Napoli Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Hansa666 skrev for 2 timer siden: 4. SÅ om ikke dette var nok..... Kjøpte i fjor Fusso99, og denne krever litt teknikk for å bruke. Den renser IKKE, kun ment som et topp lag som skal gi 12 mnd garanti for beskyttelse.... dog på en bil.... Uansett, kunsten er å legge på et tyyyyynt lag, la det tørke i 30-60 min, så tørker du det enkelt av. HERRE for en glans.... Har testet på taket, akter, deler av baugen og på sidene, så får vi se om det var verdt jobben når vestlandsværet står på :) Uansett vil båten bli polert en god del ganger til, har tatt overbygget 4 ganger hitil i år, så det SKAL skinne... Veldig bra resultat! Jeg pleier ikke å la Fusso ligge mer enn maks 10 minutter før jeg buffer av, det gjør jobben mye lettere. Det skal forøvrig bli spennende å se resultatet av Fusso over Megs sealant 2.0, håper du tar en rapport mot høsten jerognal skrev On 3.4.2019 at 12.24: Da har eg prøvd Fusso på bilen. Kjøpte en med lys voks og en med mørk. Bilen er svart og båten hvit... PÅ bilen ble eg fryktelig skuffet. Voksen er en seig hinne som er et hælvete å få pusset blankt igjen. Og ikke tar det kalkrester etter vasken. (Har mye kalk i vannet her). Så rense-effekten er lik null. Kjørte på med flytende biltema voks. Renset lakken som kniv i smør og ble både blankt og fint. Nei den Fusso-voksen blir ikke brukt mer. Mulig den må ha mye varme for å funke..... det er jo ikke mer enn 7-8 grader nå, men var en stor skuff. Blir ikke å prøve på båten. Ok, her var det litt å ta tak i. Fusso er ikke et renseprodukt, kun en voks/sealant. Kalkrester etter vasken må tas før de tørker inn, da kan du gjerne bruke isopropanol/vann 50/50 og et mikrofiberhåndkle. Dersom voksen har blitt en "seig hinne" har du lagt den ALTFOR tykt. Den skal legges så tynt at du sliter med å se den. Ved 7-8 grader kan du la den ligge opp mot 20 minutter før du buffer den av igjen. Jo varmere det blir, jo kortere kan den ligge før den fjernes igjen. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
jerognal Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Ok skal kanskje gi den et nytt forsøk..... prøve meg på et lite område først... Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 jerognal, det er bare å prøve igjen, følg rådet til Napoli så får du en utrolig glans :) Det regner jo en GOD del her i Bergen nå, så gleder meg tiil å se hvor raskt de svarte rennmerkene forsvinner. Skal først teste med en svamp UTEN vaskemiddel, da jeg er usikker på hvilke vaskemiddel som løser opp de forskjellige poler vokser..... Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 23.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2019 Hansa666 skrev for 6 timer siden: jerognal, det er bare å prøve igjen, følg rådet til Napoli så får du en utrolig glans :) Det regner jo en GOD del her i Bergen nå, så gleder meg tiil å se hvor raskt de svarte rennmerkene forsvinner. Skal først teste med en svamp UTEN vaskemiddel, da jeg er usikker på hvilke vaskemiddel som løser opp de forskjellige poler vokser..... Noen som har peiling? Fusso er veldig motstandsdyktig mot vaskemidler, så lenge de ikke har slipestoffer i seg (f.eks Jif skurepasta). Det man skal være Obs på er at en del vaskemidler har diverse "glansfremmende" og "vannavvisende" midler i shampoen (f.eks Selaclean shampoo med voks og Chemical Guys Citrus Wash and Gloss, Gyeon Bathe+ osv). Disse midlene vil legge seg oppå Fusso - og overta jobben Fusso skal gjøre (og de gjør den dårligere enn Fusso). Kjøp vanlig såpe (Jif bilvask, Meguiars NXT, Sonax bilshampoo) uten noe ekstra dilldall, og bland den tynt, også her gjelder myyyye tynnere enn du tror, typisk vil en halv kork i en bøtte med vann være mer en nok. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fjordland Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Prøvde denne i fjor. Slik preller vannet av over 1 år etter behandling. Båten ligger ute hele året og brukes året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Fjordland skrev for 2 timer siden: Prøvde denne i fjor. Slik preller vannet av over 1 år etter behandling. Båten ligger ute hele året og brukes året rundt. Den fungerer bra den - men i likhet med Swiss Vax Shield blir den forholdsvis dyr, og holdbarheten er vel omtrent 3/4 av Fusso. Fordelen med Polishangel Master Sealant er jo at den er mye lettere å buffe av igjen da. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fjordland Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Flasken var jo dyr, ga vel 5-600,- for den lille der. Men den er utrolig drøy, og bære holde til ihvertfall 4 runder på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Samenliknet med konvensjonell polering er det jo ikke dyrt når det er 4-6gang drøyere og mye enklere å påføre! Er litt konservativ og bruker ennå Meguiars, Men lyst til å prøve noen av disse vidundermidlene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Napoli Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 -morten- skrev for 16 timer siden: Samenliknet med konvensjonell polering er det jo ikke dyrt når det er 4-6gang drøyere og mye enklere å påføre! Er litt konservativ og bruker ennå Meguiars, Men lyst til å prøve noen av disse vidundermidlene Neida, for all del. Sammenlignet med noe greier fra Hempel eller Turtle Wax blir det ikke galt i det hele tatt. Jeg sammenlignet med Fusso inni hodet mitt. En boks Fusso koster rundt 300,- og da har du voks til båt resten av livet. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
rippie Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Støtter fusso, finnes flere typer så husk å kjøp riktig. Har det på bil og båt. Under er bilde av dracoen som var veldig slitt i lakken før rubbing, så et lag med fusso. Sitér dette innlegget Link to post
EvenEB Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Har kjøpt fusso som anbefalt i denne tråden. Den har jeg skjønt skal legges tynt på for hånd og så "buffes" av. Hva vil det si å buffe? Kan jeg bruke en myk pad på maskinen eller gjøres det for hånd? Ser det anbefales å fjerne rester av polering først. Har kjøpt isopropanol som jeg tenkte halvblande med vann. Er det bare å spraye på å tørke av eller må det mer krefter til? Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Fjerner/buffer den med en mikrofiberklut. Jeg har lagt den rett på uten vask. På bilen vaska jeg med vann og såpe, merker ingen forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 (redigert) EvenEB skrev for 6 timer siden: Har kjøpt fusso som anbefalt i denne tråden. Den har jeg skjønt skal legges tynt på for hånd og så "buffes" av. Hva vil det si å buffe? Kan jeg bruke en myk pad på maskinen eller gjøres det for hånd? Ser det anbefales å fjerne rester av polering først. Har kjøpt isopropanol som jeg tenkte halvblande med vann. Er det bare å spraye på å tørke av eller må det mer krefter til? "Buffe av" er å fjerne overskytende produkt/tørke til det blir helt blankt. Isopropanol/vann 50/50 er helt topp til å fjerne rester av poleringsmiddelet, bruk en sprøyteflaske til å sprøyte på med, og tørk av for hånd - krever ikke noe krefter. Her ligger det en link til hvordan man legger det på bil - legg merke til hvor tynt han legger det (NB! Først viser han hvordan det ikke skal gjøres): rippie skrev for 5 timer siden: Fjerner/buffer den med en mikrofiberklut. Jeg har lagt den rett på uten vask. På bilen vaska jeg med vann og såpe, merker ingen forskjell Å legge voks på båt uten å vaske først ville ikke jeg gjort, Da "baker" du skiten inn. Men for all del, hvis båten var veldig fin fra før kan det godt hende at det funker. Redigert 30.Mai.2019 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
rippie Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 On 5/30/2019 at 10:35 PM, Napoli said: Å legge voks på båt uten å vaske først ville ikke jeg gjort, Da "baker" du skiten inn. Men for all del, hvis båten var veldig fin fra før kan det godt hende at det funker. Mente etter rubbing, altså vask, rubbing så fusso. Kan godt hende at den sitter dårligere, men det finner man ut av til neste år :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.