Jump to content

Hvilket poleringsmiddel liker folket best


Guest knerten67

Recommended Posts

Salt sol og sjø er jo noe av det værste som finnes for blanke overflater!  jeg bruker polering i tre trinn, rens, polish og woks så det holder ganske bra ut sessongen. ideelt skulle man kansje tatt en lettere poleringsjobb i juni.  Vet ikke om det er så mange poleringsmiddler som holder på båt like blank fra mars til oktober!

Link to post
Share on other sites

On 12/30/2018 at 10:08 AM, DR_Nelson said:

Varighet på poleringsmiddel er vel lik null dager. Voks derimot kan vare i mange år.

 

Selv bruker jeg Menzerna 400 om det er matte områder, og Scholl S30 for blankhetens skyld. Vokser med Collinite 845.

 

Det er nok litt forvirring om begreper her..  men stort sett kan man dele opp produkter i tre faser.  rens/rubbing,  polish for å få blangt og woks/sealer for lakk/gelcoat beskyttelse

Link to post
Share on other sites

On 12/29/2018 at 8:53 PM, knerten67 said:

Hva brukte du på fenderlista da?Nydelig og blank båt

rengjorde fenderlista med rødsprit så polerte jeg den etterpå.

Askeladden min er 16år men der er fenderlista så grov at jeg ikke har fått den blank, men ellers er den blank.

Jeg bruker Meguiars både på bil og båt fordi det er veldig lett å jobbe med! Fines helt sikkert bedre og dyrere stoff!

IMG_0049.jpg

Redigert av -morten-
text (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Bruker TC Nano og bare det. Til gjengjeld polerer jeg vår midtsommer(bare over fenderlist) og høst før burkaen skal på. Alltid blank og fin båt. Tidligere brukte jeg MaxWax produktene. Hver vår Veldig fornøyd med disse også, men mye mer arbeidskrevende. Litt gammeldags kanskje, for de siste årene har jo meguiar og andre produkter blitt anbefalt  som det beste. Kunne vært spennende å prøve , men er litt skeptisk da det alltid snakkes om en 3 trins prosess. Rubbing Polering og Wax. Dette er jo en stor og omstendelig prosess. Det skrives at dette holder hele sesongen, men det er jo en logisk brist her, Om dette må gjentas hver gang så holder det jo ikke hele året om det må gjentas hver vår. Det minner jo mye om MaxWax prosessen som jeg synes er mye mer arbeidskrevende enn TC Nano. Noen her som har brevdue flere av disse produktene over tid?

Link to post
Share on other sites

Menzerna produkter har jeg brukt på bil siden den står høyt i kurs hos detailing-miljøet, og båtproduktene er like gode.

 

Heavy cut serien tar det meste og da den blir finere og finere under jobbing trenger man praktisk talt ikke noen fin polish etterpå på båten, det blir en flott glans rett fra grov rubbing og det er jo kjekt.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 5 minutter siden:

Menzerna produkter har jeg brukt på bil siden den står høyt i kurs hos detailing-miljøet, og båtproduktene er like gode.

 

Heavy cut serien tar det meste og da den blir finere og finere under jobbing trenger man praktisk talt ikke noen fin polish etterpå på båten, det blir en flott glans rett fra grov rubbing og det er jo kjekt.

 

Heavy Cut er vel egentlig for å rette opp i store lakkskader og dype kutt i lakken. Du tror ikke den blir for «heavy» for Gelcoat? 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

@kjellg gelcoat er hardere enn klarlakken på en bil, så det er vel vel ingen grunn til å tro at det blir for hard 'lut'. Snakket med en forhandler av Scholl sine bilpleieprodukter, og han mente å ha hørt fra Scholl selv at det ikke var noen forskjell på 'heavy cut'-produktene for gelcoat vs lakk når det gjaldt akkurat Scholl.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Duppe said:

Gelcoat er jo ganske tykk så det går helt fint, men på bil må man vel være litt mer forsiktig.

 

Har brukt den til å rette opp riper etter fendere, brygge osv og den gjør susen. Rett fra matt og riper til høyglans i en vending som jeg sa.

 

Er det sikkelig kvalitet på gelcoaten tåler den ganske mye ja.. billakk derimot er en del skjørere..  men for stor hastighet på en ikke ocilerende polermaskin kan lett lage brennmerker på gelcoat. Ikke kjøp de billigste maskinene og billige padder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...