Jump to content

"kalesjebåt" på vestlandet


barx

Recommended Posts

Hva er det vi sier ja eller nei til her?

 

Forsøk på klargjøring: Sier vi ja til at det blir "for mye regndråper i kaffien" eller ja til "alt vel så lenge kalesjen holder"?

klargjøring:

 

summer negative og positive erfaringer med kalesje på vestlandet, og stem som følger.

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fungerer helt greit det. Men man må jo følge litt bedre med på snøfall etc. da, samt at den må vaskes og impregneres en gang i blandt. Fordelen er jo mye mer åpenhet når det er fint vær med kalesje da. jeg vil påstå at det mest ideelle er en kombinasjon av selvlensende akterdekk og kalesje, slik som blant annet Viknes 880 har. Da kan man velge selv om man skal ha kalesjen på eller ei, alt etter bruk og årstid.

 

Min forrige båt hadde gammel og slitt kalesje, som måtte impregneres minimum tre ganger i året for å holde tett. Irriterende om vinteren, da det til tider kunne være rimelig fuktig ombord. Den nåværende derimot har både selvlensende akterdekk og helt ny kalesje, i tillegg til at resten av båten er helt lukket. Så jeg regner med at jeg kan gå vinteren lyst i møte nå.

 

Men som sagt så synes jeg kalesjebåt er helt greit også på vestlandet. Det gir en plassutnyttelse som er vanskelig å oppnå i en tett båt av tilsvarende størrelse, samt mye bedre uteplass i pent vær.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dette er en "poll". spørsmålet står øverst:

 

"kalesjebåt" på vestlandet; funker det? ja, tja eller nei.

 

hva er det som er uklart?

<{POST_SNAPBACK}>

OK nå!

 

Men det du skrev i meldingen din forvirret meg og gjorde det uklart hva avstemningen dreide seg om :smiley: .

 

For den saken skyld: Også på Skagerrak-kysten vil jeg foretrekke "helårs-båter" hvor salongen kan lukkes som på Viknes 880/1030 eller Saga 315. Men slik disse båtene har, må det også være et akterdekk med kalesje hvor man kan sette opp en enkel møbelgruppe og kose seg med eller uten kalesje avhengig av været. Båtene skal også ha defroster varme samt anlegg som eberspächer o.l.

 

Så det blir ja til "helårs-båt med kalesje til akterdekket". :lol:

 

Den var visst ikke med i pollen... :wink:

Link to post
Share on other sites

Stemmer så avgjort JA!

Av alle plasser i vårt langstrakte land, er vel vestlandet best egnet for kalesjebåt året rundt.

Vi har mildt klima året gjennom, skjelden under 0. Vel regner det mye, men holder du kalesjen tett er dette ikke noe problem. Beregn max 5-6 år på en kalesje.

Ett moment som er nevnt er sne, dette kan være et problem dersom båten ligger ute vinteren gjennom, og du ikke er sikker på om du er hjemme å kan måke sneen vekk

før mildværet setter inn. Det setter vanligvis inn en dag eller to etter snefallet!!!!

Jeg har hatt kalesjebåt i 13 sesonger og har nå byttet til ny kalesjebåt.

Har investert i en litt kraftig diselvarmer da jeg bruker båten året rundt.

Fordelen med kalesjebåt er at du får et mye større sosialt rom enn i en lukket båt i samme størrelse.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Alle

 

jeg liker best kalesje båt, båt er mest til for fint vær selvsagt, og da må kalesjen av. på Weekend day konseptet er det vel dette som er best. i størrelse 20-30 fot passer vel kalesje best?

 

eller hva mener dere er best for langtur/opphold 30 fot+

 

Jeg vurderer kjøp av ny båt, bavaria konseptet 30 foteren eller f eks brukt Riviera 925

Link to post
Share on other sites

....... mens lukket båt uten FB er "hverken hummer eller kanari". 

<{POST_SNAPBACK}>

Den likte eg ikke! Lukka båter ute FB med store takluker får en mye lysere salong. Dessuten går det jp fint å stå opp takluken. Å sitte på FB på utstilling er ikke noe for meg. Kaldt må det vel vere også?

Da er det bedre å sitte på akterdekket som har styreposisjon. Dessuten er det jo et voldsomt vindfang i en FB båt.

Link to post
Share on other sites

Den likte eg ikke! Lukka båter ute FB med store takluker får en mye lysere salong.

Jepp, men når været gjør dette aktuelt, da befinner vi oss ikke i salongen, men på sol-dekket. :cool:

 

Dessuten går det jp fint å stå opp takluken.

Joda, men liker nå best å sitt jeg da. Å stå med hue opp av luka til alle tider ser for meg noe anstrengt ut.

 

Å sitte på FB på utstilling er ikke noe for meg.

På utstilling???? Ikke så mange som ser så mye av meg der oppe, men jeg har en aldeles fantastisk utsikt. Bør prøves.

 

Kaldt må det vel vere også?

Nope, ikke her i sør-øst i allefall... :wink:

 

Da er det bedre å sitte på akterdekket som har styreposisjon.

Neppe bedre etter min mening. Elendig utsikt må det jo være...

 

Dessuten er det jo et voldsomt vindfang i en FB båt.

Nåda, så voldsomt er det ikke skjønner du. Har jo litt med været å gjøre også dette da... :rolleyes:

 

Å sitte inne en fin sommerdag er, som jeg allerede har sagt, "hverken eller". Inne er og blir inne, enten du har takluke eller ikke. Hvilken bil ville du valgt på en flott sommerdag; en med cab. eller en med takluke?

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Kalesjebåter er som telt, mens lukkede er som campingvogn.  Velger du FB-båt har du det beste fra begge verdener, mens lukket båt uten FB er "hverken hummer eller kanari". 

<{POST_SNAPBACK}>

Jo takk! Nå har jeg sett det også, tenkte jeg i går søndag på vei nordover forbi Horten. Varrrmt. Nesten ikke vind... Hva sees? En båt i 3 knop, to mann med snører i hand til hver side, sittende med dorgesnøre på "flyvebrigden". Hva blir det neste?? :diving:
Link to post
Share on other sites

Jo takk! Nå har jeg sett det også, tenkte jeg i går søndag på vei nordover forbi Horten. Varrrmt. Nesten ikke vind... Hva sees? En båt i 3 knop, to mann med snører i hand til hver side, sittende med dorgesnøre på "flyvebrigden". Hva blir det neste?? :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

ja du kan så si. Tenke seg til å fiske i Oslofjorden,da :nonod: Helt utrolig.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Tenke seg fiske fra tredje etasje over kjølsvinet!

 

Det må ha vært høyde-syke! Ikke rart at de kaster alle hemningene! :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

ja, helt utrolig altså, hva folk kan finne på. Har aldri hørt på maken, jeg. Dette må det bli mer og mer slutt på

 

M/Y Ellen Marie

 

 

:rolleyes:

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, takk begge deler. Bakveggsbåt med selvlensede dekk er fint å ha på Vestlandet. Har du i tillegg en kalesje til bruk i tursesongen, har du plutselig flere kvadrameter med salong på akterdekket. Min Kalesje ligger nedpakket fra september til april. Båten er i bruk hele året.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Til vårt behov som i hovedsak er turbruk hele året rundt, er det ikke tvil om at vi foretrekker "lukket båt" med selvlensende uteplass.

Den åpne uteplassen kan da være med eller uten kalesje, alt etter om man ved ferieturer o.l., trenger den som ekstra "inneplass"eller ikke.

 

Trenger da ikke tenke på vær og vind og store snømengder - og hele året er det tørt, varmt og godt i båten. :wink:

 

Har tidligere erfaring med "åpen" båt med kun kalesje over styreposisjon og instumentering o.l. , og det blir ikke tilfredstillende med den bruken vi har av båten året rundt.

 

Gleder oss til mange fine turer utover høsten - med pyrobyssa og det hele....! :seeya:

 

Ship'O'Hoi! :sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...