Jump to content

EMC-filter mot radioforstyrrelser fra LED-lamper. Erfaringer?


Jannmar

Recommended Posts

Hulda skrev 45 minutter siden:

Da har jeg holdt opptelling:

1 stk lysstoffrør 12V

19 LED hvorav 18 Biltema

 

Testet i hht prosedyre fra USCG, ingen utslag på VHF.

 

Godt jobbet, Hulda! Det bekrefter det jeg har sett, hørt og erfart at BT har hatt LED av god kvalitet. Det vil være veldig synd om det viser seg at de nå har skiftet til en leverandør som kanskje ikke har samme kvalitet. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 9 minutter siden:

 

Godt jobbet, Hulda! Det bekrefter det jeg har sett, hørt og erfart at BT har hatt LED av god kvalitet. Det vil være veldig synd om det viser seg at de nå har skiftet til en leverandør som kanskje ikke har samme kvalitet. 

 

For å være korrekt, det er vel et par år siden sist jeg kjøpte LED. Den jeg var mest spent på var ankerlanternen kjøp fra Kina, montert rett ved siden av VHF-antennen. Heller ikke den ga antydning til støy.

Link to post
Share on other sites

Dette behøver ikke å være systematisk for verken produsent, leverandør, eller forhandler. Det kan være ett enkelt produkt som har svakheten. Når det er sagt, tyder dette på en designmessig blunder som absolutt burde ha blitt stoppet i et av nevnte ledd.

Når det gjelder nevnte EMC-filter har jeg svært liten tro på at det vil fjerne støyen. Den vil nok kunne reduseres noe, men det vil kun dempe støy som forplanter seg via ledningsnettet. I og med at det her er snakk om en radiomottaker vil denne, naturlig nok, også ta opp støy som sendes ut som radiobølger. Filteret vil ikke ha noen innvirkning på de radiobølger som sendes ut fra selve lanternen, men kun de som skyldes at ledningene fungerer som antenner.

Fjern årsaken, og ikke demp symptomene.

Link to post
Share on other sites

Gamle LED hadde ofte passive drivere, dvs. bare en motstand. Nå er det stort sett regulatorer som hakker opp strømmen,  (gir bedre effektivitet og jevnere lysstyrke.) og de støyer i større eller mindre grad. Jeg jobber med AIS og radio, og vi har ikke sjeldent problemer med dekkslys i LED, så se på godkjenning før montasje. CE betyr fint lite, men er det 60945-testet, skal det være innenfor.

Link to post
Share on other sites

Interresant, @Kaptein Plast. Da er det ikke at Biltema selger kvalitet, egentlig, kun at det er gammeldagse produkter. Som sikkert kommer til å bli mer moderne og støyende over hele produktspekteret. Et tankekors. Jeg vil ikke tro at betjeningen bak disken hos Biltema har mulighet til å holde tritt med standarder og produktutvikling i det enorme varespekteret de har.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå demontert lanternene fra båten. Ser når jeg tar de ut av selve lanternehuset at de er CE-merket. De har også et rattmerke, men er dette det riktige rattmerket?? eller er det Osculatis logo. (Har sikkert også sett disse merkene da jeg monterte lanternene, men ikke tenkt mere over det, og da forsvinner det fort ut av mitt hode i alle fall). Kan ikke se noe IEC 60945 nummer som Kaptein Plast og shipahoy omtaler hverken på embalasjen eller lanternene.

 

Har prøvd å koble lanternene til et batteri i garasjen, og når jeg holder den bærbare VHF-en inntil lanternene får jeg samme støyen som jeg fikk i båten. Støyen er ikke konstant, men kommer og går med nogenlunde jevne mellomrom.

 

CE.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Da er det ikke at Biltema selger kvalitet, egentlig, kun at det er gammeldagse produkter. Som sikkert kommer til å bli mer moderne og støyende over hele produktspekteret. Et tankekors.

Hvis det du har i dag kan mates med stort spenningsområde f.eks. 11-36V eller 12/24V på samme to tilkoblingsledningene er det høyst sannsynlig "moderne" teknikk. Grei indikasjon er at lysstyrke ikke varierer med spenning.

Kan brått være at du har kjøpt kvalitet uten å vite om det. :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev for 7 timer siden:

Gamle LED hadde ofte passive drivere, dvs. bare en motstand. Nå er det stort sett regulatorer som hakker opp strømmen,  (gir bedre effektivitet og jevnere lysstyrke.) og de støyer i større eller mindre grad. Jeg jobber med AIS og radio, og vi har ikke sjeldent problemer med dekkslys i LED, så se på godkjenning før montasje. CE betyr fint lite, men er det 60945-testet, skal det være innenfor.

Nå finnes det flere standarder som er mer eller mindre like med hensyn på VHF støy, men IEC 60945 og IACS E10 er de vanligste. Så er det slik at for utstyr på bro så er det strengere krav til utstrål støy I VHF området og da heter det IEC 60945 B. Ellers på båten er det IEC 60945 A. De lystbåtene vi opererer med er nok å betrakte som en bro I denne sammenheng. IACS E10 bruker ikke A og B, men spesifiserer kravene direkte. Ellers så er det flere klasseselskap som bruker utvidelsen EMC 1 som er utstyr på bro og EMC 2 ellers på båten. Ikke så enkelt å orientere seg.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som Biltema 25-800 er denne:

https://www.osculati.com/en/11366-11.060.12/sphera-ii-navigation-light-green-white-abs-body

 

Der er produsenten sin logo, og ikke rattmerke som er på lanternen.

logo.png

 

Den kan drives med 12V til 24V, og da må det nødvendigvis finnes en regulator i den. Hvis denne skal lages slik at den ikke støyer, så vil produksjonskostnadene kanskje øke med over 10 kroner, og det liker ikke økonomene :-)

 

@JRK, stemmer det at rattmerket betyr at de følger IEC 60945?

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt merke til at Biltemas Osculatilanterner ikke er prikk like de Osculatilanternene f.eks. Watski har.

Dette er bare en liten detalj i utformingen.

 

Biltemas Osculatilanterner har et lite hakk, hvor man kan sette inn et skrujern, for å skille lanternen fra lanternehuset.

Watskis Osculatilanterner har ikke dette hakket.

Lanternene som er avbildet på Osculatis hjemmesider har heller ikke dette hakket.

 

Utenom dette er lanternene prikk like. (Jeg har ved selvsyn sett de lanternene Watski selger i butikker).

Vet ikke om dette kan bety at det er to forskjellige utgaver, men man kan jo alltids begynne å lure.

 

Detaljen er merket med grønn ring på bildet.

Osculati. Biltema..PNG

Osculati. Osculati..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema oppgir, i likhet med Osculati selv, at lanternen oppfyller kravene til "IMO Colreg 72". Les følgende interessante artikkel:
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Regulations_for_Preventing_Collisions_at_Sea
Dette er åpenbart en organisasjon som utelukkende har som mandat å unngå kollisjoner til sjøs. Effektiv signalgiving er dermed deres sak, mens radiostøy havner på en annen hylle. Det tyder dermed på at Osculati har forsikret seg om at produktet oppfyller gjeldende internasjonale krav mht. signalfunksjonen, men at de rett og slett ikke har tenkt på/brydd seg om fenomenet radiostøy.
Nå skal det jo også sies at Biltema ikke er en spesialbutikk for verken det ene eller det andre, og at det dermed blir mer opp til forbrukeren å vurdere om produktet fyller ens behov. Det er da dette forumet viser sin berettigelse; nemlig ved at ikke "alle" behøver å gjøre samme erfaring. Dessuten vil nok dette produktet fungere utmerket for svært mange.
PS. "Etsingen" av fabrikklogoen er den ene av to typer "digitalt vannmerke", og har mao. ikke mye med produktkvaliteten å gjøre, hvis noen skulle tro det...

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 7 timer siden:

Nå finnes det flere standarder som er mer eller mindre like med hensyn på VHF støy, men IEC 60945 og IACS E10 er de vanligste. Så er det slik at for utstyr på bro så er det strengere krav til utstrål støy I VHF området og da heter det IEC 60945 B. Ellers på båten er det IEC 60945 A. De lystbåtene vi opererer med er nok å betrakte som en bro I denne sammenheng. IACS E10 bruker ikke A og B, men spesifiserer kravene direkte. Ellers så er det flere klasseselskap som bruker utvidelsen EMC 1 som er utstyr på bro og EMC 2 ellers på båten. Ikke så enkelt å orientere seg.

Du har jo helt rett.. :)

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev On 14.12.2018 at 0.00:

Gamle LED hadde ofte passive drivere, dvs. bare en motstand. Nå er det stort sett regulatorer som hakker opp strømmen,  (gir bedre effektivitet og jevnere lysstyrke.) og de støyer i større eller mindre grad. Jeg jobber med AIS og radio, og vi har ikke sjeldent problemer med dekkslys i LED, så se på godkjenning før montasje. CE betyr fint lite, men er det 60945-testet, skal det være innenfor.

Dette er korrekt. Men det er fullt mulig å lage effektive regulatorer som ikke støyer, men det koster kanskje 60 øre mer å bruke en "intelligent" regulator med sinusidoal regulering, enn en regulator som bare hakker opp strømmen og avgir støy. Dette siste er bare så 1985 - det er fullstendig utdatert.

Link to post
Share on other sites

"...regulator med sinusidoal regulering, enn en regulator som bare hakker opp strømmen..."

Nja, alla switchade regulatorer hackar upp strömmen enligt on/off. De fungerar i grunden likadant idag som 1985, även om de är mer intelligenta nu (varierar switchfrekvens m.m.). Men ingen switchar i grunden "sinusidoal".

 

Hur mycket störningar som de sedan orsakar beror till allra största delen på de kringliggande filterkomponenterna som jämnar ut och tar bort övertonerna. Idag finns mycket bättre ferriter och mindre/bättre ytmonterade kondensatorer o.s.v. än förr, men många tillverkare tycker det är  komponenter som löser problem som inte "syns". Och därför ofta reduceras till ett minimum för att spara någon krona.

 

Med rätt filterkomponenter kommer ström och spänning som går in och ut att vara ett jämnt medelvärde utan "hack". Och då stör det inte.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Løsningen ble å bytte ut led-lanternene med den "gamle" typen lanterner med glødepære fra hella (10W).

Helt stille på radioen, men mindre lys og større strømforbruk.

 

Orket ikke å begynne å bale med ekstra filtre osv for om mulig å fjerne støyen. Er redd det bare ville bli en ekstra utgift og flere ergrelser til ingen nytte.

Får returnert en av led-lanternene til Biltema. Monterte bare 3 av 4 led-lanterner før jeg oppdaget at de støyet, så det er den ene jeg ikke har fjernet embalasjen på jeg får returnert. Får se på nyåret om jeg går videre med dette med tanke på å få returnert de andre 3 også. 

 

Hella.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ozo skrev 13 minutter siden:

For å få et bedre lys/effekt-forhold kan du montere LED-lamper uten regulator med samme sokkel som glødepæra. Men nå har du kanskje gått lei av LED...?

 

Å montere LED pærer i lykt ment for glødepærer er ikke så lurt. Har vært flere tråder om det her på BP. Det kan gi feilt lysbilde og være ulovlig. 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er også enig i at om LED'en man kjøper ikke fungerer som tiltenkt, er det bare å ta et skritt tilbake til glødepære. En leverandør må være såpass oppegående i hodet at man må forstå at det sikkerhetsutstyret man selger ikke må sparke beina under annet sikkerhetsutstyr. Det i seg selv er reklamasjonsgrunn god nok. Man vet ikke om det 'sertifiserte' produktet funker før man har montert- og testet det. Derfor burde ikke leverandøren kunne kreve embalasjen, uåpnet eller ikke. Kvittering for kjøpet må kunne være mer enn nok. Så lenge produktet er stemplet med produsentens navn, burde det være nok. At man skal modifisere produktet med, i dette tilfellet, å lodde inn dingser for å få det bedre, er tull. Det kunne leverandøren fikse, kostnadsfritt, før levering.

Link to post
Share on other sites

 

Kjellg skrev 25 minutter siden:

Å montere LED pærer i lykt ment for glødepærer er ikke så lurt. Har vært flere tråder om det her på BP. Det kan gi feilt lysbilde og være ulovlig. 

Det er selvsagt et poeng, men det at det finnes dårlige løsninger betyr ikke nødvendigvis at det ikke finnes gode. Her er det snakk om en lampe på 2~3 W, så det skulle ikke være vanskelig å finne en som har både lyssenter og strålingskarakteristikk ganske likt en glødelampe. De nye filament-LED-lampene kan ved første øyekast se ut som glødelamper, og det kommer stadig nye og bedre varianter.

En glødelampe er forresten heller ikke perfekt i så henseende, og visse utgaver av disse ville nok også kunne havne i kategorien "ulovlig" ifm. lysvinkel fra en lanterne.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

At man skal modifisere produktet med, i dette tilfellet, å lodde inn dingser for å få det bedre, er tull. Det kunne leverandøren fikse, kostnadsfritt, før levering.

Helt enig.

För att en produkt skall få märkas med t ex CE (uppfyller lågspänningsdirektivet inkl. EMC) skall allt som behövs för att uppfylla detta i en avsedd installation/applikation ingå.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...