Jump to content

Bytte av VHF - Beholde eksisterende antenne + kabel?


Geb

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skaffet meg en Albin Vega seilbåt i sommer der det tidligere har vært installert en VHF;  Shipmate RS8100.

Gammel antenne (i mastetoppen) + antennekabel var ikke fjernet av selger, men VHF-en var fjernet.

 

Jeg har fått meg en brukt Simrad RD68 av onkelen til en kamerat, og setter pris på anbefalinger, tips og råd om følgende:

 

1. Er det mulig å benytte eksisterende antenne + kabel (antar alder er 10 år ++), eller er det fornuftig å fornye uansett?

Ut fra hva jeg har sett koster dette ca 1000-1500. Ikke så stor utgift, MEN det forutsetter å trekke kabel inn i masten + klatring. Det vil jeg helst unngå hvis jeg kan.

Dersom jeg velger å beholde antenne + kabel, er det da noen måte å måle om jeg har forstyrrelser i antenne og/eller kabel? Jeg vil være sikker på at jeg har optimale sending- og mottaksforhold.

 

2. Ekstern høytaler på den "nye"  Simrad RD68 mangler. Kan jeg plugge en hvilkensomhelst høytaler her fra Biltema/Clas Ohlson etc (vanlig "jack"-inngang), eller trengs det noe med egen strømforsyning?

 

3. For å få oppdatering til DSC trengs det et GPS signal. Finnes  det en liten og egnet GPS som kan plugges i?

 

 

Link to post
Share on other sites

1. Dersom antenne og kabel er ok, er det ikke nødvendig eller noen  vesentlig gevinst i bytte av kabel/antenne. Dersom du har tilgang på SWR-meter kan det si noe om tilstanden på antenneanlegget.  Første steg kan være å sjekke at kabelen ser hel fin ut.

 

2. En vanlig høyttaler gjør susen...

 

3. En bør helst ha en gps som er beregnet for maritim bruk, for eksempel denne https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/tilbehor-kartplottere/gps-antenner/garmin-gps-19x-hvs-antenne-nmea-183-10-hz

 

Link to post
Share on other sites

Med et SWR meter kan du enkelt måle om antenne og kabel er i orden

Men jeg ville vært litt skeptisk. Når VHF en er fjærnet så kan det jo være fordi det er kortslutning i kabel eller antenne og at den har blitt ødelagt. Alternativt at han bare skulle ha den med til neste båt

Om det er feiø på kabel eller antenne kan det være lurt og begynne SWR testen med lav utgangseffekt

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min kabel var dårlig, men eg viste ikkje om det var kabel/antenne eller vhf som var problemet.  Eg lånte swr måler for å finne ut om kabel/antenne var bra,  eg fekk ikkje målinger som samsvarte med det eigar av målaren fortalte om, eg fann ikkje ut av det instrumentet.       Eg bytta kabel og antenne og alt var ok. 

Det er ikkje uvanleg med dårlig kabel, mange opplever det feks pga fukt,  og normalt er det nok å bytte kabel. Eg viste ikkje at radio kunne ta skade av dårlig kabel slik Dinamo skriv.        

Eg hadde berre plugga til radioen og tatt radiosjekk mot kystradio.  Virkar det så virkar det.  Men som sagt, at sender i radioen kunne ryke var ukjent til nå. 

       

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her er en enkel og ufarlig test du kan begynne med.

 

1. Koble kabel og antenne til radio.

2. Sjekk kystradioens kart over arbeidskanaler i område ditt.

3 .  Lytt på værmelding som sendes ut kl 09, 12, 15, 18 og 21. Noter hvilke kanaler du får inn... 

 

Jo lenger vekke kanalene ligger,  jo større sannsynlighet er det for at antennen er ok...

 

Hører du ingenting er noe defekt... Har du ok mottak, kan du gå videre med sjekk av swr...

 

 

 

Redigert av .Snorre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 10.1.2019 at 10.07:

Grunnen til at sendetrinnet kan ryke er at om impedanstilpasningen er for dårlig i kabel eller antenne (Kortslutning/brudd) så reflekteres sendeeffekten tilbake inn i senderinnet.

  • Dette var vel mer et problem i 1978 enn i 2018. Moderne utgangstrinn tåler gjerne noen minutter med skyhøy refleksjon (SWR) før radioen brenner opp. Så et par sekunder test tåler alle moderne radioer - vil jeg tro.
  • Og når du tester - så skal SWR ligge i området 1.1-ish. Dette er ikke mulig å forklare slik at legfolk skjønner det - ikke på to linjer - men SWR er, kort fortalt, et mål på hvor mye av sendereffekten som stråles ut via antennen - og hvor mye som går tilbake inn i radioen.

 

Så bare for ordens skyld - ingen grunn til å skifte kabel eller antennne hvis SWR er 1.1. Det er vel 1.3 som er er grensen for til tiltak, såvidt jeg husker. SWR-meter kan man få for få hundrelapper- MFJ-812B er et glimrende instrument, som også kan måle utstrålt effekt. Det fantes en forhandler i Norge da jeg kjøpte dette, men jeg husker ikke navnet. Men det er bare å google.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Dette var vel mer et problem i 1978 enn i 2018. Moderne utgangstrinn tåler gjerne noen minutter med skyhøy refleksjon (SWR) før radioen brenner opp. Så et par sekunder test tåler alle moderne radioer - vil jeg tro.

Det er mulig, dog riktig gamle radioer (med rør) tolde mykje meir. No trur eg ikkje at ein moderne radio toler "noen minutter med skyhøy refleksjon", det ser berre slik ut, fordider er effektbegrenser som skrur ned sendeeffekten til utgangstrinnet toler refleksjonen.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 11.1.2019 at 11.16:

Den var smart Snorre. Det enkle er ofte det beste:yesnod:

Enig. Det er der man bør begynne. Men det er ofte lite trafikk på maritim VHF, så hvis man bor utenfor byer eller oljeterminaler, kan det bli lenge å vente på relevant trafikk. Det eneste relevante målet på hvor god en antenneinstallasjon egentlig er, er å måle "Standing Wave Ratio" - man kommer ikke utenom det, på en måte.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 23 timer siden:

Det er også greit å kalle opp kystradioen på arbeidskanalen og ta en radiosjekk. De ser om du sender bra, og du hører om du mottar bra. Kan evt spørre dem om å kalle på en annen kanal også, som er lengre unna. De er serviceminded om de ikke er midt i en aksjon... 

Må nok arrestere deg der. Kystradion kan bare svare om du er sterk og klar, ikke om du befinner deg  i Hafrsfjord eller i nordishavet. Og antennen til AIS-transmittere krever også en god FM-antenne.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 7 minutter siden:

... Kystradion kan bare svare om du er sterk og klar, ikke om du befinner deg  i Hafrsfjord eller i nordishavet....

Joda, Kystradioen kan enkelt finne ut på hvilken repeater signalet ditt kommer inn, og kan på den måten se i hvilket område du befinner deg.

 

Jeg villle byttet kabel og plugger uansett, dersom det er rimelig greit å få gjort. Det er mange eksempler på at antenne/ kabel/ plugger har vært synderen når VHF har helt eller delvis sluttet å fungere. Kabelen slites av korrosjon og fysisk slitasje (knekkpunkter, osv) over tid, det samme med pluggene. VHF er sikkerhetsutstyr og lite egnet til å "bruke til det slutter å virke".

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 1 minutt siden:

Joda, Kystradioen kan enkelt finne ut på hvilken repeater signalet ditt kommer inn, og kan på den måten se i hvilket område du befinner deg.

 

Jeg villle byttet kabel og plugger uansett, dersom det er rimelig greit å få gjort. Det er mange eksempler på at antenne/ kabel/ plugger har vært synderen når VHF har helt eller delvis sluttet å fungere. Kabelen slites av korrosjon og fysisk slitasje (knekkpunkter, osv) over tid, det samme med pluggene. VHF er sikkerhetsutstyr og lite egnet til å "bruke til det slutter å virke".

Første avsnitt - I stand correkt. Men mitt poeng var at kystradioen ikke kan gi tilbakemeldig på SWR-tallert

 

Og til siste avsnitt: If it ain't broken - DONT fix it. Viser en antenneinstallasjon god SWR, er det ikke bare unødvendig, men også feil å rote med den. Dette er lett å påvise statistisk, selv om det kan virke kontraintuitivt på de fleste - men slik er det.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 2 minutter siden:

Og til siste avsnitt: If it ain't broken - DONT fix it....

Det får du gjerne stå for selv, men ikke jeg. VHF er kanske det viktigste sikkerhetsutstyret du har for å få hjelp i en nødsituasjon.

Når kabel og plugger er 10 år +++  og i ukjent tilstand, ville jeg byttet uansett hvis VHF og annet først blir oppgradert. Selv om SWR-meteret viser 1:1 i dag, kan lodding i en plugg eller begynnende korrosjon gjøre seg merkbar først i morgen på grunn av alder og slitasje. 

 ... If it`s broken in the wrong place and time, you may have a BIG problem ...

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Tja.  Eg har over 20år gamle kabler som verkar tjukkare, mjukare og smidigare an andre som er 3 år.    Så om du velger å bytte bare for å bytte, så bør valg av kvalitet stå aldeles høgast.

 

Ja, det er kvalitetsforskjeller på kabler, og ikke alle har optimal levetid i maritimt miljø. Jeg har sett billige RG58-kabler som har vært hvite inni av korrosjon allerede etter 6-7 år.  Trådstarter har seilbåt, og uten at jeg kjenner båttypen, blir det ofte noen meter kabel fra vhf-stasjonen og opp til antenna når den står på mast. Uten at jeg vet som helst om denne kabelen, antar jeg at det er "standard" RG58 siden den har stått der noen år. I så fall er det uansett kanskje lurt å vurdere RG213 ved et bytte, da denne har mindre tap ved litt lengde på kabelen (hvis det står RG58 der i dag).

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 10 timer siden:

Det får du gjerne stå for selv, men ikke jeg. VHF er kanske det viktigste sikkerhetsutstyret du har for å få hjelp i en nødsituasjon.

Når kabel og plugger er 10 år +++  og i ukjent tilstand, ville jeg byttet uansett hvis VHF og annet først blir oppgradert. Selv om SWR-meteret viser 1:1 i dag, kan lodding i en plugg eller begynnende korrosjon gjøre seg merkbar først i morgen på grunn av alder og slitasje. 

 ... If it`s broken in the wrong place and time, you may have a BIG problem ...

Sannsynligheten for å bringe en ny feil inn når man river ut det gamle og legger opp nytt, er MYE høyere enn at et 10 år gammelt opplegg på mystisk vis skulle slutte å virke. Det er ingen aldersgrense for coax og VHF-antenner. Så der er jeg veldig uenig med deg. Men det er rktig at SWR-tallet ikke forteller alt, derfor har MFJ-812B - dette geniale instrumentet, som man kan få kjøpt overalt for under tusenlappen, også en mulighet for å måle feltstyrke - altså hvor mye effekt man faktisk stråler ut. Og da er man i mål. Jeg har ikke brukt denne funksjonen selv,  så jeg omtalte ikke den tidligere. Noe annet er selvsagt å oppgradere med en bedre kabel - fra RG58 til RG213 - som er eksemplene som er brukt her, men antennen kan fredes - der har det ikke skjedd nyvinninger på 100 år, så den tåler sikkert noen sesonger til.

 

 

PS:  Takk til Snorre for coax-kalkisen - jeg bruker ofte slike online-kalkulatorer rett som det er, men denne var ny for meg ! Og når jeg legger inn mine egne tall, så ser jeg (jeg visste det jo egentlig fra før - men nå skriker tallene mot meg) at det å ha en ekstra kveil på coax-en er BARE dumt - så her skal all overflødig kabel vekk til neste sesong. Rett strekk - korteste vei - høyest mulig. Det er regelen når man installerer VHF.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett hvilken kabel og antenne, sørg for å få alle koblinger tette. Det ser ikke fint ut, men vanlig praksis er å pakke hele pluggen inn i selvvulkaniserende tape eller krympestrømpe etter tilkobling. Fuktigheten trenger inn over alt og er den største fienden til det meste....

 

Oso

Link to post
Share on other sites

ooma skrev 1 minutt siden:

Uansett hvilken kabel og antenne, sørg for å få alle koblinger tette. Det ser ikke fint ut, men vanlig praksis er å pakke hele pluggen inn i selvvulkaniserende tape eller krympestrømpe etter tilkobling. Fuktigheten trenger inn over alt og er den største fienden til det meste....

 

Tiltredes - og krympestrømpe med lim,  må jeg tilføye. Fukt og korrosjon ER en antenneinstallasjons verste fiende - men er den gjort skikkelig fra starten, så er det ingen aldersgrense på den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...