelamper uten å slutte å lyse. I tillegg er strømforbruk med LED vesentlig lavere, så de litt for tynne ledningene som skaper spenningsfall og redusert lysstyrke er ikke lenger et problem.

Og ting har nå en gang den fordømt uvanen med å gå i stykker når vi ha bruk for de! :giggle:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 40 minutter siden:

På den seriøse siden, dette er for dårlige, eller feil produkter, for det maritime markedet.

 

Det er jeg fullstendig enig i. Bare jeg som sporet av litte grann :wink:

Blir litt vel engasjert av og til.

 

Men jeg er helt enig i at dette er for dårlig. Selv så hadde jeg forlangt den byttet uansett om pakningen var åpnet eller ikke, for dette kan i ytterste fall være ganske så ille om uhellet er ute og du ikke får kontakt på feks vhf. Det viser bare igjen hvor viktig det er å sjekke slike led produkter kanskje til og meg før man monterer det i båten. Det som er synd er om BT nå har forandret til en leverandør som kanskje ikke har like gode produkter, for BT sine led har faktisk vært veldig gode. Faktisk bedre en mange andre leverandører hvor produktene koster mye mere.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev On 5.12.2018 at 17.48:

 

Etter å ha montert LED-lanterner fra Biltema får jeg kraftig støy på VHF-radioen når lanternene er slått på.

Støyen forsvinner straks lanternene blir slått av.

Blir anbefalt av Biltema å montere dette EMC- filteret, som de sa ville fjerne støyen.

Noen som har erfaringer med dette filteret?

Virker det?

 

EMC-filter for LED..PNG

Jeg har testet dette filteret på jobben - ikke mot LED-pærer, men mot billige switch-mode power supply som vi bruker til såkalte 4-20mA strømsløyfeinstrumenter - på oscilloscopet kan jeg se en reduksjon i støyen, fra 150 mV til 50 mV - det er altfor lite til å ha noen effekt- jeg tok ikke en FFT-analyse, men  jeg antar spektrumet er nokså likt før og etter filter.  Men empiri er som alltid kongen, så hvis noen har brukt dette filteret og har mener at det fjerner støy - så kan ikke jeg argumentere mot det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som jeg skrev tidligere i tråden fikk jeg beskjed fra Biltema om at jeg kun fikk returnere den lanternen jeg ikke hadde fjernet embalasjen på, og at dette ikke var en reklamasjon da problemet kunne løses ved å montere et filter på hver av lanternene. Denne beskjeden var fra Biltema Norge, etter at jeg hadde sendt dem en mail og forklart problemet.

Jeg har hatt lanternene liggende til jeg i dag tok med alle 4, både den med og de uten embalasje som jeg hadde demontert fra båten, til det Biltemautsalget hvor jeg hadde kjøpt dem.

Der traff jeg på en person som tydeligvis hadde greie på dette, skjønte problemet, og ga meg pengene tilbake for alle 4 lanternene, uten noe videre fram og tilbakesnakk.

Happy ending :)

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...