Jump to content

"kalesjebåt" på vestlandet


barx

Recommended Posts

Kallesjebåt å kallesjebåt, vestlandet å vestlandet. :crazy:

 

Jeg stemte ja, definitivt. Har båt med hardtop, og kallesje over akterdekk. Det er en løsning som i hvertfall jeg synes er best her i midtnorge. Vi har offte mye vind og masse av regn, sjø som skjelden er flat og mye strømskavvel( for den som vet hva det er) Da er det viktig å ha en løsning som er tett. Men du verden det er flott med opne løsninger på fine dager. Det eneste jeg må ta ekstra hensyn til er snøtyngden og selvfølgelig må jeg impregnere hvert år.

Link to post
Share on other sites

Selv på Vestlandet fins det godvær, riktignok sjeldnere. Desto viktigere synes jeg å slippe sola inn i en stor åpen cockpit de få gangene vi har muligheten. Når det regner har vi kalesjen på. Selv med 0 grader ute holder vi fin temp. med en 5 kW webasto. Min bedre halvdel liker å sole seg (overasket?). Men opp på en FB går hun ikke. Ikke med mindre vi snakker om en 60 foter. Det er for meg fortsatt et stykke opp og fram.

Evt. fiskeri foergår på fordekket i form av pilking eller kasting.

Sånn ser jeg på saken.

Link to post
Share on other sites

Flybridge er ok det hvis den er stor nok. Er den liten kan den fremdeles fint brukes under gange, men ved landligge må man ha litt mer plass. Da er det bra med et stort akterdekk.

Det er faktisk svært sjelden jeg ser folk på FB`n når båtene ligger ved holmer og skjær. Større nyere båter, 35 fot++ med gode seter der man slipper å ha knea oppunder haka blir det annerldes med.

I fjor så jeg en kar (120 kg ++) som endelig skulle sitte/ligge å lese VG på FB`n på en Nord West 900. Kort sagt så det ikke behagelig ut. Han holdt ut i 10-15 minutter før han forsvant ned en etasje. :lol:

Jeg stemte forøvrig for at det er best med lukket båt på vestlandet. Personlig synes jeg det er best uansett. :wink:

Det betyr ikke at mange tar feil når de liker kalesjebåt best.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: Joda, men poenget er at den egner seg lite til å oppholde seg på hvis den er for liten. Som nevnt - greit å "kjøre" derfra, men dårlig oppholdssted ellers (hvis den er liten, trang og man sitter på utstilling). Som en tidligere kollega med Skilsø 975 FB " for dårlig uteplass både oppe og nede". Han selger å kjøper båt med mer uteplass.

Din båt er nok romsligere, men jeg synes også den er snau på flybridge for å ha det sosialt med bekjente.

Det er nå min mening, og jeg regner med du mener noe annet.

Smaken er som baken. :lol:

Link to post
Share on other sites

....synes også den er snau på flybridge for å ha det sosialt med bekjente.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg enig med deg i. Min FB har kun tre enkeltstoler i fartsretningen + en solseng med plass for to stk. voksne. Det er klart at det ikke er alverdens med plass, men den største ulempen mener jeg er den litt trange leideren opp dit, ikke plassen. Litt tungvint/trangt å klatre opp og ned under gange/i sjø.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Kommer aldri til å bli eier av Verandakasse-båt. :cool:

 

Etter å ha vært laken-båtfører i alle de år skal jeg i tilfelle ha en båt hvor førerplassen er i hi. :cool:

 

Jeg trenger ikke mere lufting på sommerdager enn hva jeg kan få med store takluker og sidevinduer som kan stilles åpne! :cool:

Link to post
Share on other sites

Vi har brukt båten ett år med kalesje å ett år uten, men jeg er evig takknemlig for å ha spandert di kronene det kostet å få kalsje. Syns det er kjempe koselig å sitte der om kveldene, føler nesten vi har ett rom ekstra.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ubetinget, - helt enig! Det vil jeg også prioritere! Et akterdekk med kalesje - eksempelvis som Viknes 1030 og 880, eller Saga 315. :smiley:

 

Men salongen som omgir fører plass vil jeg kunne lukke helt inne bak dør/glass/polyester og ha det lunt og varmt også om høst/vinter/vår! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ubetinget, - helt enig! Det vil jeg også prioritere! Et akterdekk med kalesje - eksempelvis som Viknes 1030 og 880, eller Saga 315. :smiley:

Absolutt enig om dette med kalesje over akterdekk.

Men får man "vanlige" bøyler til kalesjene til Viknes. Har sett noen som har noe som kanskje skal være en Targa bøyle helt akter. Sikkert greit for feste av kalesje, montering av lys, høytalere etc.

Men for å si det forsiktig så syns jeg ikke det er særligt vakkert.

 

Minner om A ramme til en liten tråler.

 

Forøvrig hørtes Viknes 1030 med troppdekk spennende ut, men det var kanskje i en annen poll. :eek:

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men får man "vanlige" bøyler til kalesjene til Viknes. Har sett noen  som  har noe som kanskje skal være en Targa bøyle helt akter. Sikkert greit for feste av kalesje, montering av lys, høytalere etc. Men for å si det forsiktig så syns jeg ikke det er særligt vakkert.

 

Minner om A ramme til en liten tråler.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inntrykk av at "targabøylen" på Viknes båten er en "hate/elsker" sak. Mange kan ikke fordra den, andre synes den er super. Vet ikke jeg, men fordelen er kanskje at man enkelt får spent opp bare "taket" akter. Kanskje en fordel på varmere dager med regnvær? Jeg vet ikke sikkert!? :smiley:

 

Men jeg synes Saga 29, 32 og 315 har stilige kalesjeløsninger over akterdekket.

Link to post
Share on other sites

Absolutt enig om dette med kalesje over akterdekk.

Men får man "vanlige" bøyler til kalesjene til Viknes. Har sett noen  som  har noe som kanskje skal være en Targa bøyle helt akter. Sikkert greit for feste av kalesje, montering av lys, høytalere etc.

Men for å si det forsiktig så syns jeg ikke det er særligt vakkert.

 

Minner om A ramme til en liten tråler.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Hele båten minner jo om en fiskebåt. Kan vanskelig forstå at noen synes Viknesen er vakker, så bøyle eller ikke, vil jeg si ikke spiller store rollen.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke verdens mest linjelekre båt, men var ombord i en 900 for noen år siden og ble helt betatt av plass utnyttelse, romfølelse i styrhus, stueplassen under akterdekk og for ikke å glemme det store akterdekket.

 

Så hvis jeg skal tilbake til lukket båt så er 880 900 eller 1030 absolutt ett alternativ.

 

 

Men med A ramma blir det for mye tråler.

 

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke verdens mest linjelekre båt, men var ombord i en 900 for noen år siden og ble helt betatt av plass utnyttelse, romfølelse i styrhus, stueplassen under akterdekk og for ikke å glemme det store akterdekket.

 

Så hvis jeg skal tilbake til lukket båt så er  880 900 eller 1030  absolutt ett alternativ.

Men med A ramma blir det for mye tråler.

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Oooh ja! Etter mitt syn så er Viknes 880 og 1030 den mest optimale båt som finnes for vestlandsbruk. Skikkelige, solide løsninger, praktisk innredning og et helt enormt akterdekk. En skikkelig bruksbåt, rett og slett! Har lovet meg selv at når telefonen fra Hamar kommer så blir det Viknes handel! Men ringer de da? Langt i fra...

 

Jeg synes faktisk at A ramma gjør seg godt på denne båten jeg! Men så er jeg jo hekta også da. Det eneste jeg ikke liker med disse båtene er de stygge blekgule gardinene de fleste ser ut til å være levert med. Men det er jo ikke den verste feilen som kan forekomme på en båt da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og uteplassen under "ramma" er jo aldeles fenomenal, selv om det kanskje ser litt uvant ut med en "targabøyle" helt akterut. Dette er rett og slett sabla flotte båter, godt gjennomtenkte på de aller fleste måter. Men det er dette med flyvebrigden, da ... jeg spurte om dette da 900 ble introdusert, og fikk til svar at de ville skynde seg langsomt ... så det har tatt rimelig lang tid hittil. Men da får vi jo håpe at resultatet, når det endelig kommer, blir en esteetisk nytelse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...