Jump to content

"kalesjebåt" på vestlandet


barx

Recommended Posts

Dette er rett og slett sabla flotte båter, godt gjennomtenkte på de aller fleste måter.  Men det er dette med flyvebrigden, da ... jeg spurte om dette da 900 ble introdusert, og fikk til svar at de ville skynde seg langsomt ... så det har tatt rimelig lang tid hittil.  Men da får vi jo håpe at resultatet, når det endelig kommer, blir en esteetisk nytelse.

<{POST_SNAPBACK}>

En flyvebrigde på en vestlandsbåt, den må vel ha en bimini på topp a la en Bergens paraply??? :lol:

 

Spøk tilside (anførsel i tilfelle M/Y Ellen Marie skulle lese dette). Enig i at Viknes lager flotte båter, men jeg er litt skuffet over Viknes 800, som har to voksne køyer og to barnekøyer, og en salong med en sittebenk 1,00 meter bred, den andre 1,05 meter. Dette holder ikke for en båt som koster 1,2 mill. i grunnversjon, og som beløper seg til 1,5 mill. fullt utrustet. Da skal alle køyer være voksen-køyer, og det skal være romslig plass til minst 4, helst 5 mennesker rundt salongbordet. Ellers kan jeg gjerne tenke meg denne båten etter seilerkarrieren, men selv om det stort sett blir kona og meg på tur bør vi kunne benkes med vennebesøk i en lun salong. Og fra tid til annen har man jo med venner på overnattingstur. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oooh ja! Etter mitt syn så er Viknes 880 og 1030 den mest optimale båt som finnes for vestlandsbruk. Skikkelige, solide løsninger, praktisk innredning og et helt enormt akterdekk. En skikkelig bruksbåt, rett og slett! Har lovet meg selv at når telefonen fra Hamar kommer så blir det Viknes handel! Men ringer de da? Langt i fra...

<{POST_SNAPBACK}>

Som fornøyd eier av en NB 820, vil jeg driste meg til å si at NB-båtene ligger i samme klassen mht. den optimale vestlandsbåten. Mye likt i konseptene til disse to produsentene, men så konkurrerer de på det samme markedsegmentet også. Atpåtil så er de naboer, så de kikker vel hverandre litt i sømmene tenker jeg.

 

Viknes er alltid med i min vurdering, men først på ønskelisten er en NB 870 Touring. Den kan også fås med GRB bøyle (avansert mesanmast-fundament).

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Som fornøyd eier av en NB 820, vil jeg driste meg til å si at NB-båtene ligger i samme klassen mht. den optimale vestlandsbåten.  Mye likt i konseptene til disse to produsentene, men så konkurrerer de på det samme markedsegmentet også.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i det, veldig praktiske og ordentlige båter det også. Men jeg har falt litt for frontrutene på Viknes, som er vinklet "feil" vei. Fordelen med dette er jo at duggproblemer eksisterer omtrent ikke, heller ikke reflekser fra instrumenter og instrumentbord, og du har en effektiv solskjerm som skjermer førerplassen ganske effektivt. Og uteplassen er jo bare enorm da!

 

Tillegg: Var nettopp nede og så til båten, og benyttet samtidig sjansen til å sammenligne en NB 820 og en Viksund 880 som ligger på samme brygga. Det så faktisk ut til at akterdekket på NB'en var enda større enn på Viksund'en! Det hadde jeg aldri trodd. Ellers så virker båtene ganske like ja, men mye de samme løsningene ser det ut til. Så hvis denne er lik din så har du en kjempekjekk båt, Arnstein.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi "Norrbagar" er noen morsomme dyr.

 

Har vi kallesjebåt så er det "verdens" beste båt og fungerer perfekt i all slags vær.

Har vi lukket båt med åpent akterdekk, ja da er dette den optiamale løsningen...

Har vi lukket båt med takterasse, ja da er dette den optimale løsningen.

 

Har vi lukket båt uten takterrasse, ja da er den i allefall bedre enn den samme med....... I allefall hvis den er sånn og sånn.

 

Har vi lukket båt med takterrasse, ja da er den i allefall bedre enn den samme uten....... Siden den kan brukes sånn og sånn....

 

Selvsagt fungerer alle båter også på vestlandet, enten det er kallesje eller ei, med eller uten targa her eller der, eller takterrasse.... Det hele kommer litt an på hvilke krav man stiller til båtlivet og komfort ombord i sjarken.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tillegg: Var nettopp nede og så til båten, og benyttet samtidig sjansen til å sammenligne en NB 820 og en Viksund 880 som ligger på samme brygga. Det så faktisk ut til at akterdekket på NB'en var enda større enn på Viksund'en! Det hadde jeg aldri trodd. Ellers så virker båtene ganske like ja, men mye de samme løsningene ser det ut til. Så hvis denne er lik din så har du en kjempekjekk båt, Arnstein.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg kun såvidt vært ombord i en Viknes 880 på messa her i Stavanger i vår. Har studert hjemmesidene til Viknes. Har ikke fått med meg de forskjellige arealene sån sett.

 

Jeg har en NB 820 Sport. Denne utgaven har større salong en NB 820 Combi, på bekostning av uteareal. Combi-utgaven har et utedekksareal på ca. 6 kvadratmeter. Antar at på Sport-utgaven er dekket ca. 1,5-2 kvadratmeter mindre.

 

Som sagt er jeg fornøyd med båten i det meste og spesielt motoren, Yanmar 4HLA-STPX, kjempemaskin. Som et lite luksusproblem og kanskje et snev av 3-fotssyken (knappe 2 fot i dette tilfellet) kunne vi tenkt oss en såpass stor båt at vi unngikk oppdredning i salong når vi er på tur. Vi er en familie på fire, med to gutter på 8 og 10. Da må skipperen ligge i salongen. Ligger som en skipper seg hør og bør der. Kona tørr ikke ligge sammen med meg. Er redd for å falle ned på dørken (seier hun i allefall :rolleyes: ). Ca. 80 cm ned. Må selvsagt ligge ytterst pga. hyppig frekventering av et visst rom. Kunne derfor tenkt meg en NB 870. Denne er har en bredde på 3,3m mot 3m på NB 820 og Viknes 880.

 

Ulempen med sengeplassen på NB 870, er at jeg er ikke sikker på om to voksne personer ligger bekvemt i stikkøyen under salongen. Virker litt smal på meg. Her har Viknes 880 en bedre løsning med stikkøya tverrskips. Vel, vel, får vel gni på sparegrisen en stund til.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med sengeplassen på NB 870, er at jeg er ikke sikker på om to voksne personer ligger bekvemt i stikkøyen under salongen.  Virker litt smal på meg.  Her har Viknes 880 en bedre løsning med stikkøya tverrskips.  Vel, vel, får vel gni på sparegrisen en stund til.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Stikkkøyen i 870T er vel ikke noe mindre enn i NB 8700?

 

I 8700 er det i hvertfall god plass til 2 voksne. Vi ligger imidlertid med hode akterover, og synes det er beste løsning selv om det nok er ment at man skal ligge med hode fremover (ref lampett).

Kan for orden skyld nevne at hverken jeg eller kona er av den tynne, smale sorten :lol:

 

Skal du benytte salongen oppe som dobbeltkøye tro jeg den kan bli litt kort hvis du er 180 cm eller høyere. Tok en middagslur i den for et par uker siden, og den passet ok til meg (tok av ryggstø mot akterdekk), men man skal ikke være mye høyere enn meg ( er 175 cm). Ligger man alene kan man imidlertid ligge litt på skrå... .

Enekltkøyene fremme er store nok selv om den på STB side kan virke kort. Fungerer bra opp til ca 180 cm den.

 

Er ellers kjempefornøyd med at uteplassen (akterdekk) er meget stor. SKal lage meg en teakbenk akterut som kan vippes opp. Greit når man blir flere enn 4 ombord.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Arnstein og OLPI:

 

NB 870T kan leveres med ny forkabin fra og med høsten 2005. Spent på hvor store køyene blir. Etter min smak bør "owners cabin" være forkabinen, med store og gode køyer, mulighet til å sitte romslig for av og påkledning - samt godt med stueplass.

 

http://www.nbmarine.no/nyheter.html

 

Denne bør vel bli å se på "Båter i sjøen" til uka? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til Arnstein og OLPI:

 

NB 870T kan leveres med ny forkabin fra og med høsten 2005. Spent på hvor store køyene blir. Etter min smak bør "owners cabin" være forkabinen, med store og gode køyer, mulighet til å sitte romslig for av og påkledning - samt godt med stueplass.

 

http://www.nbmarine.no/nyheter.html

 

Denne bør vel bli å se på "Båter i sjøen" til uka? :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis jeg ikke husker feil i farten, så er bredden på stikkøyen til NB 870 Touring 113 cm. Minste standard sengebredde er 60 cm. Går forsåvidt to i en slik seng også, om lysten er stor nok :crazy: . Å ligge med hodet først inn tunnelen, vil jeg tro er litt klausaktig?

 

Den nye løsningen gjør at man får en større dobbeltkøy i forpiggen. Klart at en dør her kan gi mer privatliv, men tror det blir for mye dører på den vesle gangen, tydelig mer lik Viknes 880. Stikkøyen blir fortsatt uforandret, slik jeg har oppfattet det.

 

Nå er jeg 191 høy, så dine opplysninger om lengden på din køy i salongen hørtes snau ut. I NB 820 Sport er køylengden nærmere 200 cm om du tar bort ryggputene i salongen. Salongen på NB 8700 og NB 870 er forskjellig utformet. Om dette har betydning for størrelsen på å bruke sittegruppen som køy, vet jeg ikke.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Alternativ:

I BB -køye fremme får du mer enn god nok plass, og kona kan ligge i STB-køye. Ungene kan boltre seg i stikkøyen (dobbel). :smiley:

Regner med at de har montert ventil i luka fremme på 870T. Hvis ikke blir det veldig tett med dør inn til "forkabin".

Skal du ha mer inneplass fremme er vel kanskje NB 840 et bedre valg? Du mister imidlertid en del uteplass, og båten ser etter min mening mer gammeldags ut. Det behoøver jo ikke bety noe negativt for alle.

Link to post
Share on other sites

Vi "Norrbagar" er noen morsomme dyr.

 

Har vi kallesjebåt så er det "verdens" beste båt og fungerer perfekt i all slags vær.

Har vi lukket båt med åpent akterdekk, ja da er dette den optiamale løsningen...

Har vi lukket båt med takterasse, ja da er dette den optimale løsningen.

 

Har vi lukket båt uten takterrasse, ja da er den i allefall bedre enn den samme med....... I allefall hvis den er sånn og sånn.

 

Har vi lukket båt med takterrasse, ja da er den i allefall bedre enn den samme uten....... Siden den kan brukes sånn og sånn....

 

Selvsagt fungerer alle båter også på vestlandet, enten det er kallesje eller ei, med eller uten targa her eller der, eller takterrasse.... Det hele kommer litt an på hvilke krav man stiller til båtlivet og komfort ombord i sjarken.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kanskje noe i det du sier Sydvesten, men jeg stemte ja på det litt upresise spørsmålet ""kalesjebåt" på vestlandet; funker det?"... for det mener jeg det gjør! Selv om jeg har en kalesjebåt selv (faktisk to) så ville jeg ha foretrukket en lukket båt på vestlandet, gjerne med "fly" - om man kun skulle se på det værmessige. Men det har jeg valgt å ikke ha pga størrelse, trailbarhet mm
Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke resultatet fra undersøkelsen hadde blitt litt anerledes etter de siste dagers øs-pøs og kanskje da i kombinasjon med sterk vind som er meldt i dag...

 

Jeg savner ikke kalesjebåten min iallefall, med div små lekkasjer når det regnet mer enn normalt ...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Alternativ:

I BB -køye fremme får du mer enn god nok plass, og kona kan ligge i STB-køye. Ungene kan boltre seg i stikkøyen (dobbel).  :smiley:

Regner med at de har montert ventil i luka fremme på 870T. Hvis ikke blir det veldig tett med dør inn til "forkabin".

Skal du ha mer inneplass fremme er vel kanskje NB 840 et bedre valg? Du mister imidlertid en del uteplass, og båten ser etter min mening mer gammeldags ut. Det behoøver jo ikke bety noe negativt for alle.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, bevars du har sikkert rett. Fin båt. NB 840 er ikke vurdert da den er mindre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke mindre egentlig. NB 840 er 8,40m netto + badeplattform. NB 870T er 8,70m inkl badeplattform. Bredden er den samme såvidt jeg husker.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, vet ikke det. NB oppgir data som følger:

 

NB 840:

Skroglengde: 840 cm

Totallengde: 975 cm

 

NB 870:

Skroglengde: 870 cm

Totallengde: 870 cm

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

OK! Jeg har ikke sammenlignet direkte, men trodde NB 840 var større innvendig, men mindre ute enn 870T. Du har imidlertid sikkert rett..... .

 

Jeg ville uansett ikke byttet til NB 840. Liker så godt den store uteplassen. Har ryddet den for teppe og stoler nå når vi skal bare på dagsturer å fiske.

I løpet av vinteren skal det lages en nedfellbar benk i teak akterut. Kunne tenkt meg en større badeplattform også, men det får vente litt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hele båten minner jo om en fiskebåt. Kan vanskelig forstå at noen synes Viknesen er vakker, så bøyle eller ikke, vil jeg si ikke spiller store rollen.

 

M/Y Ellen Marie

Stakkars du må ha det vondt. Har hatt Viknes i 8 år. Med og uten kalesje det er bare helt rått!!!!!!!

Finnes ikke mer sexy båt sier fruen.

 

viknes 880

Link to post
Share on other sites

Stakkars du må ha det vondt....

 

HUSK AT KRÅPPSTEMPRATUREN HELST BØR LIGGE PÅ CA.37 GRADER

 

Hei sammy, velkommen til baatplassen...

 

Ser du kommenterer mine innlegg fra i fjor. Jeg får ikke helt med meg hvorfor jeg MÅ ha det vondt, og heller ikke hvorfor du plutselig finner det nødvendig å minne meg på normal kroppstemperatur. Kan du forklare?

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...