Jump to content

Hvilket poleringsmiddel liker folket best


Guest knerten67

Recommended Posts

tilplan skrev for 2 timer siden:

Har også prøvd Fusso, men har ikke vært vitenskaplig nok til å kunne gi noen tilbakemeldinger. Det som jeg reagerte på med den var at det så ut til å være en type fluorstoff i den. Er dette samme stoff som benyttes i skismurning? Om jeg har forstått det rett, så er det foretrukket på ski på grunn av sine gode egenskaper som vannavvisende. Det er jo det samme vi er ute etter på båtene våre. I så fall er det gjerne ikke særlig heldig for verken kropp eller naturen ellers. Tror jeg bruker hansker neste gang den skal tas på.

http://www.erdetfarlig.no/Artikler/Nyhetsartikler/styr-unna-miljogifter-i-skisporet/

Nei, der er ikke det samme som var i skismøring. Det som er i fusso er ptfe - som er det teflon, gore-tex og endel andre "glatte" stoffer er basert på.

 

Hansker er uansett en god ide når man står med polering/voks. Ingen av disse stoffene er spesielt snille med huden.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Tenke jeg skulle polere båt med maskin til våren for første gang. Har flex roterende og kestrel das 6 pro ocillerende maskin, scholl og menzerna poleringsmiddel og puter i div grovhet(mest uber og scholl). 

 

Får teste litt komboer, men må vel kjøre grov kombo på roterende. Båten er langt fra strøken, så prøver å finne en kombo som funker og kjører kun ett steg på hele båten. Gidder ikke flere timer ekstra på flere steg på å hente de siste % glans. 

 

Har litt forskjellig voks/forsegling, bla fusso og collinite 845. Mulig jeg prøver å legge collinite med ocillerende maskin. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen tanker som er helt uavhengig av poleringsmidler, men av mange års erfaring.

Her på båtplassen ser vi mange som er fornøyd og viser blanke fine båter og noen viser bilder som er over ett år gamle og båten er fremdeles blank og fin, uten noen form for mellom behandling. Dette har jeg aldri klart, så jeg er imponert.

Men det jeg har erfart er at 3/4 av polerjobben er rens, rubbing og polering med maskin. Dette er altså den tunge jobben. Den siste 1/4 delen er voksing. Min erfaring er altså at jeg får ikke dette til å holde ett år og derfor ble denne tunge jobben gjort vær vår.  Grunnen til dette har vært nødvendig er at overflaten har vært såpass oksydert at det ikke nytter med vanlig polish og voksing.

Kunsten å slippe denne 3/4 jobben hvert år, er å påføre ny voks/polish før oksyderingen har brutt igjennom den gamle polishen. Med TC Nano må jeg da etterbehandle både vår sommer og høst, men jeg slipper den tunge jobben (Her det sikkert andre poleringsmidler som virker like bra om man polerer/vokser så ofte)

 

Jeg spyler av båten med rent vann etter hver tur, Bruker kunn såpe før den skal poleres. Jeg tror mange gjør en tabbe ved at såpen de bruker også fjerner polish/voks.

 

Link to post
Share on other sites

jeg spyler også båten med ferskvann når jeg er på hytta og vaske medbilshampo som ikke tar voksen! vasker også kalesjen!   Uansett tror jeg ikke det finnes noe som varer en hel sessong for maksimal glans!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

index skrev for 5 timer siden:

Jeg har aldri hatt særlig sans for polering egentlig. Så mine båter er heller matte. Virker det også.

Det man skal være obs på dersom man dropper polering/voksing (egentlig voksing) er at oksideringen over tid kan gå dypere og forvitre gelcoaten. Dersom man kommer til det stadiet har man en virkelig stor jobb foran seg.

 

@-morten- og @JRK - se denne testen siden dere ikke tror på hva jeg sier om Fusso og Collinite. Her har de blant annet testet Collinite #870 - som er en "cleaner wax", dvs den rengjør, fjerner oksidering og beskytter i ett steg. Ulempen er at den ikke klarer å ta dyp oksidering og voksen varer ikke like lenge som den "ordentlige" Collinite #845. De har allikevel konkludert med at den er "som ny" etter tre måneder, og det i vesentlig tøffere forhold for voks enn det vi har i Norge:
https://www.practical-sailor.com/issues/33_3/features/5414-1.html

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 10 minutter siden:

Hei Napoli. Beklager om jeg har uttrykt meg slik at jeg ikke tror på deg. Har full tillit til det du skriver. Skrev vel i ett par innlegg siden av at jeg var imponert over de som klarer å få poseringen til å holde over ett år. Jeg leser og lærer?

Hehe - tok meg ikke veldig nær av det nei. Vi har vel alle de tingene vi kan og tingene vi ikke er fullt så gode på. Jeg har lært masse av dine innlegg opp igjennom (nå sist i "loddetråden") :thumbsup:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Napoli said:

Det man skal være obs på dersom man dropper polering/voksing (egentlig voksing) er at oksideringen over tid kan gå dypere og forvitre gelcoaten. Dersom man kommer til det stadiet har man en virkelig stor jobb foran seg

 

Skulle tro at dersom voksingen ble nøye og ofte gjort så var det strengt talt ikke nødvendig med polering.

 

Og for å beholde voksen er det viktig å bruke riktig såpe. Er den ikke mild så vasker man jo bare av voksen. Tror det er mange flere enn meg som har fått erfare dette.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 3 timer siden:

Det man skal være obs på dersom man dropper polering/voksing (egentlig voksing) er at oksideringen over tid kan gå dypere og forvitre gelcoaten. Dersom man kommer til det stadiet har man en virkelig stor jobb foran seg.

 

Jeg polerte opp cockpiten en gang med Autosol, og det ble faktisk riktig bra. Men det blir ikke gjort så ofte da, så det blir matt igjen. Største problemeter hos meg er at skroget er malt opp med noe som ikke lar seg polere opp, så om jeg polerer opp overbygget så ser skroget desto verre ut. Dessuten brukes båten daglig året rundt, så det er egentlig aldri tid til å gnikke og pusse. Den er en bruksting, og fungerer flott selv i silkematt?.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Duppe skrev for 2 timer siden:

 

Og for å beholde voksen er det viktig å bruke riktig såpe. Er den ikke mild så vasker man jo bare av voksen. Tror det er mange flere enn meg som har fått erfare dette.

 

Jeg vasker med bilshampoo eller grønnsåpe gjennom sesongen, syns det fungerer godt mtp voksen. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Napoli skrev On 11.1.2019 at 19.58:

Nei, der er ikke det samme som var i skismøring. Det som er i fusso er ptfe - som er det teflon, gore-tex og endel andre "glatte" stoffer er basert på.

 

Hansker er uansett en god ide når man står med polering/voks. Ingen av disse stoffene er spesielt snille med huden.

 

Egentlig pussig at ingen har prøvd å polere båt med fluor enda. Tipper det kommer ;-) 

 

Noe å prøve på propellen kanskje?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

 

Egentlig pussig at ingen har prøvd å polere båt med fluor enda. Tipper det kommer ;-) 

 

Noe å prøve på propellen kanskje?

Det er en del av de keramiske coatingene som inneholder fluor. Og det brukes det mye av på skip.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei @Napoli. Interessant å lese om din test av Fusso99, da jeg kjøpte denne inn i fjor for å teste. Tok halve taket fra fly og ned til vindu med Fusso99, hekk og skalker før forrige vinteren 2018 startet. Andre halvdel av taket brukte jeg Meguiars 2.0 samt på resten av båten. Må innrømme at jeg ikke så noe forskjell i slitasjen på gelcoaten, dvs begge sider var like oksydert. Gjorde samme testen året før, men da med Meguiars 2.0 og hardwoksen til Sealand ( Autoglym), men her var det STOR forskjell da Sealand siden var vesentlig mer oksydert.

 

Fusso99 krever mer arbeid, dvs når den fjernes etter påføring og sammenlignet med Meguairs 2.0, sliter jeg med og forsvare merarbeidet.....

Vet ikke om det ligger i UV stråling som er vesentlig sterkere på sjøen enn på land som sliter på Fusso99, som etter mitt syn burde holdt lengre?

 

Nabobåten la på glasscoating i år, koster vel 1000 pr. fot, holder bra, men ikke etter min mening i forhold til prisen. Selv så mye jeg tester med rubbing, wax, toppcoat, forkjellige produkter++ har jeg funnet noe som er ok, men ikke en konge oppskrift som holder båten blank igjennom en sessong på overbygget. 

Nå ligger jeg i nærheten av Flesland, mulig det er mer sur nedbør fra flyene enn andre steder i landet + satans mye regn i Bergen, men det tar ikke mange ukene før svarte rennmerker kun kan fjernes med Jiff båtshampo og varmt vann...       

Link to post
Share on other sites

Hansa666 skrev 32 minutter siden:

Hei @Napoli. Interessant å lese om din test av Fusso99, da jeg kjøpte denne inn i fjor for å teste. Tok halve taket fra fly og ned til vindu med Fusso99, hekk og skalker før forrige vinteren 2018 startet. Andre halvdel av taket brukte jeg Meguiars 2.0 samt på resten av båten. Må innrømme at jeg ikke så noe forskjell i slitasjen på gelcoaten, dvs begge sider var like oksydert. Gjorde samme testen året før, men da med Meguiars 2.0 og hardwoksen til Sealand ( Autoglym), men her var det STOR forskjell da Sealand siden var vesentlig mer oksydert.

  

Fusso99 krever mer arbeid, dvs når den fjernes etter påføring og sammenlignet med Meguairs 2.0, sliter jeg med og forsvare merarbeidet.....

 Vet ikke om det ligger i UV stråling som er vesentlig sterkere på sjøen enn på land som sliter på Fusso99, som etter mitt syn burde holdt lengre?

  

Nabobåten la på glasscoating i år, koster vel 1000 pr. fot, holder bra, men ikke etter min mening i forhold til prisen. Selv så mye jeg tester med rubbing, wax, toppcoat, forkjellige produkter++ har jeg funnet noe som er ok, men ikke en konge oppskrift som holder båten blank igjennom en sessong på overbygget. 

 Nå ligger jeg i nærheten av Flesland, mulig det er mer sur nedbør fra flyene enn andre steder i landet + satans mye regn i Bergen, men det tar ikke mange ukene før svarte rennmerker kun kan fjernes med Jiff båtshampo og varmt vann...       

Jeg har ikke prøvd Meguiars #21 (som jeg antar er den du viser til?) - men ser fra tester på nett at den kommer relativt bra ut. Kanskje jeg skal prøve samme test som deg. Kan hende, som du sier, at den tåler UV stråling like godt som Fusso - og dermed vil gjøre samme jobben, men lettere. Det er ikke til å stikke under en stol at Fusso krever litt arbeid for å få det riktig - og dersom man gjør det feil blir resultatet enten ikke 100% bra, eller så blir det mye arbeid å fjerne pålagt produkt.

Det som imponerte meg med Fusso var at den holdt beskyttelsen lenge etter at glansen og vannskrekken var borte - alt som krevdes var en rask vask, og så var alt helt topp igjen. Og når jeg nå går inn i 3. sesong uten å polere må jeg vel innrømme at jeg begynner å bli ganske imponert...

 

Sur nedbør og varme er jo de to tingene som raskest tar knekken på voks (og når det er satans mye av det i tillegg varer det enda kortere desverre) - så det beste er nok å legge båten på land under presenning, da slipper man hele jobben :giggle::thumbsup: Holder skroget ditt seg bedre enn overbygget? I så fall ville jeg nok skyldt på sur nedbør ja.

 

Glasscoating (keramisk coating) er vel det jeg har lyst til å prøve på i år - der fins det en haug med forskjellige varianter. Jeg tenkte å prøve den aller billigste på markedet som heter Mr.Fix. Denne får man på ebay for rundt 1,5 USD pr flaske, og en flaske bør vel dekke hele båten min tenker jeg. Nå skal det sies at jeg da bare kan forvente et resultat som er omtrent likt holdbarhetsmessig med Fusso med den coatingen - men hva gjør man ikke for testen sin skyld :) Dersom det viser seg å fungere bra kan man jo vurdere en dyrere coating etterhvert.
 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
JRK skrev On 10.1.2019 at 8.26:

Så har jeg gått på med TC Nano, med maskin høst og vår, så tar jeg litt for hånd over dolbordet når det begynner å komme svarte striper en gang før ferien. Denne prosessen er jo mye enklere en denne maskinrensing/polering hvert år.

 

Samme erfaring. Prøvde også ulike produkter før jeg for noen år siden ble anbefalt å bruke TC Nano, den gang på seilbåten jeg hadde. Veldig fornøyd, lettvint å bruke og holder glansen lenge. 

 

Nå har jeg en mindre BowRider som jeg kjøpte brukt på Finn høsten 2017. Den var svært matt i gelcoaten, så det ble en stor jobb med maskinrubbing og rens før glansen var tilbake. Etter det polerte jeg en gang med TC Nano, og båten holdt seg blank gjennom hele sesongen i fjor. Ved opptak vasket jeg og polerte kjapt over med TC Nano på nytt, men den var faktisk fortsatt blank!

 

Det skal sies at jeg spyler av båten med ferskvann etter hver tur, mulig det har en viss betydning(?) 

Link to post
Share on other sites

Heisan Napoli.

Leser med interesse på det du skriver om Collinite Liquid Insulator Wax #845, leste testen du linket til, og den ser jo bra ut. Skal kjøpe en flaske for å teste da jeg antar denne er enklere å legge på en Fusso99. 

Det jeg sliter med å holde blankt er overbygget, da dette er båtens mest utsatte område. Skroget er alltid blankt og grunnen til at jeg polerer skroget noen ganger i sesongen er heller for å slippe stor jobben når våren kommer. 

 

Var på båtmessen i helgen og fikk demonstrert Mirka sin rubbing, Polarshine 30. finner bare 35 på web, men ble vist en 30. Uansett, når jeg rubber med 3M fastcut, legger lite på padden, så forsvinner slipemidlene etter kort tid så det blir en del jobbing. Rubber kun de områdene hvor jeg kan se slitasje etter fendere. Det jeg ble fortalt fra Lakkspesialisten i Bergen, var at den kjemiske forbindelsen i Polarshine 30 gav slipeeffekt hele veien, så dette skal jeg teste når båten skal på land om 2 mnd. Skal bruke en standard trinnløs vinkelkutter maskin med lammeull når jeg rubber, så blir det min baby Mirka DA på resten :)

 

Når det gjelder valg av polering, typer og metoder, er det like mange meninger som biler :)  Det som fungerer for meg trenger ikke fungere på en annen båt et annet sted i landet. MEN vårt vestlandsklima med mye nedbør krever god  og etter mitt syn ofte behandling av gelcoat for å holde den blank. Får ALLTID de satans svarte renn merkene etter hver regnbyge som er noe herk å fjerne gang 4-5 osv. har testet JIF båtshampo og varmt vann, fungerer bra men tar en del av påført wax... Det blir aldri prelling i lakken etter bruk av Jif, det får jeg kun etter bruk av Turtel ultrashine bil shampo. Denne er mer skånsom enn Jif, tar ikke like enkelt svarte rennmerker, men den den gir et enkelt voks lag som fungerer der og da. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hansa666 skrev for 6 timer siden:

Heisan Napoli.

Leser med interesse på det du skriver om Collinite Liquid Insulator Wax #845, leste testen du linket til, og den ser jo bra ut. Skal kjøpe en flaske for å teste da jeg antar denne er enklere å legge på en Fusso99. 

 Det jeg sliter med å holde blankt er overbygget, da dette er båtens mest utsatte område. Skroget er alltid blankt og grunnen til at jeg polerer skroget noen ganger i sesongen er heller for å slippe stor jobben når våren kommer. 

  

Var på båtmessen i helgen og fikk demonstrert Mirka sin rubbing, Polarshine 30. finner bare 35 på web, men ble vist en 30. Uansett, når jeg rubber med 3M fastcut, legger lite på padden, så forsvinner slipemidlene etter kort tid så det blir en del jobbing. Rubber kun de områdene hvor jeg kan se slitasje etter fendere. Det jeg ble fortalt fra Lakkspesialisten i Bergen, var at den kjemiske forbindelsen i Polarshine 30 gav slipeeffekt hele veien, så dette skal jeg teste når båten skal på land om 2 mnd. Skal bruke en standard trinnløs vinkelkutter maskin med lammeull når jeg rubber, så blir det min baby Mirka DA på resten :)

  

Når det gjelder valg av polering, typer og metoder, er det like mange meninger som biler :)  Det som fungerer for meg trenger ikke fungere på en annen båt et annet sted i landet. MEN vårt vestlandsklima med mye nedbør krever god  og etter mitt syn ofte behandling av gelcoat for å holde den blank. Får ALLTID de satans svarte renn merkene etter hver regnbyge som er noe herk å fjerne gang 4-5 osv. har testet JIF båtshampo og varmt vann, fungerer bra men tar en del av påført wax... Det blir aldri prelling i lakken etter bruk av Jif, det får jeg kun etter bruk av Turtel ultrashine bil shampo. Denne er mer skånsom enn Jif, tar ikke like enkelt svarte rennmerker, men den den gir et enkelt voks lag som fungerer der og da. 

Bare å kjøre på med Collinite. Stort enklere blir det ikke å legge voks. Du kan evt legge den med maskin også, hvis du vil det. Så fjerner du for hånd etter å ha lagt ca 1 kvadratmeter av gangen.

Dersom du er fornøyd med Turtle Wax ultrashine, burde du prøve Selaclean Bil- og båtshampoo. Den løser opp bra, og legger igjen en tynn hinne med voks. JIF tar voks dersom den blandes sterkt nok. Det er derfor jeg anbefaler den som såpe før polering/voksing. 

Jeg tror nok du har rett i at det fins like mange meninger som biler. Men veldig mange har ikke prøvd allverden. De langt fleste har lest en test eller to i Båtmagasinet. Deretter har de kjøpt testvinneren - og vært fornøyde med det. Eller så har de snakket med noen "som har peiling på båt" om hva de bruker - og sikkert blitt relativt fornøyde med det og. Det er vel gjerne derfor "alle" tror at polering er en årlig jobb...

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

En i havna sverger til noe som heter akryl pasta, og smører dette på hele båten, og mener den blir som ny. Men blir bare matt og hvit. Så for noen er dette godt nok. 

 

Selv sverger jeg og til Collinite 845 og har gjort det i mange år både til bil, båt. Gidder ikke streve så mye som man må med Fusso da Collinite er like bra, om ikke bedre. 

Collinite varer hele sesongen og jeg kunne vel ha droppet voksen hvert 2andre år og

 

En ting jeg har merket før legging av voks er viktigheten av å vaske med isopropanol o.l. 

Da fjernes mye av poleringsmiddelet og overflaten blir helt fri for rester, og voksen ”sitter” bedre. 

Har kjøpt Avery Surface Cleaner istedet for isopropanol da det virker bedre.

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har eg prøvd Fusso på bilen. Kjøpte en med lys voks og en med mørk. Bilen er svart og båten hvit...

PÅ bilen ble eg fryktelig skuffet. Voksen er en seig hinne som er et hælvete å få pusset blankt igjen. Og ikke tar det kalkrester etter vasken. (Har mye kalk i vannet her). Så rense-effekten er lik null. Kjørte på med flytende biltema voks. Renset lakken som kniv i smør og ble både blankt og fint.

Nei den Fusso-voksen blir ikke brukt mer. Mulig den må ha mye varme for å funke..... det er jo ikke mer enn 7-8 grader nå, men var en stor skuff. Blir ikke å prøve på båten.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Heisan!

Har nå testet ut litt nye produkter da båten var på land i helgen, her er min konklusjon.

 

1. Brukte min Mirka Deros 680 maskin, fantastisk sak som kun veier 1 kg og som er en svært kraftig DA maskin.

2. Rubbing, Mirka polarshine 35: De stedene det har vært fender striper testet jeg to metoder.

                     A, vannliping

                     B, Rubbing med ullpute

Til Mirka maskinen kan man kjøpe vannslipe puter, brukte først 1000 så 3000 korning før jeg gikk over på rubbing med ullpute. 

Det var en helv...jobb med å polere opp etter vannsliping selv om områdene var små. MEN resultatet ble veldig bra.

testet så ullpute med Mikra 35, lite område, først lav hastighet så høy. Ble ekstremt blankt. 

 

3. Så ble det en god runde med Meguiars Sealant 2.0 som gir en konge glans.

 

4. SÅ om ikke dette var nok..... Kjøpte i fjor Fusso99, og denne krever litt teknikk for å bruke. Den renser IKKE, kun ment som et topp lag som skal gi 12 mnd garanti for beskyttelse.... dog på en bil....

Uansett, kunsten er å legge på et tyyyyynt lag, la det tørke i 30-60 min, så tørker du det enkelt av. HERRE for en glans.... 

Har testet på taket, akter, deler av baugen og på sidene, så får vi se om det var verdt jobben når vestlandsværet står på :)

Uansett vil båten bli polert en god del ganger til, har tatt overbygget 4 ganger hitil i år, så det SKAL skinne... 

 

 

 

 

 

2019-04-28_19_27_01.jpg

 

2019-04-28_19_25_53.jpg

2019-04-28_19_26_45.jpg

2019-04-28_18_02_16.jpg

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...