Jump to content

Hvilket poleringsmiddel liker folket best


Guest knerten67

Recommended Posts

Hei!
Har testet MYE forskjellige vokstyper og har endt opp med 3M sin fast cut grønn kork, for rubbing og Meguiars Sealant 2.0 for topp voks.
https://www.autogeek.net/meguiars-21-synthetic-sealant-2-0.html.

Det som fungerer bra med Sealant 2.0 er at den er holdbar i vestlandsk klima, samt den er enkel å legge på og ikke minst ta av.
Ofte polerer jeg båten fremfor å vaske, da den fjerner de svarte renn merkene samt man får mettet gelcoaten. Rubber kun de stedene på skroget som er slitt ved fenderslitasje, ellers brukes kun Sealant 2.0
Ved rubbing kjøres maskinen på høy hastighet ,oscillerende, til voksen blir varm og nærmest forsvinner. Bruker en sprayflaske under denne jobben. Da er det enkelt å fjerne voksen og det spiller liten rolle om det er rester igjen før man tar fatt på Meguiars Sealant 2.0

 

Kjøpte en ny oscillerende maskin med 2,5 cm utkast i fjor, den BESTE investeringen ever… veier kun 1 kg og gjorde poler jobben til en lek fremfor en treningsøkt.
http://lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=504&produkt_nr=MID6802011&g=5#.XCzOq1xKhPY

Koster mye, men dette er en proff maskin du vil ha i maaaaangen år ? 

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hansa666 skrev for 5 timer siden:

Kjøpte en ny oscillerende maskin med 2,5 cm utkast i fjor, den BESTE investeringen ever… veier kun 1 kg og gjorde poler jobben til en lek fremfor en treningsøkt.
 http://lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=504&produkt_nr=MID6802011&g=5#.XCzOq1xKhPY

Koster mye, men dette er en proff maskin du vil ha i maaaaangen år ? 

 

Dette er vel en eksentersliper - ikke en poleringsmaskin?

Link to post
Share on other sites

Heisan!

Bildet jeg viste var av type maskin, ikke utkastet. Men min maskin er ikke på 2,5mm men 5mm. 

http://lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=1015&produkt_nr=MID6502022&g=5#.XC3D4FxKhPY

http://lakkspesialisten.no/produktliste?g=5&gruppe_nr=504

 

Dette er i utgangspunktet ikke en polermaskin, men den har trinnløs justering av hastighet, gir seg ikke om man presser hardt og er skikkelig enkel i bruk da man kan polere med en hånd når man står på stigen og strekker seg ut :)

Maskinen er børsteløs, så den skal vare leeeeenge :) Har polert båten flere ganger på det  ene året jeg har hat den, har jo store flater å polere på og kan ikke få fullrost denne maskinen godt nok. OG nei, jobber IKKE for Lakkspesialisten :)               

Har fra før en Surehold DA, tester Rupe, men de veier jo fra 3,5 kg og oppover samt størrelsen er for stor og klumpete. Må bruke to hender for å få til rett bevegelse, samt spare på armene når det skal poleres i noen dager...

 

Link to post
Share on other sites

Ender opp med å måtte skrive litt her - begynner å komme mye forslag på kjemi og utstyr.

For å polere en båt må man gjennom følgende steg:

1. Vask og tørk

2. Rubbing

3. Polering

4. Forsegling

 

1. Vask og tørk (før polering)

Bruk ditt favorittmiddel til dette, men ikke bruk noe med slipemidler (f.eks Jif skurekrem). Zalo er et helt fint middel til dette, men det fins også spesialmidler til båt. Smak og lommebok avgjør hva man vil bruke. Man kan også bruke skumlanse og høytrykk for å underlette arbeidet.

 

Anbefalt fremgangsmåte/utstyr:

Høytrykksspyler/skumkanon

Bøtte

Svamp

Såpe (Jif båtshampoo er min favoritt - og fungerer også fint i skumkanon og koster ikke allverden)

-Spyl båten grundig med høytrykk, vask deretter med såpe og svamp fra toppen og nedover. Spyl av mens den fortsatt er våt (ikke la såpen tørke inn).

Dersom du har skumkanon kan båten skumlegges og spyles først for deretter å gå løs på jobben beskrevet over.

 

2. Rubbing

Rubbing er et grovt poleringsmiddel - kan sammenlignes (litt) med veeldig fint sandpapir. Dette tar den verste oksideringen på gelcoaten relativt raskt. Men det etterlater en litt grov og matt overflate. 

 

Anbefalt fremgangsmåte/utstyr:

Poleringsmaskin 

Cutting pads eller ullpad til maskinen (fås kjøpt på "alle" bil og båtutstyrsforretninger)

Grovt poleringsmiddel som f.eks Menzerna Gelcoat Cut compund

Poler 90x90 cm av gangen

Har du aldri brukt en poleringsmaskin før, google: "how to use a polisher on gelcoat"

 

3. Polering

Polering gjøres med et eget poleringsmiddel. Dette er i prinsippet likt med rubbingmiddelet, men er enda finere i pussingen. Etter polering skal båten ha høyglans.

 

Anbefalt fremgangsmåte/utstyr:

Poleringsmaskin

Poleringspads (myk skumgummi pad - spør i disken på f.eks bilxtra eller mekonomen)

Fint poleringsmiddel som f.eks Menzerna Gelcoat fine cut &gloss polish

Poler 60cmx60cm av gangen - og fortsett til ønsket glans er oppnådd.

 

4. Forsegling

Gelcoaten er nå helt "naken" uten noen form for beskyttelse. Sol og vann tærer fra første øyeblikk på det flotte resultatet man nå har lagt tid, penger og arbeid i. Forseglingen har som jobb å hindre glansen i å forsvinne igjen med det første.  

 

Anbefalt fremgangsmåte/utstyr:

Voks applikator (fås kjøpt alle steder voks kjøpes)

Voks eller Sealer - mine favoritter er Soft99 Fusso Coat og Collinite #845, begge disse har jeg testet over en to sesonger (eget innlegg om det i en annen tråd) - og begge holder veldig fint ihvertfall en sesong (Fusso holder minst en og en halv sesong).

Laget som legges med voks legges for hånd. Legg det så tynt at det nesten er usynlig. Legg 90cmx90cm av gangen - og tørk av før det størkner.

 

Litt om poleringsmaskiner.

Det fins i utgangspunktet to typer poleringsmaskiner. Roterende og "Dual Action (DA)" (også kalt oscillerende). Roterende er billigst og mest effektivt, men kan potensielt være vanskelige å bruke samt kan fort gjøre "uopprettelig" skade. DA maskiner er noe dyrere og mindre effektive, men mye lettere å bruke. Disse kan ikke sammenlignes med eksenterslipere - da vanlige eksenterslipere ikke har samme kraften (jeg har ikke prøvd den @Hansa666 nevner lenger opp i tråden, kan godt hende den fungerer bedre enn de jeg har prøvd). Ved hardt trykk vil en eksentersliper stoppe rotasjonen og kun oscillere. Det skal det mye mer til før en poleringsmaskin gjør. Resultatet når maskinen kun oscillerer er at jobben tar mye lenger tid (men jobben er fortsatt lettere enn om man gjør den for hånd).

 

One-Step-Compunds

Det fins midler som hevder at de gjør jobben til både rubbing, polering og voksing i en flaske (f.eks Menzerna  Premium One Step Polish). Fordelen med disse midlene er at de gjør jobben i et steg, med mindre arbeid enn om man skal igjennom to eller tre steg med polering. Ulempen er at de har kompromisser på noe. Enten er de ikke veldig grove i utgangspunktet, og man bruker derfor veldig lang tid på grove jobber. Eller de er for grove - og etterlater ikke 100% glans. Eller voksen som ligger i er ikke god nok - så man ender opp med å gjøre jobben for raskt på nytt.

 

Personlig bruker jeg Meguiars One Step Compund eller Meguiars Power cut compund - for deretter å legge voks etterpå. Jeg syns det gjør en god nok jobb på min båt. Men den indre nerden i meg ender vel opp med en full behandlig til våren tror jeg.

 

Jeg har ingen tilhørighet til bilnerden.no - det var bare lettest å bruke kun en side til å vise produktene jeg omtalte.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

God forklaring Napoli.

Men det er en ting som slår meg når jeg leser disse poleringsinnleggene. Alle skryter av å ha blank båt med det ene eller andre rense-polering- forsegling(voks)-smiddelet. Men allikevel må man rubbe, polere og vokse på nytte, neste vår...

Jeg holdt på med det samme fra 1990 til 2007. Etter dette har jeg renset og polert båtene en eneste gang veldig grundig med MAXWAX produktene. (Man kan helt sikkert bruke mange andre produkter). Så har jeg gått på med TC Nano, med maskin høst og vår, så tar jeg litt for hånd over dolbordet når det begynner å komme svarte striper en gang før ferien. Denne prosessen er jo mye enklere en denne maskinrensing/polering hvert år.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 11 timer siden:

Tror desverre ikke det finnesnoe produktsom motstår sol salt og uv lengre enn en sessong!   men en del produkter er mye lettere å jobbe med enn andre!

 

JRK skrev for 9 timer siden:

Det er nok min erfaring også morten

Se tråden min "Skryt av polering med Meguiars". De siste innleggene der viser resultatet av Fusso og Collinite ett og et halvt år etter påføring. Fussosiden valgte jeg å ikke polere på nytt, da den så helt strøken ut. Der ble det bare vasket og lagt nytt. Collinite døde etter ca ett år.

 

Vurderer forøvrig å legge keramisk coating på båten i år - noe må man ha å bruke tiden til :giggle::giggle:

Redigert av Napoli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

hvem forhandler Fusso? er det et bilprodukt?

"Alle" som forhandler merkevarer innen bil selger fusso etterhvert. Ja, er lagd til bil i utgangspunktet. BilXtra og Mekonomen har det i stort sett alle butikker. På nett får man kjøpt det mange steder (bilnerden, bilpleiekongen +++).

Link to post
Share on other sites

 

Napoli skrev for 12 timer siden:

 

Se tråden min "Skryt av polering med Meguiars". De siste innleggene der viser resultatet av Fusso og Collinite ett og et halvt år etter påføring. Fussosiden valgte jeg å ikke polere på nytt, da den så helt strøken ut. Der ble det bare vasket og lagt nytt. Collinite døde etter ca ett år.

 

Vurderer forøvrig å legge keramisk coating på båten i år - noe må man ha å bruke tiden til :giggle::giggle:

 

Men hva skjedde etter dette? Når måtte du ta neste behandling, og hva besto den av?

Mitt poeng er at med TC nano, så slipper jeg veldig lettvint unna. Jeg har ikke rubbet på 7 år og poleringen er unnagjort på et par dager.

Er absolutt lydhør om andre har mindre arbeidskrevende løsninger, som gir like bra resultat.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 3 timer siden:

 

 

Men hva skjedde etter dette? Når måtte du ta neste behandling, og hva besto den av?

Mitt poeng er at med TC nano, så slipper jeg veldig lettvint unna. Jeg har ikke rubbet på 7 år og poleringen er unnagjort på et par dager.

Er absolutt lydhør om andre har mindre arbeidskrevende løsninger, som gir like bra resultat.

Vet ikke - neste behandling er i år (på fussosiden vil det altså si snart tre år siden sist det ble gjort noe annet enn vask og voks).

Jeg har ikke prøvd Tc Nano, og har hørt både positive og ikke fullt så positive ting om det. Flott at du er fornøyd - og dersom du har funnet noe som virker for deg er det kanskje det viktigste.

Men med TC Nano er det vel også slik der, at man først må vaske, så gå over båten med ett middel, helst med maskin(polish), og så gå over båten med et annet middel (sealer)? I så fall koker det vel ned til resultat og holdbarhet?

Dersom du bruker et par dager på poleringen idag (av en 34 foter) - så ville jeg definitivt prøvd Da-maskin, Meguiars One-step compund og collinite 845. Da er jobben unnagjort på maks en dag.

Redigert av Napoli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 1 time siden:

Slenger meg på her... Er det noen som har testet Autoglym sine produkter på båt? Tenker spesielt på Autoglym Super Resin Polish og Autoglym High Definition Wax.

Har ikke prøvd dem på båt, men fra erfaringen med bil tror jeg du vil bli skuffet på båten. Super Resin Polish er et håndprodukt og fyller igjen riper - det tror jeg ikke vil gi noe godt resultat. Og HD voks er mer en showvoks som ser bra ut med en gang men ikke varer veldig lenge. Mistenker at du maks får tre/fire uker på sjøen før jobben må gjentas.

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Napoli said:

Har ikke prøvd dem på båt, men fra erfaringen med bil tror jeg du vil bli skuffet på båten. Super Resin Polish er et håndprodukt og fyller igjen riper - det tror jeg ikke vil gi noe godt resultat. Og HD voks er mer en showvoks som ser bra ut med en gang men ikke varer veldig lenge. Mistenker at du maks får tre/fire uker på sjøen før jobben må gjentas.

 

Jeg har brukt Autoglym HD Wax på bilen i noen år nå og synes tvert i mot at den holder seg veldig bra. Nå kjører ikke jeg mer enn kanskje 8000km per år, men det er til gjengjeld på møkkete veier i og rundt hovedstaden. Når det er sagt, er bil og båt to forskjellige ting så det er ikke gitt at resultatene kan overføres. Super Resin Polish kan så vidt jeg vet brukes sammen med maskin, men det er en veldig lite aggressiv polering likevel og den inneholder (som du påpeker) forsegler i tillegg. Tanken min var at dette kanskje kunne fungere dersom man har noenlunde ny båt som er stelt godt med: lett polish som forsegles med voks og vedlikeholdes gjennom sesongen med en og annen håndvask hvor jeg bruker såpe tilsatt carnaubavoks.

 

Svar får man stort sett bare ved å prøve, spesielt når det finnes en jungel av båt- og bilpleieprodukter der ute som alle påstår å være best.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 15 minutter siden:

 Svar får man stort sett bare ved å prøve, spesielt når det finnes en jungel av båt- og bilpleieprodukter der ute som alle påstår å være best.

:thumbsup: Enig. Man skal ha prøvd en del forskjellige produkter og fremgangsmåter - og testet over lengre tid før man skryter mye av et produkt.

 

Se forøvrig test av AG HD voks mot Fusso her:

https://www.detailersclub.no/forums/topic/27051-fusso-vs-ag-hd-wax/

Redigert av Napoli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Napoli said:

:thumbsup: Enig. Man skal ha prøvd en del forskjellige produkter og fremgangsmåter - og testet over lengre tid før man skryter mye av et produkt.

 

Se forøvrig test av AG HD voks mot Fusso her:

https://www.detailersclub.no/forums/topic/27051-fusso-vs-ag-hd-wax/

Fusso ser jo ut til å være bra greier! Skader ikke at den er relativt rimelig i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Har også prøvd Fusso, men har ikke vært vitenskaplig nok til å kunne gi noen tilbakemeldinger. Det som jeg reagerte på med den var at det så ut til å være en type fluorstoff i den. Er dette samme stoff som benyttes i skismurning? Om jeg har forstått det rett, så er det foretrukket på ski på grunn av sine gode egenskaper som vannavvisende. Det er jo det samme vi er ute etter på båtene våre. I så fall er det gjerne ikke særlig heldig for verken kropp eller naturen ellers. Tror jeg bruker hansker neste gang den skal tas på.

http://www.erdetfarlig.no/Artikler/Nyhetsartikler/styr-unna-miljogifter-i-skisporet/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...