Jump to content

Lyddemper før eller etter dieselvarmeren?

Larss1

Recommended Posts

Når det er kaldt ute på vinteren hender det jeg sover med varmeren på, å ta forbrenningsluften innenfra er derfor utelukkende pga sikkerheten (har forøvrig Co-alarm).

Skal se på muligheten for å flytte på varmerene og få plass til Y-spjeld slik at jeg kan velge ta inneluft på vinteren (resirkulering). Det er ett godt poeng du har Pinkvin med å skape undertrykk når man resirkulerer luften og slik få konstant tilført friskluft via ventiler rundt om i båten. Det beste er nok overtrykk via varmeren når man tar friskluft til varmeren utenfra, da presses "dårlig" varm luft konstant ut, men det går ikke ved resirkulering.

For tilstrekkelig tilførsel av friskluft ved resirkulering på vinteren, kanskje en løsning er å montere en vifte i salongen som trekker ut luft innenfra? Da skapes ett undertrykk og ventiler rundt om i båten suger inn litt friskluft? Bare en teori jeg fikk :smiley:

Jeg får starte med å teste med å ta luft som skal varmes utenfra, klarer det varme tilstrekkelig selv når det er kaldt ute så er alle problemer løst:thumbsup: Om da ikke det blir kluss med avfukting.. 

Larss1 skrev for 2 timer siden:

Når det er kaldt ute på vinteren hender det jeg sover med varmeren på, å ta forbrenningsluften innenfra er derfor utelukkende pga sikkerheten (har forøvrig Co-alarm).

Ett alternativ er å ta forbrenningsluften/alt innluften fra ett stuerom i cockpit..........

da blir stuerommet veldi tørrt og bra

S/Y Gunga Din

At en får mye utlufting av luften i kabinen ved å ta forbrenningsluften innenfra, er vel en sannhet med modifikasjoner. Det kan enkelt sjekkes ut ved å holde hånden fremfor eksosutløpet på utsiden av båten. Der er det ikke mye trøkk!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I bil og hus henter man i dag luft fra utsiden og veksler luften. Det er selvfølgelig en del flater i et hus som gir fra seg skadelige stoffer,men det er ofte ikke flere personer inne i et hus, bil  enn i en båt. Dvs. at det er et betydelig behov for å skifte luften også i en båt. Fordelen jf. avfukting av luften inne i en båt er at når man varmer opp luft synker den relative fuktigheten i luften. Den kalde luften som man henter inn blir faktisk "tørrere" når den varmes opp og vil gi en tørrere båt. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor vi skal gjøre annerledes i en båt jf. ventilasjon enn vi gjør i båt/hus. Jeg har prøvd begge deler og er ikke  i tvil om hva som gir best inneklima. Jeg kjører forøvrig elbil og der må man av og til når det er skikkelig kalt kjøre på omluft for å holde temperaturen opp. Resultatet er dårlig luft og fuktig luft. 

Forøvirg er det mulig å ha et spejld så man kan velge om man henter oppvarmingsluft fra inne/ute eller begge deler. 

I min maxi Fenix tar varmeren friskluft utenfra. Holder fint varmen nå på vinteren, og det fører til veldig tørr og bra luft inni båten.

Med stort overtrykk slipper man også at det trekker kaldt fra alle ventiler og åpninger i båten.

Gjør man ikke friskluft utenfra vil jeg si det blir som å bruke omluft i bilen for å spare energi...

Varmeren trekker i vårt tilfelle iskald luft inn ved bruk i disse tider, men luften ut av varmluftdysene er likevel gloheit. Ca. 100 grader målt med ir måler.

njal skrev 24 minutter siden:

Varmeren trekker i vårt tilfelle iskald luft inn ved bruk i disse tider, men luften ut av varmluftdysene er likevel gloheit. Ca. 100 grader målt med ir måler.

Hvor kaldt er det da ute, litt forskjell på Vestlandet med plussgrader og 2-sifrede blå på Østlandet?

Hvor varmt får du det inne i båten?

Hva slags båt har du og hvilken del av båten varmer du opp?

Hvor stor varmer har du?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mye god erfaring kommer frem her. Konkludere sålangt at det beste klimaet oppnås ved å ta luft som skal varmes utenfra. Litt usikker på om det da er behøvelig med lyddemper på innsuget, noen erfaringer?

Dersom jeg ikke oppnår god nok varme på vinteren får jeg resirkulere og belage meg på å lufte manuelt (evt. montere ventilator med vifte) for å tilføre friskluft. Kraftig avfukter så det skal ikke bli en utfordring med fukt ved resirkulering. 

Forbrenningsluften kommer jeg ikke under noen omstendigheter til å ta fra salong/oppholdsrom inne i båten, dette pga sikkerhet. 

Ja, her på forumet skal du ikke tråkke mye på utsiden før du blir straffet for det. 

Så til @Larss1. Dette handler for det meste om fysikk. Og i alle hus som er bygget etter TEK 17, som du kan google, er det krav til gjennomløpende ventilasjon. Om man varmeveksler ut-luften, er jo det fine greier, men det blir en mer avansert teknikk. Jeg er ikke bygningsingeniør, jeg har kun hatt fingrene i et eneste industribygg, og det var ca. 1980. Der var det tvungen ventilasjon, og jeg mener lydfellen (potta, kall det hva du vil) satt på utluften for at det ikke skulle støye så mye i lokalene. Og den lydfellen satt oppe på taket, med viften rett under. Legger meg flat om jeg husker feil. Altså, dempingen foregikk i motsatt ende i forhold til viften enn de som skulle beskyttes fra støyen. Nå har jeg foretatt litt varme- og fuktighetsmålinger som kan ses på 'byggingen av Hulda', siste innlegget. Min Eber D4 slår seg ikke av når presatt temperatur oppnås, den har i hvert fall ikke gjort det hittil. Men når den går på laveste fart, er luften over tørkerista 7- til 8 meter unna varmeren ca. 44 grader og hygrometeret har stoppet å vise. Det viser helt ned til RF= 16 %. I salongen er det da ca. 17- til 18 grader (som termostaten er innstilt på) og utetemperaturen da var vel minus 5 grader. Eller noe kaldere. For meg blir det fullstendig tøvete å resirkulere luften. Også ut fra fysikken. Eber'n bruker vel en times tid fra 1 plussgrad og opp til 17 grader. 

Dette har jeg vel skrevet om tidligere, i denne tråden.

Redigert av Hulda (see edit history)
Larss1 skrev for 1 time siden:

Forbrenningsluften kommer jeg ikke under noen omstendigheter til å ta fra salong/oppholdsrom inne i båten, dette pga sikkerhet. 

Kan du forklare litt hvorfor? Jeg sier ikke at det er feil, men det forstår jeg ikke.

Forbrenningsluften greier nok ikke å bruke opp oksygenet i det området hvor varmeren pumper inn frisk luft. Installasjonsinstruksen for min Eber D4 sier vel bare at forbrenningsluften ikke skal tas fra oppholdsrom. Jeg har vanskelig for å se for meg grunnen. Gidder ikke å utfordre produsenten. Følger monteringsinstruksen og bruker i tillegg originaldeler som fulgte varmeren.

Vist man både sirkulerer varmluft og tar forbrenningsluft innefra, så er det neppe ideelt. 

I forrige båt var varmeren montert i skott ved siden av spisegruppe, vi hadde enorm effekt av lyddemper på både forbrenningsluft og spesielt på innsug til varmluft.   I nåværende båt står varmeren i maskinrom uten lyddemper, og støy fra varmer eller dysene er ingen problem.   Demperen ligger i garasjen. 

Om demper har noe effekt i din båt må du bare prøve ut.  

Redigert av Sjeldenutpå (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

boble65 skrev for 8 timer siden:

Det er fordi at forbrenningsluft ikke skal ha noen mulighet til og bruke opp oksygen. Forbrenningsluft skal ikke hentes fra oppholdsrom. Står i bruksanvisning. Hent forbrenningsluft fra motorrom eller fra luftslange inn til motorrom. 

Da skulle jeg vær død for lenge siden...

Min Eber D4 tar forbrenningsluften inne, nede i ene lugaren...

Oppvarmings luften like så... har funket greit i alle de år...

Luften den suger inn for å brenne av, blir dermed erstattet av luft som kommer inn utenfra...

Det blir ganske likt en hvilken som helst vedovn i et hus som funker på nøyaktig samme prinsipp...

At det og hente oppvarmings luften inne, skal gi dårlig luft er nok sterkt overdrevet..

Det er jo det prinsippet som gjelder i alle hus, uavhengig av oppvarmingskilde...

Eneste nye vi har i leiligheten nå, som ikke var i gamle dager, er balansert varme gjenvinning, som egentlig er for å senke forbruk av strøm..

Å hente oppvarmingsluft utenfra har nok to årsaker: For det første at man får tilført frisk luft (bedre ventilasjon og mindre kondens), og man reduserer faren for at man drar med eksos inn i oppvarmingsluften om den blir hentet fra samme rom som eksosrøret står i.

Hvorfor man ikke skal kunne hente forbrenningsluft fra innsiden av båten, kan jeg ikke forstå. Den suger i alle fall ikke oksygenet ut av båten. Ny luft blir tilført samtidig, ellers hadde det blitt et vakuumkammer, og så tett er nok ingen båt.

Så forresten at noen nevnte Y-kobling med spjeld for å kunne veksle mellom å hente luft fra innsiden og utsiden av båten. En slik løsning fungerer fint. Jeg har laget det til, så jeg kan veksle mellom luft fra utsiden og luft fra en lugar som ligger på andre siden av skottet der varmeren er montert. Nettopp med tanke på mindre varmetap på kalde dager. Men jeg har ikke målt hvor stor effekten er.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Lars H. skrev for 12 timer siden:

Kan du forklare litt hvorfor? Jeg sier ikke at det er feil, men det forstår jeg ikke.

Forbrenningsluften går vell inn i forbrenningskammer, og jeg er prinsipielt imot at det skal være fysisk kontakt mellom dette kammeret og oppholdsrom (arrestert meg om dette ikke er riktig, kjenner ikke oppbyggingen av varmerene). Samtlige manualer til dieselvarmere jeg har lest er det ikke en anbefaling, men ett krav, at forbrenningsluften ikke tas fra oppholdsrom, så da følger jeg kort og godt det :yesnod:

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

At det og hente oppvarmings luften inne, skal gi dårlig luft er nok sterkt overdrevet..

Det er jo det prinsippet som gjelder i alle hus, uavhengig av oppvarmingskilde...

Eneste nye vi har i leiligheten nå, som ikke var i gamle dager, er balansert varme gjenvinning, som egentlig er for å senke forbruk av strøm..

Jeg tror nok ikke det gir dårlig luft, har kjørt slik i noen år og det går helt fint, må lufte litt til tider og slippe inn frisk luft med vinduer/dør. Men at å ta luften som skal varmes fra utsiden av båten gir bedre luftkvalitet vil jeg tro stemmer, virker værtfall logisk i mitt hode :thumbsup:

Støtter ikke teorien om at det blir lite oksygen i oppholdsrom ved å ta forbrenningsluften derifra. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...